MUSTAFA ABAK ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENİ KASTAMONU R.A.M
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu: DEHB Çocukta 7 yaşından önce başlayan, en az iki ortamda (ev, okul) 6 ay süreyle yaşına ve gelişim seviyesine uygun olmayan dikkat eksikliği, aşırı hareketlilik, hiperaktivite ve dürtüsellik belirtileriyle görülen bozuk
GÜNLÜK HAYATLARINI ÖZETLERSEK DEHB li olma duygusu, takılıp tökezlemek için etrafa dağıtılmış eşyaların bulunduğu karanlık bir odada bulunmaya benzer. Odayı tamamıyla tanıyana kadar etrafta dolaşırsınız, eşyalara çarparsınız. Sonra biri sizi başka bir odaya götürür ve biraz önceki süreç tekrar başlar. Bu zihnimizde bir kasırga, hortum olmasına benzer. Her şey etrafta rüzgarla sürükleniyor ve hiçbir şey yerinde durmuyor gibi görünür.
Konu ile ilgili araştırmalarda bazı olası sebepler ileri sürülmektedir: Genetik nedenler Beyin hasarı Nörotransmitterler Gıda katkı maddeleri ve toksik maddeler Psikososyal etkenler
Öneriler-Bilgi Doğrudan kendisine konuşulduğunda çoğu zaman dinlemiyormuş gibi davranır Koşuşturup durur, (ergenlerde, öznel huzursuzluk duyguları ile sınırlı olabilir) Soru tamamlanmadan cevap verir, Sürekli konuşabilir,-koşturabilir Sessizce oynama güçlüğü vardır, Sırasını bekleyemez (etkinlik, …) Uygun düzenlemeler yapıldığında normal sınıfta devam eder (kuraları, pekiştireç, hareket etkinliği….) Dikkatsizsin diye uyarmak dikkatsizliklerini artırır Sessiz ve sakin oturamaz (çiçek olalım denmesi uygun olmaz,) Büyüyünce kaybolacağına dair söylenceler vardır DEHB e ebeveyn in yanlış tutumları yol açmaz
Okul ortamı hiperaktif çoc. İçin oldukça katı dır. -hareket edebileceği bir görev…… Bu çocuklar bir Dr. Muayenehanesinde %80 i normal davranır, bir yetişkinle iletişimlerinde örneğin babaları ileyken DEHB belirtileri görülmeyebilir, (yaşıtlarıylayken bellidir) Kendi istedikleri etkinliğe yöneldiğinde normal çocuklar gibi davranırlar. Para ödenerek yapılan dikkat çalışmalarında başarılıdırlar, Yetişkinliğe ulaştıklarında %70 de bu sorun kaybolmaktadır Hiperaktif çocuklar ilaç kullanımına davranışlarına bahane edebilirler (ilacımı içmediğim için vurdum, ben zaten hastayım gibi) İlaç kullanımı 500 kat artmasına rağmen sorun devam etmektedir. (ilaç etkisiz mi?)
Okuma-Yazma problemi olanlara Bir sesi çıkarırken sesi havada yazınız Kum havuzunda sesi parmaklarıyla yazdırın Öğrencileri eşleyin ve birbirlerinin sırtlarına yazmalarını isteyin Kelimeleri yazdırırken renkli tebeşir kullanın Sesi Tepegöz’ le yansıtın, Yazıları kötü ve düzensizdir, sayfanın başlama ve bitişlerini ayrı renkli kalemlerle çizin
Ödev defterleri tutmasını sağlayın (önemli günleri, ödevleri vb) Bir etkinlik bitmeden diğerine geçiyorsa, etkinliğin gereklerini açıklayın (6 problemde bittiğinde matematik ödevin tamamlanmış olacak ) Tamamlanmış işlerden bir dosya tutmasını öğretin-sağlayın Ödev defterleri tutmasını sağlayın (önemli günleri, ödevleri vb) Haberleşme defteri kullanın Onun programını masasına yapıştırın, kendinize yakın bir yere oturtun Aynı anda bir talimat verin DEVAMI İÇİN ……KASTAMONU R.A.M
UYGUN MESLEKLER: Polis, Asker, Acil servis çalışanı, Sporcu, Hakem, Tiyatrocu, Tamirci, Pilot….vb Bu işler, hızla hareket edebilme yeteneği gerektiren ve hızla değişen durumlara adapte olabilme gerektirir ayrıca sürekli tekrarlanan faaliyetlerden oluştuğu için öğrenilebilir işlerdir (rutin işler DEHB’ liler için tehlikeli olabilir)
Ünlü Hiperaktif Tanısı Konulanlar Albert EİNSTEİN MOZART Leonartdo da Vinci Tom Cruse Walt Disney Winston Churhill Henry Ford Tomas Edison Doç.Dr Eyüp Sabri Ercan ……..
Öğretmene Öneriler 1-Başarılı Yaşantılar Sağlama: 2-Geriye Bildirim (feed back) Sağlama: 3-Doğru Yanıtları Pekiştirme: 4-Çocuğun Yeterlik Düzeylerinin Değerlendirilmesi: 5-Öğretilecek Konu ya da Davranışların Analizi: 6-Bilginin Sürekliliği ve Genellenebilirliği öğretilmeli 7-Öğrenilenlerin Yinelenmesini Sağlama: 8-Öğrenmeye Güdüleme: 9-Bir Defada Öğretilecek Kavramların Sayısını Sınırlama 10-Beklentileri Sınırlama DEVAMI KASTAMONU R.A.M
MUSTAFA ABAK KASTAMONU R.A.M