BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MENAR ABAKÜS MENTAL ARİTMETİK PROGRAMI
Advertisements

MERHABA.
BEBEKLER Giriş.
Hitabetin 10 Altın Kuralı
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
Dil Gelişimi.
İlgeçler ve bağlaçlar İlgeç:farklı tür ve görevdeki sözcükler ve kavramlar arasında anlam ilgisi kurmaya sözcüklere ilgeç (edat)denir.ilgeçlerin tek başlarına.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ.
DİL VE KONUŞMA ENGELLİLER
BÖLÜM 12 Sembolik Düşünce; Okul Öncesi Yıllarda Oyun,
Farklı Yaşlarda İletişim Özellikleri ve Çocukla İletişim Doç. Dr. Alev Önder.
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
BÖLÜM 16 Dil, Okuryazarlık ve Okullaşma.
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
3-6 Yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri ve Çocukla Etkili İletişim
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
MİHRİ HATUN ANAOKULU VELİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ
=>SES BİLGİSİ
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
Öğretmen Davranışları
ÖZGÜVEN GELİŞTİRME EĞİTİMİ
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
SAF MADDELER NAZAN GÜLER FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ.
-İLETİŞİM- SUNUSU.
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
DİZİMBİLİM (SÖZDİZİMİ)
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET.
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ
RUTH CLARK’IN E-ÖĞRENME İLKELERİNİ ÖĞRENMEYE NE DERSİN ?
HAZIRLAYANLAR: Nida GÖNÜLAL Seda BENLİ
TÜMCE(CÜMLE) Duygularımızı, düşüncelerimizi, tam olarak anlatan sözcük ya da sözcük öbeklerine TÜMCE denir.
OKUMANIN İLKELERİ.
Diksiyon nedir? Konuşmada, kelimenin seçilmesi, imlasına ve veznine göre söylenmesi ve ifadenin rahatlıkla anlatılması. Fesahat, belagat, telaffuz ve natıka kelimeleri.
Sözcük ( Kelime ) Tek başına anlamı olan ve cümle kurmaya yarayan sözlere , sözcük ( kelime ) denir.
KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE DİLİN KULLANIMI
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
1. İlk Altı Ay a)Sıfır - Altı Hafta Bu dönemde bebekte refleksif, yani istem dışı ses çıkarma görülür.
ANLAMA TEKNİKLERİ: OKUMA EĞİTİMİ
DİL GELİŞİMİ.
En uzak mesafe ne Afrika’dır
Lev Vygotsky.
EĞİTİMDE İLETİŞİM SÜRECİ
ANAHTAR KELİMELER Arama Robotları, günümüzde en çok kullanılan arama sistemleridir. Bu tip sistemlere girildiğinde, ilk önce, anahtar kelimeleri yazabileceğimiz.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Düşünceyi Geliştirme Yolları
Okuma bozukluğu olan çocuklar kelime tanıma, okuduğunu anlama ve tipik olarak da yazarken harf karıştırırlar. Bir yazıyı sözlü olarak okuduklarında yaşıtlarından.
İŞİTME ENGELLİLERDE ÖĞRETİM TEKNİKLERİ
DİL GELİŞİMİ 0-72 AY DİL GELİŞİMİ.
Dil Gelişimi Dilin Temelleri
Sembolik Düşünce Nedir
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
DİL GELİŞİMİ.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
Element , Bileşik ve Karışımlar
Dil Gelişimi Dil, sözlü ve yazılı göstergelerden oluşan ve insanları diğer canlı türlerinden ayırt ettiği öne sürülen simgesel bir iletişim sistemidir.
DİL VE İLETİŞİM BOZUKLUKLARI Sağlık Bilimleri Fakültesi
Dilin Bileşenleri Dr. Gökçe Karaman Benli
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM

D) Dil Gelişimi a) Dili Tanımlama Dil, iletişimin bir türüdür – sözlü, yazılı ya da imzalı ne tür olursa olsun- semboller sistemine dayalıdır. Dil bir toplumun kullandığı kelimeleri ve onları birleştirecek ve değiştirecek kuralları içerir.

Dil bize başkalarıyla iletişim kurma olanağı sağlar Dil bize başkalarıyla iletişim kurma olanağı sağlar. Dilin önemli bazı özellikleri nelerdir?

