III. ANLAMLI-GÖREVLİ KELİMELER: ÜNLEMLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EDAT SOYLU SÖZCÜKLER Edat, bağlaç, ünlem hakkından bilgi ve örnekler içermektedir
Advertisements

DİLEK KİPLERİ.
EDATLAR E Ü BAĞLAÇLAR ÜNLEMLER B.
Cümlede , fiillerin anlamını etkileyen kelimelere ne ad verilir?
Fuat ŞURGUN Dr.Refik Saydam İlköğretim Okulu Bahçelievler/İstanbul
Noktalama İşaretleri.
EDATLAR-BAĞLAÇLAR-ÜNLEMLER
ADILLAR(ZAMİRLER) Bunu siz mi aldınız? Burası çok sıcak.
ZAMANLARINA GÖRE FİİLLER
SES OLAYLARI.
ABDULLAH KÜÇÜK TÜRKÇE ÖĞRETMENİ.
EDATLAR Anlam ve görevi daha çok, cümle içinde, birlikte bulunduğu sözlerde beliren, farklı türlerdeki sözcükler arasında ilgi kurmaya yarayan sözcüklere.
ЕKLER VE EK TÜRLERİ.
FİİL SOYLU KELİMELER: FİİLLER (EYLEMLER)
II. FİİLLERDE ÇEKİMLİLİK GRAMER KATEGORİSİ
Türk Dili I Bölüm - 14.
MORFOLOJİYE GİRİŞ.
NOKTALAMA VE YAZIM KURALLARI
SES BİLGİSİ HAZIRLAYAN:FERİT GÜL.
İsmail ÖZELBAŞ Vaiz FONETİK ve DİKSİYON.
DİLEK KİPLERİ.
HAZIRLAYAN :Arda UZUNOĞLU
ÜNLEM GRUBU ve SAYI GRUBU
ERCİYES ÜNİVERSİTESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2 AYŞE DARICI
ADI:TUĞBA NUR SOYADI:KÖKTEN SINIF:6/B NUMARA:1101
TÜRKÇE Mehmet KOCA Ayşe BAYAM Melike DUATEPE Sunuindir.blogspot.com.
DİLEK (TASARLAMA) KİPLERİ
FİİLLERDE ŞAHIS KATEGORİSİ. III. ŞAHIS KATEGORİSİ Fiillerde şahıs kategorisi, fiilin gösterdiği işi, hareketi, oluşu veya kılışı yapan kişiyi gösterir.
SES BİLGİSİ Türkçe Öğretmeni.
9. Sınıf Dil ve Anlatım NİSAN
GÖREVLİ KELİMELER: EDATLAR
CÜMLE.
KELİME TÜRLERİ: İSİMLER
ÜNLEMLER.
YAPI BİLGİSİ.
SORULAR.
BAĞLAÇ Cümleler veya eşit görev ve türdeki kelimeler arasında anlamca bağ kuran kelimelere bağlama edatı (bağlaç) denir. Bağlaçlar yapım ve çekim eki almaz,
Erciyes Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği 2. sınıf
HAZIRLAYAN:ZEHRA ŞAHİN TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ KONU:NOKTALAMA İŞARETLERİ(tırnak işareti,ünlem,kısa çizgi)
NOKTALAMA İŞARETLERİ ... ? . ‘’ , !.
SÖZCÜK TÜRLERİ BAĞLAÇLARÜNLEMLER Eş görevli ya da birbiriyle ilgili sözcükleri, sözcük öbeklerini, özellikle tümceleri bağlamaya yarayan,
BAĞLAÇLAR.
ZARF TAMLAYICISI ve CÜMLE DIŞI ÖGELER.
Sözcük Türleri Setenay KAYA Hazırlık-D/153
Ünlü düşmesi (hece düşmesi, ses düşmesi)
ZARFLAR 2 (DEVAM).
SÖZCÜK TÜRLERİ İSİM ZAMİR SIFAT ZARF EDAT BAĞLAÇ ÜNLEM FİİL FİİLİMSİ.
FİİL SOYLU KELİMELER: FİİLLER (EYLEMLER)
Kelime Türleri İsim soylu sözcükler de yediye ayrılır:
II. FİİLLERDE ÇEKİMLİLİK GRAMER KATEGORİSİ
SÖYLEYİŞ ( TELAFFUZ).
SES BİLGİSİ KONU ANLATIM M. UÇAR TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENİ
SÖYLEYİŞ ( TELAFFUZ).
MORFOLOJİYE GİRİŞ.
TÜRKÇE TÜRKÇE DERSİ SUNUMU.
VURGU VE TONLAMA VURGU Konuşma sırasında sözcüğün bir hecesinin ya da cümlenin bir sözcüğünün diğerlerine göre daha belirgin ,daha baskılı söylenmesine.
Hece ve Hece Çeşitleri Tek bir ses ya da ses öbeğinden oluşan,ağzımızdan bir çırpıda çıkan ses birimine hece denir. Sesleri gösteren işaretlere hece denir.
SES OLAYLARI. a)Ünsüz değişikliği: Türkçe sözcüklerde “b” dudak ünsüzünden önce “n” ünsüzü kullanılmaz. “b” ünsüzü “n” ünsüzünü “m”ye çevirir. ÖRNEKLER:
Hece Bilgisi Ağzımızın bir hareketiyle söylenen ses veya ses topluluğuna hece denir. Duyu kelimesi du – yu olmak üzere ağzın iki hareketiyle söylenmektedir.
Türk Dili I Hafta 11 1 TÜRK DİLİ I Okutman Vedat BALKAN Hafta 11.
Sözcükte anlam: Basit sözcük:sonuna yapım eki almamış sözcüklere denir. Örnek:odun.
İşlev Açısından Kelime Türleri
ÜNLEM GRUBU ve SAYI GRUBU
GÖREVLİ KELİMELER: EDATLAR
BAĞLAÇLAR Eş görevli sözcükleri, söz öbeklerini, cümleleri birbirine bağlayan ya da çeşitli anlam ilgileri kuran sözcük veya söz öbekleridir. İLE , VE 
TÜRKÇE Doğacan Özdemir.
(KALINLIK – İNCELİK UYUMU)
KELİME YAPISI KÖK – EK – GÖVDE
EŞ SESLİ ( SESTEŞ) KELİMELER
HATIRLAYALIM.
Sunum transkripti:

