İçindekiler; Orantı Çeşitleri Ters Orantı Doğru Orantı Örnekler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Matematik ve Resim.
Advertisements

MATEMATİK DERSİ PROJE ÖDEVİ
İÇİNDEKİLER - ORAN ORANTI DOĞRU ORANTI TERS ORANTI ARİTMETİK ORTALAMA
MATEMATİK ORAN ORANTI.
Oran - orantı.
ORAN VE ORANTI Ahmet’in parası 40 TL ve Halil’ in parası 20 TL dır. Ahmet’in parasına göre Halil’in parasını nasıl ifade edersiniz? Tartışınız. SÖZEL.
DOĞRUNUN YOLCULUĞU.
ORAN-ORANTI.
ORAN VE ORANTI ÖZGE ALTUNTAŞ.
ORAN ORANTI.
ERÜNAL SOSYAL BİLİMLER LİSESİ
ORAN & ORANTI.
ORAN ORANTI.
Didem ÖZDEN İlköğretim Matematik Öğretmenliği
ZAMAN ÖLÇÜLERİ VE PROBLEM ÇÖZME
TAM SAYILAR.
Cebirsel İfadeler’ de Toplama İşlemi
RASYONEL SAYILARDA İŞLEMLER
DOĞAL SAYILAR.
Prof. Dr. Halil İbrahim Karakaş
EŞİTLİK VE DENKLEMLER.
ÜSLÜ SAYILAR.
ORAN - ORANTI.
KÜMELER.
ORAN ve ORANTI DOĞRU ORANTI c a x b c . b = a . x.
CEBİRSEL İFADELER ŞEHİT POLİS İSMAİL ÖZBEK ORTA OKULU BURSA/KESTEL.
Tam Sayılarda Çarpma İşlemi
ORAN - ORANTI.
Estetik ZKÜ Estetik Ders Notları Mustafa Eyriboyun.
CEBİRSEL İFADELER.
DOĞAL SAYILAR.
ORAN ORANTI ORAN NEDİR?.
ORAN - ORANTI.
MATEMATİK ÖĞRENEBİLİR
GEOMETRİ TEMEL KAVRAMLAR
ORAN.
ÖZDEŞLİK b x x b a y a y a 8.Sınıf Aşağı yön tuşu ile ilerleyiniz.
KENAN ZİBEK.
ÜÇGENDE YARDIMCI ELEMANLAR
Eşitlik ve denklem.
ORAN ve ORANTI TERS ORANTI c a x b c . a = b . x.
PİRAMİT, KONİ VE KÜRE Bu slayt 8.sınıf düzeyindeki öğrencilere, matematik dersi ünite 4 konusu anlatımı için düzenlenmiştir.
MATEMATİK 1 POLİNOMLAR.
8.SINIF ÖĞRETİM PROGRAMI
ORAN ORANTI.
MATEMATİK.
TAM SAYILARI SAYI DOĞRUSUNDA GÖSTERME TAM SAYILARDA DÖRT İŞLEM
Karenin Çevresi ve Alanı
ÇEMBER VE DAİRE.
BASİT CEBİRSEL İFADELER
ÇEMBERİN ANALİTİK İNCELENMESİ
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ ÖZKAN ÖZCAN
KAREKÖKLÜ SAYILAR.
İLKÖĞRETİM MATEMATİK 8.SINIF
MATEMATİK ONDALIK KESİRLER.
HAZIRLAYAN: MERVE ŞAFFAK İLK. MAT. ÖĞRT. 2-B
MATEMATİK MÜFREDATI EKLENEN-ÇIKARTILAN KONULAR
ORAN-ORANTI.
Sevimli kahramanımız Pinokyo, her zamanki gibi yalan söylemekten kendini alamıyor. Pinokyo, her yalan söylediğinde burnu 20cm uzuyor. Pinokyo 1 tane yalan.
MATEMATİK. ÇİFT SAYILAR ÇİFT SAYI: İki ile kalansız bölünebilen sayılara çift sayılar denir. Diğer bir ifade ile birler basamağı 0,2,4,6,8 olan sayılar.
ÜSLÜ SAYILAR.
SBS 6.SINIF EBOB&EKOK Aşağı Yön Tuşları ile ilerleyiniz.
A Adı ve Soyadı : Şubesi : No :
TAM SAYILAR.
ÜSLÜ SAYILAR Orijinal sunu 70 sayfadır.Örnek Sunu için belli bölümleri kesilmiştir.
TAM SAYILAR.
CEBİRSEL İFADELER. CEBİRSEL İFADE VE BİLİNMEYEN NEDİR? En az bir bir bilinmeyen ve bir işlem içeren ifadelere cebirsel ifadeler denir. Cebirsel ifadelerde.
Portfolyo çocuğun kişisel başarılarını, ilgi ve yeteneklerini, çaba ve ilerlemelerini çoklu ve çeşitli araçlar kullanarak oluşturduğumuz bir dokümantasyon.
7. SINIF MATEMATİK İRFAN KAYAŞ.
Daha önce 6. yüzyılda Hint matematikçiler tarafından bulunmuş olan bu sayı dizisi Fibonacci tarafından 1202 yılında ortaya konmuştu. Dizinin ilk sayı değeri.
Sunum transkripti:

İçindekiler; Orantı Çeşitleri Ters Orantı Doğru Orantı Örnekler Oran Orantı İçindekiler; Orantı Çeşitleri Ters Orantı Doğru Orantı Örnekler

Doğru Orantı İki çokluktan biri artarken diğeri de aynı oranda artıyor ya da biri azalırken diğeri de aynı oranda azalıyorsa bu çokluklar doğru orantılıdır.

Örnek : Bir otobüs sabit bir süratle 1 saatte ortalama 80 km gidebiliyor. Bu otobüsün 5 saatte alacağı yolu, zamana bağlı olarak tabloda gösterelim. Zamanın alınan yola oranı 1 80 dir. Otobüsün sürati değişmediğinde bu oran 6. saatin sonunda da değişmez, sabittir. 1 80 = 6 𝑥 x=6.80 x = 480 zaman 1 2 3 4 5 Alınan yol 80 160 240 320 400

Ters Orantı İki çokluktan biri artarken diğeri aynı oranda azalıyorsa ya da biri azalırken diğeri aynı oranda artıyorsa bu çokluklar ters orantılıdır.

Örnek : Bir evin duvarları boyanacaktır Örnek : Bir evin duvarları boyanacaktır. 1 işçi, bu evi, yalnız başına 12 günde boyayabiliyor. Aynı hızda çalışan işçilerin sayısı arttırıldığında, evin kaç günde boyanacağını tabloda gösterelim. İşçi sayısı arttıkça duvarların boyanması için geçen gün sayısı azalmaktadır. İşçi sayısı ile gün sayısının çarpımı sabittir ve her bir durum için 12’dir. 1.12 = 2.6 = 3.4 = 4.3 = 12 İşçi sayısı 1 2 3 4 Gün sayısı 12 6

Not : Doğru orantılı niceliklerdeki miktarların bölümleri, ters orantılı niceliklerdeki miktarların çarpımları sabittir. Bu durum cebirsel olarak: Doğru orantı için; a b = c d = k (k sabit bir say›) Ters orantı için; x.y = z.t = n (n sabit bir sayı) şeklinde ifade edilir.

