HEPİNİZ HOŞGELDİNİZ Sündüs ÖZTÜRK MAÇÇA Psikolojik DANIŞMAN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TED ANTALYA KOLEJİ REHBERLİK HİZMETLERİ.
Advertisements

7-19 YAŞ ETKİLİ ANNE BABA EĞİTİMİ
Yrd. Doç. Hatice DEMİRBAŞ G.Ü.Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi
TELEVİZYON VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ OLUMSUZ ETKİLERİ
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği, 2 Koç Üniversitesi
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI UĞUR BÖCEKLERİ SINIFI VELİ TOPLANTISINA HOŞ GELDİNİZ.
Ş İ D D E T ŞEHİTKAMİL ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
Ergenlerde Madde Bağımlılığı
Çetin SARIYILDIZ Rehber Öğretmen
İlkokul Çocuklarının Özellikleri ve Ailelere Öneriler
1. Alkol, madde kullanan 2.OKULDAN KAÇAN 3.Suç işleyen ya da işleme eğilimi olan.
Çocuk Psikiyatrisinde acil durumlar
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Çatışma: Tarafların istek ve ihtiyaçlarının uymadığı için kişiler arasında ortaya çıkan sürtüşmeye çatışma denir.
AKRAN BASKISI.
AKRAN BASKISI Çocukluktan yetişkinliğe geçiş sürecinde, ergenlik döneminde gençler akranlarıyla daha fazla vakit geçirmeye başlar ve akranlarının kendilerini.
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
Ş ÜKRAN ÖZTÜRK PS İ KOLOJ İ K DANI Ş MAN ET İ HOLD İ NG İ LKÖ Ğ RET İ M OKULU PDR SERV İ S İ
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
Sapkınlık, Aile ve Arkadaşlar
PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRT.
AKRAN ZORBALIĞI.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
ŞİDDET VE YARDIM SINIRLARIMIZ
ÇOCUK VE GENÇLERDE İNTERNET BAĞIMLILIĞI
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
ZORBALIK.
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
KARTAL ATATÜRK İLKOKULU DEĞERLER EĞİTİMİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
AKRAN BASKISI.
ŞİDDET NEDİR???.
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
Bölüm 10 Riskli Davranışlar ve Duygusal Rahatsızlık
RİSKİ YÖNETMEK.
SALDIRGANLIK-ŞİDDET-BASKI
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI VE Ş İ DDET. Madde kullanımı Gençler çok farklı nedenlerle madde kullanırlar. Ergenli ğ in hedefi güçlü bir kimlik oluşturmaktır.
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
DİĞER TUTUMLAR.
 "Dünyada her yıl yakla ş ık 1,6 milyon insanın ş iddet olayları sonucu hayatını kaybetti ğ ini biliyor musunuz? Yapılan halk sa ğ lı ğ ı ara ş tırmaları,
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
Şahinbey Rehberlik ve Araştırma Merkezi
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
BÖLÜM 10 AÇIK SALDIRGANLIK ve ÖRTÜK ANTİSOSYAL DAVRANIŞ.
ÇOCUK VE SUÇ.
MURAT KARADUMAN AFYONKARAHİSAR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
ZOR GENÇLER ile BAŞA ÇIKMA
Duygu davranış bozukluğu olan öğrenciler
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
HOŞGELDİNİZ.
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
AKRAN BASKISI.
AKRAN ZORBALIĞI.
Çocuklara Yönelik Şiddetin Önlenmesi
ŞİDDET.
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
Sunum transkripti:

HEPİNİZ HOŞGELDİNİZ Sündüs ÖZTÜRK MAÇÇA Psikolojik DANIŞMAN

Okulda kan davası… ADANA'da geçen yıl ağabeyi öldürülen ilköğretim okulu öğrencisi 14 yaşındaki K.U., katil zanlılarının aynı okulda okuyan kardeşleri 13 yaşındaki M.A.'yı okul bahçesinde tabanca ile başından vurdu… Okulda kan davası… ADANA'da geçen yıl ağabeyi öldürülen ilköğretim okulu öğrencisi 14 yaşındaki K.U., katil zanlılarının aynı okulda okuyan kardeşleri 13 yaşındaki M.A.'yı okul bahçesinde tabanca ile başından vurdu… (milliyet.com.tr, 19 Ekim 2004)

