TEDARİK ZİNCİRİ KAVRAMININ GELİŞİMİNDE ETKİLİ OLAN KONULAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İşletmelerde Üretim Faaliyetleri 10 Devam
Advertisements

MALZEME İHTİYAÇ PLANLAMASI
Kurumsal Kaynak Planlama ( Enterprise Resource Plannning)
TEDARİK ZİNCİRİ KAVRAMININ GELİŞİMİNDE ETKİLİ OLAN KONULAR
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
PERAKENDECİLİK VE TOPTANCILIK
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
TEDARİK ZİNCİRİ VE LOJİSTİK YÖNETİMİ
BÖLÜM VI ÜRETİM YÖNETİMİ.
GÜNDEM Tedarik Zinciri (TZ) Nedir? Neden TZ? TZ süreci ve Elemanları
FİZİKSEL DAĞITIM KANALLARI VE PLANLAMA DAĞITIM İŞLEMLERİ VE SÜREÇLERİ
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Lojistik Yönetimi Ders – II
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Lojistik Stratejisinde Tedarik
Kurumsal Kaynak Planlama ( Enterprise Resource Plannning)
Fonksiyonel Bakış Açısıyla Sistemler
Bağımlı talep için envanter sistemleri (MRP sistemi)
TEDARİK ZİNCİRİ KAVRAMININ GELİŞİMİNDE ETKİLİ OLAN KONULAR
Tedarik zincirinde karar aşamaları
STOK MALİYETİ.
Tedarik Zinciri Yönetimi
> > < < GAZÜ KAYSERİ GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ, 2000 EŞ ZAMANLI MÜHENDİSLİK KARA HARP OKULU GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ Dr. Türkay DERELİ.
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
Introduction to Business Process
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Strategic Business Planning for Commercial Producers
İşletmelerde Bilişim Sistemleri
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
Kalite Yönetimi Genel Tanımlar.
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
STOK YÖNETİMİ Mba Operasyon yönetimi
Spor ve Etkinlik İçin Pazarlama Eylemleri (Çabaları)
Yenilik ve Yeni Ürün Altunışık-Özdemir-Torlak.
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
Copyright © 2010 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall.
ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
Manufacturing Planning and Control – İmalat/Üretim Planlama ve Kontrol
Stok Politikasına Göre Üretim Sistemleri
ŞEBEKE ORGANİZASYONLAR
Modern Taşımacılık Yönetimi Yaklaşımları 3PL 4PL ŞEVVAL OLGAÇ.
TEDARİK ZİNCİRİ TASARIMI
Kosta Sandalci, Chief Executive Officer, Balnak Logistics AS and President of Association of International Freight Forwarders (tbc) Right Market Positioning.
Bölüm 1 Giriş. Bölüm 1 Giriş Teknolojik Yeniliğin Önemi Teknolojik yenilik günümüzde birçok endüstrideki rekabet başarısının en önemli tek itici gücüdür.
Tedarik ziNCİRLERİ yÖNETİmi
DAĞITIM KAVRAMI ve DAĞITIM KANALLARI
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ Tedarik Zinciri – Temel Kavramlar
Lojistik Bilgi Sistemleri
Tedarik Zinciri Performans Ölçümü
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 9. Hafta İşlevsel veya Bölümsel Stratejiler Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
LOJİSTİK MALİYETLERİN YÖNETİMİ
ÜNİTE 2: ÜRETİM YÖNETİMİ.
Tedarik Zincirinde Karar Aşamaları
Tedarik Zincirinde Karar Aşamaları
Bölüm 2 ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
PAZARLAMA KANALLARI VE FİZİKSEL DAĞITIM
Chapter 1 (Bölüm 1) The accounting equation(muhasebe denklemi) and the balance sheet(bilanço)
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
Bölüm 10. Pazarlama Masrafları ve Pazarlama Marjları
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİM SİSTEMLERİ
İŞLE 316 TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
PRODUCTION. CONTENT  WHAT IS PRODUCTION  BENEFITS OF PRODUCTION  ELEMENTS THAT CHARACTERIZE THE PRODUCTION PROCESS  CLASSIFICATION OF PRODUCTION SYSTEMS.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

TEDARİK ZİNCİRİ KAVRAMININ GELİŞİMİNDE ETKİLİ OLAN KONULAR ÜRETİM SİSTEMLERİNİN EVRİMİ VE BUEVRİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER DİKEY ENTEGRASYON JIT-TQM-YALIN ÜRETİM UYGULAMALARI DIŞ KAYNAK KULLANIMINA OLAN İHTİYAÇ VE SATIN ALMA DIŞ KAYNAK KULLANIMININ AVANTAJLARI VE DEZAVANTAJLARI CORE COMPETENCE TEDARİKCİNİN ÖNEMİ!!! : BMC ÖRNEĞİ MRP İLE MALZEME YÖNETİMİNİN ÖNEMİNİN FARK EDİLMESİ TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER MÜŞTERİ BEKLENTİLERİ VE REKABET KÜRESELLEŞME: GLOBAL ÜRETİM: BOEİNG BİLGİ TEKNOLOJİLERİ: BENETTON ÖRNEĞİ YASAL DÜZENLEMELER VE ÇEVRE

TEDARİK ZİNCİRİ VE YÖNETİM STRATEJİSİ YERİNDEN –MERKEZDEN YÖNETİM BİR TARTIŞMA KONUSU TEDARİK ZİNCİRİ VE YÖNETİM STRATEJİSİ YERİNDEN –MERKEZDEN YÖNETİM

Purchasing Acquisition of goods & services Activities Importance Help decide whether to make or buy Identify sources of supply Select suppliers & negotiate contracts Control vendor performance Importance Major cost center Affects quality of final product Students might be asked how they believe the role of purchasing is changing given the increased use of information technology and strategies such as JIT.

