DİNLEME TÜRLERİ VE ETKİN DİNLEME

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRENCİ VE YAŞAM KOÇLUĞU PROGRAMI
Advertisements

İLETİŞİM NEDİR? İletişim,nesnel kriterlere dayalı aktaranın ve algılayanın,algısından bağımsız olan bilginin ve kişilerin özelliklerinin ifadesi olan duygu.
İLETİŞİM VE BEDEN DİLİ.
ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME
T.C SAĞLIK BAKANLIĞI ÇAYELİ DEVLET HASTANESİ HASTA HAKLARI BİRİMİ
İLETİŞİM HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ ÇALIŞAN SAĞLIĞI ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ.
Halkla İlişkiler ve Empatik İletişim
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
Halkla İlişkiler Sıtkı ASLANHAN.
İLETİŞİM ve DOĞRU ANLAŞILMA
İLETİŞİM UFUK FİDANLI Eğitim Öğretim Planlamacısı
İletişim Nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
YRD.DOÇ.DR. PINAR SEDEN MERAL
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
İ.Ü.İstanbul Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı
SUNUM.
SOSYAL BİLGİLER 7.SINIF KONU: İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ
ETKİLİ İLETİŞİM DERSİ SUNUM
Empati – Sempati Empatik Dinleme MDBS 116 KİŞLERARASI İLETİŞİM
Copyright © 2010, 2007, 2004 Pearson Education, Inc UNİTE 5 Dinleme ve Cevap verme 1.
İLETİŞİM BECERİLERİ fEyZA eRKAN.
DİNLEME.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
«İletişim Kavramı ve İletişim Süreci» YRD.DOÇ.DR. PINAR SEDEN MERAL
ETKİLİ VE DOĞRU İLETİŞİM
İLETİŞİM TEKNİKLERİ EĞİTİMİ
İLETİŞİM.
Hasta Memnuniyeti-İletişim
DİNLEME ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç. Dr. Ş. Dilek BELET.
Empati – Sempati Empatik Dinleme MDBS 116 KİŞLERARASI İLETİŞİM
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
Konuşma- Dinleme Sözel iletişimde konuşma becerilerinin yanı sıra dinleme becerileri de önem taşımaktadır. Etkili konuşma ve dinleme becerilerine sahip.
İLETİŞİM   İletişim, dil kullanarak ya da kullanmaksızın insanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların ifade edilme yöntemidir.
Empati – Sempati Empatik Dinleme COMM 322 KİŞLERARASI İLETİŞİM
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Sözlükte "iletişim" ne demek?
Etkili İletişim Teknikleri: İletişim Becerileri ve Yapılan Hatalar
İletişim ve Empati.
CAN KULAĞI Ramazan Bayraktar.
Empati – Sempati Empatik Dinleme MDBS 116 KİŞLERARASI İLETİŞİM
İLETİŞİM VE BEDEN DİLİ.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
DİNLEME.
AMACIMIZ… Bu Çalışmamızın Amacı; “Meğer ben yanlış anlamışım”,
Kişilerarası iletişim çatışmaları
Sosyal Bilgiler İletişim
İLETİŞİM VE EMPATİ.
DİNLEME.
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
İLETİŞİM.
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
HASTA-SAĞLIK ÇALIŞANI İLETİŞİMİ
İLETİŞİM BECERİLERİNE GİRİŞ
KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE DİLİN KULLANIMI
İLETİŞİM VE BEDEN DİLİ.
En uzak mesafe ne Afrika’dır
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
ÖĞR.GÖR. ALİ OSMAN GÖKCAN
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
Gökçe Erinç Büyükşengür
ETKİN İLETİŞİM VE ETKİN İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER
İletişim SAĞLIK İLETİŞİMİ - 1 Nida KAHRAMAN/Okan Üniversitesi/2010.
İLETİŞİMİN TEMEL BECERİLERİ
İLETİŞİM NEDİR??.
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

DİNLEME TÜRLERİ VE ETKİN DİNLEME

DİNLEME TÜRLERİ VE ETKİN DİNLEME “Söz gümüş ise sükut altındır” Türk Atasözü “Dinlemek, kulaklarınızın söylenenleri işitmesinden çok güven, saygı, ilgi ve bilgi paylaşımı demektir.” Beverley Briggs Customer Connection Newsletter Editörü

