MÜHENDİSLİK ETİĞİ DERS V

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇOCUK NASIL ÖĞRENİR?.
Advertisements

ETİK KARAR VERME.
Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Başkalarını affettiğimizde
Etik ve Meslek Etikleri
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE REHBERLİK
AHLAK FELSEFESİ.
YAPAMAZSIN, BAŞARAMAZSIN, BU İŞ
Şİddet Muhammet GÜLER.
KALİTE VE GÜVENCE POLİTİKA BELGEMİZ KALİTE VE GÜVENCE POLİTİKA BELGEMİZ İÇİNDEKİLER MİSYONUMUZ 2 VİZYONUMUZ 2 TEMEL DEĞERLERİMİZ 2  Dürüstlük 2  Tarafsızlık,
SULTAN GAZAL TANRIVERDİ KEMAL KILINÇ BAŞAK KARAMAN ZEYNEP BİLİROĞLU
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
GRUP ETİK SULTAN GAZAL TANRIVERDİ KEMAL KILIÇ BAŞAK KARAMAN
Bilimsel Araştırmada Etik Bilim Nasıl Etik Olur?
Zor insanla başa çıkma yolları
OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
Vaka Örneği: Başkanlık seçimi Mühendis arkadaşınızla birlikte küçük bir şehirde yeni bir çevre mühendisliği şirketinde çalışmaya başladınız. Firma yeni.
Hayatta, birinin eksikliğini hissettiğimiz
FELSEFENİN ÇEŞİTLİ ALANLARLA
ETİK NEDİR?.
İLETİŞİM   İletişim, dil kullanarak ya da kullanmaksızın insanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların ifade edilme yöntemidir.
HAYIR DEMEYİ ÖĞRENELİM Erkan İLGÜN Rehber Öğretmen
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
HATALI ANNE BABA TUTUMLARI
MÜLAKAT (GÖRÜŞME) Ünlü kişileri çeşitli yönleriyle tanıtmak veya toplumu ilgilendiren önemli bir konuyu aydınlatmak için ünlü kişi yahut uzmanlarla.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 6. SINIFLAR
İnternetin Güvenli Kullanımı
Çocuk Hakları ve önemi Arzu Mahmud VII.
DEĞERLERİM VE HAYATIM Kazanım: Değerlerinin hayatı üzerindeki etkilerini açıklar. 10. Sınıf 25 nolu kazanım etkinliği.
Ahlak Gelişimi.
Çalışma ve Etik.
MÜHENDİSLİK ETİĞİ DERS IV
ESKİ ÇAĞDA ETİK.
SEVGİ ZENGİNLİK BAŞARI
AHLAK NEDİR?.
BAŞARININ ON ÜÇ KURALI: ÖĞRENCİLERE BİR MESAJ Düşüncelerimi, başarıya ilişkin “on üç kural” olarak berraklaştırmaya çalıştım. Bunların hiçbiri kesin değil:
Evrensel Ahlak Yasasının Varlığını Kabul Edenler
*Bu insanlar, yaşamın her yönünü severler, şikâyet etmekle ya da olayların daha değişik olmasını istemekle vakit kaybetmezler. *Bağımsızlıklarına çok.
İnternet ! Dünyamızı değiştiriyor Eşsiz bir bilgi kaynağı, kütüphane Bir tıkla uzakları yakınlaştıran Bazen okul, bazen banka şubesi, bazen alışveriş.
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
ŞUBAT 2015 ETİK SİSTEMLERİ Mehmet ERDEM.
Etik İle İlgili Temel Kavramlar
HEGEL ‘İN DİYALEKTİĞİ ˜ KANT ‘IN ÖDEV AHLAKI
AHLAK FELSEFESİ (ETİK).
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
ÜNİTE4. AHLAK FELSEFESİ YAZILIYA HAZIRLIK.
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
HABERİN NİTELİKLERİ DOĞRULUK
HAZIRLAYANLAR ESMANUR ÖZDEMİR EDA AKKUŞ NURSEMA YALÇIN
6.1. İşletmelerde Meslek Etiği Kategorileri:
GENEL OLARAK ETİK ve AHLAK KAVRAMLARI
1.3 ETİK SORUNLAR ve ETİK KARAR VERME. Etik sorun, sorunun bilinmesine rağmen, çeşitli nedenlerden dolayı çözüm yolunun seçilemediği durumdur. Başka bir.
SOSYAL BİLGİLER DEĞER ÖĞRETİMİ.
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
NESNELLİK KONUSU.
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
Öğretim görevlisi Meral güneş ergin
ETİK KAVRAMI VE TÜRLERİ
İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AHLAK ALGILARI
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
Başlangıç Hükümleri-8. Hafta
“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel.
TEST 1.
MÜHENDİSLİK ETİĞİ.
MÜHENDİSLİK ETİĞİ.
Sunum transkripti:

MÜHENDİSLİK ETİĞİ DERS V 26.04.2011 MÜHENDİSLİK ETİĞİ DERS V Yrd. Doç. Dr. Çağlar Çelik Bayar BEÜ Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü

13. Etik Gerekçelendirme ve Temellendirmeler 26.04.2011 13. Etik Gerekçelendirme ve Temellendirmeler Yaptığımız eylemleri ve vardığımız yargıları ahlaki eylemler ve yargılar olarak sıfatlandırabilmek için iyi gerekçeler öne sürme işine etik gerekçelendirme ya da temellendirme denir. Gerekçelendirme işi çoğunlukla özneldir (kişiye özeldir). Gerekçelendirmenin birkaç değişik yöntemi vardır. Bu yöntemler ayrı ayrı düşünüldüğünde ve icra edildiğinde çoğu zaman bu eylemlerin ve yargıların ahlaki olduğunu kanıtlamada tek başına yeterli değildir.

1. Somut bir gerçek ve somut bir olguyla ilişkilendirme 26.04.2011 1. Somut bir gerçek ve somut bir olguyla ilişkilendirme 2. Duygularla ilişkilendirme 3. Olası sonuçlarla ilişkilendirme 4. Ahlak yasalarıyla ilişkilendirme 5. Ahlaki yetkinlikle ilişkilendirme 6. Vicdanla ilişkilendirme

13.1. Somut Bir Gerçek ya da Somut Bir Olguyla İlişkilendirme 26.04.2011 13.1. Somut Bir Gerçek ya da Somut Bir Olguyla İlişkilendirme Tanıdığı veya tanımadığı bir insana neden yardım ettiği sorusuna kişi şu şekilde yanıtlar verebilir: Kadının gözleri görmüyordu O kadar çaresizdi ki Benim çok yakın arkadaşımdır Bana yardım etmem için yalvardı Bu, en sık rastlanan ve en tipik olan ahlaki temellendirme biçimidir. Söz konusu davranışın, tutum ve eylemin kurallara uygunluğunu, nesnel bir olguyu kullanarak açıklama yöntemidir.

Bu yöntemin eleştirilen bazı yönleri vardır. Şöyle ki: 26.04.2011 Bu yöntemin eleştirilen bazı yönleri vardır. Şöyle ki: Salt yardım etme kurallarını benimsetecek bir sosyal uzlaşma durumunda eylemde bulunma zorunluluğu doğar ve eylem artık ahlakiliği açısından sorgulanamaz olur, olsa olsa etkisi ya da başarısı sorgulanabilir. Ahlaki yargıların hayatın içinden olgulara dayanarak temellendirilmesi, diğer bir deyişle ahlaki bir yargının ya da davranışın olgulara dayanarak meşru kılınmaya çalışılması ilkece itirazlara neden olabilir. Olgulardan normların türetilemeyeceği, çünkü olgunun zaten olan bir durum, bir vaka anlamına geldiği, buradan olması gerekenin çıkarılamayacağı ileri sürülebilir.

13.2. Duygularla İlişkilendirme 26.04.2011 13.2. Duygularla İlişkilendirme Bir eylem ya da davranışın ve bunlar hakkındaki bir yargının kurallara uygunluğu gösterilmek istenirken çoğunlukla bir duyguya işaret edilir. Niçin sorusuna şu şekilde yanıtlar verilebilir: Başka türlü yapamazdım, yardım etmek zorundaydım Hırsızlık yapmasını tüyler ürpertici bulduğum için Birine zarar vereceğinden korktuğum ve kendimi kötü hissettiğim için Çok hoşuma gittiği için Ona teşekkürü borç bildiğim için Onu iğrenç bulduğum için

26.04.2011 Bu tarz cevaplar belli bir eylemin gerekçesi olarak gösterildiğinde eylem bir dereceye kadar açıklanır ve anlaşılır kılınır, fakat onun ahlaki açıdan haklılığı ortaya konmuş olmaz. İstediği kadar yoğun olsun hiçbir duygu (sevgi, nefret, beğenme, iğrenme vb.) ahlaki bir norm gibi bağlayıcı bir ölçüt olmaz.