Purchasing Costs as a Percent of Sales Industry Percent of Sales All industry Automobile Food Lumber Paper Petroleum Transportation 52% 61% 60% 55% 74% 63% This slide should further impress upon students the importance of the purchasing function.

Dollars of Additional Sales Needed to Equal 1$ Saved Through Purchasing This slide emphasizes the role of efficiency of purchasing.

Objectives of the Purchasing Function Help identify the products and services that can be best obtained externally; and Develop, evaluate, and determine the best supplier, price, and delivery for those products and services While these are the main functions of purchasing, one would also expect the purchasing department to participate in make-buy decisions.

Traditional Purchasing Process Receiving Dock Purchase Order Packing List Processing Invoice Receivables Report Check Accounts Receivable Accounts Payable Mail Reconcile Customer Supplier Students should be asked to consider how this traditional process might be changed through process reengineering and the effective application of information technology. (paperless purchasing?) How does the nature of this process change in a virtual company?

Purchasing Techniques Drop shipping and special packaging Blanket orders Invoiceless purchasing Electronic ordering and funds transfer Electronic data interchange (EDI) Stockless purchasing Standardization

Make/Buy Considerations Reasons for Making Reasons for Buying lower production cost unsuitable suppliers assure adequate supply utilize surplus labor and make a marginal contribution obtain desired quantity remove supplier collusion obtain a unique item that would entail a prohibitive commitment from the supplier lower acquisition cost preserve supplier commitment obtain technical or management ability inadequate capacity reduce inventory costs ensure flexibility and alternate source of supply reciprocity

Make/Buy Considerations Reasons for Making Reasons for Buying maintain organizational talent protect proprietary design or quality increase/maintain size of company item is protected by patent or trade secret frees management to deal with its primary business

Purchasing Strategies Plans to help achieve company mission Affect long-term competitive position Strategic options Many suppliers Few suppliers Keiretsu network Vertical integration Virtual company The strategic options listed are expanded upon in later slides. Plan © 1995 Corel Corp.

Supply-Chain Strategies Negotiate with many suppliers; play one supplier against another Develop long-term “partnering” arrangements with a few suppliers who will work with you to satisfy the end customer Vertically integrate; buy the actual supplier Keiretsu - have your suppliers become part of a company coalition Create a virtual company that uses suppliers on an as-needed basis. Subsequent slides expand upon these strategies.

Many Suppliers Strategy Many sources per item Adversarial relationship Short-term Little openness Negotiated, sporadic PO’s High prices Infrequent, large lots Delivery to receiving dock We read in the management literature more and more about “managing relationships.” If you use the “many supplier” strategy, how do you develop useful relationships? © 1995 Corel Corp.

Few Suppliers Strategy 1 or few sources per item Partnership (JIT) Long-term, stable On-site audits & visits Exclusive contracts Low prices (large orders) Frequent, small lots Delivery to point of use © 1995 Corel Corp. The risk of having only a single supplier will probably be obvious to most students. What nature of relationship must you have with your supplier to reduce this risk?

Daimler Chrysler’s Supplier Cost Reduction Effort

Vertical Integration Strategy Ability to produce goods previously purchased Setup operations Buy supplier Make-buy issue Major financial commitment Hard to do all things well Raw Material (Suppliers) Backward Integration Current Transformation Under what conditions is vertical integration an appropriate strategy? Would we choose it simply if the item production/purchase cost would be less? Forward Integration Finished Goods (Customers)

Forms of Vertical Integration Iron Ore Silicon Farming Raw Material (Suppliers) Steel Flour Milling Backward Integration Integrated Circuits Current Transformation Automobiles Students should be asked to consider why, other than on a “cost” basis, a company might want to consider vertical integration. Distribution System Forward Integration Circuit Boards Computers Watches Calculators Finished Goods (Customers) Dealers Baked Goods

Virtual Company Strategy Network of independent companies Linked by technology PC’s, faxes, Internet etc. Each contributes core competencies Typically provide services Payroll, editing, designing May be long or short-term Usually, only until opportunity is met Students should be asked to consider the problems in establishing a virtual company, such as: - how does one decide which companies to ask to join their alliance? - how is the decision to share revenues made? - how is performance evaluated? - etc. © 1995 Corel Corp.

Vendor Selection Steps Vendor evaluation Identifying & selecting potential vendors Vendor development Integrating buyer & supplier Example: Electronic data exchange Negotiations Results in contract Specifies period of agreement, price, delivery terms etc. Students should be asked to consider the problems which might be encountered at each step in this process.