ETKİLİ İLETİŞİM Konuşma ve Aktarma Becerisi Alma ve Dinleme

Konuşma ve Aktarma Becerisi

Konuşmacıysanız DÜŞÜNDÜĞÜNÜZ SÖYLEMEK İSTEDİKLERİNİZ SÖYLEDİĞİNİZİ SANDIĞINIZ SÖYLEDİĞİNİZ

Etkili Bir Konuşmacı; Kiminle konuştuğunu ve konuşmanın amacını bilir. Anlaşılır bir dille konuşur. Zarif bir şekilde ve nazik bir dille konuşur. Göz kontağı kurar. Beden dilini kullanır. Özgüvenlidir ve karşı tarafa güven verir. Karşı tarafa konuşma fırsat verir.

Düşündüklerinizi Anlaşılır Şekilde Söylemek İstediğinizde; İleteceğiniz mesaj kısa ne net olmalıdır. “Ben” dilini kullanmalısınız. Mesajınızın kime iletildiği açık olmalıdır. Etkili bir iletişim için sorun durumunda, problemin çözümü için seçenekler sunmalısınız. İleteceğiniz mesaj, sürdürülen konuşmanın içeriği ile tutarlı olmalıdır. Dinleyiciden hangi davranışı gerçekleştirmesini istediğinizi açıkça ortaya koymalısınız.

Alma ve Dinleme Becerisi

Dinleyiciyseniz DUYMAK İSTEDİĞİNİZ DUYDUĞUNUZ ANLADIĞINIZI SANDIĞINIZ

Dinlemek-Duymak Dinleme duymaktan farklıdır. Duymak, ses dalgalarının kulak zarına çarpmasıdır, gelen mesajların bir ses dalgası olmasıdır. Dinleme ise kaynağın kodlayarak gönderdiği mesajı anlamaya çalışmak, kod açmak, işittiğimizi anlamak ve muhafaza etmektir. Bazen duyduğumuzu hatırlamayız. Çünkü, dinlememişizdir. İyi bir dinlemede sadece sözcüklerin kod açımına değil, kaynağın beden diline de (el kol hareketleri, mimikler, ses tonu vb.) dikkat etmek gerekir.

Dinlemek ne demek? Dinleme dört temel bileşeni içeren karmaşık bir süreçtir. Duyma Dikkat Anlama Anımsama

Duyma Dışarıdan gelen mekanik enerjinin (ses) alınmasını ve işlenmesini içeren fizyolojik bir süreç İnsan konuşma frekansı 125-8000 Hz. Birçok sözcüğün frekansı 1000-7000 Hz. Ses kulakta sinir sisteminde taşınabileceği nöral sinyallere dönüştürülür. Merkezi sinir sistemine iletilir. Beyinde işlenir. Duyum ve algılama süreçleri gerçekleşir.

Dikkat Bir uyarana yöneltilen bilinçli farkındalık demektir. Dışarıdaki tüm uyaranlara bilinçli biçimde dikkat edemeyiz. Dışarıdaki bazı uyaranlara da istemesek de dikkat ederiz.

Anlama Anlama sürecini etkileyen bir çok etken var. Yargılama Duyduğumuz sözcüklere iletiyi gönderen kaynağın amaçladığına benzer bir anlam yükleme sürecidir. Anlama sürecini etkileyen bir çok etken var. Yargılama Değerlendirme Onaylama Beklentiler Benzer deneyimler Geçmiş deneyimler İletinin içeriği Motivasyon

Anımsama Sonradan kullanılmak üzere bilginin depolanmasıdır. 3 tür bellek vardır. Duyumsal bellek (çok kısa süreli) Kısa süreli bellek (KSB-çalışan bellek) Uzun süreli bellek (USB)

Kötü Dinleyiciler; Görünüşte dinleme Seçerek dinleme Saplanmış dinleme Savunucu dinleme Tuzak kurucu dinleme Yüzeysel dinleme yaparlar.

Görünüşte Dinleme Bu dinleme türü aslında dinlememek sadece dinliyormuş gibi yapmaktır. Sınıfta veya diğer etkinliklerde insanların gözlerini size çivilediklerini, arada sırada gözlerini hayret ifadesi vererek açtıkları yada başlarını salladıklarını görürsünüz; çok büyük bir dikkatle sizi dinliyor gibidirler ancak zihnen çok uzakta olan bu insanlara hitap ederseniz uykudan uyanır gibi sıçrarlar.  