Çözümlü Çalışma Soruları

Örnek Ödev Sorular Kısa kenarı 8 cm, uzun kenarı 12 cm olan bir fotoğrafın kenarları aynı oranda büyütüldüğünde, kısa kenar 10 cm olduğuna göre uzun kenar kaç santimetre olur? a ve b sayıları orantılıdır. a = 12 iken b = 5 ise a = 20 iken b kaçtır? Bir dikdörtgenin çevresi 100 cm ve kenarları 3 ve 7 sayıları ile orantılıdır. Bu dikdörtgenin alanı kaç santimetrekaredir? Ahmet, motosikletle 12 saatte 1600 km yol gidebileceğini tahmin etti. 5 saat yol alarak 480 km gittiğine göre, Ahmet'in tahmini doğru çıkmış mıdır? 6 𝑚 2 halı 36 TL ise 1 𝑚 2 , 3 𝑚 2 ve 10 𝑚 2 olan halıların fiyatı kaç lira olur? 20 torba kömür 350 TL ise 12 torba kömürün fiyatı kaç lira olur?

Bilgi Notu: Altın Oran Nedir ? Altın oran, matematik ve sanatta, bir bütünün parçaları arasında gözlemlenen, uyum açısından en yetkin boyutları verdiği sanılan geometrik ve sayısal bir oran bağıntısıdır. Eski Mısırlılar ve Yunanlılar tarafından keşfedilmiş, mimaride ve sanatta kullanılmıştır. Altın Oran; CB / AC = AB / CB = 1,618 Bir doğru parçasının (AB) Altın Oran'a uygun biçimde iki parçaya bölünmesi gerektiğinde, bu doğru öyle bir noktadan (C) bölünmelidir ki; küçük parçanın (AC) büyük parçaya (CB) oranı, büyük parçanın (CB) bütün doğruya (AB) oranına eşit olsun. Altın Oran, pi (π) gibi irrasyonel bir sayıdır ve ondalık sistemde yazılışı; 1,618033988749894...'tür. -noktadan sonraki ilk 15 basamak- Bu oranın kısaca gösterimi:  olur. Altın Oranın ifade edilmesi için kullanılan sembol, Fi yani Φ’dir.

ÖZ DEĞERLENDİRME FORMU Ad Soyadı :.................................... Tarih:…/…/… Sınıf :.................................................. No :...................................................... Sevgili öğrenciler, bu form Oran ve Orantı konusunda öğrendiklerinizle ilgili kendinizi değerlendirmeniz için hazırlanmıştır. Formu doldurmak için, aşağıdaki her bir cümleyi okuyarak cevabınıza en uygun ifadenin altına X işaretini koyunuz. Bu ifadelerin doğru cevabı yoktur. Her sütunun altına cevaplarınızı toplayarak genel durumunuzu değerlendiriniz. “Bazen” ya da “hayır” cevabını işaretlediğiniz durumlarda öğretmeninizden yardım alınız. Bu konuda gelişmek için hedeflerinizi belirleyiniz ve bir çalışma planı hazırlayınız. Öğretmenin görüşü ; Oran Orantı Evet Bazen Hayır 1) Doğru orantılı ve ters orantılı nicelikler arasındaki ilişkiyi açıklayabilirim 2) Doğru ve ters orantıyla ilgili problemleri çözebilirim ve kurabilirim.

Kazanımlar Terimler: Orantı, doğru orantı, ters orantı Birbirine oranı verilen iki çokluktan biri verildiğinde diğerini bulur. Oranda çokluklardan birinin 1 olması durumunda diğerinin alacağı değeri belirler. Doğru orantılı iki çokluk arasındaki ilişkiyi tablo veya denklem olarak ifade eder. Doğru orantılı iki çokluğa ait orantı sabitini belirler ve yorumlar. Doğru ve ters orantıyla ilgili problemleri çözer. Gerçek yaşam durumlarını ve tabloları inceleyerek iki çokluğun ters orantılı olup olmadığına karar verir.

Kaynakça http://www.dersyap.com/e- kitap/mat7_DK_2011.pdf http://www.dersyap.com/e- kitap/mat7_CK_2011.pdf http://www.dersyap.com/index.html http://tr.wikipedia.org/wiki/Alt%C4%B1n_oran Kaynakçalarıma ve yardımlarından ötürü sevgili arkadaşım Ebru Yılmaz’a çok teşekkür ederim 