Adana Seyhan'a bağlı Çıldırın köyündeki karpuz tarlasında bekçilik yapan Davut Akar, tarladan karpuz çalarken yakaladığı 12 yaşındaki iki çocuğu dövdü. İddiaya göre, çocukların ağabeyleri İzzet Altın ile amcasının oğlu S.A. (16), intikam için Akar'ı öldürmeye geldi. Ancak köye giden Akar, yerine nöbet için kardeşi İmdat'ı (25) bırakmıştı. Bundan haberi olmayan Altın ve S.A., gelecek ay evlenmeye hazırlanan İmdat Akar'ı, uyurken başına satırla vurarak öldürdü… milliyet.com.tr,

Yine "namus meselesi"... Kız kardeşini öldürdü!.. Gaziantep'te, kardeşler arasında çıkan kavga cinayetle sonuçlandı. Sakarya Mahallesi Rüzgarlı Sokak'ta, M. K. (17) ''namus meselesi'' nedeniyle kavga ettiği kız kardeşi Semra K'ye (20) tabanca ile ateş etti. Ağır yaralanan Semra K, kaldırıldığı Gaziantep Devlet Hastanesi'nde hayatını kaybetti… (milliyet.com.tr, 23 Ağustos 2004)

2007/22 SAYILI GENELGE ÖĞRENCİLERİN VE HALKIN ÖĞRENCİLERİN VE HALKIN CAN VE MAL GÜVENLİĞİNİN CAN VE MAL GÜVENLİĞİNİN SAĞLANMASI SAĞLANMASI

DÜĞÜN GECESİ FACİASI EĞLENCENİN TADINI ÇIKARALIM EĞLENCENİN TADINI ÇIKARALIM DERKEN; DERKEN; ORTALIK KAN ÇANAĞINA DÖNDÜ ORTALIK KAN ÇANAĞINA DÖNDÜ

BİR ÇOCUĞUN DÜNYASINDA ANA BABANIN ROLÜ NEDİR? Temel Güven Duygusu Kaynağı Temel Güven Duygusu Kaynağı temel ihtiyaçlarının karşılanması temel ihtiyaçlarının karşılanması barınma doyurulma barınma doyurulma FİZİKSEL TEMAS (DOKUNMA) FİZİKSEL TEMAS (DOKUNMA) SEVGİ KAYNAĞI SEVGİ KAYNAĞI EĞİTİM KAYNAĞI EĞİTİM KAYNAĞI ÖĞRETİM KAYNAĞI ÖĞRETİM KAYNAĞI EN ÖNEMLİ MODEL EN ÖNEMLİ MODEL

tek yönlü olarak incelenebilecek bir konu değildir. Çalışmalardan elde edilen veriler değişik kaynaklardan toplanmalı, tek bir etkene odaklanmak yerine, tüm etkenler incelenmelidir. * Ergenlik döneminde meydana gelen şiddet olayları, tek yönlü olarak incelenebilecek bir konu değildir. Çalışmalardan elde edilen veriler değişik kaynaklardan toplanmalı, tek bir etkene odaklanmak yerine, tüm etkenler incelenmelidir. Bu dönemde şiddet davranışları; Çocukluk yaşantıları, Okul etkisi, Toplumda şiddetin yaygınlığı, Ailede şiddet yaşanması, Medyanın etkisi, Arkadaşların etkisi gibi pek çok değişik etkenden etkilenmektedir.