Vendor Selection Rating Form Students might be asked to consider what additional information they might want before approving a vendor selection.

Supplier Selection Criteria Company Financial stability Management Location Product Quality Price Service Delivery on time Condition on arrival Technical support Training Students might be asked if they perceive one or another of these criteria to be especially important. Also, are there other criteria they would prefer to use or think should be added? (One such criteria might be the ability to communicate using EDT)

TEDARİK ZİNCİRİ 2002-İZMİR

TANIM TEDARİK ZİNCİRİ MALLARIN BİR YERDEN BİR YERE FİZİKSEL OLARAK TAŞINMASINDAN ÖTE BİR ŞEYDİR.

AYNI ZAMANDA BİLGİNİN VE PARANIN HAREKETİDİR VE ENTELLEKTUEL (BİLĞİ) SERMAYESİNİN YARATILMASI VE GELİŞTİRİLMESİDİR.

TEDARİK ZİNCİRİNE 3 YAYGIN FARKLI BAKIŞ TEDARİK ZİNCİRİ LOJİSTİK TERİMİNİN BİR BAŞKA İFADESİDİR BAĞIMSIZ BİR FİRMA DA TEDARİK ZİNCİRİ SATINALMA, MÜHENDİSLİK,ÜRETİM ,FİNANS, PAZARLAMA FONKSİYONLARINI VE İLĞİLİ KONTROL FAALİYETLERİNİ İÇERİR TEDARİK ZİNCİRİ İKİNCİ TANIMDA BELİRTİLEN TÜM İŞLEVLERİ İÇERİR ARTI FİRMANIN TEDARİKCİSİNİN TEDARİKCİSİNDEKİ TÜM BU FONKSİYONLARI VE FİRMANIN MÜŞTERİLERİNİN MÜŞTERİLERİNDEKİ TÜM FONKSİYONLARI İÇERİR

VE BU SİSTEMLE İLĞİLİ TÜM AŞAMALARI BİR ARAYA GETİRİR VE ENTEGRE EDER TANIM KAYNAKLARIN ORTAYA ÇIKARILMASINDAN BAŞLAYIP ÜRÜN YADA HİZMETİN SON KULLANICIYA DAGITIMI VE ÜRÜNLE İLĞİLİ HERHANĞİ BİR ARTIĞIN ATILMASINA DEK SÜREN TÜM AŞAMALARLA İLĞİLİDİR. VE BU SİSTEMLE İLĞİLİ TÜM AŞAMALARI BİR ARAYA GETİRİR VE ENTEGRE EDER

BİR DEGERLENDIRME FRANCIS J. QUINN TRAFFIC MANAGERS BECAME PHYSICAL DISTRIBUTION MANAGERS, WHO THEN TURNED INTO LOGISTICS MANAGERS, AND TODAY ARE MORPHING SUPPY CHAIN MANAGERS

TANIM: TÜKETİÇİ VEYA MÜŞTERİ TALEBİNİ (İHTİYACINI-İSTEĞİNİ) TAM OLARAK KARŞILAMAK İÇİN DOĞRUDAN VEYA DOLAYLI GEREKLİ OLAN TÜM AŞAMALARDAN OLUŞUR.

YANİ; BİR TEDARİK ZİNCİRİNDE SADECE ÜRETİCİ VE TEDARİKÇİ OLAMAZ ANI ZAMNADA; *NAKLİYECİLER *DEPOCULAR *BAYİLER !! HATTA TÜKETİCİLERDE ZİNCİRİN BİR PARÇASIDIR.

BURADA BELİRTİLEN HER BİR AŞAMA FARKLI ÖRĞÜTLER TARAFINDAN ÜSTLENİLMİŞTİR VE HER BİR ÖRĞÜTÜN YÜRÜTTÜĞÜ İŞLEMLER ŞÖYLE SIRALANABİLİR: 1.YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME 2.PAZARLAMA 3.İŞLEMLER 4.DAĞITIM 5.FİNANS 6.MÜŞTERİ HİZMETLERİ

ÖRNEK BİR TEDARİK ZİNCİRİ İNCELEMESİ TANSAŞ

DETERJAN TEDARİK ZİNCİRİ AŞAMALARI DERTERJAN İHTİYACI OLUP DA TANSAŞ MAĞAZASINA GİREN EV HANIMI-MÜŞTERİ BOSTANLI TANSAŞ MAĞAZASI TANSAŞ ANA DEPOSU VE DAĞITIM ÖRĞÜTÜ VEYA 3. BİR DAĞITIM FİRMASI HENKEL ÜRETİÇİ BAK AMBALAJ PLASTİK İMALATCISI PETRO KİMYA ENDÜSTRİSİ KARTON İMALATCISI OLMUKSA PETRO KİMYA ENDÜSTRİSİ PETKİM DETERJAN TEDARİK ZİNCİRİ AŞAMALARI

TEDARİK ZİNCİRİ OLDUKCA DİNAMİKTİR VE DÜZENLİ OLARAK BİLĞİ ÜRÜN- MATERYAL FON AKIŞINI FARKLI ZİNÇİR ÜYELERİ YADA AŞAMALARI ARASINDA SAĞLAR

HER BİR TEDARİK ZİNCİRİ AŞAMASI (ÜYESİ) KENDİ SÜRECLERİNİ UYGULAR VE ZİNCİRDEKİ DİGER ÜYELERARASINDA ETKİLEŞİM HALİNDEDİR.

