Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Google Görüntülü Ağ’da Video Reklamları
Advertisements

Pazarlama ve İletişim Dünyasında Sosyal Medya Trendleri Araştırması
E-TÜRKİYE : NASIL BİR EYLEM PLANI Mustafa AKGÜL
Web 2.0 Nedir Eğitimde Nasıl Kullanılır?
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Türkiye.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Internet, Toplumsal Yansımaları, Özgürlük ve İnternetin Geleceği
 Web 2.0 bilgisayar endüstrisinde internetin bir düzlem olarak ilerlemesiyle bir işletme devrimi ve bu düzlemin kurallarını başarı için anlamaya çalışmaktır.
Mustafa Akgül İnternet Kurulu/Bilkent Ü. akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilişim ve Bilgi Toplumu.
Mustafa Akgül Linux Kullanıcılar Derneği LINUX, E-DEVLET VE BİLGİ TOPLUMU.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD blog.akgul.web.tr akgul.bilkent.edu.tr akgul.web.tr/yazilar/ TR'de İnternet Düzenlemeleri:
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Türkiye.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ akgul.bilkent.edu.tr Blog.akgul.web.tr inetd.org.tr bilkent.edu.tr BT, Eğitim ve Fatih Projesi.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Açık Kaynak ve BÖTE.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Toplumu: Türkiye ve Dünyadan Görüntüler.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Topumu ve Universiteler.
AB Destekli Bölgesel Kalkınma Programları
Girişimcilik.
Dünya’da ve Türkiye’de İnternet Mustafa Akgül İstanbul Üniversitesi 30 Ekim 2003.
%50 Yurtdışı Google Adwords Reklamlarında %50 Tanıtım Desteği Yurtdışı Tanıtım Desteği.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD blog.akgul.web.tr Bilgi Toplumu ve Bilişim Bilgi Toplumu ve Bilişim.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Topumu ve Türkiye.
STK’lar için: İletişim Aracı Olarak İnternet Mustafa Akgül
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve e-devlet.
Yandex Reklamları.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ ADM ve Özgür Yazılım.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/sunum, blog.akgul.web.tr İnternet Yaşamdır !
Mustafa Akgül. 27 Kasım 2014 Inet-tr'1ı 2 Tarihçe Kasım 1995 Dış bağlantı 64K Yurt içi: 9.6K, 19.2K - 2M Planlar - tarafları buluşturmak.
Dijital Dünya Verilerine Genel Bakış Dünya Nüfusu : Dünyadaki İnternet Kullanıcıları : Dünyadaki Domain Sayısı:
E.Ü.Ziraat Fakültesi Tarım Ekonomisi Bölümü
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet ve Türkiye.
Yeni Medya Turgut Gürsoy TÜBİSAD Bilişim Sanayicileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Açık Kaynak ve Bilgisayar Öğretmeninin Geleceği.
Mustafa Akgül İnternet ve Bilgi Toplumu.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/sunum, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr Özgür Yazılım Yansımaları ve Eğitim.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD Blog.akgul.web.tr akgul.web.tr/yazilar/ Akgul.bilkent.edu.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Hukuk.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Günümüzde internet, en çok kullanılan haber kaynağı Gazetecilerin % 97’si haber yazmadan önce mutlaka Google’da ve sosyal medyada araştırma yapıyor.
Mustafa Akgül BİLGİ TOPLUMU NEDİR? NE DEĞİLDİR?
Bilgi ve Yenilik İktisadı
İnternet, Bilişim ve Bilgi Toplumu
50. Kütüphanecilik Haftası Özgür Yazılım ve Kütüphanecilik Mustafa Akgül Bilkent Üniversitesi / INETD
Mustafa Akgül E-Türkiye: Nedir? Neresindeyiz? Neresindeyiz? Ne Yapmalı?
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Mustafa Akgül İnternet ve E-türkiye: Nasıl Algılanmalı? Neresindeyiz? Ne Yapmalı?
Bilgi Toplumu Nedir? Ne Değildir? İnternet ve Bilgi Toplumu
Mustafa Akgül BT STK/INETD/Bilkent Ü. akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilişim ve Bilgi Toplumu.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Topumu ve Türkiye.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Toplumsal.
Türkiye’de Hayat Boyu Öğrenmenin Geliştirilmesi Projesi Paul Weide Ekip Lideri.
Yeni Ekonomi ve Yeni İletişim Teknolojileri Öğr. Gör Mehmet Akif BARIŞ.
İnternet Nedir? Hazırlayan: Fatih ARIKAN Bilişim Teknolojileri Öğrt.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Topumu ve Türkiye.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilişim ve Türkiye.
2016 Kayseri Ticaret Odası.
İnternet ve Bilgi Toplumu
49. Kütüphanecilik Haftası
İnternet, Bilgi Toplumu ve e-devlet
Mustafa Akgül.
İkinci dünya savaşı sonrası ARPANET projesi
Dünyanın bilgisine açılan pencere...
Mustafa Akgül.
Mustafa Akgül.
Sunum transkripti:

Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler

15/05/2007 Bursa Uludag Bilişim Toplulugu 2 Özet İnterneti Nasıl Algılamalı ? Bilgi Ekonomisi ve Bilgi Toplumu Sosyal Ağlar Yatay/Dikey Sektör olarak Bilişim Katılım, Demokrasi ve İnternet İndeksler ve Türkiye

İnternet’in tarihçesi ’larda hayal edildi lab’te başladı 1983 saha deneyleri (NSF, Junet, Janet) 1990’lar wais, Gopher, web 1993 Mosaic, NCSA 1995 Java, ticarileşme 2000 dot.com balonu,... internet2,. web2

İnternet Nedir ? Bilim adamları için başladı E-kütüphane olarak öne çıktı Etkileşim, zaman ve mekanın önemi azaldı Bireysel gelişim olanakları artı Matbaa, gazete, radyo, tv, eglence reklam ortamı ticaret ortamı, çalışma ortamı, yaşamın her boyutu “ambiant sweden”

5 İnterneti Nasıl Algılamalı? Ağların Ağı: 2.0+ milyar insan, 818 M makina, 313M/70 web, 205M alan adı, 100+M video, 130+M blog, milyar sayfa devrimsel bir gelişme, bilim teknoji ile sarmal ilişki örgütsel yapı değişiyor ağ etkisi, ağ ekonomisi, ağ toplumu Birey öne çıkıyor: üretici ve tüketici Rakipler işbirligi yapıyor: rekabirlik

6 İnterneti Nasıl Algılamalı-II Sanayi devrimi: kol gücünün çoklanması Bilgi Devrimi: beyin gücünün çoklanması Bilgi/enformasyonun: üretilmesi, saklanması, işlenmesi, yayılması Katılım, saydamlık ortamı, tüm yaşamı değiş.; süreç Face: 600+(.4), twitter: 200, linkedin: 100, wp: 20M web2: soysal ağlar, sıradan insan söz sahibi wiki, rss web3: nesnelerin interneti; semantic web!

7 Sosyal Ağlar -sayılar Günde 250B e-posta, yılda 90 trilyon Kadinlar önde: %85 Twitter: 4.25 M → 1 ; günde 65M tweet (ay 2 Mi) Flicker da 4 milyar resim var Facebookta bin uygulama var Youtube da günde 1 milyar video izleniyor, %40 Youtube 1 dk = 20 saatlik video yukleniyor

million-visitors-per-day///royal.pingdom.com/2011/03/25/social- networks-one-million-visitors-per-day/

Tencet QQ 636+Facebook 600+M Qzone 480Windows Live 330 Habbo 203Twitter 200 Gmail 180-?Vkonyakte 135 Orkut 120Bebo 117 Badoo 113Sina Weib0 100

10 Sosyal Ağlar -sayılar II XING: 8, XANGA: 27, flixstar: 63 Windows Live: 120, Vkonta?(Rusca): 70, 60 Stambleupon: 9, Tagged: 70 studioVZ(alman): 15, ispanyol: 5 Qzone (cince): 200, skyrock(fr): 22 Orkut: 180, Open Diary: 5, Plaxo: 15 Myspace: 130, netlog: 60, hi5: 80 Mylife: 51, myheritage: 30, mixi: 25 last.fm: 30, macar: 6, pol: 6

11 Sosyal Ağlar- III- TR Facebook'ta 3. ülkeyiz: 24 milyon twitter moda oldu: Bersay'in araştırması: 65 firma 75 yönetici video, blog, profil oluşturma pazarlama:fb, %80 üye, %48 kullanım (pazarl/ilet) linkedin %60, twitter %54 pazarl/ilet: sosyal medya olumlu, %52 yönetilmezse zarar verir %95 tüketici üzerinde etkisi var %94, her şirket için %54