13.3. Olası Sonuçlarla İlişkilendirme 26.04.2011 13.3. Olası Sonuçlarla İlişkilendirme Davranışının nedeni sorulduğunda kişi yaptığı eylemin yol açabileceği olası sonuçlara dikkat çekerek şu yanıtları verebilir: Yoksa çocuklar üzülecek ve acı çekeceklerdi Tüm geleceğim mahvolacaktı Ailem hayal kırıklığına uğrayacaktı Böylelikle birçok acı önlenebilir Çoğu insan mutluluk duyacaktı

26.04.2011 Bir eylemi olası sonuçları ile ilişkilendirerek, o eylemin haklı gösterilip gösterilemeyeceğini ya da ne kadar haklı gösterilebileceğini anlamak için sonuçlar yalnızca beklenen fayda açısından değerlendirmekle kalmamalı, hedeflenen faydanın ve ona ulaşmak için kullanılacak araçların ahlaki olup olmadıklarına da bakılmalıdır. Ayrıca, bir eylem ya da davranışın ahlakilik düzeyinin yeterli ölçütü bu eylemden beklenen ya da onun gerçekte sağladığı fayda değildir. Aynı şekilde, bir eylemin yol açabileceği ya da gerçekten yol açtığı zarar, onun ahlaki olmadığını da kendiliğinden göstermez.

13.4. Ahlak Yasalarıyla İlişkilendirme 26.04.2011 13.4. Ahlak Yasalarıyla İlişkilendirme Söz konusu eylemi, çoğunlukla yazılı olmayan ve öylece benimsenmiş norm ya da kural kataloğu gibi anlaşılan ahlak yasalarıyla ilişkilendirmektir. Bu gerekçelendirme tipinde şu cevaplar verilebilir: İnsanın sözünü tutması gerektiği için Dürüstlük bir erdem olduğu için

26.04.2011 Bu tarz gerekçelendirmeler, söz konusu yasaların tartışmasız benimsendiği grup üyeleri tarafından yeterli görülür. Fakat eylemin ahlaki açıdan haklılığını sürdürebilmesi için bu yasaların geçerliliğinin sürekli kontrol edilmesi şarttır. Herhangi bir ahlak yasası normu, üyelerinin o normu otorite kıldığı bir toplumda, her zaman ve ebediyete kadar geçerli kalmaz. İhtiyaçlar ve dolayısıyla doğal bakış değiştiğinde, sık sık karşılaştığımız gibi normlar eskiyebilir, hatta çağdışı kalabilir ve bu durum öncelikle ciddi değişim dönemlerinde çelişkilere yol açar.

13.5. Ahlaki Yetkinlikle İlişkilendirme 26.04.2011 13.5. Ahlaki Yetkinlikle İlişkilendirme Bir eylemi ahlaki olarak temellendirebilmek için bazen kabul görmüş kişi ya da kurumların otoritesine de başvurulduğu olur. Şu tarz yanıtlar verilebilir: Babam (öğretmen, patron, vs.) böyle söylediği için Yüksek mahkeme bu hükmü verdiği için Ahlaki konularda hiç kimse eylemlerini temellendirme yükümlülüğünü başkasına devrederek kişisel sorumluluğundan kurtulamaz. Aynı şekilde bir kimse kendi ahlaki yetkinliğini şaşmaz bir ahlaki kurum olarak göremez ve kendi taleplerini temellendirmeden başkalarına ne yapmaları gerektiğini dikte edemez.

13.6. Vicdanla İlişkilendirme 26.04.2011 13.6. Vicdanla İlişkilendirme Kant’a göre vicdan, kendi kendimize koyduğumuz ahlak ilkeleri ile eylemlerimiz arasındaki tutarlılığı akılcı ölçütlere göre denetleyen, bir tutarsızlık halinde bu tutarsızlığı bize bir çeşit acı olarak yaşatan bir üst duygudur. En son ahlaki merci olarak vicdana dayanmak, eylem ve davranışlarımızı meşru kılmanın en yaygın ve benimsenmiş yoludur. Bu kategoriye giren anlayışta, bir davranışı açıklayabilmek için şu gerekçeler kullanılabilir: Vicdanımla çelişiyordu Vicdanımın sesini dinledim

26.04.2011 Vicdan da şaşmaz değildir, dolayısıyla vicdanın buyurduğunu ve yasakladığını eleştirel bir değerlendirmeden geçirmemiz gerekir. Burada sorgulanması gereken husus şudur: Vicdanımız olarak, aldığımız eğitim süreci boyunca buyruk ve yasaklamalarını kendimize mal edip farkında olmadan içselleştirdiğimiz otoritelerin sesi mi konuşuyor, yoksa vicdan dediğimiz şeyin içinde, kendini özgürce belirleyen bireyin ahlaki yetkinliği mi dile geliyor?

eylemimizin temelinde ahlaki bir amaç olduğuna, 26.04.2011 Günlük yaşamdaki ahlaki tartışmalarda haklı olduğumuza inanıyorsak, karşımızdakini de: tutum, tavır, davranış ya da eylemimizin sorumluluğunu kişisel olarak üstlendiğimize, bunları eleştirel itirazlara karşı iyi gerekçelerle savunmaya hazır olduğumuza, eylemimizin temelinde ahlaki bir amaç olduğuna, gerekçelerimizin sahiciliğine ve dürüstlüğüne ikna etmeliyiz.

V. DERSİN SONU DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER… 16