BABALARININ İNTİHARINA TANIK OLAN ERGENLER: Üç Olgu Sunumu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRES YÖNETİMİ.
Advertisements

ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
Şİddet Muhammet GÜLER.
MS ve Ruhsal Sorunlar Dr. Levent Tokuçoğlu 2004.
ZİHİNSEL ENGELLİLİK VE BAZI RUHSAL BOZUKLUKLAR
Yrd. Doç. Dr. Şaziye Senem Başgül Çocuk ve Ergen Psikiyatristi
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği, 2 Koç Üniversitesi
TÜRKİYE HALK SAĞLIĞI KURUMU BAŞKANLIĞI 0-6 Yaş Çocuğun Psikososyal Gelişimini Destekleme Programı (ÇPGD)
Ergenlerde Madde Bağımlılığı
KANSER VE PSİKİYATRİ Prof Dr Behcet Coşar
FARKI BİRLİKTE YAŞAYALIM
Çağdaş Bilimler Merkezi Dershanesi
Psikolog Oya KARAALİ AKTAŞ
PSİKO SOSYAL BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Yönetimde stres kaynakları
UYKU BOZUKLUKLARI UZM. DR. CAHİT ÖZER KASIM 2000.
Çocuk Psikiyatrisinde acil durumlar
DSM-IV tanı ölçütlerine göre Major Depresyon
ÇOCUKLUK DEPRESYONU.
Patolojik Yas Kavramına Yeni Bir Yaklaşım: “Travmatik Yas”
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
YaşlılıkPsikiyatrisi
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
AKRAN BASKISI Çocukluktan yetişkinliğe geçiş sürecinde, ergenlik döneminde gençler akranlarıyla daha fazla vakit geçirmeye başlar ve akranlarının kendilerini.
ALKOL VE MADDE BAĞIMLILIĞI
Artık benim için yaşamak bir ıstırap. Eskiden çok değer verdiğim şeyler dahi anlamını kaybetti. En ufak şeylerden zevk alırdım. Şimdi dünyaları verseler.
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
SINAV KAYGISI SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ
İÇERİK BOŞANMA BOŞANMIŞ ANNE OLMAK BOŞANMIŞ BABA OLMAK BOŞANMANIN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ.
TÜRKİYE’ DE YAŞLI İNTİHARLARI. Yapılan son sayımda elde edilen verilere göre Türkiye’ de 70 milyon 586 bin 256 kişi yaşamakta ve bunların % 7.1’ i 65.
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
SOSYAL FOBİ.
AİLE İÇİ ŞİDDET.
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
PSİKO SOSYAL OKUL PROJESİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
YEME BOZUKLUKLARI.
ERGENLİKTEKİ GELİŞİMİN DAVRANIŞLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
ÖĞRENİM ÇAĞI GELİŞİM DÖNEMİ
Travma Nedir? Post Travmatik Stres Bozukluğu.
Patolojik Teknoloji Kullanımı
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
Bölüm 8 Depresif Bozukluklar, Bipolar Bozukluklar ve Okul Çağındaki Çocuk ve Gençlerde İntiharın Önlenmesi.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
MADDE ve ALKOL KULLANIM BOZUKLUKLARI
Uzm. Dr. Çiğdem AYDEMİR Kriz Dergisi 7(1):
Anksiyete ve depresyonla karışan durumlar Prof. Dr. Kültegin Ögel Acıbadem Üniversitesi
Suisit-İntihar-Özkıyım
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
Psikiyatride öykü alma ve muayene
Ergenlerde En Sık Görülen Psikopatolojiler
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Zeka Gerilikleri.
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü Ruh Sağlığı Programları Şubesi
Rehberlik Servisi.
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
Türk Psikologlar Derneği İstanbul Şubesi
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
STRES YÖNETİMİ
Sunum transkripti:

BABALARININ İNTİHARINA TANIK OLAN ERGENLER: Üç Olgu Sunumu

Bu çalışmada, baba kaybı yaşamış ergenlerin davranışsal özelliklerinin araştırılması amaçlanmıştır. Çocuk ve ergenlerin travmayı algılamaları ve travmaya yanıt vermelerinde, yetişkinlere göre farklılıklar vardır. Yapılan çalışmalara göre; intihar hızının hiçbir zaman günümüz toplumlarındaki kadar yüksek olmadığı görülmüştür. DSÖ’ye göre tahminen 2000 yılında 815000 kişi kendini öldürmüştür. Son yıllarda özellikle genç erişkinlerde intihar girişimlerinin daha sık görüldüğü belirtilmekte ve gençlerde ölümlerin Amerika’da 3., birçok Avrupa ülkesinde ise 2. sıradaki nedeninin ‘intihar’ olduğu ifade edilmektedir.

Araştırmacılar, artan intihar hızını: bedensel ve ruhsal hastalıklar, toplumun içinde bulunduğu koşullar, Sanayileşme kentleşme ailenin ekonomik-siyasal- parçalanması kültürel yapı Bu nedenle ekonomik ve sosyokültürel açıdan hızlı bir değişimin yaşandığı ülkemizde de intihar hızının artması beklenmektedir.

Sevdiği birinin ölümü kişi için her yaşta baş edilmesi güç bir yaşam olayıdır. Kaybı yaşayan bir çocuk ya da ergen olduğunda ise bu durumun anlamlandırılması, kavranması ve kabullenilmesi daha da zor olmaktadır. Travmatik yaşantı sonrası çocukların içinde bulundukları gelişim basamağı ile bağlantılı olarak farklı klinik görünümler ortaya çıkmaktadır. Küçük çocuklarda konuşma bozuklukları; yeme, uyku ve dışkılama sorunları Daha büyük çocuklarda uyku, akademik başarıda düşme, fobik tepkiler ya da hırçınlık, huzursuzluk

Özellikle ebeveyn kaybı sonrasında: Çocuk ve Gençler depresyon, kaygı bozuklukları ve yıkıcı davranış bozuklukları Depresif çocuk ve Ergen okul başarısızlığı ve intihar oldukça yüksek oranlarda görülmektedir.

Olgu 1: SY, 16yaş, erkek, lise 1 öğrencisi Son aylarda okul başarısında düşme, dikkatini yoğunlaştıramama, içe kapanma, sinirlilik, iştahsızlık, geceleri yaşadığı olayla ilgili kabuslar görerek uyanma Görüşmeden 6ay önce; SY’nin babası, kendi silahı ile intihar ediyor ve SY bu olaya tanık oluyor. Görüşme sırasında sık sık yaşadıkları bu olayı anımsatan hayaller gördüğünü, nedensiz ağlamaları olduğunu, kullandığı sigara miktarının son 2aydır arttığını, kilo kaybettiğini, 2hafta önce arkadaşları ile yaptığı kavga sonrası elleri üzerinde sigara söndürüp yaralandığını ve “yaşamı çok anlamsız” bulduğunu söyledi.

Ruhsal Durum Muayenesi bilinci açık, yönelim kusuru yok Ruhsal Durum Muayenesi bilinci açık, yönelim kusuru yok. Görüşmeye ilgisiz ve görüşme sırasında ellerini gizliyor, göz temasından kaçınıyor. Konuşma hızı kısmen azalmış ve alçak ses tonunda. Duygudurumu çökkün, duygulanımı sıkıntılı ve kaygılı. Algılamada herhangi bir patolojik bulgu saptanmamış ve soyut düşünce korunmuş. Bellek işlevleri normal, dikkat ve konsantrasyon azalmış. Yargılama ve gerçeği değerlendirme yetisinde bozukluk yok.

