ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ERDAL YILMAZ PSİKLOJİK DANIŞMAN
Advertisements

BORUSAN ASIM KOCABIYIK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ 2013/2014
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
Şİddet Muhammet GÜLER.
TAKIM KURMA VE GELİŞTİRME
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ
OTİZM (AUTISM).
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Aile Eğitimi ve Rehberliği
Aile Rehberliği.
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR
FATMA BERBERCAN ÖZEL EĞİTİM UZMANI
AİLE KATIMI YAKLAŞIMLARI
Aile eğitimi.
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
AİLE EĞİTİMİ.
AİLE EĞİTİMİ.
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
ZİHİNSEL ENGELLİLERDE AİLE EĞİTİMİ
OKUL – VELİ İŞBİRLİĞİ HAZIRLAYAN: GMT.
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
ÇATIŞMA NEDİR?.
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
Aile eğitimi REHBERLİĞİ.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
AİLELERİN KABUL SÜRECİNDE GEÇİRDİĞİ EVRELER
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
BAŞARISIZ ÇOCUK BAŞARISIZLIK NEDİR? NASIL ÖNLENEBİLİR?
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
AİLELERİN KABUL SÜREÇLERİ Nazim DUMAN Müdür Yardımcısı Maltepe Rehberlik ve Araştırma Merkezi Kasım 2012.
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
1 ENGELLİ ÇOCUĞU OLAN ANNE - BABALARIN YAŞADIKLARI DUYGULAR.
Kişisel Rehberlik.
ÇOCUK VE SUÇ.
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
ETKİLEŞİM ve İŞBİRLİĞİ
Kardeşler,engelli kardeşlerin bakımı konusunda aldıkları sorumluluktan dolayı baskı hissedebilirler. Engelli olmayan çocuklar,engelli kardeşinden ailenin.
DUYUŞSAL GELİŞİME YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
ÖZEL EĞİTİMDE AİLE EĞİTİMİ VE REHBERLİĞİ
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERE YÖNELİK HİZMETLER
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN TEPKİLERİ
ÖZEL EĞİTİMDE AİLE EĞİTİMİ VE REHBERLİĞİ
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Aile katılımının artırılması
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
Alıştırma Hocası: Mr.Muhittin KAHVECİ.  Aile psikolojisi; birey, eş ve ailelerin ilişkilerinde yaşadığı duygu, düşünce ve davranışlara odaklanır. Ve.
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
AİLE EĞİTİMİ Giriş Her aile bir bebek beklerken o bebeğe ilişkin hayaller kurar ve engelli bir çocuğun dünyaya gelmesi ihtimali hiç düşünülmez.
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERE EĞİTİM
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ
AİLEDE İLETİŞİM.
KİŞİSEL / SOSYAL REHBERLİK
Sunum transkripti:

ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE

Aile Görülen Duyusal değişiklikler Korku Öfke Çaresizlik Ümitsizlik Suçluluk

Ailede Düşünsel Boyuttaki Değişiklikler Neden oldu ? Suç kimde ? Şimdi ne olacak ? Bizden sonra ne olacak ?

Ailede Davranış Düzlemindeki Değişiklikler Farklı çocukla yaşama ve yetiştirmede zorluklar Aile çevresinde değişikler ve yeni ilişki arayışları. Toplum içinde yaşanan dışlanma sürecine karşı geliştirilen tutumlar.

Geleneksel Yaklaşımlara göre engelli bir çocuğa sahip olan aileler çeşitli aşamalardan geçerler

Birinci Aşama Bu aşamada şok , inkar, keder ve çöküntü gibi tepkiler yer alır.

İkinci Aşma Bu aşamada; Karışık duygular, suçluluk, kızgınlık, ve utanma tepkileri yer almaktadır. Karışık Duygular: Başarı beklentilerini düşük tutma Gerçekçi olmayan amaçlar koyma Kaçma Karşıt tepki oluşturma

Şuçluluk Kızgınlık Utanma

Üçüncü Aşma Bu aşama, anlaşma, uyma, yeniden düzenlenme, ile kabul ve uyum tepkileri yer alır. Anlaşma: Eğer çocuğumu iyi yaparsan .....bende... Yaparım şeklinde. Uyma ve yeniden düzenlenme : Aile bu aşamda durumdan çok rahatsızlık duymaz. Kabul ve Uyum:

Adaptasyon çoğunlukla ailedeki değişim ve bozulmaya karşı savunma niteliğindedir Savunma reaksiyonları bireylerde olduğu gibi aillerde de her zaman adaptasyon sağlayacak ve ailenin ruhsal sağlığını koruyacak nitelikte değildir.

Ailede Ataptasyon Bozucu Savunmaların Ortaya Çıkışı İçe kapanma toplumdan uzaklaşma(eşlerin birbirlerinden uzaklaşması. Saldırgan tutum ve davranışlar Eylemsizlik Depresyon Kronik mutsuzluk

Terapide ailenin duygusal düşünsel ve davranışsal değişimi hedeflenmelidir Çocuğa karşı duyguların teropatik olarak farkına varılması Çocuğun olduğu gibi kabulünün sağlanması Ailenin yaşamını ihtiyaçları doğrultusunda Yeniden düzenlenmesi

Eşler birbirine destek olabilir Ailenin diğer üyelerinin desteği Uzmanların desteği Dış çevre komşular, arkadaşların desteği Ailenin sorunla başa çıkmasında önemlidir.