12 SosyalAğ-IV- TR+ Sosyal Ağ- izin kısıtlı - %39 izin var iletisim/pazarlamada kullanim %47 sosyal ag+online reklam %37 firmada bütçe artışı hizmet, teknoloji, GSM, hızlı tüketimde yaygın bussiness.twitter.com, nonprofit.change.org ----crowd sourcing- opendirectory dmoz.org vlib.org wikipedia, open streetmap, rechaptca open source, linux,

13 Bilgi Ekonomisi ve Toplumu Information soc., knowledge, knowledge based, knowledge driven, knowledge econ Bilgi üretim faktörü, zenginlik kaynağı Bilgi: bilimsel, teknoloji, ar-ge, patent, know how, inovasyon, örtük (tacit), enformasyon Bilgi işcisi: beyin işcileri, araştırmacı, eğitimli insanlar

14 Bilgi Ekonomisi/Toplumu-II Bilgiye erişebilen, kullanan, işleyen ve Bilgi Üreten! Emek ve dogal kaynak yoğundan: Bilgi yoğun ekonomi ve topluma.. Kültür : bağımsız, sorgulayan, yaratıcı, girişimci bireyler Kurumlar ve Ortam gerekir Bilgi'nin özel konumu (açlık, DEC!)

Bilgi Ekonomisi: Tekstil örneği Pamuk’a gen düzeyinde müdahele Üretim düzeyi: toprak, sulama Kumaşa nanoteknoloji... Kumaşın tasarımı Markalaşmak Moda, tasarım (zara ) Pazarlama, dağıtım, üretim

16 Bilgi Eko./Toplumu İndexleri Pek çok göstergenin ağırlıklı ortalaması Ar-ge GDP, ar-ge calışanı, patent, yayın, Eğitim seviyesi, üniversite, lise bitirme oranı, gazete, kitap sayısı, Telefon, TV, Radyo, Kablo, fax Altyapı/Kurumsal, kullanım, kapasite Bilgisayar, internet yaygınlık, derinlik Özgürlükler, örgütlenme; kurumsal yapı (girişim, buluş, ar-ge, inov.)

17 Türkiye - I milyon kull., 8 M ADSL+Mob, 4 M bilgisay. %38 kullanım ( ) eurostat Alan adı: %27-33 düzenli, %58 hiç, %25? hiç duymamış? Kırsal Kadın %15 Evlerin %42'inde internet, %34 geniş bant Serbestleşme sorunlu: pazar payları, yabancı serm Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı E-devlet: 5,5M, firma: 11.5M CV

18 Türkiye - II Uluslarasi indeksler: 40/55, /192 Gender gap: 120+, insani gelişmede: UN e-gov: 59, 76, 69/192 ITU - 57( ), 56(2007, 3.63) ITU- pricebasket: 62, 2.39 (09); sabit 1.77%, GSM 3.07%, adsl 2.34%, 9340 US$ GITR: sira: : 55/127, 61/134, 69/133 Indeks: 3.96, 3.91, 3.68 Rekabet:69/139

19 Bilişim Sektörü için: Yatay rolu çok önemli Yatay için de gelişmesi gerekir Tutarlı politikalar gerekli-sistem yaklaşımı Bilişim-internet olmazsa olmaz koşuldur Ama, Tek başına yetmez: tutarlı ulusal... Kendi özel konumuza uygun politikalar gerekli: açık kaynak gibi

20 Katılım, Demokrasi ve İnternet Anti-global hareket interneti çok etkin... Dağıtık, küçük gruplar haberleşme... Bilgilenme, alternatif oluşturma, karar... Kitleleri harekete geçirme (ventura, oba..) Yolsuzlugu önleme, yönetime katılma... Strateji oluşturma, yayma ve ikna... “Long Tail !” - herkese erişim!!

