Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bölüm 2: Akışkanların özellikleri
Advertisements

MOTORLAR-10 HAFTA VURUNTU
MOTORLAR-5 HAFTA GERÇEK MOTOR ÇEVRİMİ
BASİT ELEMANLARDA GERİLME ANALİZİ
KRANK-BİYEL MEKANİZMALARININ DİNAMİĞİ
FİNAL SINAV SORULARI M.FERİDUN DENGİZEK.
EĞME MOMENTİ-KESME KUVVETİ ATALET MOMENTLERİ VE
BASINÇ.
MUKAVEMET I Doç. Dr. Naci ÇAĞLAR
DÖKÜM PRENSİPLERİ VE TEKNİKLERİ DERSİ
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
PLASTİK ŞEKİL VERMEDE AKMA KRİTERLERİ
BURULMA (Torsion) ve BURKULMA (Buckling) M.Feridun Dengizek
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
DİZEL MOTORLARINA GİRİŞ MOTORLARIN TANIMI VE TARİHÇESİ
MOTORLAR-6 HAFTA VOLUMETRİK VERİM
Kırılma Mekaniğine Giriş
Şekildeki halka kesitli iç çapı, d1= 90 mm dış çapı, d2= 130 mm, uzunluğu, L = 1 m olan alüminyum çubuk 240 kN’ luk bası kuvveti etkisinde 0.55 mm kısaldığına.
Adı : Hasan ÖZDEMİR Numara : Danışman : Prof. Dr
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
BÖLÜM 6 NEWTON’UN YASALARI VE MOMENTUMUN KORUNUMU Doğrusal momentum:
SEİLİNGER ÇEVRİMİ TERMODİNAMİĞİ
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Hava Dünyamızda ki hava karışımı; % 78 Azot % 21 Oksijen
AĞIRLIK MERKEZİ (CENTROID)
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Kapalı ve Açık Sistemler Arş. Gör. Mehmet Akif EZAN
Beton Üretimi & Taze Beton Deneyleri
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
MOTORLAR-4.HAFTA UYGULAMA
(Konak, 1995 ) Yürüyen Tahkimat Seçimi
Dört stroklu diesel motor
Yıldızlar.
BETONARME YAPILARIN PROJELENDİRİLMESİ DERSİ
Materials and Chemistry İstanbul Üniversitesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği İstanbul Üniversitesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Döküm Prensipleri.
HADDELEME Hazırlayan : HİKMET KAYA.
BASİT EĞİLME TESİRİNDEKİ TRAPEZ KESİTLER Betonarme Çalışma Grubu
Materials and Chemistry İstanbul Üniversitesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği İstanbul Üniversitesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Döküm Prensipleri.
2.5. Biyel Biyel, pistonu krank mili muylusu vasıtasıyla krank miline
MEKANİK İş Güç Enerji Yrd. Doç. Dr. Emine AYDIN
Basit Eğilme Tesirindeki Prof. Yük. Müh. Adil ALTUNDAL
BASİT EĞİLME ALTINDAKİ KİRİŞLERİN TAŞIMA GÜCÜ
Biyel Cıvatası Hesabı Soru: Bir diesel motorda biyel büyük başına eğmeye çalışan atalet kuvveti Pj= 0,0286 MN, saplama çapı d=14 mm, hatvesi t=1,5 ,
BÖLÜM 3 SAC BİÇİMLENDİRME YÖNTEMLERİ KESME-BÜKME-DERİN ÇEKME
İmal Usulleri Fatih ALİBEYOĞLU -8-.
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL
Bölüm 6 Birleşimlere giriş Perçinler Bulonlar.
Yrd. Doç. Dr. Muharrem Aktaş 2009-Bahar
Şekil 1- Hidrodinamik kaymalı Yataklarda yağ filminin Oluşması
Disiplinler Arası Bitirme Projesi
BURULMA (Torsion) ve BURKULMA (Buckling) M.Feridun Dengizek
BURULMA (Torsion) ve BURKULMA (Buckling) M.Feridun Dengizek
İnşaat Bölümü / Yapı Denetimi Programı
Diesel Motor Karakteristikleri
BASİT EĞİLME TESİRİNDEKİ TRAPEZ KESİTLER
ZTM321 MAKİNE ELEMANLARI 3.hafta
Tek Doğrultuda Çalışan Plak Döşemeler
ZTM321 MAKİNE ELEMANLARI 1.hafta
ZTM321 MAKİNE ELEMANLARI 3.hafta
PLASTİK KÜTLE ŞEKİL VERME
ÖRNEK-1 F=180 kN ‘luk kuvvet etkisi altında kalacak olan b=140mm ve s=12mm boyutlarındaki St50 levhalar, St 44 malzemeden 22 mm çapındaki perçinler ile.
KARABÜK ÜNİVERSİTESİ MOHR DAİRESİ DERS NOTLARI M.Feridun Dengizek.
ANSYS UYGULAMA ÇALIŞMASI
MECHANICS OF MATERIALS
MECHANICS OF MATERIALS Eğilme Fifth Edition CHAPTER Ferdinand P. Beer
6 MECHANICS OF MATERIALS KAYMA GERİLMESİ DAĞILIMI
Sunum transkripti:

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü MOTOR KONSTRÜKSİYONU-7.HAFTA Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Yrd.Doç.Dr. Alp Tekin ERGENÇ

