DÜZ ANLATIM YÖNTEMİ VE KONFERANS
Düz Anlatım Yönteminde Öğrenciler Nasıl Daha Etkin Hale Getirilir? Öğrencilerin daha etkin hale gelmesi için dersle ilgili ödev proje verilmeli. Onları değerlendirmeliyiz. Sınıfta dersle ilgili katılımda bulunmalarına fırsat verilmeli. Katılımda bulunanları veya soruları cevaplayanları ödüllendirmeliyiz. (Aferin, bravo)
Konu uygunsa "bu konuda kendi aranızda 3 dk Konu uygunsa "bu konuda kendi aranızda 3 dk. süre ile bir beyin fırtınası yapın! Diyerek küçük grup tartışmaları yaptırılmalı. Derse aktif katılmayan, söz alıp konuşmayanları cesaretlendirilmeli ve Onların derse katılmaları sağlanmalı. Sınavda düşük başarı gösterenlere "senin daha başarılı olacağını biliyorum. Bir daha ki sınavda senden yüksek bir başarı bekliyorum“ diyerek teşvik edilmeli.
Dersin anlaşılmayan kısımlarının tekrar edilmesi bütün öğrencilerin tam olarak öğrenmesini sağlar. Zaman zaman öğrencilere dokunun, ellerini sıkın, başlarını okşayın. Olumlu telkin önemlidir.
Sert ve asık yüzlü olmak otorite sağlamak için uygun değildir. Zaman zaman espri yapın, gülün. Doğal olmak, olduğu gibi görünmek önemlidir.
Öğrenciler hakkında onları tanımadan, diğer öğretmenlerin söylediklerine göre ön yargı oluşturulmamalı. Öğrenciyi yaralayan, aşağılayan hitaplardan sakınılmalı. "Hey, hişşt, sen" gibi kimlik bildirmeyen hitaplardan sakınılmalı. Onlara değer verilmeli. Saygı gösterilmeli,
Öğrenci İle İletişim Öğrenci ile konuşurken ”Ben” dilini kullanmaya çalışılmalı. Konuşmalarınız ”Sen dili” ve “Ben dili” diye ayrılabilir. “Sen”’le başlayan veya biten hitap biçimleri “sen” dilidir. Neden geç kalıyorsun? Niçin konuşuyorsun?
Neden ödevlerini yapmadın? Saçını toplamamışsın! Bu konuşma biçimleri “sen dili” olarak ifade edilebilir.
“Benle” başlayan veya biten konuşma biçimleri “ben” dilidir. “Geç kalınmasından üzülüyorum” “Sınıfta gürültü olması beni rahatsız ediyor” “Gürültülü bir ortamda öğrenmenin olmayacağını düşünüyorum”.
“Derslerimin önemsenmediğini zannediyorum” “Öğrencilerimin çalışmaması beni üzüyor” “Tertipli, temiz insanın başarılı da olabileceğini biliyorum”
Bu konuşma biçimleri karşı tarafa bu durumda neler hissettiğimiz, neler düşündüğümüzü doğrudan iletir. Sen dilinde ise sorgulama, suçlama, ayırma, eleştirme vardır. İlişkilerinde ”Ben dili” sizin kendinizi daha kolay açabileceğiniz bir dildir.
Konferans: Bazı eğitim çevrelerinde, konferans şeklinde ders vermenin kötü bir yöntem olduğu, eğitimbilimi prensiplerine ters olduğu şeklinde bir kanaat vardır. Oysa bazı kişiler yüzlerce kişiyi hiç sıkmadan ve vermek istediği mesajların tamamını verecek şekilde güzel konferanslar verebilir.
Konferans: İyi bir konferansçı zamanı kullanmada, topluluk karşısında gezinmede, jest ve mimiklerinde, ses tonunu kullanmada ve kendisine yardımcı araç-gereçleri kullanmada da usta olmalıdır. Her öğretmenin tiyatroculuk yönü olmalı, anlattığı şeyi zevkle anlatmalıdır. Konferans tipi ders üzerinde "Dr.Fox Etkisi" unutulmamalıdır.
Konferans: Anlatacağı konuyu çok iyi plânlamalı, açık ve kısa cümlelerle konuşmalıdır. Konuşması uygun bir hızda olmalı, sesi çok açık olarak işitilebilmelidir. Dinleyicilerin büyük çoğunluğunu her an kontrol edebilmeli, bunun için bir köşeye, bir gruba değil, her zaman genele hitap etmelidir.