HAZIRLAYAN AYŞE ÇETİN 070645009. 1997-1998 Öğretim yılında başlatılan sekiz yıllık zorunlu Eğitim uygulamasında karşılaşılan sorunlar belli başlıklar.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Önemi ve Eğitim Sistemindeki Yeri
Advertisements

ANADOLU LİSELERİ TANITIM SUNUSU OKUL REHBERLİK SERVİSİ
Karşılaştırmalı Eğitim Yönetimi
T.C. DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü
ORTAOKUL SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
2014 YILINDA BAŞLAYAN YATIRIMLARIMIZ
SPOR VE ÇEVRE KAMU KURUM VE KURULUŞLARIN SPORA ETKİSİ
Mesleki Eğitim Girişimleri Programı
Kozan İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 1. İLÇE TARİHİ-COĞRAFİ- EKONOMİK VE KÜLTÜREL DURUMU 1865–1923 yılları arasında Vilayet olan Kozan, 1926 yılında yapılan.
İlçemizde tüm okullarda ödül yönergesi Eğitim – Öğretim yılında uygulanmaya başlanmıştır.Tüm okullar her iki dönemde de ziyaret edilerek önce.
TÜRKİYE’DE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME REFORMLARI
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
TÜRK MİLLİ EĞİTİMİNİN İLKELERİ
HOŞGELDİNİZ. HOŞGELDİNİZ Prof. Dr. Mehmet Zeki AYDIN Sivas CÜ İlâhiyat Fakültesi Prof. Dr. Mehmet Zeki AYDIN Sivas CÜ İlâhiyat.
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
12 Yıllık Zorunlu Eğitime Yönelik Uygulamalar
T. C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Personel Genel Müdürlüğü SAYI :B. 08. PGM
DOĞRUGÖZ NAMIK KEMAL ORTAOKULU
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI EĞİTİM SİSTEM İLE İLGİLİ İLÇEMİZDE YAPILAN PLANLAMA .
SEÇMELİ DERSLERİN UYGULANMASI
Kadınlar İçin Mesleki Eğitim Projesi. AMAÇ 1.Kadınların mesleki açık öğretim ortaokul ve liselerine kayıt yapmalarını sağlamak. 2.Kadınları kayıt.
IŞIKLI İLKÖĞRETİM OKULU
İLKÖĞRETİMDE REFORMLAR (Cumhuriyet Sonrası Dönem)
8 YILLIK KESİNTİSİZ ZORUNLU EĞİTİM
Yalı Mahallesi Uzun Mustafa Sokak No : 1 Erdek/BALIKESİR
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ GELİŞMELER VE FAALİYETLER ( SONRASI) Prof Dr Halit Tanju Besler ( ) Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanı
BARBAROS ORTAOKULU BİRİFİNG DOSYASI
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
KARS İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 1. İLİNTARİHİ 2 …..Binada ………..m 2 alanda …….Kat…….Oda İLİN COĞRAFİ DURUMU 3.
TC İZMİR VALİLİĞİ Cumhuriyet İlkokulu BRİFİNG DOSYASI
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ (TEOG) TERCİH ve YERLEŞTİRME SİSTEMİ –
İSMET PAŞA ANADOLU LİSESİ
İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
1 ZÜMRÜTOVA İLKOKULU MÜDÜRLÜĞÜ. 2 “En önemli ve feyizli görevlerimiz, milli eğitim işleridir. Milli eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lazımdır.
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
