BAĞIL DEĞERLENDİRME Arş. Grv. Recep KARA Veteriner Fakültesi Gıda Hijyeni ve Teknolojisi Anabilim Dalı
Bağıl Değerlendirme Sistemi Nedir? Bir öğrencinin başarısını, o öğrencinin içinde bulunduğu sınıfındaki diğer öğrencilerin başarı düzeyleri ile bağlantılı bir şekilde değerlendirilmektedir
Bu değerlendirme: Bu değerlendirme: Özel bir istatistik yöntem kullanarak yapılmakta Özel bir istatistik yöntem kullanarak yapılmakta Öğrencileri 100 üzerinden aldıkları mutlak (ağırlıklı) notlara göre değil, o dersi alan grup içinde gösterdikleri performansa göre notlandırmaktır. Öğrencileri 100 üzerinden aldıkları mutlak (ağırlıklı) notlara göre değil, o dersi alan grup içinde gösterdikleri performansa göre notlandırmaktır. Bağıl Değerlendirme bir başarı ölçme sistemi değil, ölçme sonucunda elde edilen notları değerlendirme yöntemidir Bağıl Değerlendirme bir başarı ölçme sistemi değil, ölçme sonucunda elde edilen notları değerlendirme yöntemidir
Bu sistemde öğrencinin sınıf ortalamasının ne kadar altında veya üstünde yer aldığı standart sapma ölçeğine göre ifade edilir Bu sistemde öğrencinin sınıf ortalamasının ne kadar altında veya üstünde yer aldığı standart sapma ölçeğine göre ifade edilir Burada elde edilen sayıya o öğrencinin standart skoru adı verilir Burada elde edilen sayıya o öğrencinin standart skoru adı verilir Standart skor göz önünde bulundurularak, öğrencilere AA, BA, BB gibi notlar verilir. Standart skor göz önünde bulundurularak, öğrencilere AA, BA, BB gibi notlar verilir.
BAĞIL DEĞERLENDİRME SİSTEMİNİN GETİRDİĞİ YENİLİKLER Bağıl Değerlendirme Sistemi, farklı Üniversitelerden mezun olmuş öğrencilerin notlarının kıyaslanmasına olanak verir Bağıl Değerlendirme Sistemi, farklı Üniversitelerden mezun olmuş öğrencilerin notlarının kıyaslanmasına olanak verir Sınıfların bölündüğü veya aynı derse farklı öğretim elemanlarının girmesinden kaynaklanan değerlendirme farklılıkları büyük oranda tolere edilmiş olur. Sınıfların bölündüğü veya aynı derse farklı öğretim elemanlarının girmesinden kaynaklanan değerlendirme farklılıkları büyük oranda tolere edilmiş olur.
BDS öğretim üyelerinin öğretim etkinliklerinin yükselmesini ve onların ölçme konusundaki yetkinliklerinin artmasını teşvik eder. BDS öğretim üyelerinin öğretim etkinliklerinin yükselmesini ve onların ölçme konusundaki yetkinliklerinin artmasını teşvik eder. Öğrencilerin gösterdiği gayretin karşılığını bulması ve notların adil bir şekilde dağıtılması, onları başarılı olma yönünde daha çok motive edecektir. Öğrencilerin gösterdiği gayretin karşılığını bulması ve notların adil bir şekilde dağıtılması, onları başarılı olma yönünde daha çok motive edecektir. Bağıl Değerlendirme Sistemi ile oluşan notlar dünyadaki bütün Yükseköğretim Kurumları tarafından geçerli kabul edildiğinden özellikle yurtdışı öğretim tercihi bulunan öğrenciler için büyük avantaj sağlayacaktır. Bağıl Değerlendirme Sistemi ile oluşan notlar dünyadaki bütün Yükseköğretim Kurumları tarafından geçerli kabul edildiğinden özellikle yurtdışı öğretim tercihi bulunan öğrenciler için büyük avantaj sağlayacaktır.
DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR Değerlendirilecek ham başarı notlarının öğrencilerin performanslarını iyi yansıtması, başka bir ifadeyle “ölçücü olması” gerekmektedir. Değerlendirilecek ham başarı notlarının öğrencilerin performanslarını iyi yansıtması, başka bir ifadeyle “ölçücü olması” gerekmektedir. Bunun içinde Bunun içinde Not verirken etkinlik sayısını arttırmak Not verirken etkinlik sayısını arttırmak Sınav sorularının zorluk düzeylerini dengelemek gerekir. Sınav sorularının zorluk düzeylerini dengelemek gerekir.
1 Öğretim Elemanı100 üzerinden Ham Başarı Notunu Verir 2 Ham Başarı Notlarının Ortalaması ve Standart Sapması bulunur 3 Ham Başarı Notları z Standart Notuna dönüştürülür 4 z Standart Notları T Standart Notuna dönüştürülür 5 T Standart Notları Harf Notlarına Dönüştürülür.
Öğrenciler arası kıyaslama işlemini Öğrenciler arası kıyaslama işlemini en kapsamlı ve geçerli şekilde yapabildiği, Öğrenciden, öğretim elemanından, programdan ve eğitim öğretim ortamından kaynaklanan çeşitli faktörlerin etkilerini değerlendirmeye yansıtabildiği, Öğrenciden, öğretim elemanından, programdan ve eğitim öğretim ortamından kaynaklanan çeşitli faktörlerin etkilerini değerlendirmeye yansıtabildiği, Daha yapıcı bir yaklaşım içerdiği, Daha yapıcı bir yaklaşım içerdiği,
Dünyada önemli sınav sistemlerince (GRE, CEEB, ACT, SAT vs.) de tercih edilen uluslararası bir değerlendirme standardı olduğu, Dünyada önemli sınav sistemlerince (GRE, CEEB, ACT, SAT vs.) de tercih edilen uluslararası bir değerlendirme standardı olduğu, Akreditasyon sürecinde, Avrupa Birliği ve ABD üniversiteleri ile uyum esnasında ihtiyaç duyulduğu, göz önüne alındığında, en uygun değerlendirme sistemi olarak karşımıza çıkmaktadır Akreditasyon sürecinde, Avrupa Birliği ve ABD üniversiteleri ile uyum esnasında ihtiyaç duyulduğu, göz önüne alındığında, en uygun değerlendirme sistemi olarak karşımıza çıkmaktadır