7-19 Yaş Psiko-Sosyal Gelişim Özellikleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
Advertisements

ERGENLİK DÖNEMİNDE DEĞİŞİM
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ANA BABA VE ERGENLİK.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK DÖNEMİNİN ZİHİNSEL, RUHSAL VE SOSYAL ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ.
11-12 YAŞ GRUBU ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ÇOCUKLARDA GELİŞİM VE ANA-BABA YAKLAŞIMLARI
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
Ergenlik Sorunları Hazırlayanlar Mehmet BAYRAM Mehmet ERDİN
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ Büyüme olgunlaşma paralelinde aileden uzaklaşma sürecinde yaşanan sorunların çoğunun anne-babanın çocuğunu koruma yönündeki arzusundan.
ERGENLİK DÖNEMİNDE DEĞİŞİM
ANNE BABA TUTUMLARI.
PSİKOSEKSÜEL GELİŞİMİ
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Ailelere Ergen Gelişimi Hakkında Dipnotlar
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ERGENLİK DÖNEMİ SEMİNERİ
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
ARKADAŞIM Kazanım: Karşı cins ile sağlıklı arkadaşlık ilişkileri geliştirmenin önemini kavrar. 10. Sınıf 43 nolu kazanım etkinliği.
ERGENLİK DÖNEMİ VE GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ERGENLİK DÖNEMİNDE DEĞİŞİM
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
ERGENLİK DÖNEMİ.
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ERGENLİK ÇAĞINDAKİ GENCİN BAŞLICA RUHSAL-SOSYAL ÖZELLİKLERİ.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM
ERGENLİKTEKİ GELİŞİMİN DAVRANIŞLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ.
ROTARY BÖLGE VAKFI İŞİTME ENGELLİLER İLK VE ORTA OKULU.
AKRANLAR, ROMANTİK İLİŞKİLER ve YAŞAM TARZLARI
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
ÇOCUKLARDA CİNSEL EĞİTİM
DUYGUSAL VE SOSYAL GELİŞİM
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
DİĞER TUTUMLAR.
YUMAKLICERİT ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ Hazırlayan: Ayşegül ATA
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
ÇATALCA ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ ERGENLİK DÖNEMİ SUNUSU
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
ÇOCUKLARIMIZA CİNSELLİĞİ NASIL ANLATALIM?
ERGENLİK.
ANA BABA OKULU-II ÖZEL OĞUZ FEN BİLİMLERİ TEMEL LİSESİ.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
ANA BABA VE ERGENLİK.
ERGENLİK.
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
ERGENLİK.
Ergenlik Döneminin Genel Özellikleri
Sağlık Bilimleri Fakültesi
YAŞ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ÇOCUK VE ERGENLERDE CİNSEL GELİŞİM VE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü Sağlık Sunumları:
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

7-19 Yaş Psiko-Sosyal Gelişim Özellikleri

7-11 Yaş Bu çağ çocuğun ailesinden ayrılıp dış dünyaya açıldığı çağdır.Cinsel kimliği oluşmuştur.Kızlar kız özelliklerini erkekler erkek özelliklerini, ana -baba ile özdeşim sonucu kazanmıştır.Aileden bağımlılığı azalmıştır bütün gününü anneden ayrı olarak dışarda oyunda yada okulda geçirebilir

Cinsel merakları bastırılmıştır Cinsel merakları bastırılmıştır. Çalışkanlığı ve becerileri ile tanınma ön plana çıkmıştır.Akranları ve öğretmeninin onayını almak ister.

Zamanı ve mekanı doğru algılar, tanımlarlar Zamanı ve mekanı doğru algılar, tanımlarlar.Kendi kararlarını vermek ister.Kendi cinsiyetine uygun arkadaşlar edinir.Kümelere ayrılmak, kendi eğitimleri doğrultusunda uğraşlar edinmek, oyun kurmak o yaşın temel özellikleridir.

Çocuğun bu dönemde ürettiği işlerle ailesi, arkadaşları ve eğitimcilerinin gözünde kendini tanıtma sağlayabildiği ölçüde iş yapıcılık duygusu gelişecektir.Büyüdüğünde üzerine aldığı işleri gerektiği biçimde yapabilme inancı artacaktır.

Çocuğun yeni girdiği sosyal ortamda kendisine bir yer edinebilmesi ve kendini var edebilmesi için kendisi ile ilgili olumlu duygular geliştirmeye ihtiyacı vardır.Akran gruplarıyla olumlu ilişkiler kurmak, akademik olarak başarılı olmak, sosyal aktiviteler içinde iyi olmak ve olumlu geri bildirim almak özgüven gelişimi içinde oldukça önemlidir.

Yapmayı öğrendiği işlerle çevreden beklediği tanınmayı sağlayamayan çocuklarda iş kimliğinin gelişimi aksar ve kendini yetersiz hisseder.Bu yaşlarda çocuklara yapamadıkları vurgulanır,başkalarıyla kıyaslamalar yapıldığında değersizlik duyguları ön plana çıkar ve aşağılık duygusu gelişir. Bu da ileriki yaşlarda akademik başarısızlık ve bilişsel yetilerde gerileme olarak ortaya çıkar.

