MESLEK SEÇİMİNİ ETKİLEYEN ETMENLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

KONULU BİLGİLENDİRME TOPLANTISINA
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
ÇAĞDAŞ İNSANIN EN ÖNEMLİ KARARI
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
Hedef Belirleme ve Hedeflerlerin Eyleme Dönüştürülmesi
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ
ALAN SEÇİMİ SUNUSU KIRŞEHİR ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ
Mesleki Rehberlik.
ÇAĞDAŞ İNSANIN EN ÖNEMLİ KARARI: MESLEK SEÇİMİ
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
DERS VE MESLEK SEÇİMİ MUSTAFA KAYNAK ANADOLU LİSESİ REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK SERVİSİ Mustafa Kaynak Anadolu Lisesi.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
REHBERLİK.
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
OKUL REHBERLİĞİNDE MESLEK DANIŞMANLIĞI
ABKO ve KDE ile ilgili genel bilgiler
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
BİLİM VE SANAT MERKEZİ ÖĞRENCİ TANILAMA SÜRECİ
HANGİ AYDA DOĞDUNUZ.
R E H B E R L İ K S E R V İ S İ MESLEK SEÇİMİ.
HACI LÜTFİYE REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
MESLEK SEÇİMİ.
KENDİMİ TANIYORUM Kazanım: Kendini tanımanın ders seçimindeki önemini fark eder. 9. Sınıf 74 nolu kazanım etkinliği.
Hatice ÇETİNKAYA Cemil Özgür İ.Ö.O.
John L. Holland ve Kişilik Tipleri
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
1 M ESLEK S EÇIMI H. HÜSNÜ TEKIŞIK REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ. MESLEK SEÇİMİ NEDEN HAYATINIZIN DÖNÜM NOKTALARINDAN BİRİDİR?
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
 Meslek seçimi neden hayatınızın dönüm noktalarından biridir?  Mesleğin insan yaşamındaki yeri  Mesleğe yönelme  Meslek seçme döneminde gençleri etkileyen.
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
1 2 Meslek Seçimi 3 Meslek Seçmek, Hayat Biçimini Seçmektir. Yalnız Okul İçin Değil, Hayat İçin Öğreniyoruz. Yalnızca Meslek İçin Değil, Hayatımız İçin.
Karlıova YBO Rehberlik Servisi
Mesleki Rehberlik.
MESLEK SEÇİMİ SÜRECİ VE AİLENİN ROLÜ
AVUKAT Mesleğin Gerektirdiği özellikler; Akademik ve sözel yetenekleri iyi olan, Olayları derinlemesine araştırma merakı olanlar, Akıcı konuşma becerisi.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
ALAN SEÇİMİ TM TS MF DİL TAŞOVA ANADOLU LİSESİ Gökhan GÜNAY.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
AKADEMİK BENLİK KAVRAMI ÖLÇEĞİ
Öğr. Grv. MEHMET ALİ ZENGİN
Kişisel Rehberlik.
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
 AKŞEMSEDDİN BİLİM VE SANAT MERKEZİ.  YAŞAMINIZIN HER ALANINDA VE HER YAŞ GRUBUNDA ÖZEL YETENEKLİ BİREYLERLE KARŞILAŞMA OLASILIĞINIZ DÜNYA SAĞLIK ÖRGÜTÜ.
İŞ VE MESLEK DANIŞMANLIĞI HİZMETLERİ. Meslek Nedir? Meslek, kişilerin belli bir eğitimle edindikleri ve hayatlarını kazanmak için sürdürdükleri düzenli.
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Özel Yeteneklerin Geliştirilmesi Daire Başkanlığı.
YETENEK VE İLGİ ALANLARI.
 Meslek seçimi konusunda gerçekçi ve doğru karara ulaşabilmek için öncelikle kendinizi tanımalısınız.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
R&S İÇİNDEKİLER İÇİNDEKİLER A) MESLEK İŞ VE MESLEK NE DEMEKTİR?
KİŞİNİN ZEKASI PARMAK İZİ KADAR EŞSİZDİR.
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ KAL PDR SERVİSİ
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ Hayat Boyu Rehberlik
ALAN – DERS SEÇİMİ.
PSİKOLOJİK TESTLER.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
MESLEK SEÇİMİ PSİKOLOJİK DANIŞMAN HASAN HÜSEYİN BAKIR.
OĞUZ EFE ULUÇAY.  1- Kendini Tanıma  Yeteneklerini bilme  İlgi alanlarını bilme  Değerleri ya da kişilik özelliklerini bilme.
R E H B E R L İ K S E R V İ S İ MESLEK SEÇİMİ.
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
MESLEK NEDİR? Meslek , ‘bir kişinin hayatını kazanmak geçimini sağlamak için yaptığı iş’ olarak tanımlanmaktadır. Belli bir eğitimi gerektiren bilgi,
Sunum transkripti:

MESLEK SEÇİMİNİ ETKİLEYEN ETMENLER

MESLEK Sürekli bir şekilde yapılan insan ve toplumun maddi manevi ihtiyaçlarını karşılayan özellikle ilgi ve kabiliyetlere bağlı olarak öğrenilmiş bir hizmettir.

MESLEK SEÇİMİ Bu gün her meslek kişiden belirli niteliklere sahip olmasını gerektirir. Kişi kendi zeka ve kabiliyetlerine, ilgi ve eğilimlerine en uygun olan meslek alanlarına yönelmelidir.

MESLEK SEÇİMİNİ ETKİLEYEN ETMENLER Kendi istek ve hayalleri Fiziksel özellikleri ve cinsiyet Meslek hakında bilgi düzeyi Benlik kavramı, ilgileri özel yetenekleri ve zekası Akranların etkisi ve düşünceleri Mesleki olgunluk düzeyi MESLEK SEÇİMİNİ ETKİLEYEN ETMENLER Ailenin sosyo-ekonomik durumu Çalışma alışkanlıkları Çevrenin etkisi ve ülkenin ekonomik durumu teknolojik gelişmeler Ailenin beklentisi ve kendisi hakındaki düşünceleri Mesleğin toplumdaki yeri ve getirdiği gelir ve mesleğe olan talep Okul başarısı ve öğretmenlerin düşünceleri

Meslek Tercihinde Dikkat Edilecek Hususlar 1- Kendini Tanıma Yeteneklerini bilme İlgi alanlarını bilme Değerleri ya da kişilik özelliklerini bilme

Yetenek ( ability ) ; yetinin çevre ve eğitimin etkisiyle geliştirilmiş halidir. - Kuzgun ( 2006 ), yeteneği eğitimden yararlanma gücü olarak ele almıştır. - Yetenek gösterebileceğimiz maksimum performansın işaretçisi şeklinde düşünülebilir.

İlgi ( interest ) ; bir etkinlikten hoşlanma, hoşlanmama veya kayıtsız kalma ( fikrim yok, bilmiyorum, tanımıyorum ) anlamına gelmektedir. Crites ( 1999) , Super ile 1962 yılında mesleki ilgileri 4 farklı yönteme göre işevuruk biçimde tanımladıklarını ve değerlendirdiklerini belirtmektedir.

İfade edilen ilgiler ; bir nesne, etkinlik, görev, lise türü, alan, bölüm ya da mesleğe karşı olan ilginin sözel olarak ifade edilmesidir. Görünen-gözlenebilen ilgiler ; bireyin bir meslek ya da etkinlikle ilgili etkin bir katılımı söz konusudur. Yetenek testleriyle ölçülen ilgiler Envanterle ölçülen ilgiler

Değer ; kişisel ya da toplumsal olarak belirli şekillerde davranmakla ilgilidir. Bireyin ne istedikleriyle ya da neyi önemli ya da iyi bulduklarıyla ilgilidir. Super tarafından tanımlanan çeşitli değerler ; yeteneği kullanma, başarı, estetik, alturizm, özerklik, yaratıcılık, ekonomik ödüller, yaşam biçimi, fiziksel etkinlik, saygınlık, risk alma, sosyal etkileşim, değişiklik, çalışma koşulları, otorite, kişisel gelişim,sosyal ilişkiler, kültürel kimlik, fiziksel cesaret, beceri, ekonomik güvence

2- Meslekleri Tanıma 3-Akademik bakımdan güçlü olunan alanı/alanları bilme 4- Gelecekle ilgili planları Netleştirme