Dil: Sembol sistemleri temelinde, sözel, yazılı ya da işaretli olabilen iletişim formu. Dil, bir toplum tarafından kullanılan sözcükler ve onları çeşitlendirecek ve birleştirecek kurallardan oluşur.

b) Dil Kural Sistemleri 19. yüzyıl Amerika’lı yazar Ralph Waldo Emerson “Dünya bir düzen içinde kurulmuştur ve atomlar ahenkle geçit töreni yaparlar” dediğinde kafasından geçen dil olmalıydı. Dil, yüksek ölçüde düzenlidir ve örgütlüdür (Berko Gleason, 2009; Bohannon & Bonvillian, 2009). Örgüt, beş kurallar sistemi içerir.

1) Fonetik (Sesbilim) 2) Morfoloji (Biçimbilim) 3) Söz Dizimi (Sentaks) 4) Anlam Bilim (Semantik) 5) Kullanım Bilgisi (Pragmatik)

Sonsuz Yaratıcılık: Sınırlı sayıdaki sözcük ve kurallardan sınırsız sayıda anlamlı cümle üretebilme yeteneği. Sesbilim: Dilin, kullanılan sesleri ve bunların nasıl birleştirilebilineceğini içeren ses sistemi. Morfoloji: Kelimedeki yapı bilgisi.

Sözdizimi: Sözcüklerin geçerli sözcük öbekleri ve cümleler oluşturmak için birleştirildiği yol. Anlambilim: Sözcüklerin ve cümlelerin anlamı. Edim Bilgisi: Dilin farklı bağlamlarda uygun bir biçimde kullanılması.

c) Dil Nasıl Gelişmektedir? Hangi dili öğrenirse öğrensin dünyanın her yerindeki bebekler dil gelişiminde benzer yolları izlemektedir. Bu gelişimde bazı anahtar yapıtaşları nelerdir?

Dil Seslerini Tanıma ? Babıldama ve Diğer Seslendirmeler ? Jestler ? İlk Sözcükler ? İki Sözcüklü İfadeler ?

Çocuklar ilk sözcüklerini söylemeden çok önce bir dizi sesler ve jestler üretirler. Ortalama olarak bebekler hangi yaşta farklı türden sesler ve jestler üretmeye başlarlar?

Dünyanın her yerinde çoğu küçük çocuk ortalama olarak 18-24 aylık arasında iki sözcüklü ifadeleri kullanmayı öğrenirler. Bu iki sözcüklü ifadelerin örnekleri nelerdir?

Telgrafik Konuşma: Artikeller, yardımcı fiiller ve diğer bağlaçlar gibi dilbilgisel işaretler olmadan kısa ve öz sözcüklerin kullanılması.

Şempanzeler doğada, birbirlerini çağırarak, el hareketleriyle, yüz ifadeleriyle iletişim kurarlar, evrimsel psikologlar bunun gerçek dilin kökenleri olabileceğine inanırlar. Biyolojinin dildeki rolü ne kadar güçlüdür?

Broca Alanı: Konuşma üretmeyle ilgili beynin sol frontal lobunda bulunan alan. Wernicke Alanı: Beynin sol yarıküresinde bulunan dili kavramayla ilgili alan. Afazi: Beyin hasarıyla oluşan konuşma engeli ya da kaybı.

Dil Edinim Aracı (DEA): Chomsky’nin fonoloji, söz dizimi ve anlam bilimi içeren, çocuğun bir dilin kural ve özelliklerini algılamasını sağlayan biyolojik bir yeteneği tanımlar.

ŞEKİL 5.16 BROCA ALANI VE WERNICKE ALANI: Broca alanı beynin sol yarıküresindeki frontal lobda yer almaktadır ve konuşmanın merkezidir. Wernicke alanı sol yarıkürenin temporal lobunun bir parçasıdır ve dili anlamayla ilgilidir. Beyindeki bu alanların rolü 4. bölümde anlatılan lateralizasyonla nasıl ilişkilidir?

Çocuk-yönelimli Konuşma: Basit kelimeler ve cümlelerle normalden daha yüksek tonda konuşulan dil.

d) Etkileşimci Görüş Dil edinimi yalnızca biyolojiye bağlı olsaydı, Aveyronlu vahşi çocuk ve Genie (bu bölümde daha önce ele alınmıştı) zorluk çekmeden konuşmalıydı. Çocuğun deneyimleri dil edinimini etkilemektedir.