/ 141 Yrd. Doç. Dr. Turan SET Atatürk University Medical Faculty, Erzurum QUALİTY CIRCLES
/ 142 Aim : Participants will have knowledge about quality circles Bu dersin sonunda katılımcıların Kalite Çemberleri hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. Objectives : At the end of this session the participants will be able to; Define quality circles Kalite çemberlerini tanımlayabilmeli Explain the functions of quality circles kalite çemberlerinin işleyiş şeklini bilmeli
/ 143 Quality circle is a team at the same workplace that work to improve the products and services about the job and workplace. Kalite çemberi iş ve iş yeri ile ilgili ürünlerin, hizmetlerin vs. iyileşmesi için çalışan, aynı iş yerindeki bir ekiptir. Giriş Workers İşçiler Workplace İş yeri Product Ürün Students Öğrenciler Education Eğitim School Okul Quality Circles
/ 144 Organization of quality circles Kalite Çemberlerinin Örgütlenme Şekli Potential members Members Group leader Manager
/ 145 Aim of quality circles Amaç Development of the institution Kurumun gelişmesi Respect for human relations and job satisfaction İnsani ilişkilere saygı ve iş tatmini Discover the potential of employees Çalışanların potansiyellerini ortaya koyma
/ 146 Fishbone Diagram Balık Kılçığı Diyagramı It is useful to systematically analyse the influence and causes leading to a problem Probleme yol açan etki ve nedenleri sistematik bir şekilde incelemeye yarar –4 M: Methods, Machines, Materials, Manpower 4 P: Place, Procedure, People, Policies 4 S: Surroundings, Suppliers, Systems, Skills
/ 147
/ people 7-10 kişi 1 moderator 1 moderatör 1 meeting per week Haftada 1 toplantı Finding work-related problems İşle ilgili problemlerin ortaya konması Developing solutions Çözüm üretilmesi Presentig of solutions to the managemet Çözümlerin yönetime sunulması Evaluation of results Sonuçların değerlendirilmesi Functioning of quality circles Kalite Çemberlerinin İşleyiş Şekli
/ 149 Determining probable problems Selection of problems to study Collecting of basic data Analysing of problem Determining objectives Developing of solutions Selection of best solution Application of results Evaluating of results Creating of report
/ 1410 Summary What are quality circles Kalite çemberi nedir? Quality circle is a team at the same workplace that work to improve of the products and services about the job and workplace.
/ 1411 What are the aims of quality circles? Kalite çemberlerinin amaçları nelerdir? The development of institution Kurumun gelişmesi Respect for human relations and job satisfaction İnsani ilişkilere saygı ve iş tatmini Arising the potential of employeers Çalışanların potansiyellerini ortaya koyma
/ 1412 What is the use of fishbone diagram? Balık kılçığı diyagramı ne işe yarar? It benefits to a systematically analyse the influence and causes leading to problem Probleme yol açan etki ve nedenleri sistematik bir şekilde incelemeye yarar
/ 1413 How do quality circles work? Kalite çemberlerinin işleyiş şekli nasıldır? 7-10 people 7-10 kişi 1 moderator 1 moderatör A meeting /week Haftada 1 toplantı Arising problems about the work İşle ilgili problemlerin ortaya konması Solving Çözüm üretilmesi Presentig the solutions to the managemet Çözümlerin yönetime sunulması Evaluating of results Sonuçların değerlendirilmesi
/ 1414 “I think I have said enough to show how we have progressed and how each one ous is only a link in a chain that began long before us and will continue long after we have gone. Therefore, we must honor our predecessors and delight in those who shall follow.” “Quality is very simple. It is love – love of knowledge, love of human, and love o God.” Avedis Donabedian Spanish Journal of Health Care and Quality, 1999