5- Dış etkenlerden arınma Aile ile uzlaşma Yakın çevrenin etkisinden kurtulma Toplumsal yargıların üstünde düşünebilme

Meslek Seçerken Sorgulanması Gereken Noktalar Mesleğin niteliği Çalışma ortamı Mesleğe hazırlanma Mesleğe girmek için aranan özellikler Mesleğe giriş ve emekli olma Meslekte ilerleme Mesleğin olumlu ve olumsuz yönleri İş bulma olanakları Kazanç durumu

HOLLAND’IN TEMEL VARSAYIMLARI Bir çok insan,benzerleri dikkate alındığında altı kişilik tipinden birine yerleştirilebilir. Bunlar; Realistik, Araştırmacı, Yaratıcı, Sosyal, Girişimci ve Düzenli tiplerdir. 2. Bu tiplerin karşılığı altı tür çevresel model vardır. 3. İnsanlar sahip oldukları beceri,yetenek, tutum ve değerleri kullanmalarına olanak sağlayan çevreleri ararlar. 4. İnsan davranışını kişilik türü ve çevrenin özellikleri arasındaki etkileşimin sonucu belirler.

MESLEK SEÇİMİ KİŞİLİĞİN İFADESİDİR. Belirli meslekleri yürüten insanlar,belirli özelliklere sahiptirler ve meslek üyeleri bu özelliklerine göre sıralandırılabilirler. Farklı tipler farklı ilgilere ve becerilere sahip insanlardan oluşur. Aynı tipteki insanlar problemlere çözüm yolları ararken aynı özelliklere,ilgilere ve becerilere sahip insanlar bir arada bulunurlar. Bu sınıflandırma sonucu şu kişilik tipleri oluşturulmuştur.

KİŞİLİK TİPLERİ Realistik Tip Araştırmacı Tip Yaratıcı Tip Sosyal Tip Girişimci Tip Düzenli Tip

REALİSTİK TİP-ÇEVRE Topluluk içinde kendini sıkılgan olarak tanımlar. Dobra dobra konuşur,nezaket kurallarından sıkılır. Yaşamı araç-gereçlerle ‘haşır-neşir’ şekilde geçer. Somut şeyleri onarmaktan hoşlanır. Oturaklı ve durağan bir yapıya sahiptir. Parasını dikkatli harcar,insanlarla çok derin ilişki kurmaz ya da insanlarla ilgili etkinliklere çok yakın değildir.

REALİSTİK TİP-ÇEVRE Realistik tip-çevre en çok Araştırmacı tip-çevre ile uyuşumludur. Bunlar elektrikle,mekanikle ilgili şeyleri tamir etmekten,teknik resim ile ilgili ders almaktan ve açık havada çalışmaktan zevk alırlar. Matematik yeteneği en belirgin yeteneğidir. Nesnelerin boşlukta dondurulduğu zaman alabilecekleri şekilleri zihinde canlandırabilirler. Matematik ,geometri ve fen bilimleri dersleri ilgilerini çeker ve bu derslerde başarılıdırlar.

ARAŞTIRMACI TİP-ÇEVRE Herşeyi ayrıntılı biçimde incelemeye alışmıştır. İhtiyatlı bir insandır. Zor karar verir;düşünce yapısı eleştirel,sorgulayıcı ve bağımsızdır. Öğrenme meraklısıdır. İçedönüktür. İç dünyasını incelemeye önem verir. Her işini sistemli yapmak ister;herşeyi ince eleyip sık dokur. En küçük ayrıntılara bile çok dikkat eder. Duygu ve düşüncelerini diğer insanlara açmaktan çok hoşlanmaz.

ARAŞTIRMACI TİP-ÇEVRE Araştırmacı tip-çevre; özellikle fizik, kimya, biyoloji ve matematik gibi bilimlere ilgi duyarlar, bilimsel dergiler okurlar. Sayısal yetenekte başarılıdırlar. Araştırmacı tipler doktorluk,eczacılık,biyologluk gibi mesleklere yönelirler.

YARATICI TİP-ÇEVRE Yaratıcı tip-çevre en çok sosyal tip-çevreye yakındır. İnsanların daha zengin duygular yaşamaları için, daha özgür olmalarını arzu ederler. Müzik,tiyatro,edebiyat,dil ilgili ve yetenekli oldukları alanlardır. Edebiyatçılar,çevirmenler bu kişilik özelliklerine sahiptir.

