Oyun Terapisi Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek Bilgi Üniversitesi Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Oyun ne zaman başlar? Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Oyun çocuğun konuşma dilidir Terapistler bu dili ne kadar iyi konuşabilirlerse- yani ne kadar iyi oyunu anlayabilir, oynayabilir ve oyunun gelişmesine yardımcı olabilirlerse- o kadar tedavide başarılı olurlar Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Oyun Terapisinde Amaç: -Oyun yardımıyla çocuğun iç dünyasını anlayabilmek -Çocukla terapötik bir ilişki kurmak -Çocuğun olayları anlamasına yardım etmek -Çocuğa olaylarla baş etme becerileri kazandırmak -Çocuğun olumlu benlik algısı geliştirmesine yardım etmek …………………………… Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Freud Endişe verici olaylar karşısında, çocuklar da daha önce varolan güvenli/tanıdık durumu yeniden yaratma çabası vardır. Bu çaba onları olayları tekrar ederek biriken psişik enerjilerini azaltmaya yönlendirecektir Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Anna Freud & Melanie Klein Oyun bilinçaltına açılan bir penceredir Örn: Boyama, su, kum oyunları anal takıntıların boşaltımına yardımcı olan araçlardır. Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
WİNNİCOTT Psikoterapi,terapist ve danışan arasında oyun alanı arasında gelişir. Psikoterapi oyun oynayamıyan bir danışanı, oyun oynayan bir kişi durumuna getirebilmektir Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Oyun Terapisi Yöntemleri Yönlendiren Terapistin kuralları koyduğu ve seansta oynanılacak oyunları önceden belirlemiş olduğu oyun terapisi Yönlendirmeyen (çocuk odaklı) Çocuğun istekleri doğrultusunda, onun belirlediği oyunlarla gelişen oyun terapisi ****Her iki yöntemi de oyun terapisi içinde çocuğun ihtiyaçları doğrultusunda kullanabilmek önemlidir Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Yönlendirmeyen (Çocuk Odaklı) Oyun Terapisinde 8 kural (Axline,1947) 1-Çocukla olumlu ilişki kurabilmek 2-Çocuğu olduğu gibi kabul etmek 3-Çocuğun istediği gibi davranmasına izin vermek 4-Çocuğun duygularını yansıtabilmek 5-Çocuğa saygı duymak 6-Çocuğun seansları yönlendirmesine izin vermek 7-Çocuğu hızlandırmamak 8- Terapisinin sınırlarını oluşturmak ve gerektiğinde uygulamak Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Meta-analiz araştırmaları yönlendirmeyen oyun terapisinin etkin bir yöntem olduğunu bulmuşlardır (Ray, Bratton, Rhine, & Jones, 2001) Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Oyun Terapisi bir veya daha çok çocukla uygulanabilir Bireysel Grup (3-12 yaşları) -Çocukların yaşları ve gelişimleri çok farklı olmamalı -1-1, 5 saat -2 terapist Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Oyun Terapinin Süresi Kısa Süreli Oyun Terapisi- 10 veya daha fazla olan seanslar Uzun Süreli- 1 yıl ve daha uzun süren terapiler (Bağlanma sorunları olan çocuklarla terapi sürecinin çok kısa olmamasına dikkat edilmelidir – çocuk esirgemede kalan çocuklar, vs.) Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Oyun Terapisi Modellerinden Bazıları: Psikodinamik Oyun Terapisi Bilişsel-Davranışçı Oyun Terapisi Gestalt Oyun Terapisi Çocuk Odaklı Oyun Terapisi Travma odaklı Oyun Terapisi Jungian Oyun Terapisi Adlerian Oyun Terapisi Kum Terapisi Kukla Oyun Terapisi Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Eklektik Oyun Terapisi Çeşitli oyun terapisi teknikleri üzerine iyi eğitim almış terapistler, oyun terapisini danışanın ihtiyacına göre şekillendirmelidirler (Kaduson, Cangelosi, & Schaefer, 1997) Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Ebeveynlerin de oyun’a katıldığı terapi modelleri -Watch, Wait, and Wonder- İzle, Bekle ve Merak Et -Filial Terapi -Theraplay Araştırmalar ebeveynlerinde terapi süreçlerine katılmalarının önemini vurgulamaktadırlar. Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Oyun Terapisi Hangi Sorunlarda kullanılabilir Psikolojik sorunları olan çocuklarda: -travmaya maruz kalmış -endişeli -sosyal ilişki zorlukları olan -depresif Sorunlu ebeveyn-çocuk ilişkilerinde …………………………. Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Sorunlu Davranışlar Korkutucu ve yoksun bir gelişim ortamında çocuk: Dış dünyaya karşı saldırgan bir tutum geliştirebilir. Dış dünya ile olan ilişkisini sınırlar veya keser Dış dünyaya karşı yoğun bir endişe sergiler Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Oyun terapisinde Endişe verici bir durum veya olay oyunda tekrar edilebilir Olaylar oyunda değiştirilebilir veya farklı sonuçlandırılabilir Olaylardan oyunda kaçınılabilir veya çözümler aranabilir Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Oyun anlaşılmamış duyguları organize etmede katarsis rolü oynamaktadır Oyun endişe veya şiddet içeren duyguları zararsız bir düzeyde ifade etmeye yardımcı olmaktadır Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Oyuncaklar üzerinden sergilenen oyun dünyasında çocuk anlaşılamayan korkularını sergilemekte ve de bu duygular ile kendisi arasına bir mesafe koyarak onlarla baş etmeye çalışmaktadır. Oyun ve oyuncaklar çocuğu pasif bir kurban olmaktan çıkarıp olayları kontrol edebilen bir kişi konumuna sokacaktır Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Oyun çocuğun olumsuz duygularını oyunda tekrar ederek onları kontrol edilebilmesine ve anlamasına yardımcı olur İçselleştirilmesi güç olaylar oyunda küçük parçalara bölünüp, tekrar tekrar oynanarak alışılagelmiş/ tanıdık duruma getirilecektir Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Oyun fantezi ile realitenin ayırımına yardımcı olacaktır Psişik çatışmalarına oyun sürecinde çözüm yolları bulmasına yardım edecektir Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Oyun’un terapötik olarak kullanılabilmesi için çocuğun yaşadığı endişe düzeyenin çok aşırı olmaması gerekmektedir- Bazen travma üzerinden bir müddet geçmesi oyun oynama kapasitesini daha da artırmaya yararlı olabilecektir Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Oyun Terapisinde Değerlendirme Çocuğun gelişimi Aile dinamiği Okul ve arkadaşlar Kültür ve toplum Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Ekolojik Sistem (Bronfenbrenner, 1977) Kültür-Exosistem Çevre-Mezosistem Aile-Mikrosistem Çocuk Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Çocuk Gelişimi Mizaç Yaş ve genel fiziksel gelişimi Zeka düzeyi Dil gelişimi (kendini ifade edebilme kapasitesi İlişki kurma düzeyi Bağlanma Zihinselleştirme kapasitesi Özdeğerlendirme kapasitesi Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Mizaç (Thomas & Chess, 1977) KOLAY GÜÇ ISININAN ZOR Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Bağlanma Teorisi (Bowlby, 1969) Ainsworth (strange situation-yabancı deneyi) Güvenli çocuk Güvensiz çocuk Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Güvenli Bağlanma İçin Annenin yapması gerekenler Bebeğin gösterdiği işaretleri doğru olarak algılamak Bebeğin gösterdiği işaretlere duyarlı ve doğru yanıt vermek Bebek huzursuz veya çevresini incelerken fiziksel ve duygusal olarak erilişilebilir olmak Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Şefkat ve mutluluğunu gösterebilmek Bebeğin duygu ve davranışlarını kabul etmek ve düzenleyebilmek Bebeğin zihnini kendi zihninde tutabilmek (zihinselleştirme yetisi) Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Zihin Teorisi (Theory of Mind) Baron-Cohen, Leslie, & Frith (1985) Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Zihin Teorisi-(Theory of mind) Kişilerin başkalarının istek, duygu ve düşüncelerini anlama kapasitesi …. 4-5 yaşlardan itibaren çocukların başkalarını anlama testlerinden geçmeye başladıkları bulunmuştur…… Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Sally ve Anne testi…. Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Annenin kendi özgeçmişindeki bağlanma kalitesi çocuğuyla arasındaki ilişkiyi etkilemektedir. Annenin geçmişindeki güvenli bağlama-- -- Kendi düşüncelerini ve bebeğindeki zihinsel süreçleri anlamasını desteklemektedir Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Anne-çocuk ilişkisindeki hayaletler (Fraiberg, Adelson, & Shapiro, 1975) Annelerin erken dönemdeki yoksunluklarından kaynaklanan tamamlanmamış yaslar onların kişisel gelişimlerini, bireyselleşmelerini ve de ilişkilerini kısıtlayacaktır. Bu anneler erken dönemlerle bağlantılı olan, tanımadıkları bu duygulardan olumsuz olarak etkileneceklerdir Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
. Bu “hayalet duygular” annenin bebeğiyle olan ilişkisini, dolayısıyla da bebeğin güvenli bağlanma sürecini olumsuz olarak etkileyecektir. (Fraiberg, Adelson, & Shapiro, 1975) Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Oyun Sürecinde Çocuğun: Başkalarıyla ilişki kurmada: -yakınlık ve ayrışma düzeyi -bağımlılığı- bağımsızlığı -kontrol etme düzeyi -özdeşleşme ve deneyimi paylaşma kapasitesi Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
