Internet Alışverişi Tüketici Davranışını Belirleyen Etmenler: Geliştirilmiş Teknoloji Kabul Modeli (E-TAM) İle Bir Model Önerisi Araş. Gör. Dr. Aykut Hamit Turan Adnan Menderes Üniversitesi Nazilli İİBF İşletme Bölümü
Giriş Internet Olgusu Sosyo – Psikoloji Temelli Teoriler Elektronik Ticaret Tüketici Davranışı Sosyo – Psikoloji Temelli Teoriler Birey Davranışını Açıklamanın Önemi Yönetim Bilişim Sistemleri Literatürü Teknoloji Kabul Modeli (Technology Acceptance Model – TAM)
Türkiye’de Internet Gelişen Bilgisayar ve Internet Teknolojileri Yaygınlaşan Internet Üzerinden Ticaret Düşen Maliyetler Artan Erişim Bilgi ve Hizmetin Yaygınlaşması TÜİK Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Araştırması Düşük Internet Kullanımı (%26.67) Erkek Egemenliği (%34.76) Bilgi Arama Amacı (%90.54) İletişim Amacı (%80.74) Düşük Internet Alışverişi (%5.65) Genel Olarak Bilgi Edinme Amaçlı Internet Kullanımı
Birey Davranışını İnceleyen Sosyo-Psikolojik Teoriler Sebepli Faaliyetler Teorisi (Theory of Reaoned Action – TRA) (Fishbein ve Ajzen, 1975) Planlanan Davranışlar Teorisi (Theory of Planned Behavior – TPB) (Azjen, 1991) Teknoloji Kabul Modeli (Technology Acceptance Model - TAM) (Davis, 1989)
Geliştirilmiş Teknoloji Kabul Modeli (E - TAM)
E - TAM Algılanan Kullanışlılık (Perceived Usefulness – PU) Algılanan Kullanım Kolaylığı (Perceived Ease of Use – PEU) Uyumluluk/Uygunluk (Compatibility – C) Tavırlar (Attitudes – A) Davranışa Yönelik Niyet (Behavioral Intention – BI) Gerçek Davranış (Actual Usage – AU)
Sonuç Internet ile Değişim Farklı Alışveriş Kanalları Internet’in Farklı Kullanım Alanları Tüketici Davranışının Temellerini Bilmenin Önemi Internet Alışverişinin Avantaj/Dezavantajları Tüketici Birey Davranışını Açıklamaya Yönelik Teorik Altyapılar