III. ANLAMLI-GÖREVLİ KELİMELER: ÜNLEMLER

III. ANLAMLI-GÖREVLİ KELİMELER: ÜNLEMLER Her zaman kendi anlamı olan anlamlı kelimeler ve cümlede sadece görevi olan görevli kelimelerin yanısıra, birtakım kelimelerin kendi bağımsız anlamları olmamalarına rağmen, bazı sentaktik bağlamda kendileri de anlam kazanabilirler. Görevli kelimeler cümlede diğer kelimelerin anlam kazanmalarında yardımcı olurlar ve yeni anlam ilişkileri kurarlar, ancak kendileri anlam üstlenmezler. Anlamlı-görevli kelimeler sadece ünlemlerdir.

ÜNLEMLER Çoğu zaman literatürde ünlemler görevli kelimeler arasında ele alınmıştır, bazen de edatların içinde incelenmiştir. Ünlemler Türkçede en az araştırılan kelime türüdür. İnsan dillerinin doğmasıyla ilgili bazı dilbilim teorilerine göre, insanlar ilk önce sesli olarak kendi ruhsal ve fiziksel duygularını ifade etmeye başlamışlardır. Zamanla bu sesler belirli bir topluluk içinde anlam kazanmaya başlamıştır ve kelimeye dönüşmüştür. Demek ki, bu teorilere göre, insanların söylediği ilk kelimeler, aslında ünlemlerdir. Bir dilin tüm kelimeleri ünlemlerden çıkmadır. Uzun evrim tarihi boyunca ünlemlerin anlamları değişmiş, genişlemiş, daralmış veya birleşik yapılar yapmıştır.

ÜNLEMLER “ah”, “oh”, “uh” gibi bazı ünlemlerin çok farklı kökten gelen birçok dilde var olmaları ve primatların üzerinde yapılan araştırmalar göz önünde bulundurulursa, o zaman bu teorileri göz ardı etmemek gerekir. Ünlemler; konuşmacının korku, sevinç, hüzün, şaşırma, beğenme, çıkmazlık, dua, fikir değiştirme, doğa seslerinin taklidi, kıskançlık, özlem veya benzer duygu ve heyecanları kolay, kısa ve etkili bir biçimde dile getirdiği bir kelime türüdür.

ÜNLEMLER Çoğu zaman ünlemler cümlenin bir kısmı, bazen de bütün bir cümlenin yerine kullanılırlar. Cümlenin bir kısmı olduklarında da, düşen ve ünlemle karşılanan başka bir cümlenin de referansı olabilirler. Diğer sözlerle, bir kelime veya kelime grubunun ünlem olabilmesi için, mutlaka kısa bir biçimde çok kelimeyi veya bütün bir cümleyi karşılaması gerekir. Ünlemlerin kullanıldıkları cümleler çoğu zaman ünlem cümleleri olur ve sonunda ünlem işareti bulunur. Ünlemlerin özel söyleyiş biçimi vardır. Onlar özel olarak vurgulanır ve tonlanırlar. Ünlemlerin cümlede özel bir yeri yoktur ve cümlenin her yerinde kullanılabilirler.