DETERJAN TEDARİK ZİNCİRİ AŞAMALARI DERTERJAN İHTİYACI OLUP DA TANSAŞ MAĞAZASINA GİREN EV HANIMI-MÜŞTERİ Müşteri parayı tansaşa tranfer eder Tansaş ürünleri sağlar aynı zamanda Fiyatlandırma ve bilgiyi ortaya koyar (müşteri için) BOSTANLI TANSAŞ MAĞAZASI Tansaş pos verisini ve aynızamanda Yenileme siparişlerini dagıtım Merkezine aktarır Tansaş yeni siparişle birlikte dağıtım Merkezine fon tarnsferini yapar TANSAŞ ANA DEPOSU VE DAĞITIM ÖRĞÜTÜ VEYA 3. BİR DAĞITIM FİRMASI Dağıtım merkezi yeni Siparişleri kamyonla Tansaşa gönderir Dağıtım merkezi aynı zamanda fiyatlama Bilgilerini ve dağıtım-teslimat programını Tansaşa bildirir HENKEL ÜRETİÇİ BAK AMBALAJ PLASTİK İMALATCISI PETRO KİMYA ENDÜSTRİSİ KARTON İMALATCISI OLMUKSA PETRO KİMYA ENDÜSTRİSİ PETKİM DETERJAN TEDARİK ZİNCİRİ AŞAMALARI

E-ticaret ve TEDARİK ZİNCİRİ AYNI AŞAMALARI BİR MÜŞTERİNİN ON-LINE OLARAK DELL COMPUTER DAN SATIN ALMA YAPTIGINDA İNCELEYELİM

MÜŞTERİ TEDARİK ZİNCİRİNİN BİR ÜYESİ MİDİR?

TEDARİK ZİNCİRİ FAALİYETLERİ MÜŞTERİ SİPARİŞİ İLE BAŞLAR, SATIN ALMA EYLEMİ SONRASI TATMİN OLMUŞ MÜŞTERİ ÖDEMESİ İLE SONA ERER

TEDARİK ZİNCİRİ KAVRAMINI DÜŞÜMDÜĞÜMÜZDE; ÜRÜNLERİN VEYA MALZEMELERİN, TEDARİKCİLERDEN, ÜRETİCİLERE, ÜRETİCİLERDEN DAĞITICILARA, DAĞITICILARDAN BAYİLERE,BAYİLERDEN, MÜŞTERİLERE DOGRU BİR ZİNCİR İÇNDE HAREKETİNİ ANLAMALIYIZ

BİLGİ-ÜRÜN-FON ZİNCİR İÇİNDE HER İKİ YÖNDE OLMAKTADIR

ZİNCİR İÇİNDE YER VAROLAN HER AŞAMADA TEK BİR OYUNCU YOKTUR

TİPİK BİR TEDARİK ZİNCİRİ ÇEŞİTLİ AŞAMALARDAN(ÜYELERDEN) OLUŞUR MÜŞTERİLER BAYİLER TOPTANCILAR/DAĞITICILAR(DİSTRİBUTÖRLER) ÜRETİCİLER TEDARİKCİLER (PARÇAHAMMADDE TEDARİKCİLERİ)

TEDARİKCİ BAYİ MÜŞTERİ ÜRETİCİ MÜŞTERİ TEDARİKCİ BAYİ ÜRETİCİ BAYİ DAĞITICI MÜŞTERİ TEDARİKCİ BAYİ ÜRETİCİ DAĞITICI BAYİ MÜŞTERİ TEDARİKCİ ÜRETİCİ DAĞITICI

ASLINDA BİR ÇOK TEDARİK ZİNCİR BİR AĞ DIR

DOĞRU BİR TEDARİK ZİNCİRİ TASARIMINDA DİKKATE ALINACAK 2 KONU VARDIR: MÜŞTERİ İHTİYAÇLARI BU MÜŞTERİ İHTİYAÇLARINI GİDERECEK ZİNCİR ÜYELERİNİN (AŞAMALARININ) ROLLERİ

TEDARİK ZİNCİRİ MODELLERİ

Wafer Production Burlington Dell PC Supply Chain Test and Sort Montreal Test Dublin Customers Detroit Wafer Production Burlington CPU Assembly Austin Assembly and Bond SEA Monitors Mexico

Medical Supply Chain Dublin Detroit Chicago Columbus Pharmaceuticals Texas Equipment Puerto Rico

THE INTEGRATED SUPPLY CHAIN Relationship Management Information, Product, Service, Financial and Knowledge Flows SUPPLIER NETWORK E N D C O S U M R M A T E R I L S INTEGRATED ENTERPRISE DISTRIBUTIVE NETWORK Sourcing Logistics Operations Capacity, Information, Core Competencies, Capital and Human Resources Source: Supply Chain Faculty, Michigan State University

The Supply-Chain Material Flow Credit Flow Supplier Manufacturing VISA ® Material Flow Credit Flow Supplier Manufacturing Retailer Consumer Supplier Wholesaler Retailer Order Cash Schedules Flow Flow

The Supply Chain Customer Supplier Manufacturer Distributor Inventory Distributor Manufacturer Customer Market research data scheduling information Engineering and design data Order flow and cash flow Ideas and design to satisfy end customer Material flow Credit flow This slide might be used to make the point about the various “flows” - material, information, money.