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Piston Hesabı ÖRNEK: OTTO MOTORU D=78mm S=78mm Pza= 6,195 Mpa Çevrim hesabında bulunan değer n= otto motorunda nt( tork devri), diesel motorunda nN güç devri n= nt=3200 rpm (alınmış ve hesaplar ona göre yapılmıştı) Fp= piston yüzey alanı=π.D2/4= 47,76cm2 Nmax = Maksimum etki eden kuvvet N = P*tanβ P= p.Fp P=Pg+Pj ( Gaz kuvvetleri+dönen kütlelerin kuvvetleri) *syf 143 Nmax= 0,0044 MN , φ=3700 Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Piston Hesabı mp piston grubu ağırlığı prototip veya çizimden syf 140 mp=0,478kg nidmax=max boşta çalışma devri= 6000 rpm λ=Biyel oranı = R/Lcr = 0,285 δ = piston üst yüzeyi et kalınlığı (0.05-0.1)xD (otto motoru) syf 227 δ =7,5 mm H= piston yüksekliği (0.8-1.3)xD (otto motoru) syf 227 H= 88 mm hs= piston etek boyu= (0.6-0.8)xD (otto motoru) syf 227 hs=58 mm t= segman radyal kalınlığı = (0.04-0.045)xD (otto motoru) t= 3,5 mm Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Piston Hesabı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Piston Hesabı Dt= segman boşluğu= (0.7-0.95) (otto motoru) = 0,8 s=piston yan duvar kalınlığı = (0.05-0.1)*D (otto motoru) = 5 mm hl = üst segman altındaki alan yüksekliği = (0.03-0.05)*D (otto motoru) hl =3,5 mm n’o= piston üzerindeki yağ deliği sayısı =10 do= piston üzerindeki yağ deliği çapı=1 mm αp =piston lineer genleşme katsayısı αcyl =silindir lineer genleşme katsayısı αp = αsil= 22x10-6 1/K (alüminyum) αp = αsil=11x10-6 1/K (dökme demir) Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Piston Hesabı sb=Mb/Wb=pza.(ri/δ)2 =Piston kafası eğil. geril. = 6.195(29.7/7,5)2=97.1 Mpa Mb=(1/3)pzmax.ri3 (eğilme momenti), Wb=(1/3).ri.δ2(eğilmeye karşı dayanım ) ri=[D/2-(s+t+Dt)]= piston kafası iç yarıçapı mm **Piston kafası X-X kesitinde yağ deliklerinden dolayı zayıflama gösterebilir, dolayısıyla bu kesit basma veya çekmeye karşı kontrol edilir. scom=Pza./Fx-x (x-x kesitindeki basma gerilmesi) Pza= pza.Fp=6.195x47.76x10-4=0.0296 MN Fx-x=(π/4)(d2g-d2i)-n’oF’=[(3.14/4)(69,42-59,42)-10x5)10-6 =0,00096m2 dg= D-2(t+Dt)=78-2(3.5+0.8)=69,4mm F’= (dg-di)do/2 =(69,4-59,4)*1/2=5 mm2 ( do yağ deliği çapı) Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Piston Hesabı scom=0,0296/0,00096=30.8 Mpa scom 30-40 MPa-Al. 60-80 MPa DD Boşta maksimum açısal hız; ωidmax=π.nidmax/30 = 3.14x6000/30= 628 rad/s mx-x = pistonun yağ delik kesitinden üstte kalan kısmının ağırlığı mx-x = (0.4-0.6)mp = 0.5*0.478=0.239 kg Maksimum çekme (kopma) kuvveti Pj=mx-x.R. ω2idmax(1+λ) =0.239x0.039x6282(1+0.285)10-6 = 0.047MN Çekme (kopma) Gerilmesi sr = Pj/Fx-x = 0.047/0.00096 = 4,9 Mpa Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Piston Hesabı En üst Segman oturma alanındaki gerilme: *Piston üzerinde en üst segman oturma yüzeyi kesme ve eğilme gerilmesine göre kontrol edilir. Kesme Gerilmesi t= 0.0314.pza.D/hl=0.0314*6.195*78/3.5=4.34 MPa Eğilme Gerilmesi sb=0.0045.pza.(D/hl)2=0.0045x6.195(78/3.5)2=13.88 MPa Toplam Bileşik Gerilme sS=s2b + 4t2 = 13.882 + 4*4.342=16.4 Mpa Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Piston Hesabı Pistonun yan yüzlerine gelen maksimum özgül basınç q1 = Nmax/(hsD)=0,97 Mpa q2=Nmax/(HD)=0,64 Mpa N P S Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Piston kafası ve etek çapları Dc=D-Dc=78-0,55 = 77,45 mm Dc = (0.006-0.008)D otto motoru Ds=D-Ds=78-0,156 = 77,844 mm Ds = (0.001-0.002)D otto motoru

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Piston Hesabı Sıcak şartta çap boşluğu D’c=D[1+acyl(Tcyl-To)]-Do[1+ap(Tc-To)]=0,116 mm D’s=D[1+acyl(Tcyl-To)]-Ds[1+ap(Ts-To)]=0,035 mm D’c = (0.002-0.0025)D otto motoru Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü D’s = (0.0005-0.0015)D otto motoru Tcyl=383 K, Tc=593K, Ts=413K