21 Katılım, Demokrasi ve İnternet II Sosyal aglar - global Geniş kitlelere ulaşım – örgütlenme Kitleler, saydamlık, yönetime katılım, bilgiye erişim Bilgilenme, denetim ve refahtay pay istiyor Internet bir araçlar topluluğu Strateji ve örgütlenme gerek

İnternet, Bilişim ve Bilgi Toplumu22 E-democracy Extremedemocracy.com E-democracy.org Akgul.bilkent.edu.tr Berkman center, harvard law school Oxford Internet Instıtute oii.oxford.ca.uk? Cambridge, berkeley, harvard berkman

23 E-avrupa Web.eu de çıktı, 94'te hızlı başladılar !97 girdik dediler, 98'te sayısal uçurum 99'da e-avrupa “en dinamik ve rekabetçi” 2002'de biten eylem p, “herkes için bilgi T” 2001'de, e-avrupa+, e2005 İ2010: growth and inclusion ABD, jp ve korenin gerisindeler

24 E-türkiye, e-devlet Ülkenin yeniden yapılanması: e-türkiye Devletin yeniden yapılanması: e-devlet E-devlet, e-türkiye için öncü güç Bilgisayarlaşma, internet olmazsa olmaz! Ama, felsefe, insan, organizasyon önemlidir Bu bir süreçtir Bilgi toplumu bir tercih meselesi değildir!

Sansür yasası!: donkişot, devekuşu ve harakiri 8 konu: cocuk, porno,kumar,saglik intihar, ilac, müstehcen, Atatürk + bahis Erişimi engelleme Sansür dairesi: 93 URL filtreleme Digitürk-blogspot: 14 mart karar –hala..

26 Ara Özet: Bilişim ve İnternet tercih meselesi değil Bilgi Toplumu hedefi doğru hedef Sistemik ve uyumlu politikalar gerekli Açık kaynak öncelikli, ama tek değil Katılımcı, saydam, Demokratik yapılar Kendi somut planlarımızı biz geliştirmeliyiz Tek başına bilişim değil, ama bilişim şart

27 Öneriler Ulusal strateji – uygulanan -uyumlu Siyasal sahiplenme Yapılanma: müsteşarlik/bakanlık Katılımcı yapılar: özel sek, stk, uni., basin, yurttas Mecliste komisyon Somut eylem planı Izleme, gözden geçirme, araştırma Açık ortamlarda yıllık konferans

Universiteler internet araçlarını yoğun kullanmalı wiki, blog, rss, chat, liste, forum liberal/önder: öğrenci, eleman, özgür e-öğrenme; deney, destek, karma Açık erişim, açık ders malzemeleri Topluma önderlik: stk, ticaret yaratıcı, girişimci, araştırma, inovasyon kültürü sanayi işbirliği, toplumun sorun.

Universiteler opencourse consorsium academicearth.org best video lectures acik kaynak yazilimlar: 300K gnu.org, directory.fsf.org 7K sf.net, freshmeat.net acik-kaynak.org.tr

Açık Kaynak Yansımaları linux surumu, 2 milyon gelistirici Bilişimi yeniden tanımlıyor, farklı bir model Açık erişim Acik-ders malzemeleri, OCW Wikipedia, stanford felsefe sözlüğü 100$ dizüstü, her çocuga dizüstü Acik biyoloji, acik-donanim, facebook Google, facebook, twitter, amazon, yahoo...

31 e-öğrenme... işin başındayız: ne kadar hazırız? paradigma değişikliği: aktif öğrenme zenginleştirici ---> degree program dinazor, göçmen, native “mass...”, lab, öğrenme, katılım virtual classroom, atutor, moodle opencourseware, acik-ders malzeme

32 GITR- Bilgi Toplumu Indeksi 3 kategori, 9 altkategori, 68 temel gösterge Çevresel(ç), Hazırolma(H), Kullanım(K) Ç: pazar (14), siyasal/düzen.(9), altayapı(7) H: birey(9), iş dünyası(10), devlet(4) K: birey(5), iş dünyası(5), devlet(5) Türkiye: 61 < Ç: 56; 66, 56, 62 H: 69; 64, 63, 87 K: 54; 61, 48, 60

GITR -II bürokrasi 104 vergi (k)123, 78 adalet bagim 64 egitim sist k 77 okulda inet 55 firma arge 73 e-katilim 70 egitim harca 90 basin özgür 106 adaletin etkin 82 ict önceligi 101 y.tekno alımı 106 vizyonda ict 85 edevlet haz. 70 dev ict teşvik 96 iş çalışan egit 90