Supply-Chain Management Planning, organizing, directing, & controlling flows of materials Begins with raw materials Continues through internal operations Ends with distribution of finished goods Involves everyone in supply-chain Example: Your supplier’s supplier Objective: Maximize value & lower waste Probably the most important point to be made here is the encompassing nature of supply-chain management - from suppliers’ suppliers through internal production through distribution to the customer.

Tedarik zincirinin amacı?

Maximize value & lower waste

BİR TZ NİN ORTAYA KOYDUĞU DEĞER: MÜŞTERİ TALEBİNİ KARŞILAMAK İÇİN TZ’NİN HARCADIĞI CABALARLA, NİHAİ ÜRÜNÜN MÜŞTERİCE ALGILANAN (MÜŞTERİNİN KATLANMAK DURUMUNDA OLDUĞU BEDEL) DEĞERİ ARASINDAKİ FARKTIR

BİR ÇOK TİÇARİ AMAÇLI TZ İÇİN DEĞER İLE TZ KARLILIĞI ARASINDA GÜÇLÜ BİR İLİŞKİ SÖZKONUSUDUR.

TZ KARLILIĞI: TÜM TEDARİK ZİNCİRİ AŞAMALARI(ÜYELERİ) ARASINDA PAYLAŞILAN TOPLAM KARDIR

DAHA YÜKSEK TZ KARLILIĞI DAHA BAŞARILI TZ ANLAMINA GELİR

TZ BAŞARISI; TEK TEK ZİNCİR ÜYELERİ NİN KARLILIĞI ACISINDAN DEĞİL TZ TOPLAM KARLILIĞIACISINDAN ÖLCÜLMELİDİR.

İYİ İNCELENDĞİNDE, ZİNCİRDEKİ TEK BİR ÜYENİN KARLILIĞINA ODAKLANILDIGINDA TÜM TZ NİN TOPLAM KARLILIĞINDA AZALMAYA NEDEN OLDUGU GÖRÜLECEKTİR

BİR TEDARİK ZİNCİRİNİN BAŞARISI ACISINDAN İNCELENİLECEK İKİ NOKTA TEDARİK ZİNCİRİNİN MALİYET KAYNAKLARI TEDARİK ZİNCİRİNİN GELİR KAYNAKLARI

TEDARİK ZİNCİRİNDE TEK BİR GELİR KAYNAGI VARDIR: ***MÜŞTERİ***

MÜŞTERİ; TEDARİK ZİNCİRİNDEKİ TEK GERÇEK POZİTİF NAKİT AKIŞ NOKTASIDIR.

TANSAŞ ÖRNEĞİNDE DETERJAN İHTİYACINI KARŞILAMAK İSTEYEN EV HANIMI , TZ DE TEK GERÇEK POZİTİF NAKİT AKIŞI SAĞLAYAN ZİNCİR ÜYESİDİR.

DİĞER NAKİT AKIŞLARI??

BASİTCE TZ İÇİNDE ORTAYA ÇIKAN FON MÜBADELELERİ DİR.

HER AŞAMADA AKTARILAN FONUN BİR SAHİBİ VARDIR

TÜM BİLGİ AKIŞLARI, ÜRÜN YADA FONLAR TZ İÇİNDEKİ MALİYETLERİ OLUŞTURUR

BU AKIŞLARIN UYGUN YÖNETİMİ TZ YÖNETİMİNİN ANAHTARI OLAÇKTIR.

TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ: TOPLAM KARLILIĞI MAKSİMİZE TEMEK İÇİN TZ DEKİ AŞAMALAR (ÜYELER) ARASINDAKİ AKIŞLARIN YÖNETİMİ İLE İLĞİLİDİR.

Tedarik zincirinde karar aşamaları

BAŞARILI BİR TZ YÖNETİMİ BİLĞİ , ÜRÜN VE FON AKIŞLARINA İLİŞKİN ÇEŞİTLİ KARARLARI GEREKTİRİR

BU KARARLAR;HERBİR KARARIN SIKLIĞINA VE BİR KARAR AŞAMASININ SAHİP OLDUGU ETKİ ZAMAN KAPSAMINA BAĞLI OLARAK SINIFLANDIRILABİLİR

TZ de karalar TEDARİK ZİNCİRİ STRATEJİSİ – TASARIMI TEDARİK ZİCİRİ PLANLAMASI TEDARİK ZİNCİRİ OPERASYONLARI

TZ STRATEJİSİ YADA TASARIMI:

BU AŞAMADA BİR ŞİRKET TZ NİN NASIL YAPILANDIRILACAĞINA KARAR VERİR- ZİNCİRİN KONFİGÜRASYONU HER BİR AŞAMADAKİ SÜRECLERİN NE OLACAGININ KARARLARIDIR.

