DİZİMBİLİM (SÖZDİZİMİ)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

FİİLLERDE ZAMAN
Cümlenin ögeleri(dolaylı tümlec ve edat tümleci)
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ÖZGÜRLÜK VE BAĞIMSIZLIK BENİM KARAKTERİMDİR.
EDATLAR.
CÜMLENİN YAPISI (SIRALI CÜMLE)
SİSTEM YAKLAŞIMI Çağdaş yönetim ve organizasyonlar sistem yaklaşımından esinlenerek tasarlanır. Günümüzde, sistem kavramına yer vermeyen bir yönetim ve.
Drama Lİderİnİn Yetİştİrİlmesİnde Çağdaş Sanat Akımlarının Yerİ
Köylü ulusun efendisidir.
 Konuşur ve yazarken insan zihninin nasıl çalıştığı, sözcükleri nasıl seçerek sıraladığı konusu üzerinde, üretimsel dilbilime gelinceye kadar önemli.
CÜMLE TÜRLERİ.
NOKTALAMA VE YAZIM KURALLARI
CÜMLE TÜRLERİ.
DİNLEYİŞ SESBİLİM GÖREVSEL SESBİLİM
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
BİÇİMBİLİM Bugün biçimbilim adı altında yapılan araştırmaların, sözcüklerin kökenlerinin saptanması,ek ve kök olarak belirlenmeleri, dilbilgisinin en.
CÜMLENİN ÖĞELERİ Bu slayda şirket ambleminizi eklemek için
Bu slayda şirket ambleminizi eklemek için
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
9. Sınıf Dil ve Anlatım ŞUBAT
CÜMLENİN ÖĞELERİ.
9. Sınıf Dil ve Anlatım MAYIS.
CÜMLE.
İDEALİZM NEDİR ?.
YAPI BİLGİSİ.
1 CÜMLENİN ÖGELERİ Öge: Bir cümleyi oluşturan sözcük veya sözcük gruplarına öge denir. Ögeler bulunurken önce temel ögeleri (yüklem, özne), daha sonra.
=>SES BİLGİSİ
CÜMLENİN ÖĞELERİ ……………….
HAZIRLAYAN: KISMET YAŞAR 8-A ÖĞRETMEN : SELMA ERASLAN
CÜMLENİN ÖĞELERİ Evlerin bölümleri odalardır; cümlenin bölümleri de öğelerdir. Cümle öğeleri, cümlenin parçaları demektir. Evin bölümleri odalar, salon,
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
FİİL ÇATISI.
Erciyes Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği 2. sınıf
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
CÜMLENİN ÖGELERİ YÜKLEM ÖZNE
YÜKLEMİN YERİNE GÖRE CÜMLELER (ÖGELERİN DİZİLİŞİNE GÖRE CÜMLELER)
SÖZCÜK TÜRLERİ BAĞLAÇLARÜNLEMLER Eş görevli ya da birbiriyle ilgili sözcükleri, sözcük öbeklerini, özellikle tümceleri bağlamaya yarayan,
Cümlenin Öğeleri Yüklem Özne Tümleç.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Duygu ve düşüncelerin dil aracılığıyla anlatılmasına ANLATIM denir. Dil ve düşünce arasında iyi bir bağın kurulamaması, anlatım gücünü.
Sözcük Türleri Setenay KAYA Hazırlık-D/153
NESNE.
CÜMLE Bir duyguyu, düşünceyi, isteği, haberi, durumu, olayı vb. ifade etmek için kurulan ve kendi içinde anlam ve yargı bütünlüğü olan sözcüğe veya söz.
CÜMLEDE ANLAM Ahmet Eren Köksal.
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET.
Fiiller (Eylemler).
İDARE HUKUKU BİRİNCİ BÖLÜM Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN.
Dil, İmaj & Göstergebilim
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
CÜMLE VURGUSU VE ARASÖZ
Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi
STRUKTURCULAR Psikolojinin bir bilim olarak ortaya çıkışına eşlik eden ve doğa bilimlerinden esinlenen bir yaklaşımdır. 1879’da Alman psikolog WILHELM.
Dil, İmaj & Göstergebilim
CÜMLENİN ÖĞELERİ 1. YÜKLEM Türkçe bir cümlede, yüklem mutlaka olmalıdır. Yüklemi olmayan bir cümle olmaz. Yüklem, tümcede iş, oluş, hareket, davranış,
Şiir: Duygu, hayal ve düşüncelerin bir düzene bağlı olarak, çekici/etkileyici bir dil ve ahenkli mısralar içinde aktarılmasıdır. EdebiyatEdebiyat türlerinin.
TÜRKÇE ANLATI SLAYTI EV İ N KAYAHAN. CÜMLE, BIR DÜŞÜNCEYI, BIR DILE Ğ I, BIR HABERI YA DA DUYGUYU TAM OLARAK ANLATAN, BIR VEYA BIRDEN ÇOK SÖZCÜKTEN.
Mustafa DİNÇ Türkçe Öğretmeni
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Kümeler Küme, matematiksel anlamda tanımsız bir kavramdır. Bu kavram "nesneler topluluğu veya yığını" olarak yorumlanabilir. Bu tanımdaki "nesne" soyut.
GENEL OLARAK ETİK ve AHLAK KAVRAMLARI
SANAT FELSEFESİSANAT FELSEFESİ Sanatçı Sanat Eserinin Özellikleri Ve NitelikleriSanat Eserinin Özellikleri Ve Nitelikleri.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Cümlenin Ögeleri İsim:EyüpCan Soy İsim :Aydemir Sınıf : 8-D No : 352.
Dilin Bileşenleri Dr. Gökçe Karaman Benli
Hazırlayan:Süleyman Duman s_4
HATIRLAYALIM.
I. Hafta Dil Nedir? Dilin Kökeni
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