34 Alan Adı Kendi Alan adınız olsun Adsoyad.com.tr Com.tr biz.tr info.tr – sirketler için Gen.tr web.tr herkes, org.tr STK Gov.tr bel.tr pol.tr k12.tr Name.tr tel.tr Av.tr dr.tr (not.tr ecz.tr muhasebe.tr).tv.tr.fm.tr medya.tr

35 web önerileri: Enformasyon/hizmet önemlidir ! Flash, büyük resim, animasyondan uzak dur Platform bagımsız! Her tarayıcı, görme özü. Ana bilgi text, html olmalıdır (pdf, word.) Navigasyon... Kurumsal bütünlük İletisim bilgileri, stil üzerine okuyun, düşünün

Tarama motorları Google, scholar.google, maps.google, print.. Acik-erisim, creative commons Meta search, A9, de.li.cious, Firefox Search tools Wikipedia, free dictionary, webmaster, yahooligans Wikipedia, yahooligans, netscout

Bazı Web adresleri Wikipedia, tr.wikipedia.org Yahooligans – k12 Netscout Dizin servisleri: directory.yahoo.com Directory.google.com, opendirectory E-posta listeleri Wiki, blog, rss!

38 Sorular Teşekkür ederim akgul.web.tr/yazilar/ akgul.bilkent.edu.tr Akgul-duyuru, k12, edu-net

Bilişim... Bilgisayarlar her yerde: gömülü, cep, masa, süper, santral,... Üretim aracı Kişisel/kurumsal verimlilik aracı Kişisel haberleşme, gelişme, eğlence, kültür aracı Yeni ilaç, malzeme, oto, uçak, güvenlik, bilim Elektrik gibi temel Bilgi sistemi kurmak zordur, ekip işi, insanı ikna Süreçtir, iş birliği ister

Yatay Sektör Olarak Bilişim İnternet ve Bilgisayar: “Her eve lazım!” Elektrik ve Telefon gibi! (sorgulamayın!) Verimlilik aracı: OECD doğruladı (Arrow) Tarım, KOBI, turizm, için gerekli Bilişim'in, işletme/iş nosyonları gerekli Mühendislik, inovasyon, ar-ge, pazarlama e-ticaret, e-pazaryerleri Bilgiye erişim yurttaşlık hk. Sayısal böl.

41 Dikey Sektör Olarak Bilişim Kendi içinde: yazılım, gömülü, Call center Elektronik, Telekom ile bütün - ICT Telekom -Media-eğlence – Internet yakın. Yatırım göreceli düşük: egitim gerek İhracat: yazılım, hizmet, müteathitlik İnsan gücü planlaması: meslek (lise, YO, U) Üniversiteleri yeniden yapılandırmak gerek

İ 42 Bilişim, Verimlik, tetikleyicilik Arrow'un itirazi çözüldü İ2010: %5 GDP --> 25% büyümeyi tetik. Verimligin %40'ı sağlıyor, ABD'de %60 Bilişim ar-ge 1/3 (.us,.jp,.kr), 1/5.eu Değişimi yönetmek zor, başarısızlık var Elektrik motorlarında gecikme

/55 İnsani gelişme: / 196 Digital opportunity (05): 1 dk, 2, iceland, 3.se, 4 uk, 5 no, 6, nl, 7, ch, 8 fi, 9, lu, 10 de, 11, estonya, 12slovenya, 16 fr, 22 cy, 26 gr, 31 ro, 32 tr 33 ru (Avrupa) Dünya: 58 tr, 60 rs, 53 ro, 9 nl, 7 us, us 21,3 dk, 2 jp, 1 kr Economist 07 e-readiness: 1 dj, 2, us-se, 4 hk, 5ch, 6 sgş 7 uk, 8nl,9 australya, 10 fi, 11 au, 12no, 13 ca, 14 nz, 16 kr, 30 sili, 42 tr, 43 br,44 ar, 45 ro, 48 bg İnnovation: 46 bg, 53 br, 58 tr, 60 urdun, 54 cin, Broadband indeks. itif.org (07), 1 kr, 2 jp, 3 iceland, 4 fi, 5 nl, 6 se, 7fr, 8dk,9 no, 10 ca, 12 us, 24 pl, 27 gr, 29 mx, 30 tr Global comptetition index: (07) 59 tr, 1 ch, 2 fi, 3 se, 4 dk, 5 sg, 6 us, 7 jp, 8 de, 9 nl, 1o uk, 12 no, 26 ma, 66 br