BU AŞAMA BOYUNCA ALINAN KARARALARA STRATEJİK TZ KARAARLARI OLARAK ADLANDIRILIR

ÖRNEK STRATEJİK KARARLAR: DEPOLAMA TESİSLERİ ÜRETİM KAPASİTELERİ YERLEŞİM FARKLI LOKASYONLARDA ÜRETİLECEK VE DEPOLANACAK ÜRÜNLER YARARLANILACAK BİLGİ SİTEMLERİ GİBİ

BİR FİRMA STRATEJİK KARARLAR AŞAMASI BOYUNCA , STRATEJİK AMAÇLARINI DESTEKLEYEN TZ BİÇİMİNİ GERÇEKLEŞTİRMELİDİR.

DELL COMPUTER ÖRNEĞİ

STRATEJİK KARARLAR UZUN DÖNEMLİDİR STRATEJİK KARARLAR UZUN DÖNEMLİDİR. VE DEĞİŞTİRİLMELERİ ZORDUR VE PAHALIDIR. BENEDENLE YÖNETİM GELEÇEK 1 KAÇ YILI KOŞULARINA İLİŞKİN BELİRSİLİKLERİ DİKKATE ALMAK ZORUNDADIRLAR

Bullwhip Effect

Bullwhip = kalın kırbaç

Tedraik zinciri üyeleri arasında ürün talep bilgilerini paylaşmak önemlidir. Bunula beraber, dogru olmayan veya bozulmuş bilgilter zincir boyunca Kalın kırbacın çözülmesi gibi dolaşabilir.

Bullwhip etki, tedarik zincirindeki farklı düzeylerde düzensiz siparişlerin verilmesine denen omaktadır

Bu durum şu olumsuzlukları dogurur: Aşırı stok yatırımı Müşteri memnunuyetinde azalma Kapasite kullanımında düşüşler Ulaştırma faaliyetlerinde verimsizlikler Gelir kayıpları

müşteri bayi dağıtıcı siparişr toptancı siparişr üretici siparişr Geleneksel tedarik zinciri

Yenileme siparişleri! Bayi daıtıcıya Dagıtıcı toptancıya Totancı üreticiye Üretici toptancıdan aldıgı yenileme sipariş bilgilerine dayalı üretim planlarını (siparişlerini) yapar

Üretici nihai tüketicinin talebi hakkında hiçbir şey bilmez sadece toptancının talebini bilir

Tedarik zincirindeki katmalar artıkca nihai tüketici talepleri ile üretici arasındaki mesafe daha da artacaktır

Zincirdeki tedarikciler, müşteri talebinin ne oldugunu ve /veya yeni siparişlerin ne zaman gelecegini bilemediklerinden tedarikciler yüksek stok yapmak durumunda olacaklardır.

BULLWHIP ETKININ NEDENLERİ: TALEP TAHMİNİ GÜNCELLEMESİ SİPARİŞLERİN TOPLU VERİLMESİ FİYAT DALGALANMALARI TEDARİKCİNİN ARZINI BÖLÜŞTÜRMESİ VE OYUN OYNAMA( ALDATMA)

BULLWHIP ETKIDEN KURTULMA: TALEP TAHMİN İÇİN KULLANILAN VERİ KAYNAGINI ARTIRMA (POS) SİPARİŞLERİN TOPLU VERİLMESİNİ ENGELLEME (EDI) FİYATLARI STABİLİZE ETME OYUN OYNAMANIN ÖNÜ GEÇME

MAKE OR BUY YAP YADA AL

YAP YADA AL ANALİZİNDE FİNANSAL ANALİZ ÇOK KOLAYDIR YAP YADA AL ANALİZİNDE FİNANSAL ANALİZ ÇOK KOLAYDIR. ANCAK FİNANSAL NALIZ DISINDADA YAPILMASI GEREKEN DEGERLENDİRMELER VARDIR

Make/Buy Considerations Reasons for Making Reasons for Buying lower production cost unsuitable suppliers assure adequate supply utilize surplus labor and make a marginal contribution obtain desired quantity remove supplier collusion obtain a unique item that would entail a prohibitive commitment from the supplier lower acquisition cost preserve supplier commitment obtain technical or management ability inadequate capacity reduce inventory costs ensure flexibility and alternate source of supply reciprocity

BUNLAR: SÖZKONUSU ÜRÜN YADA HİZMET ÖNEMLİMİDİR? VE FİRMA BAŞARISI İÇİN KRİTİKMİDİR. SÖZKONUSU ÜRÜN YADA HİZMET, FİRMANIZIN ANA FAALİYET KONUSUMUDUR. SÖZKONUSU ÜRÜN YADA HİZMET, FİRMANIZIN YAŞAMAINI SÜRDÜRMESİ İÇİN YAPMAK ZORUNDA OLDUGU BİR KONUMUDUR?

BU SORULARA YANIT EVET İSE?

SİZ ZATEN KENDİNİZ YAPACAKSINZ DEMEKTİR

SÖZKONUSU ÜRÜN YADA HİZMET, FİRMANIZIN ANA FAALİYET KONUSU DEĞİLSE OAZAN BİR KARARA SORUNU VARDIR DEMEKTİR? ÇÜKÜ SECENEK VAR DEMEKTİR.