YARATICI TİP-ÇEVRE Düzensizdir ve düzensizliği ile insanları şaşırtır. Çok duygusaldır,nazik ve ince ruhludur. İdealisttir. İçinden kendisini dizginlemeden davranır; özgürlüğüne düşkündür ve geleneksel davranmayı sevmez. İç dünyasını anlamaya büyük önem verir. Sürekli orijinal olmaya çalışır.

SOSYAL TİP-ÇEVRE Toplum içinde sözü geçer; işbirliğine açıktır; nazik ve ince düşüncelidir. Arkadaş canlısıdır; paylaşımcı, yardımseverdir. İnsanların duygularına,onların mutluluklarına karşı duyarlıdır. İkna edebilir; toplum yaşamında sorumluluğa önem verir,insanlarla olmaktan hoşlanır. İnsanları kırmadan onlara sorumluluklarını hatırlatma becerisi gösterir.

SOSYAL TİP-ÇEVRE Sosyal tip-çevre en çok Girişimci tip-çevreye yakındır. Toplumla insanlarla ilgilenmekten,onları eğitmekten zevk alırlar. Sosyal bilimle ilgilenirler. Sözel yeteneğe sahiptirler. İnsanlara yardımcı olmak için çeşitli yerlerde gönüllü olarak çalışırlar. Bu tip insanlar öğretmen,hukukçu,politikacı, psikologluk gibi meslekleri seçebilmelidirler. Sosyal bilgiler, tarih ,coğrafya gibi dersler ilgilerini çeker.

GİRİŞİMCİ TİP-ÇEVRE Paraya düşkün,gözüpek; hırslı, gözü yükseklerdedir. İnsanlarla tartışıp onları belirli bir konuya sevk etmekten hoşlanır. İnsanlarla birlikte olmaktan hoşlanır;ortamda egemen olmayı sever;enerjiktir. İlgi ve dikkat çekici olmaktan hoşlanır;içinden geldiği gibi davranır. Kendinden emindir ve konuşmayı sever.

GİRİŞİMCİ TİP-ÇEVRE Girişimci tip-çevre en çok Gelenekçi tip-çevreye yakındır. İnsanlarla birlikte olmak isterler ve onların daha iyi koşullarda yaşamaları için çeşitli olanaklar sunmak isterler. Liderlik özelliğine sahiptirler. İnsanlarla etkileyici biçimde konuşabilirler. Avukatlar, satıcılar, yöneticiler, işletmeciler, radyo televizyon sunuculara bu tiplere uygun özellikleri sergilerler. Ticaret ve ikna ilgileri yüksektir. Matematikten de hoşlanırlar. Düzenli olmayı severler.

DÜZENLİ TİP-ÇEVRE Toplumda alışagelmiş davranış biçimlerine uygun yaşamayı severler. Kurallara çok düşkündürler; boşa zaman harcamak istemez,esnek değildir. Gerçek duygularını anlatmaz ya da istediğini tam olarak söylemekten çekinir. Eşyaları düzenli tutmayı sever;ısrarlı ve sebatkardır. Sakin durgun bir yaratılışı vardır. Hayal gücü dardır.

DÜZENLİ TİP-ÇEVRE Düzenli tip-çevre en çok Girişimci tip-çevreye benzer. Düzenli tipler; büro işlerinden ve son derece düzenli olmaktan hoşlanırlar. Bu kişiler dört işleme dayalı hesaplamalarda başarılıdırlar. Düzenli tipler; muhasebecilik,maliyecilik ve sekreterlik gibi mesleklerden hoşlanırlar.

Kaynakça ; Özyürek, R. (2011). Kariyer psikolojik danışmanlığı kuram ve uygulamaları. Erkan, S. (2006). Örnek grup rehberliği etkinlikleri Koç , B. (2006). İlgi ölçümlerinin madde sayısının azaltılması ve yaş ranjının genişletilmesine yönelik bir geçerlik-güvenirlik çalışması. Kuzgun, Y. (2009). Meslek gelişimi ve danışmanlığı Yeşilyaprak, B. (1998). Eğitsel ve mesleki rehberlik.