-Benlik ve vücut imajı; bunun gerçek ve fantezi düzeyleri Kendisiyle: -Benlik ve vücut imajı; bunun gerçek ve fantezi düzeyleri -Benlik düzeyinin sürekliliği/değişkenliği -Kendine güven ve başarısızlıklara dayanma toleransı Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Duygu Duygu kalitesi -Duygunun derinliği ve zenginliği -Akışkanlığı -İstikrarı -Uygunluğu -Değişebilirliği Duyguyu paylaşabilme kapasitesi Duygu durumunun genel aktivite düzeyine yansıması Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Endişe Endişe miktarı -Kalitesi -Yerleşmesi (bir semptom halinde mi yoksa genel mi) -Endişenin kontrol edilme şekli Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Zevk alabilme kapasitesi Acı ve heyecana dayanabilme kapasitesi Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Terapistin özellikleri Duyarlılık Anlama ve yansıtma kapasitesi Oyun oynama ve oyunu geliştirme becerisi Sözel ve sözel olmayan ifadenin uyumluluğu Yaratıcılık Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
OYUNCAKLAR Bebek ( biberon, yatak, üstünü örtebilecekleri minik örtü, ve giysiler) Aile’yi oluşturan bebekler (anne, baba, kız çocuğu, erkek çocuğu, büyükanne, büyükbaba, vs.) Otorite sembolü figürler - polis, asker, vs. Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Oyuncaklar Oyun evi ve ev eşyaları (mutfak, masa sandalyeler, banyo ve tuvalet, yatak odası, tv, koltuk, vs.)-2 ev oda da olması tercih edilir Mutfak malzemeleri (çatal, kaşık, bıçak, tabak, bardak, tencere, vs.) ve yiyecekler Karşılıklı konuşmak için iki telefon Kuklalar (hayvanlar, insan figürleri) Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Oyuncaklar Hayvanlar (evcil ve vahşi hayvanlar)- mümkünse aile olabilecek şekilde Trenler (vagonlar, raylar) ve uçaklar Arabalar ( itfaiye, polis arabaları, içine figürlerin konabileceği taşıtlar) Doktor malzemeleri (steteskop, iğne, termometre, vs.) Yumuşak top Giysiler ve aletler (polis şapkası, tamir aletleri, vs) Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Oyuncaklar Legolar Kule yapılabilecek küpler Boyama ve çizme aktiviteleri için gerekli olan kalemler, boya ve kağıtlar (çocuğun yaşı küçükse kağıdın boyutu büyümelidir) Oyun hamuru ve parmak boyaları Yapıştırma ve kesme için yaşa uygun malzemeler Masa oyunları Kum ve su Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Süreç İLK SEANS - Tanışmak - Amacı belirlemek Ne sıklıkla ve ne kadar süreyle görüşüleceğini açıklamak - Terapinin sınırlarını oluşturmak Terapiste ve oyuncaklara zarar vermeden oynamak Oyunun bitmesine en az 10 dakika kala oyunun biteceğini çocuğa haber vereceğinizi anlatmak Oyun odasını birlikte toplayacağınızı açıklamak Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
İlerleyen seanslarda oyuncaklarla temsil edilen psişik materyali anlamak ve anlamlandırmak Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
İlerleyen seanslar: Oyunda terapist ve çocuk arasında güvenin gelişmesi sonucunda, terapötik sürecin başlaması Terapistin çocuğun iç dünyasını, çocuğun duygu durumunu takip ederek geri bildirmesi ve anlamlandırması -Rahatsız eden duyguların çocuk tarafından farkına varılabilmesine yardımcı olması ve bu duygularla baş etmesini kolaylaştırması -Terapistin çözüm yolları getirmesi ve sorunlarla baş edebilme yöntemlerini sunması Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Oyun Terapisindeki Çerçeve ve Sınırlar Terapiste veya kendine zarar verecek davranışlarda bulunmamak Oyun odasına veya odadaki oyuncaklara zarar vermemek Oyunun bitmesine 10 dak. öncesinde oyunu bitireceğinizi haber vermek Tatiller ve ayrılıklara en az 4 seans önceden çocuğu hazırlamak Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
OYUN TERAPİSİ KİTAP LİSTESİ 1-Emprically Based Play Intervention for children Reddy, Files-Hall, & Schaefer 2- Dibs in the search of self (Benliğini Arayan Çocuk Dibs) Virginia Axline 3-Play Therapy (Oyun Terapisi) V. Axline 4-Short term play therapy for children Kaduson & Schaefer 5- Play therapy techniques Schaefer & Cangelasi 6-101 Oyun terapisi tekniği Heidi Gerard Kaduson and Charles E.Schaefer. 7- Oyun ve Gerçeklik (Donald W.Winnicott) ……………………………………….. Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Teşekkürler eakdaggocek@gmail.com Ofis tel: 0 533 607 3869 0 212 352 7662 Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek
Referanslar Baron-Cohen, S, Leslie, A.M., & Frith, U, (1985) Does the autistic child have a “theory of mind?” Cognition, 21, 37-46. Kaduson, H., Cangelosi, D., Schaefer, C. E. (1997). The playing cure: Individualized play therapy for specific childhood problems. Northvale, NJ: Jason Aronson. Ray, D., Bratton, S., Rhine, T., & Jones, L. (2001). The effectiveness of play therapy: Responding to critics. The International Journal of Play Therapy, 10, 85-108. Yrd. Doç. Dr. Elif Akdağ Göçek