Kardeşler Kardeşlerin tepkileri sekiz başlık altında toplanabilir. Kızgınlık Kıskançlık Düşmanlık Suçluluk Keder Korku Utanma ve sıkıntı Reddetme

Çocukların Engelli Kardeşlerine Uyum sağlamalarında rol Oynayan Etmenler Aile büyüklüğü Kardeşlerin engelli çocuklara göre sırası Engelin ağırlık derecesi Engelin tipi Aile Tutumları

Engelli Çocukların Ailelerine Danışmanlıkta Bu tanım Kullanılmaktadır Danışmanın, anne babanın problemlerini çözmek için gerekli tutum ve becerileri geliştirmelerine yardımcı olmasıdır. Danışmada; Anne babanın çocuklarıyla etkileşime girmelerine, Aile içi uyumu sağlaya bilmelerine, Bütünü ile fonksiyonel bireyler olmalarına yardım edilir.

Aile Rehberliğinin Önemi Engelli çocuğun özelliklerini bilmek, kabul etmek ve ortamında ilişkilerin sağlıklı olmasını sağlar. Aile rehberliği ev ortamında çocuğun gözlenmesi ve eğitilmesine olanak sağlar. Ev ortamında eğitimin devamlılığı önemlidir. Ailelerin belirli aralıklarla bir araya gelerek kendilerine benzer ailelerle görüşmesi önemlidir.

Davranışsal Yaklaşıma Dayalı Aile Rehberliği Çalışmaları yaygın olarak kullanılmaktadır Bu görüşe göre davranışın düzeltilmesine yönelik çalışmalar, davranışın ortaya çıktığı ortamda yapılmalıdır.

Anne baba eğitimi: Anne babanın çocuklarıyla etkileşiminde ve davranışları kontrol etmede etkili olmalarını sağlayan teknik ve becerileri öğrenmelerini amaçlar.

Engelli Çocukların Eğitimlerine Ailenin Katılımı Aile eğitimi çalışmalarında anne-babaların çocuklarına beceri öğretebilmeleri, var olan problem davranışlarla başa çıkabilmelerinin sağlanması. Çocukla ilişkilerinin olumlu yönde geliştirebilmeleri hedeflenir. Aile eğitimi çalışmalarında odak noktası çocuk ve çocukla olan ilişkilerdir.

Ailenin kendini rahat ve iyi hissetmesi çok önemlidir Ailenin kendini rahat ve iyi hissetmesi çok önemlidir. Bu nedenle çocuğun eğitiminin direkt sorumluluğunun aileye verilmesinin de çeşitli sakıncaları olabilir. Aile bu konuda da destek almalıdır. Bazen anne babaların çocukların eğitiminde eğitici ve öğretici olması ailede stres yaratabilir. Eğitimin yanı sıra çocukla sosyal paylaşımların artırılması çok önemlidir.

Aile iletişim ve Eğitimi için Kullanılacak Yöntemler Bireysel aile görüşmeleri Aile ile telefonle görüşme Mektuplaşma Küçük gruplarla aile toplantıları Büyük gruplarla aile toplantıları Ev ziyaretleri

Engelli Çocuk ve Ailesi ile Çalışan Danışmanların Dikkat Etmeleri Gereken Konular Danışman aileye sabırla yaklaşmalıdır. Bu ailelerle danışma ilişkisi uzun süreli olabilir. Bazı oturumlara ailenin diğer üyeleri de dahil edilmelidir.

Eğitimcilere Öneriler Tartışmaların olabileceğini bilin Fikir birliğinin yapılanması sırasında antlaşmazlıklar çıkabilir Görüşmelerde sıklıkla ailenin görüşlerini saygı ile karşılayın ve dinleyin, Bütün sorulara cevap veremeyeceğinizi bilin. Bu sorunun sorumlusu siz değilsiniz...

Anlaşılmaz bir dil kullanmayın Pozitif iletişim yöntemleri kullanarak aile ile iletişim kurun.

Ailelere Verilecek Destek Hizmetleri Bilgi verici yaklaşımlar: Özrün türü doğası ile ilgili etkenler, çocuğun özellikleri gelişim alanları ve ihtiyaçları konusunda anne babanın aydınlatılmasını amaçlar. Aileye psikolojik danışma: Duygusal güçlüklere bağlı olarak anne babanın yaşadıklarını, çatışmaları anlamalarına ve çözümlemelerine yardımı amaçlar.

Çocuklarında gelişim geriliği olan ailelere sağlanan özel eğitim hizmetlerinin özellikleri Aileyi kara verme , planlama, değerlendirme ve uygulama sürecinde programa katma. Hizmetleri tüm aileyi işin içine katacak şekilde planlama. Amaçların oluşturulması ve uygulamanın öncelikle aile tarafından yürütülmesine rehberlik etme Aileye seçenek önerme ve ailenin katılım oranı hakındaki kurallarına saygılı olma.

Çevrenin düzenlenmesi çok önemli bir nokta. Ev ortamının düzenlenmesi Okulun düzenlenmesi