ÇEVRE VE TOPLUM Ergenlik döneminde meydana gelen şiddet davranışları akranlar ve aile ile birlikte ergenin yaşadığı toplumdan da etkilenmektedir. Çevrenin sosyoekonomik düzeyi, suç işlenme oranları, silahlara ve uyuşturucu maddelere ulaşılabilmedeki kolaylıklar ve toplumda doğrudan ya da dolaylı olarak şiddete maruz kalma ergenin şiddet davranışları üzerinde etkili olmaktadır. Yoksulluk ve şiddet arasındaki ilişki karmaşık olmakla birlikte suç ve şiddet olayları yoksul çevrelerde daha yüksektir. Ergenlik döneminde meydana gelen şiddet davranışları akranlar ve aile ile birlikte ergenin yaşadığı toplumdan da etkilenmektedir. Çevrenin sosyoekonomik düzeyi, suç işlenme oranları, silahlara ve uyuşturucu maddelere ulaşılabilmedeki kolaylıklar ve toplumda doğrudan ya da dolaylı olarak şiddete maruz kalma ergenin şiddet davranışları üzerinde etkili olmaktadır. Yoksulluk ve şiddet arasındaki ilişki karmaşık olmakla birlikte suç ve şiddet olayları yoksul çevrelerde daha yüksektir.

OKUL Ergenlik döneminde görülen şiddet davranışlarının artışı okullarda gözlenen şiddet suçlarının artmasıyla paralel görülmektedir. Okulda şiddet genellikle, okul içinde, bahçesinde ya da servis aracı gibi okulla ilişkili diğer alanlarda gerçekleşen şiddet olarak tanımlanmaktadır.

Yapılan çalışmalar ihmal edilmiş ya da yok sayılmış çocukların şiddet dolu ve antisosyal davranışlar için büyük risk taşıdıklarını göstermektedir. Çocuğunun etkinliklerini yakından izleyen ailelerin, sorunlu davranışlar gösteren bir çocuğa sahip olma olasılığı daha az gözükmektedir.

Olumsuz akran gruplarının etkisi, yetersiz aile ortamı ile birleştiğinde, şiddet uygulama ve şiddet kurbanı olma riski artmaktadır. Ayrıca ilgisiz anababa tutumları, aile ile zayıf bir iletişime sahip olma ve aile etkinliklerine katılmama suçlu akranlar ile arkadaşlık etme riskini artırmaktadır.

tek yönlü olarak incelenebilecek bir konu değildir. Çalışmalardan elde edilen veriler değişik kaynaklardan toplanmalı, tek bir etkene odaklanmak yerine, tüm etkenler incelenmelidir. * Ergenlik döneminde meydana gelen şiddet olayları, tek yönlü olarak incelenebilecek bir konu değildir. Çalışmalardan elde edilen veriler değişik kaynaklardan toplanmalı, tek bir etkene odaklanmak yerine, tüm etkenler incelenmelidir. Bu dönemde şiddet davranışları; Çocukluk yaşantıları, Okul etkisi, Toplumda şiddetin yaygınlığı, Ailede şiddet yaşanması, Medyanın etkisi, Arkadaşların etkisi gibi pek çok değişik etkenden etkilenmektedir.

BİREYSEL ETKENLER Yetişkin ve çocuk literatüründe, erken dönemlerde gösterilen şiddet davranışlarının gelecekte gösterilecek şiddet davranışlarının en basit yordayıcılarından birisi olduğu görülmektedir. Bireysel özelliklerden bir diğeri de cinsiyet olarak belirtilmektedir. Erkek çocukların yüksek düzeyde fiziksel saldırganlığı teşvik eden rollerle toplumsallaşmasından dolayı şiddete daha eğilimli oldukları gözlenmektedir.

ŞİDDET KAVRAMI Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) tarafından şiddet kişinin kendisine, bir başkasına ya da bir gruba karşı, yaralanma, ölüm, psikolojik zarar, gelişme geriliği ya da ihmal ile sonuçlanan (ya da sonuçlanma olasılığı yüksek olan) kasıtlı güç kullanımı ya da güç kullanma tehdidi olarak tanımlanmaktadır

Aynı zamanda şiddet, diğer insanlara karşı yöneltilen, duygusal ve fiziksel saldırganlık olarak da tanımlamıştır. Saldırganlık ise, yaralama ya da incitme niyeti taşıyan yani zarar vermek amacıyla gerçekleştirilen fiziksel ya da sözel davranış olarak tanımlanır. Tüm şiddet biçimleri saldırganlık olarak değerlendirilir.