ÜNLEMLERİN SINIFLANDIRILMASI Kökenlerine göre ünlemler: 1. Türk kökenli ünlemler: abe, abo, abu, ah, ayol, cıs, çüş, oh, pöf, tuh, tüh, uh, vah, ya, yuh, vb. 2. Yabancı kökenli ünlemler: alo, aman, bonjur, bravo, bre, eyvallah, imdat, lahavle, maşallah, vb. 3. Karma kökenli ünlemler: Ar. aşk + Tür. olsun > aşk olsun, Yun. efendi + Tür. /-m/ > efendim, Tür. ne + Ar. âlâ > ne âlâ, Tür. pek + Ar. âlâ > pekâlâ, Tür. vay + Far. can + Tür. /-ı/+/-(n)a/ > vay canına, vb.

ÜNLEMLERİN SINIFLANDIRILMASI Semantik kökenlerine göre ünlemler: 1. Gerçek ünlemler – Bu ünlemler basit ve bazen ses yansımasıdır. Yukarıda verilen duyguları karşılarlar: aa, ah, ay, hey, hop, oh, oo, öf, uf, vb. 2. Semantik ünlemler – Bu ünlemler gerçek ünlemler değil de aslında başka kelime türü olarak anlamları başkadır, ancak bazı durumlarda ünlem olarak kullanılırlar: Allah aşkına, Allahım, alo, güle güle, ilahi, lahavle, vesselam, zıkkımın kökü, vb.

ÜNLEMLERİN SINIFLANDIRILMASI Yapılarına göre ünlemler: 1. Basit ünlemler: aa, abe, abo, abu, ah, ay, ayol, cıs, çüş, hey, hop, oh, oo, öf, pöf, tuh, tüh, uh, uf, vah, ya, yuh, vb. 2. Türemiş ünlemler yoktur, çünkü yapım eki aldıklarında, ünlem olmaktan çıkarlar ve isim veya fiil olurlar: ah+la- > ağla-, pohpoh+la-n-, yuh+a+la-, vb. 3. Birleşik ünlemler: aleykümselam, Allah aşkına, beybaba, eyvallah, hele hele, maazallah, zıkkımın kökü, vb. 4. Gruplaşmış ünlemler: foşur foşur, aman aman, cas cus, vay vay vay, vb.

ÜNLEMLERİN SINIFLANDIRILMASI Diğer kelime türlerinde böyle bir sınıflandırma yoktur, ancak ünlemler bir de hece sayısına göre sınıflandırılabilir: 1. Tek heceli ünlemler – Bu ünlemler genellikle geniş ünlüler içerir: a, ah, ay, bre, hay, e, eh, ey, vah, of, öf, pöf, vb. Çok az sayıda dar ünlü içeren tek heceli ünlemler vardır: cıs, çüş, tuh, tüh, uh, yuh, vb. 2. İki heceli ünlemler - abe, abo, aha, aman, eyvah, işte, oha, yahu, vb. 3. Üç heceli ünlemler – Bunlar genellikle üç defa tekrarlanan tek heceli ünlemlerden oluşurlar. Kullanım alanları daha dardır: ay ay ay, bre bre bre, oh oh oh, peh peh peh, vay vay vay, vb.

ÜNLEMLERİN SINIFLANDIRILMASI Cümlede ünlemlere örnekler: Ah, ne ağır, ne sıkıntılı ve ne kadar kaba idi bu düğün! Söyleyin, Allah aşkına, ben daha ne yapabilirdim? Sen kendini ne zannediyorsun, alo! Aman Tanrım, yalnızca iki günüm varken ne çok zaman yitirdim! Ayol, ne zamandır arıyordum onu, nerden buldun? İkinize de bravo! Yok de bre herif, benim kocaya verilecek kızım yok de! Dur dedim, çüş dedim, duymadınız! Efendim, anne yüreğindeki duyguların derinliğini Tanrı'dan başka kimse bilemez! Eyvah, eyvah neyim var neyim yok hepsini aldılar, mal, davar, tohum, oğul, koca... hepsini... diye hıçkırıyordu... Eh öyleyse... bana eyvallah!

Aşağıdaki cümlelerde ünlemleri bulunuz ve özelliklerini söyleyiniz: Tencereden foşur foşur diye bir ses geliyordu. Üç eşit parçaya bölerdim, herkes kendi payını alır ve sonra güle güle! Hele hele onu görseydin! Hey arkadaş, diye azarlayan bir sesle bağırdı. İmdat! Yangın! İmdat! Yanıyor cehennem! Maazallah elinden bir kaza çıksa cezai ehliyeti olmadığı için polis bile bir şey yapamazdı.

Aşağıdaki cümlelerde ünlemleri bulunuz ve özelliklerini söyleyiniz: Bu açık hakikati anlarlarsa ne ala. Salondakilerden off, puff diye sıkıntı sesleri geliyordu. "Tüh, Allah kahretsin! Korkuttun beni" diye çıkıştı ata. Vah zavallı çocuğum, dedi... Vay canına be! diye bağırdı. Sana da yuh olsun!

BUGÜNLÜK BU KADAR.