Olgu 2: AL, 17yaş, erkek, lise 2. sınıf öğrencisi Getirilme nedeni okula devamsızlık,arkadaşları ve annesi ile sık sık sorunlar yaşama, okul başarısında düşme, evden kaçma, alkol kullanma, aşırı tepkisel olma Görüşmeden 5ay önce; AL’nin babası, balkonda silah ile kendini vurarak intihar eder ve AL olaya yakından tanık olur. Ruhsal durum muayenesi bilinç açık, yönelim sorunu yok, konuşması isteksiz-kısa-anlaşılır-amaca yönelik, duygudurumu çökkün, duygulanımı sıkıntılı, genel ilgisizlik, olayla ilgili soruları yanıtlamaktan kaçınma

Olgu 3: NS, 17yaş, kadın, lise 2. sınıf öğrencisi Getirilme nedeni yaşamı anlamsız bulma, nedensiz ağlama, arkadaşlarından uzaklaşma, okul başarısında düşme, sosyal faaliyetlerinde azalma, annesi ile sık sık sorunlar yaşama, isteksizlik, moralsizlik Görüşmeden 3ay önce; NS’nin babası, 4.kattaki evlerinin balkonundan atlayarak intihar eder. NS, çorabını almak için balkona çıktığında babasının yerde yatan cesedini görür. Ruhsal durum muayenesi bilinç açık, yönelim tam, konuşma hızı azalmış, duygudurumu çökkün, duygulanımı sıkıntılı, bellek işlevleri normal, olayla ilgili konuşurken kaygıda artma ve ağlama

Bulgular: Her 3 olgunun benzer sosyodemografik özelliklere sahip olduğu ve babalarının intihar öncesi önemli ekonomik sorunlar yaşadığı ve iş kayıpları olduğu saptandı. Her 3 olguya DSM-IV’e göre Depresyon ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu tanıları konuldu.

TEDAVİ Her 3 olguya psikoterapi ile birlikte antidepresan tedavi başlanmıştır. Psikoterapi, bilişsel-davranışçı anlayış içinde 3 aşamalı olarak uygulanmıştır. ilk olarak; ölümün travmatize eden yönünü konuşma, kaçınma gibi korkulan uyarıcıyla yüzleşme ikinci olarak; kaybedileni hatırlama ve üzüntünün rahatça yaşanmasına izin verme, kaybedilenle ilgili anıları konuşma,kayıpla ilgili duyguların fark edilmesi son aşamada; gelecekle ilgili planlar, yaşamla tekrar bağlantı kurma, yeni yaşama uyumun gelişmesine yönelik çalışmalar yapılmıştır.

Tartışma: Literatürde intihar ve intihar girişimlerini içeren çok sayıda epidemiyolojik çalışmalarda, sosyodemografik özellikler ve ruhsal hastalıklara ilişkin nedensel ilişkiler sorgulanmış ve depresyon, kişilerarası ilişkilerin niteliği, eğitim düzeyi, ekonomik düzey ve sigara, alkol kullanımı araştırılmıştır. Ancak; intihar sonucu ölen kişilerin yakınlarının olay sonucu ne gibi bir ruhsal süreç yaşadıkları ile ilgili bilgiler sınırlıdır.

Ayrıca; yaşayan ebeveynin kayıp sonrası baş etme becerilerinin de çocukların baş etme becerilerini etkilediği bilinmektedir. Her 3 olgu, tedavileri sırasında benzer şekilde annelerinin de psikiyatrik tedavi almaları yönünde bilgilendirilmiştir. Çalışmanın bir başka dikkat çekici yönü de ülkemizde konu ile ilgili diğer çalışmalara benzer şekilde intihar yöntemi olarak ateşli silah kullanımının sıklığıdır. Evde ateşli silah bulundurmanın intihar riskini 4.8 kat arttırdığı bildirilmiştir.

İntihara bağlı ölüm oranlarının hızla arttığı ülkemizde, intihar bir halk sağlığı sorunu olarak ele alınmalıdır. Ayrıca; koruyucu ruh sağlığı hizmetlerinin yaygınlaştırılması, intihar sonrası risk altındaki aile bireylerinin belirlenmesi de önem kazanmaktadır.

DiNLeDiĞiNiZ iÇiN TeŞeKkÜrLeR..