DİZİMBİLİM (SÖZDİZİMİ) Geçmişi çok eskilere dayanan dizim bilim çalışmalarının xx. yüzyılda yeni bir aşamaya geldiğini söyleyebiliriz. Ancak xx. yüzyıldaki çalışmalarda dizim bilim daha önceki yüzyıllarda olduğu gibi, sesbilim ve biçimbilimden bağımsız olarak değil, onlarla iç içe ele alınmaya başlanmıştır. Bu alanda günümüzdeki çalışmalara değinmeden önce, geçmişteki durum ve dizim konusunun geçirdiği evrelere bakmak gerekmektedir.

ESKİ ÇALIŞMALAR En eski dil çalışmalarında tümce kavramıyla karşılaşılmaktadır. Aristo tümceyi “bağımsız kesin bir anlamı olan ve her öğesi bir anlam taşıyan değişik ses bileşimlerinin (sözcüklerin) bağlantısı” olarak tanımlar. XX.yüzyıla gelinceye kadar bir yandan çeşitli dillerin özellikleri üzerinde yapılan çalışmalarla yayımlanan dil bilgisi yapıtlarında dizim bölümlerine yer verilmiş, bir yandan da tümce teriminin tanımı üzerinde pek çok deneme yapılmıştır.

Tümce tanımında geleneksel dil bilgisi ve dilbilimde, genellikle üzerinde birleşilen nokta, tümcenin “bir düşüncenin, bir duygunun ya da bir yargının başlı başına anlatımına yarayan içindeki sözcüklerin sayısı sınırlı olmayan, dile ait bir birim” oluşudur. TÜMCENİN TÜRLERİ Hangi dilde olursa olsun birden çok düşünce, duygu ve yargıyı içeren, birden çok hareketi gösteren karmaşık tümcelere rastlandığı gibi, tek sözcükten oluşan ve yine bir düşünce duygu ya da yargıyı anlatan tümcelere de rastlanır.

Tümcenin özel bir türü de kişisiz eylemler denilen eylemlerle kurulan kişisiz tümcelerdir. Aynı zamanda iki öğeli tümceler (ya da öznesiz tümceler) de denilen tümce türünde genellikle doğa olaylarını dile getiren, iki öğeden kurulu anlatımlara rastlanır. Geleneksel dilbilgisi ve dilbilimde tümcelerin bir de aşağıdaki türlerine rastlanılır:

Bildiri tümcesi: adı verilen tümce, bir yargıyı bir gerçeği bildirme amacına yöneliktir; dilbilimciler onu dile getirilen gerçeğin anlatım biçimi ile ilişkili görürler. Örneğin; “yerler ıslanmış.”, “otomobil kaldırıma çıktı” ya da “bakan yarın yurda dönecek” tümceleri bu türdendir. Olumsuz da olabilir.