YUKARI DAKİ KONULARIN DIŞINDA KENDİNİZN YAPTIGI İLE DIŞARIDA YAPILAN BİRBİRİNİN AYNISIMIDIR? KENDİ BÜNYENİZDE YAPTIGINIZDA KALİTESİ İLE DIŞARIDA YAPILDIGINDAKİ KALİTESİ KARŞILAŞTIRILABİLİRMİ? KENDİ BÜNYENİZDE YAPTIGINIZDAKİ İŞLEVSELLİĞİ İLE DIŞARIDA YAPILDIGINDAKİ İŞLEVSELLİĞİ KARŞILAŞTIRILABİLİRMİ?- DEĞİLMİ? FİRM YETERLİ SERMAYEYE SAHİPMİ? GEREKLİ YATIRIMI YAPACAK DURUMDAMIDIR?

BU KONULAR DEGERLENDİRİLDİKTEN SONRA BİR FİNANSAL ANALİZ GEREKLİDİR

BU FİANANSAL ANALİZDE KARŞILŞTIRILMASI GEREKEN MALİYETLER: İSTENEN MİKTARDAKİ ÜRÜNÜN KENDİ BÜNYEMİZDE YAPTIGIMIZDA TOPLAM MAL,İYETLER İLE İSTENEN MİKTARDAKİ ÜRÜNÜN TEDARİKCİDEN ALMAMİZ DURUMUNDAKİ TOPLAM MALİYETLER

ÜRÜNÜ ALMANIN TOPLAM MALİYETİ, ÜRÜNÜ DIŞARDAN ALMA DURUMUNDAKİ YILLIK SABİT MALİYETLER İLE YIL BOYUNCA HER BİR ÜRÜNÜN DEÜĞİŞKEN MALİYETİNDEN OLUŞUR TC=FC+;(VC*Q)

ÜRÜNÜN YAPMANIN TOPLAM MALİYETİ, ÜRÜNÜ YAPMA DURUMUNDAKİ YILLIK SABIT MALİYETLER İLE YIL BOYUNV-CA HER BİR ÜRÜNÜN DEĞİŞKEN MALİYETİNDEN OLUŞUR TC=FC+(VC*Q)

ÖRNEK PROBLEM: iki arkadaş, bir sandviç büdesi acmak sitemektedğirler, bunlar sandviçleri bufedemi yapmalıdırlar, yoksa dışardan satınmı alsınlar kararvermek durmundadurlar eldeki veriler: sandeviçleri fırından alırlarsa, yerni hava gecirmez bir dolaba ihtiyaçları var. Bu hava gecirmez dolapın sabit maliyeti ve bakım giderleri yıllık 1000 usd dir. Fırın sandeviçleri tane başına 0.40 usd ye satıyor eger sandeviçleri yaparlarsa, bir mutfaga ihtiyac var ve bunun yıllık maliyeti 15.000 usd ve değişken giderler 0.15 usd dir. İlk yıl 60.000 adet atbileceklerinş inanıyorlar

Bu arkadaslar alsınlar mı) yoksa yapsınlar mı? FC+(VC*Q)=FC+(VC*Q) 1000+(0.60*Q)=15000+(0.15*Q) Q=56000

YAPIYORLARMI? SATIN MI ALIYORLAR?

EV ÖDEVİ KENDİLERİNİ YAPMALRI DURUMUNDA KAZANÇLARI NE OLÇAKTIR

Tedarik Zinciri Yönetimi ve SCM Yazılımları Globalleşen dünyada işletmelerin karlarını ve maaliyetlerini optimize etmek için girdikleri arayışlar yazılım alanında (SCM yazılımları) yeni ürünlerin ortaya çıkmasına neden olmuştur. Hammadde üretiminden son kullanıcıya kadar uzanan Tedarik Zinciri Yönetimi’nde kullanılan yazılımların önemi ve uygulanırlığı her geçen gün artmakta ve bu alanda yeni sektörel atılımlar gözlemlenmektedir. Tedarik Zinciri Yönetimi birbirinden farklı ağ sistemlerinin işletmeniz ile iş ortaklarınız arasındaki bilgi akışını sağlamak üzere bağlanmasını içerir. Buda yüksek performans ve güvenlik gerektiren bir unsurdur. Ağ yapısı ile esnek bir SCM oluşturup bütün ortaklara uygulamak,Üreticiler, toptancılar, stok, nakliyat ve satıcıları süregelen müşteri ihtiyaçlarını karşılamada ve rekabete yönelik gelişimde atılacak ilk adımdır. Bu adımı atabilmek gerçek zamanlı geleceğe yönelik kestirimler yapmak, stokları azaltmak ve teslimat hızlarını arttırmak isteyen firmalar için elzemdir. Böyle yaparak firmalar tedarik zincirlerini masraları kırtasiyeci uygulamalarından esnek ve bu günün ihtiyaçlarını karşılayan etkinliğe çevirebilmektedirler.