ŞEMDİNLİ Yavuz Sultan Selim’in 1514 yılında Çaldıran Zaferinden sonra Osmanlı egemenliğine girdiği ve tarih boyunca bir çok kavimlere belde olduğu görülmüştür.
AKYURT ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
Günümüzde Hüseyin Gürkan Lisesi adı verilen Arhavi Lisesi, 1967 yılında ”Arhavi Lisesi Yaptırma ve Yaşatma Derneği”nin öncülüğünde Arhavi halkı tarafından.
Büyük Oluklu. Büyük Oluklu OKULLARIN GENEL DURUMLARI.
GÖREVNORMMEVCUTİHTİYAÇ Müdür Müdür Baş Yardımcısı Müdür Yardımcısı Öğretmen VHKİ – Memur Teknisyen Yardımcı Personel (Hizmetli) TOPLAM.
Misyon :Akkuş İlçesinde Eğitim- Öğretim hizmetinden yararlananlara nitelikli, kaliteli eğitim hizmeti sunmak. -Akkuş İlçesindeki tüm okulları tam donanımlı.
KÜTAHYA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 1. İLİN TARİHİ-COĞRAFİ- EKONOMİK VE KÜLTÜREL DURUMU …… İlinin kuruluşu …….
Okulumuz tarihinde Kırıkhan Cumhuriyet Ortaokulunun 3 ve 4. Katında öğretime başladı. Aralık 2013’den itibaren Kırıkhan Anadolu İmam Hatip.
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MALATYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
DESTEK EĞİTİM ODASI İŞLEYİŞ USUL VE ESASLARI
AKYURT ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEFENNİ İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 2015 – 2016
OKUL YÖNETİMİ Dr. Kerim Karabacak
AİLE YARDIMLARI DAİRE BAŞKANLIĞI Aralık, 2015
1 BRİFİNG “” Mustafa Kemal Atatürk “En büyük sava ş, cahilli ğ e kar ş ı yapılan sava ş tır.” Mustafa Kemal Atatürk Dursunbey İlçe Milli Eğitim.
Destek Eğitim Odaları.
GÖREVNORMMEVCUTİHTİYAÇ Müdür Müdür Baş Yardımcısı Müdür Yardımcısı Öğretmen VHKİ – Memur Teknisyen Yardımcı Personel (Hizmetli) TOPLAM.
Okul MüdürüARAS ŞAHİN Telefonu Adresi Ketençayır Mahallesi Yatılı Bölge Ortaokulu Ek bina no:15 Web adresigurunimamhatiportaokulu.meb.k12.tr.
A-MEB’NA BAĞLI KURULUŞLAR 1.MİLLİ EĞİTİM AKADEMİSİ 2.YÜKSEKÖĞRENİM KREDİ VE YURTLAR KURUMU 3.FİLM,RADYO,TELEVİZYONLA EĞİTİM MERKEZİ.
İMAM HATİP LİSELERİ VE ORTAOKULLARI
Gebze Anadolu İmam Hatip Lisesi Tanıtım Bilgileri İSTATİSTİKLER Öğretmen Sayısı : 64 Öğrenci Sayısı : 951 KURUM BİLGİLERİ Derslik Sayısı : 34 Fen Laboratuarı.
T.C. SAİMBEYLİ KAYMAKAMLIĞI İl ç e Milli Eğitim M ü d ü rl ü ğ ü 2016 BRİFİNG DOSYASI.
BATMAN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ.
ŞEHİT KEMAL EKŞİ ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ (FEN BİLİMLERİ VE SOSYAL BİLİMLERİ PROGRAMI/PROJESİ OKULU)
GÖLCÜK ADNAN MENDERES ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ 2015
Rıza Ertuğrul Eryılmaz Anadolu Lisesi Tanıtım Semineri
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ YASAL TEMELLERİ VE SORUNLARI
Karşılaştırmalı Eğitim
EĞİTİMDE FIRSAT VE OLANAK EŞİTLİĞİ - EŞİTSİZLİĞİ
2018/2019 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI YIL SONU SEMİNERLERİ
Sunum transkripti:

HAZIRLAYAN AYŞE ÇETİN

Öğretim yılında başlatılan sekiz yıllık zorunlu Eğitim uygulamasında karşılaşılan sorunlar belli başlıklar altında şu şekilde sıralanabilir. 1-Finansman Sorunu 2-Program Sorunu 3- Fiziki Kapasite Yetersizliği Sorunu 4- Öğretmen Yetersizliği

1- FİNANSMAN SORUNU: Sekiz yıllık zorunlu eğitim uygulamasında karşılaşılması beklenen en önemli sorunun finansman olduğu çok açıktır. Çünkü beş yıllık zorunlu eğitim uygulamasında bile eğitimin en önemli sorunu finansman sorunuydu. Eğitime ulusal bütçeden yeterince pay ayrılmaması, yerel yönetimlerin eğitime aktif olarak katılamaması önemli birer sorun olarak durmaktaydı. Bu durumu bilen yetkililer sekiz yıllık zorunlu eğitim uygulamasında birinci olarak karşılaşılacak finansman sorununu çözebilecek yeni kaynak arayışlarına gitmişlerdir.

Zorunlu Eğitime Kaynak 8 Yıllık Kesintisiz İlköğretim giderlerinde kullanılmak üzere, bazı işlem ve kağıtlardan 2000 yılı sonuna kadar "Eğitim Katkı Payı" alınacak. Taşıt alım vergisi Spor-Loto ve Sayısal Loto oyunları Cep Telefonu İçki ve Sigaraya Vergi

4306 Sayılı yasa ile finansman sorununu önemli ölçüde çözecek yeni kaynaklar yaratılmıştır. Bu yasa ile bir yılda ciddi ölçüde finansman artışı olduğu gözlenmektedir. Ancak çeşitli fonlarda toplanan bu paraların milli eğitime geç aktarılması önemli bir sorun oluşturmaktadır. Ayrıca fonda toplanan bu paraların yerinde ve etkili kullanılması gerekmektedir. Yeni yasa ile zorunlu eğitim uygulamasında finansman sorunu olduğu söylenemez. Ancak bu finansmanın yerinde, zamanında ve etkili kullanım sorunu bulunmaktadır.

4306 sayılı yasanın yürürlüğe girmesinden tarihine kadarı sekiz yıllık kesintisiz ilköğretim için katkı payı olarak 203 trilyon 303 milyar lira sağlanmıştır (MEB.1998, S.18). Kişi ve kuruluşlarca yapılan yardım ve bağışlar ve nema gelirleriyle bu miktar 208 trilyon 665 milyar liraya ulaşmıştır. Sağlanan bu gelir hiç kuşkusuz küçümsenecek bir miktar değildir.

2-PROGRAM SORUNU: Sekiz yıllık zorunlu eğitime geçmek, 5 yıllık ilkokul ile 3 yıllık ortaokulun birleştirilerek sekiz yıllık ilköğretim okuluna dönüştürülmesi değildir. Bu birleşimin eğitim programı bütünlüğü sağlanarak gerçekleştirmek gerekir. Sekiz yıllık zorunlu eğitimin bir yıllık uygulaması sonunda bu program bütünlüğünün sağlandığını söylemek çok zordur.

Milli Eğitim Bakanlığı, ilköğretimin sistem bütünlüğü içinde ve kesintisiz olarak uygulanmaya başlamasıyla birlikte ilköğretim programında bütünlüğü destekleyecek yönde yenilikler yapılmaya başlanmıştır (MEB.1998, S.10) demesine karşın bu çalışmalar çok yetersizdir. Birçok dersin sekiz yıllık yeni programları henüz belirlenmemiştir. Ancak,bu yönde olumlu gelişmeler bulunması sevindiricidir. Bu çalışmaların hızla sonuçlandırılması en önemli unsur olan program bütünlüğünün sağlanması gerekli ve zorunludur. İlköğretim okulu programları hayata hazırlama ilkesi esas alınarak dersler arasında ilişkiler kurularak yeniden düzenlenmelidir (Çağlar, 1991,S.258 ).

3-FİZİKİ KAPASİTE YETERSİZLİĞİ Sekiz yıllık zorunlu ilköğretim uygulamasında karşılaşılan bir diğer sorunda fiziki kapasite yetersizliğidir. Önceki beş yıllık zorunlu ilköğretim uygulamasında fiziki kapasite yetersizliği bulunmaktaydı. Birçok ilkokulda yeterli dersliğin bulunmaması sonucu, sınıflar çok kalabalıktır. Ayrıca fiziki kapasite yetersizliğinin doğurduğu bir sonuç olan ikili öğretim diğer önemli bir sorundur. Bu gerçek Milli Eğitim Bakanlığınca da kabul edilmektedir. Temel Eğitimin mevcut fiziksel alan kapasitesi, beşinci sınıfı bitiren bir çok öğrenciyi karşılamaya yetersizdir (MEB.1998, S.21).

