T. C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI A.Muhsin TÜRKMEN Ergül DEMİR 1
TIMSS PIRLS ÖBBS-2002-2005 sonuçlarıyla TIMSS-1999, PIRLS-2001, PISA-2003, PISA-2006 sonuçları karşılaştırılmış ve örtüştüğü görülmüştür. ÖBBS 2002-2005
RAPOR VE ÖNERİLER VURGULANMIŞTIR. EARGED’CE YAPILAN BÜTÜN ULUSAL VE ULUSLAR ARASI ARAŞTIRMALARIN SONUÇ RAPORLARINDA; -Türkiye’de Eğitim Politikasının (Eğitim sistemi ve uygulamaları) gözden geçirilmesi , - Öğretim Programlarının (müfredat) gözden geçirilmesi , Ders araç, gereç ve materyallerinin, Öğretim yöntem ve tekniklerinin gözden geçirilmesi, -Öğretmenlerin eğitimi ve yeterlilikleri gözden geçirilmesi, -Öğretmen ve öğrencilerin motivasyonunun gerektiği VURGULANMIŞTIR.
TÜRKİYE NE YAPTI? 1.Üniversiteler, sivil toplum kuruluşları, eğitime karar vericiler, materyal hazırlayıcılar ve toplumun hemen her kesimi sürekli tartıştı. Bu iyi bir gelişme. 2.Eğitimde reform çalışmaları her hükümetin programına girdi. 3.Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı ilköğretim (1-5. sınıflar) için yeni müfredatı geliştirip 9 ilde 2004-2005’te pilot uygulaması yapıldı. 2005-2006 Eğitim öğretim yılında da Türkiye genelinde uygulandı. 6. Sınıf pilot uygulamasına başlandı. 7. ve 8. sınıflarda kademeli olarak pilotlaması yapılıp genel uygulamaya geçilmektedir. 12
TÜRKİYE NE YAPTI? 4. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı ortaöğretim müfredat çalışmalarına devam etmektedir. 5. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı ve İlköğretim Genel Müdürlüğü yeni müfredata uygun ders kitabı ve materyalleri geliştirilmesi devam etmektedir. 6. Öğretmen yeterliliği ve eğitimi konusunda önemli çalışmalar yapılmaktadır. (MEB ve üniversiteler) 7. Yeni müfredata uygun Hizmet içi Eğitim faaliyetleri yapılmaktadır. 13
EARGED NE YAPTI? .EARGED program geliştirme, .Model okul oluşturma, .Kalite kontrolü için ölçme ve değerlendirme, .Eğitimin her alanında eğitim araştırmaları(EARGED tarafından yapılan veya EARGED’ in destek verdiği araştırmalar), .Öğrenci proje çalışmaları, .MEGEP, .Mezunları inceleme çalışmaları yapmaktadır. 14
Picasso’ nun kral kızı tablosu BİZ NASIL BAKIYORUZ? Picasso’ nun kral kızı tablosu 5
Metisse ‘nin kral kızı tablosu BİZ NASIL BAKIYORUZ? Metisse ‘nin kral kızı tablosu 6
T. C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI EĞİTİMDE DURUM BELİRLEME ÇALIŞMALARI KALİTE (ETKİLİLİK VE VERİMLİLİK) KONTROL ULUSLARARASI BOYUTTA (TIMSS, PISA, PIRLS) ULUSAL BOYUTTA (ÖBBS)
ÖBBS’NİN DİĞER SINAVLARDAN FARKI Diğer Sınavlar Amaç Durum belirleme Kişi ya da kuruma göre değişir Katılımcı Örneklem yöntemi ile belirlenir İsteyen girer Kaynak Devlet bütçesinden karşılanır Katılımcılardan alınan harçlar Sonuçlar Politika belirleyici, müfredat, öğretmen yetiştirme, AB, Unesco-BM, MEB Sonuçlar şahısları ilgilendirir başarı/başarısızlık
ÖBBS’NİN DİĞER SINAVLARDAN FARKI Diğer Sınavlar Sonuçları Kullanma Kurumlar araştırmacılar Kişi- kurumlar Zaman Periyodik olarak Kişi ya da kurumun ihtiyacına bağlı Ölçme Aracı Başarı testleri, öğrenci öğretmen anketleri Sadece sınavın amacına uygun testler Ölçme Biçimi Sınav Uygulama Öğrencinin öğrenim gördüğü okulda sınıf bütünlüğü bozulmadan Belli sınav merkezlerinde standart sınav
ÖBBS 2008 ÖRNEKLEMİ ÖBBS 2008 Örneklemi seçilirken TÜİK ve MEB’ nın 2007-2008 istatistiki verileri kullanılmıştır. Buna göre gelişmişlik düzeyine göre belirlenen iller ile okul sayıları esas alınarak, her coğrafi bölgenin Türkiye geneline göre ağırlığı ve her coğrafi bölgede seçilen ilin, bölgeye ağırlığı hesaplanarak bölgeyi temsil edecek şekilde okul ve öğrenci sayıları belirlenmiştir.
TÜİK, EKONOMİK VE SOSYAL GELİŞMİŞLİK DÜZEYİNE GÖRE TÜRKİYE’Yİ 26 BÖLGEYE AYIRMIŞTIR.
ÖBBS 2008 İLE İLGİLİ ÖRNEKLEM GRUBU BÖLGELER İl Sayısı Okul Öğretmen Öğrenci Marmara Bölgesi 5 35 170 5711 Ege Bölgesi 4 32 160 4025 Akdeniz Bölgesi 3 4573 İç Anadolu Bölgesi 42 210 5187 Karadeniz Bölgesi 8 38 190 5127 Doğu Anadolu Bölgesi 7 49 250 6951 Güneydoğu Anadolu Bölgesi 6839 TOPLAM 36 270 1350 38413 Okul sayılarının %2 si alınarak yapılan ağırlıklandırmaya göre oluşturulan örneklem gurubu
ÖBBS 2008 ÖRNEKLEM GRUBU İLLER BÖLGELER İl İsimleri Marmara Bölgesi Edirne, Bursa, İstanbul, Sakarya, Çanakkale Ege Bölgesi İzmir, Muğla, Kütahya, Afyonkarahisar Akdeniz Bölgesi Adana, Antalya, Hatay İç Anadolu Bölgesi Ankara, Konya, Sivas, Niğde, Nevşehir Karadeniz Bölgesi Artvin, Bolu, Samsun, Sinop, Ordu, Tokat, Trabzon,Zonguldak Doğu Anadolu Bölgesi Ağrı, Erzurum, Bingöl, Kars, Malatya, Muş, Van Güneydoğu Anadolu Bölgesi Diyarbakır, Gaziantep, Mardin, Siirt Okul sayılarının %2 si alınarak yapılan ağırıklandırmaya göre oluşturulan örneklem gurubu illeri
Salvatore DALİ nin resmi Takım çalışmasını gösterir TAKIM ÇALIŞMASI Salvatore DALİ nin resmi Takım çalışmasını gösterir
TEŞEKKÜR EDERİZ A.MUHSİN TÜRKMEN www.meb.gov.tr www.earged.meb.gov.tr