İstek tümcesi bir isteği veya dileği anlatır İstek tümcesi bir isteği veya dileği anlatır. Örneğin; “işe bir başlasak”, “tatil gelse” gibi. Buyrum tümcesi: bir buyrumu dile getirir. Örneğin; “ellerini masanın üzerine koy!” “yarın gel!” gibi. Soru tümcesi: bir soru yöneltilmesi söz konusudur. “Bakkaldan peynir aldın mı?” “yarın gelecek misiniz?” gibi. Seslenme tümcesi: “ne yaman şeysin; aşk olsun doğrusu” gibi kullanımlara verilen addır.

Tümcenin konuyu dile getirme biçimine ilişkin olan bu türlerden tümceyi oluşturan sözcük bileşimlerine geçecek, tümcenin bölümlerine değinecek olursak şu kavramlarla karşılaşırız. Bağımsız tümce başka tümcelerle ilişkisi ve gereksinimi olmayan, kendi içinde parçalara ayrılamayan tümce tipini gösterir. Örneğin “dersimi bitirdim: başım ağrıyor” gibi.

Temel tümce tümcelerin asıl anlamını asıl yargısını taşırlar Temel tümce tümcelerin asıl anlamını asıl yargısını taşırlar. Örneğin “adresinizi bilmediğimden size gelemedim” tümcesinde temel tümce “size gelemedim” dir. Yan tümce temel tümceye bir takım bağlayıcı öğelerle, belirtme öğeleri ile eklenir. Örneğin: “adresinizi bilmediğimden size gelemedim” tümcesinde yan tümce “adresinizi bilmediğimden” dir.

TÜMCENİN ÖĞELERİ Özne: bir eylemin dile getirdiği olayın, işin ya da durumun doğrudan doğruya ilişkili olduğu, yöneldiği ya da içinde bulunan kişi ya da şeye verilen addır. Yüklem: tümcenin temel öğesi olup tümce ile dile getirilen iş, olay, duygu, düşünce ya da yargıyı içeren öğedir. Tümleç: tümcede yüklemi çeşitli yönlerden tamamlayan, kesinleştiren öğelere verilen addır.

Daha önce geleneksel dilbilim ve dilbilgisi incelemelerinde “tümce” kavramı üzerinde uzun uzadıya durulduğundan, çeşitli tanımlar yapıldığından söz edilmiştir. XX. Yüzyıl dilbiliminde çeşitli akımlar çerçevesi içinde “tümce” kavramının tanımı konusunda yine pek çok görüş ve öneriyle karşılaşıyoruz.

R.GODEL, “tümce kuramı” adlı yazısında kavramı değişik açılardan, değişik örneklerle değerlendirmektedir. Tümceyi gösteren terimlerin başka başka dillerdeki ayrımlarına da değinmektedir. Tümcenin anlam kavramından bağımsız olarak ele alınışını ilk kez, XX. yüzyıl başları Amerikan yapısalcılık okulunun temsilcilerinden BLOOMFIELD’ DE görüyoruz. Bloomfield için tümce “daha geniş bir dilbilgisel yapıya gereksinim göstermeyen bağımsız bir dilsel biçim”dir.

Dil bilim yazınında yapısalcılık akımı içinde oluşan dağılımcılık olarak nitelenen akımın Bloomfield’le birlikte temsilcilerinden biri olan Haris, adına dil dediğimiz dizgenin öğelerini tıpkı matematikteki yapılar gibi ve daha çok biçimsel açıdan değerlendirme yoluna gitmiştir. Çalışmalarında dilin sesbirim, biçimbirim, tümce gibi birimleri, değişik kullanımlarda, çevrelerine göre ve çevrelerindeki öğelerle olan ilişkilerine dayanılarak çözümlemiştir.

ENİS TOPALOĞLU TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 20110954054