Sekiz yıllık zorunlu ilköğretime geçilmesiyle uygulamanın ilk yılında 6. Sınıfa kayıt olan öğrenci sayısında % 30.2’ lik bir artış oranı sağlanmıştır. Bu artış oranı uygulamanın ilk yılında önemli bir gelişme olduğunun göstergesidir. Toplumun zorunlu ilköğretime bakışının olumlu olduğu söylenebilir. Bu öğretim yılından itibaren ilköğretimde okullaşma oranı giderek daha da artacaktır. Bunun sonucunda yeni dersliklere gereksinim duyulacaktır.

4306 Sayılı yasa ile sağlanan eğitime katkı payı sonucu 1997 yılı için öngörülen fiziki kapasite % 80 oranında artırılmıştır (MEB.1998.s.11). Eğitim finansmanın yetersizliği, okullaşma oranının düşüklüğü, bina, araç- gereç, laboratuar v.b. yetersizlikler akla gelebilen önemli eğitim sorunlarından bazılarıdır. Aslında bu sorunlar yıllardır değişmeyen (kronikleşmiş) sorunlardır (Kıran,1999.s.9 ).

İlköğretimde yeni finansman kaynaklarının yaratılmasıyla mevcut fiziki kapasite oranında da önemli artışlar olmuştur. Görülüyor ki yıllardır kronikleşmiş bir sorun olan bu kapasite yetersizliğinin çözümlenebileceği anlaşılmaktadır. Burada dikkat edilmesi gereken bu kaynakların çok rasyonel kullanılması, okul ve derslik ihtiyaçlarının belirlenip, yapılacak bir planlama ile karşılanmasıdır.

İLKÖĞRETİM REFORMU İLE BİRLİKTE İMAM HATİPLERİN DURUMU

Büyük bölümü, dernek ve vakıflarca yaptırılan imam hatip yurtlarının kamulaştırılması sağlanacak. Devlet eliyle yurt yapımı hızlandırılacak. Büyük bölümü ilahiyat fakültesi kökenli olan Okul müdürleri değişecek yerlerine fen, matematik ve sosyal bilimler kökenli öğretmenlerin müdür olarak atanmaları sağlanacak.

Milli Eğitim Temel Yasası uyarınca, karma okullar olarak açılmasına karşın, uygulamada ‘ayrı' bina ve sınıflarda öğretim yaptıran imam hatiplerde, bu yıldan itibaren yine karma eğitime geçilecek. Kız ve erkek öğrencilerin bir arada okumaları sağlanacak. Yalnız, imkanı bulunmayan okullarda ayrı eğitime izin verilecek.

Kız öğrencilerin derslere başları kapalı girdiği imam hatip liselerinde, Atatürk ilke ve devrimlerine aykırı, başörtüsü ve kıyafet yasaklanacak. Yönetici, öğretmen ve öğrenciler, okul içinde ve derslerde başlarını kapatamayacaklar. Kız öğrenciler ve kadın öğretmenler yalnız Kuran-ı Kerim derslerinde başlarını örtebilecekler. Beden eğitimi derslerinde de, öğrenciler, yine okul yönetiminin uygun göreceği kıyafet giyecekler.

2 Yıllık ilahiyat M.Y.O. 4 yıla çıkarılacak ve ilahiyat fakültelerinin yanı sıra bu okullar da Diyanet'in personel kaynağını sağlayacaktır. İmam hatip lisesi mezunu 61 bin personeli, Açık öğretim Fakültesi bünyesinde, 2 yıllık önlisans öğretiminden geçirilecek olan Diyanet İşleri Başkanlığı'na, lise mezunu eleman alınmayacak

KAYNAKLAR 1- Akyüz,Yahya,(2004), Türk Eğitim Tarihi,Pegam A Yayıncılık,Ankara 2- SEK%C4%B0Z%20YILLIK%20ZORUNLU%20E%C4%9E%C4%B0T%C4% B0M%20UYGULAMASINDA%20KAR%C5%9EILA%C5%9EILAN%20%E2% 80%A6.pdfhttp://egitimdergi.pamukkale.edu.tr/makale/say%C4%B17/14- SEK%C4%B0Z%20YILLIK%20ZORUNLU%20E%C4%9E%C4%B0T%C4% B0M%20UYGULAMASINDA%20KAR%C5%9EILA%C5%9EILAN%20%E2% 80%A6.pdf Erişim Tarihi (20/11/2007)