Yapılan çalışmalar ihmal edilmiş ya da yok sayılmış çocukların şiddet dolu ve antisosyal davranışlar için büyük risk taşıdıklarını göstermektedir. Çocuğunun etkinliklerini yakından izleyen ailelerin, sorunlu davranışlar gösteren bir çocuğa sahip olma olasılığı daha az gözükmektedir.

Şiddet kullanan ergenler, şiddet kullanmayan diğer akranları ile karşılaştırıldığında, bu ergenlerin değişik sorunlarla yüz yüze oldukları görülmektedir. Madde kullanımı, akademik başarısızlık, okulu asma, şiddet içermeyen suçlar (hırsızlık, dolandırıcılık vs.) işlemek bu sorunların bir bölümüdür.

AİLE İLİŞKİLERİ Aile içinde çocuklar olumlu ve olumsuz davranışların sergilendiği bir ortam içerisinde toplumsallaşabilirler. Kardeşler ya da anababalar tarafından tutarlı olarak şiddet ya da diğer antisosyal davranışların sergilendiği ailelerde büyüyen çocuklar, şiddete daha çok karışmaktadırlar. Çocukların, aile üyeleri ya da evin dışındaki bireylerin taşıdığı antisosyal norm ve değerlere göre yaşaması da aynı zamanda şiddeti kabul edilebilir göstermekte ve çocukların davranışı üzerinde olumsuz etkilere sahip olabilmektedir Kardeşler ya da anababalar tarafından tutarlı olarak şiddet ya da diğer antisosyal davranışların sergilendiği ailelerde büyüyen çocuklar, şiddete daha çok karışmaktadırlar. Çocukların, aile üyeleri ya da evin dışındaki bireylerin taşıdığı antisosyal norm ve değerlere göre yaşaması da aynı zamanda şiddeti kabul edilebilir göstermekte ve çocukların davranışı üzerinde olumsuz etkilere sahip olabilmektedir

Antisosyal davranış sergileyen ergenlerde okulda düşük başarı, okuldan kaçma en belirgin ortak özellikler olarak görünmektedir. Antisosyal ergenler genellikle ders dışı etkinliklere katılmamaktadır ve genellikle okula karşı tutumları olumsuzdur.

MEDYA Medyada, şiddet konusu ve bunun toplum, çocuklar ve ergenler üzerindeki etkileri uzun zamandır araştırılan ve tartışılan bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Araştırmalar televizyon, film, müzik ve bilgisayar oyunlarını içeren görsel basındaki şiddete maruz kalmayı, çocukların ve ergenlerin sağlığı için önemli bir risk etkeni olduğunu göstermektedir.

Medyada şiddeti çatışma çözmenin ve başkalarından üstün olmanın meşrulaşmış şekli olarak kullanan kahramanları uzun süre izlemek şiddetin, hedefleri gerçekleştirme ve problem çözmenin uygun bir yolu olarak kabullenilmesiyle sonuçlanmaktadır.

Deneysel çalışmalar, bilgisayar oyunları oynadıktan sonra, gençlerin özgeci (prosocial) davranışlarında ve yardım etme davranışlarında ölçülebilir düşüşler olduğunu ve saldırgan düşüncelere ve tahrik davranışlarına karşı şiddetle karşılık vermede artış olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte çocuklar ve ergenler bilgisayar oyunlarında puanlarını artırmak ve üst düzeylere çıkmak için uzun süre oyun oynamaktadırlar. Bu tür tekrarlamaların şiddetin etkisini artırdığı ileri sürülmektedir.

Medya şiddetine maruz kalma, çocuklar ve ergenler arasında saldırganlık, antisosyal tutumlar ve şiddete katkı sağlayan tek neden olmasa da, müdahale edilmesi gereken önemli bir konu olarak ele alınmalıdır.