Merak ve yatkınlıkları doğrultusunda özel uğraşları, organizasyonları beğenilen çocukta “yetkin olma” ve değerlilik duyguları gelişir.

11-14 Yaş Dengeli ve uyumlu ilkokul çocuğu gider, yerine oldukça tedirgin tepkisel, beğenme güçlüğü olan bir genç gelir. Çocuk ergenliğe adım atmıştır. Kanda daha önce az olan; kızlarda östrojen, erkeklerde testosteron hormonlarının kanda artmaya başlaması ile birlikte vücutta daha önce gözlenmeyen belirtiler ortaya çıkmıştır.

Bu süreç içinde genç bedeninde ortaya çıkan değişikliklere uyum sağlamakta zorlanır. Bedeni ile aşırı ilgilenmeye başlar.Bedendeki bu hızlı değişime uyum sağlamaya çalışan ergen, kısa-uzun, şişman-zayıf olmak, sivilceler gibi bedenine ilişkin her şey önemli hale gelir.Zamanını aynanın karşısında geçirmesi ailesi ile çatışmasına neden olur.

Duyguları hızlı iner ve çıkar, çabuk sevinir çabuk üzülür Duyguları hızlı iner ve çıkar, çabuk sevinir çabuk üzülür.Tepkileri önceden kestirilemez, kendisine tanınan hakları yetersiz bulur.Bağımsız davranma, aileden ayrışma çabaları sonucu anne-babayla çatışmaya girer, evin kurallarına karşı çıkar, ailesinden uzaklaşırken akranları ile birlikte olma önem kazanır

11-14 Yaş Kızların arkadaşlarından beklentileri daha yüksektir.Daha fazla bağlanır ve yakınlaşırlar.Arkadaşları ile daha sıkı ilişki kurar, onların dert ortağı olur ve sorunlarını paylaşırlar.Erkekler ise, daha çok gruplar halinde arkadaşlık kurar ve kızlara göre daha az duygu paylaşımları vardır.

Derslere ilgileri azalmış, çalışma düzeni bozulmuştur Derslere ilgileri azalmış, çalışma düzeni bozulmuştur.İstekleri artmıştır.Dağınık ve savruk olurlar.İlgileri artmış gel-geç hevesleri çoğalmıştır. Bu yaşta olumsuz duyguların yoğun olduğu dönemdir.Karşı cinse ilgi artmaya başlar. Yeni özdeşim modelleri arar, popüler olan modellerle kimliğini bulmaya çalışır.

Ergen daima kendi yaşından büyük hisseder, ona çocuk muamelesi yapılmasından hoşlanmaz ve ona bu muamele de yapılmamalıdır.Ergenin ilgiyi üzerine çekme isteği bu dönemin özelliklerindendir.Bir yandan dürtülerini dizginlemeye çalışırken öte yandan çevresiyle çatışmaya gider.Aradığı yeni kimlik için, ben kimim ? ben neyim ? ben nasıl bir insan olmalıyım? sorularına yanıt arar.Ailesinden ayrışmaya çalışırken bir taraftan da en doğal çevresi olan ailesine sarılır.

Ergene karşı otoriter ya da aşırı izin verici şekilde davranan ailelere kıyasla, ergeni kontrol eden ve aynı zamanda yakın ilgi gösteren aileler içinde büyüyen ergenler, daha sonra kendilerine güvenli sorumluluk alan ve başarılı insanlar olurlar.

14-19 Yaş Olgunlaşmanın hemen hemen tamamlandığı ergenlik dönemidir. Bu dönemin en önemli konusu cinsel kimlik gelişimidir.Ergen, karşı cinsle ilişki kurmak ,karşı cinsi tanımak ister, aynı zamanda da karşı cinsle ilişki kurmaktan korkar ve tereddüt eder.Fiziksel gelişimin tamamlanmasıyla birlikte her iki cins de kendilerini erkek veya kadın olarak tanımaya başlar. Bu nedenle de karşı cins arkadaşlıklar daha önem kazanır

Cinsellik artık yaşanması gerekli ama boyutu tam olarak belirlenemeyen bir kavramdır. Bu dönemde cinsel istismarla karşılaşma riski yüksek bir orandır. Flört ilişkileri, doğru karar verememe, fiziksel ve cinsel istismar olasılığı arttırır.

Geç gelişen erkek çocukları, çocuk muamelesi görürler, karşı cinsle ilişkilerinde güvensiz ve çekingen olurlar. Erken gelişen kızlarda ise akranlarıyla arkadaşlık yapmakta güçlük çekerler, büyük erkeklerle arkadaşlık kurarlar. Madde kullanımı ve cinsel deneyim olasılığını arttırır.

Genç bir yandan seçeceği meslek ile ilgili kendini sorgularken özgüvenini geliştirme çabası içindedir. Bu dönemde onlara verilecek fiziksel ceza ,cinsel içerikli bir şaka veya sarkıntılık yaşamı boyunca iz bırakabilmektedir

Spor ve çeşitli sosyal aktivitelere yönlenme ergenlik döneminin kendine özgü sorunlarını üstesinde gelmede gençlere yardımcı olur.