Tedarik Zinciri Yönetimi ve SCM Yazılımları SCM sistemi , şirketin dışındaki ikmal ilemlerini sağlayanların yönetilmesi ve etkin bir biçimde çalışması için şirketin iç kaynakalarını bir bütün halinde ele alan temel bir işletme sistemidir. Sınırlarının başlangıç noktasını tüketici ve uç noktasını ise hammadde temin eden ve tedarikçiler almaktadır. Merkezde ise üretim vardır. SCM müşteriler açısından bakıldığında bir ürün veya servis için talepleri yerine üzere dağıtım, pazarlama,lojistik ve servis kademelerini de içine alan unsurların tamamıdır. Burada amaç şirketin imalat kapasitesinin artırılması,piyasaya karşı duyarlılığın geliştirilmesi ve tüketici ile tedarik işlerini üstlenenler arasında ilişkilerin iyileştirilmesi yoluyla şirketin çalışmasını ileriye götürmektir. Tedarik zincirinde tedarik seviyesinin tesbit edilmesi için yapılan çalışmalar, işletmenin mevcut durumunun belirlenmesi ve işletmenin belirlenen duruma bağlı olarak SCM sisteminin uygulanması üzerine odaklanmaltadır.

Tedarik Zinciri Yönetimi ve SCM Yazılımları SCM Sisteminde Mevcut Durumun Belirlenmesi Tedarik düzeni seviyesi belirleme ve uygulama çalışmaları için , öncelikle tedarik düzeni araştırma ekibi oluşturulmalı ve proje lideri önderliğinde şirket üst düzey yöneticilerden,imalatçılara ve perakendecilere kadar görüşmelerin yapılması sağlanmalıdır. Görüşme konuları hammadde temininden dağıtımına kadar, tüketiciler dahil ele alınmalıdır. Zaman çerçevesi, tedarik düzeni çalışmaların başladığı andan itibaren tedarik zincirinin gelecekte alacağı role kadar uzanmalıdır. Temel konular ise şu şekilde olamlıdır SCM için oluşturulacak stratejiler şirket stratejilerini destekler yönde geliştirilmelidir Sistem gelişimine imkan verecek bilgi teknolojisi altyapının geliştirilmesi gereklidir   .

Tedarik Zinciri Yönetimi ve SCM Yazılımları SCM Yazılımlarının Avantajları Başlangıç noktası tüketici,uç noktası ise hammadde tedarikçileri olan bir yığın işletme yerine , bunların tamamını tamamını ifade eden tek bir firma görünümündeki tedarik zinciri, şirket içi aktiviteleri en uygun ve basit hale getirirken , aynı zamanda tüm tedarik zincirinin çalışmasını incelemekte ve çalışmaları iyileştirmek suretiylede şirketlerin tüketiciye karşı yapmaları gerekenleri en uygun durumuma getirme olanaklarını da sağlamaktadır. SCM fiyat, kalite ve teknoloji gibi çıktıların geliştirilmesini ve uygulamaların uyumlu, bütünleşik ve yüksek performanslı olmalarını sağlamaktadır. SCM uygulamaları çok yönlü ve çok kullanışlı gelişim aktivitesi için teemel oluşturur. Uyumlu strateji, haberleşme liderliği ve iş süreçleri yönetimi geliştirir. Müşteri / Tedarikçi yoğunlaşması sağlar ve sanayinin vizyonunu ve araştırmasını en iyi uygulamalar içinde birleştirir.Dolayısıyla SCM’in beklenen yararları hammadde kaynağından son tüketiciye kadar bütün alanlarda ortaya çıkmaktadır. Yapılan bir araştırmada bütünleştirilmiş stok zinciri kapasitsi ile ilgili olarak SCM ile %32 den fazla maliyet düşüşü, %50 nin üstünde dağitim performansının artışı, %95 stok listelerinde azalma, %5 üzerinde müşteri memmuniyeti ortaya çıkmıştır.   .

Tedarik Zinciri Yönetimi ve SCM Yazılımları İlk örnekleri 1995 yılında CACI ve Synquest firmaları tarafından Tedarik Zinciri Optimizasyonu olarak tanımlanan yazılımlar , daha sonraki yıllarda MRP II ve ERP alanında da yazılımları bulunan büyük firmalarıda devreye girmesiyle SCM yazılımları olarak devreye çıkmıştır. MRP II ve ERP alanında yaşanan rekabet SCM yazılımlarının da gelişmesine yardımcı olmaktadır. Günümüzde bir çok firma bu konuda ugulama geliştirmekte ve giderek artan rekabet koşulları gerek yazılım üretici firmaları daha iyi uygulamalar çıkartmaya , gerekde SCM yazılımları kullanmanın rekabetteki avantajlarından dolayı oldukça populer bir hale gelmektedir.

SCM Yazılımları

TEDARİK ZİNCİRİ YÖNTEİMİNİN KONULARI TEDARİK ZİNCİRİ TASARIMI TZ TALEP VE ARZIN YÖNETİMİ TZ STOK KARARLARI VE YÖNETİMİ TZ BİLİŞİM TEKNOLOJİSİ TZ DEPOLAMA VE LOJİSTİK TZ İŞBİRLİĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE YÖNETİMİ TZ PERFORMANS ÖLÇÜMÜ TZ BELİRSİZLİĞİN YÖNETİMİ TZ KOORDİNASYON