Seçerek Dinleme Bu dinleme türü bir anlamda algıda seçicilikle ilgilidir. Bir  annenin bir oda dolusu çocuğun sesi varken, kendi çocuğunun ağlayışını ayırt etmesi yada karnı aç olan kişilerin sadece yemek reklamlarını fark etmesi gibi dinleyicinin sadece kendisi ile ilgili olan kısmı duyması diğer anlatılanlara kulaklarını kapatması anlamındadır.

Saplanmış Dinleme Bu tür dinleyiciler siz ne derseniz deyin kendi duymak istediğini duyar, bu tür dinleyicilerle belli bir noktaya yada ortak paydaya gelmek çok zordur.

Savunucu Dinleme Bu tür dinleyiciler sürekli savunma durumundadırlar. Yapılan her tür konuşmayı kendilerine yönelik bir saldırı gibi algılarlar ve sürekli kendileri ile ilgili aslında öyle olmadıklarını, öyle düşünmediklerini ispatlamak gibi bir uğraşı içindedirler. Konuşmaları genellikle kendilerine dönüktür.  

Tuzak Kurucu Dinleme Bu dinleyiciler sinsice bir çaba içindedirler.Daha önceden yapılmış planları vardır,konuşmacıyı usta sorularla tuzağa çekerler.Argoda kullanılan “punduna getirip mosmor etmek” şeklindeki deyimi bu dinleme türüne karşılık gelir.Bu dinleyiciler genellikle ellerinde bir kağıt kalemle dinlerler ve konuşmacının ,konuşmasında yakaladıkları açıkları not ederler,konuşma sonunda ilk söz alan ve bu açıkları sıralayanlar genellikle onlardır.  

Yüzeysel Dinleme Yaparlar Yüzeysel dinleyici konuşmanın ayrıntılarına dikkat etmez,genel konu ve içerik hakkında bilgi sahibi olmak onun için yeterlidir.Söylenen sözün görünürdeki yüzeysel anlamın arkasında yatan derin anlamını kaçırır.

Dinlemenin Zorlukları; Dinlemeyi bilmemek Gürültü Mesafe Zaman ayırmamak Eski kayıtlar İlgisizlik Cevap yetiştirme çabası

Dinlemenin Yararları; Öğrenmek Gelişmek, geliştirmek Çatışmaları önlemek Anlaşmazlıkları çözümlemek Dikkat seviyesi ve motivasyonu yükseltmek

İyi Dinleyiciler; Dikkat ve ilgi ile dinler. Sözlerin içeriği kadar duyguları da dinler. Sabırlıdır, duygularını kontrol edebilir. Göz teması, baş hareketi ile dinlediğini belli eder. Konuşanın sözünü kesmez, cümlelerini tamamlamaz. Anlamadığı yönleri sorarak açıklığa kavuşturur. Söylenenler hoşuna gitmese de, söyleyeni yargılamaktan kaçınır. Anladığından emin olmak için söyleneni kendi ifadeleri ile tekrar eder.

İYİ DİNLEYİCİLER BÖYLE DİNLER…

“Doğuştan iyi dinleyici olanların sayısı azdır “Doğuştan iyi dinleyici olanların sayısı azdır. İyi bir dinleyici olabilmek için; bilinçli bir çaba ve yeni beceriler öğrenmek gereklidir.” Doğan Cüceloğlu

Etkili Bir Dinleme İçin; Aktif şekilde sözel ve sözel olmayan mesajları dinlemelisiniz. Tüm söylediklerini Beden hareketlerini Yüz ifadelerini Sesle ilgili değişmelerini Anatomik tepkilerini Genel görünüşünü

Etkili Bir Dinleme İçin; Empatik ve yargılayıcı olmayan dinleme yapmalısınız.

Empatik Dinleme İçin; Mesaj ileten kişinin söylediklerini; Kendimizi onun yerine koyarak Davranış ve sözlerimizle tasdik ederek Duygu ve düşüncelerimizi aktararak Eleştirici ve yargılayıcı ifadelerden kaçınarak Kendi kelimelerimizle özetleme yaparak dinlemeliyiz.

Algılarımız bizi yanıltabilir mi?