OSMANLI’ DA EĞİTİM.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
~ Ekonomi ve sosyal hayat ~
Advertisements

AHİLİK MEDRESELER ENDERUN MEKTEBİ.
Osmanlının Yapısı Tarımsal teknoloji (Tımarlı sipahiler)
ORTAOKUL SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ
ÜNİTE: TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK KONU: OSMANLI ORDUSU ve YÖNETİM YAPISI
Tarihte hiçbir zaman mutlak gerçek yoktur...
C) OSMANLI EĞİTİM SİSTEMİ
KLASİK DÖNEM OSMANLI DEVLET TEŞKİLATI
OSMANLIDA DEVLET YÖNETİMİ
SELÇUKLULAR ( ) ANADOLU SELÇUKLULARI ( ) EĞİTİM.
Türk-İslam Devletlerinde Eğitim Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi
1.
-TÜRK BİLİM İNSANLARI-
KAZANIM: 10. SINIF 2.ÜNİTE 3.KAZANIM
OSMANLI’DA SARAY.
OSMANLIDA EĞİTİM MEDRESELER
OSMANLILARDA ASKERİ TEŞKİLAT
TÜRK–İSLAM DEVLETLERİNDE ORDU TEŞKİLATI
İSTANBUL ESNAF VE SANATKARLAR ODALARI BİRLİĞİ
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
İLKÖĞRETİM SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ
TOPKAPI SARAYI. TOPKAPI SARAYI Osmanlı sultanlarının ikametgahı, devletin yönetim ve eğitim merkezidir. Fatih Sultan Mehmed Han tarafından
ALAN DEĞİŞİKLİĞİ VE DERS SEÇİMİ
OSMANLIDA DEVLETİNDE BİLİM VE BİLİM ADAMLARI
ANADOLU SELÇUKLULARI VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET.
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
Türklerin Bilime Katkıları
MİMAR SİNAN Mimar Sinan 1490’da Kayseri’ye bağlı Gesi nahiyesinin Ağırnas köyünde doğmuştur. 1512’de devşirme olarak alınıp “acemi oğlanlar” okulunda eğitim.
FATİH SULTAN MEHMET Tarihte idari yönü yanında ilmî yönü
Türklerde Eğitimin Kısa Tarihi. İ slamiyeti kabul etmeden önce Türk toplulukları göçebe ve yarı göçebe biçimde yaşamlarını sürdürmekteydi.
OSMANLIDA YÖNETİM, ASKERİ TEŞKİLAT VE EĞİTİM
SINIF GEÇME VE DERS SEÇİMİ
ADI:ASLIHAN SOYADI:YAVAŞCI SINIFI: 7/A NO:29 DERS: SOSYAL BİLGİLER
OSMANLI’DA EGITIM KURUMLARI
ISLAHATLAR- AYAKLANMALAR
Burak ÜNSAL Tarih Öğretmeni
“OSMANLILARDA EĞİTİM”
OSMANLI DEVLETİ KÜLTÜR VE UYGARLIĞI
ÜNİTE: TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK KONU: OSMANLIDA BİR MERKEZ
TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU
Merkezi Yönetim.  1)BİRUN:Sarayın dış bölümüdür.  2)ENDERUN:Sarayın iç bölümüdür.Devlet adamları bu bölümde yetişir.  3)HAREM:Padişahın ve ailesinin.
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
Osmanlı Devleti kurulduğunda
Sınav Takvimi 9.Sınıf TARİH FİZİK DERS SAATİ
KURŞUNLU ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ TANITIMI
HAZIRLAYANLAR SULTAN BİLİR NURSEL ÇINAR ESRA YAĞAN M. CAN KAZAN
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI’DA TOPLUM VE EKONOMİ
Vakıf Bir malın veya bir gelirin, kişinin kendi isteği ile şahsi mülkiyetinden çıkararak belli şart ve gaye ile bir hayır hizmetine verilmesine Vakıf.
Osmanlı’da divan teşkilatı
TÜRKİYE’DE EĞİTİMİN TARİHİ
Osmanlı Eğitim Sistemi
GÖLCÜK ADNAN MENDERES ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ 2015
FATİH VE SÜLEYMANİYE MEDRESELERİ
IV. HAFTA: GENEL HATLARIYLA OSMANLI TOPLUM YAPISI
MIMAR SINAN. , Mimar Sinan, 1489'da Kayseri'nin Ağırnas köyünde dünyaya geldi. 1511'de devşirme olarak İstanbul'a geldi ve Acemi Oğlanlar Ocağı'na girdi.
TOPKAPI SARAYI.
Türklerin Bilime Katkıları
HAZIRLAYANLAR EBRAR ÇAKIR BEYZA EFE KEVSER ÇAYIR
Eğitim, toplumun tüm kesimleri için gereklidir. Çünkü eğitim olmazsa mutluluğa ve mükemmelliğe ulaşmak mümkün değildir. Bununla birlikte toplumu oluşturanlar.
Osmanlı devleti ordu teşkilatında kendinden önce kurulmuş olan Türk-islam devletlerini örnek almıştır. osmanlı devleti fetih politikası üzerine kurulmuş.
“OSMANLILARDA EĞİTİM”. Osmanlının Yapısı Tarımsal teknoloji (Tımarlı sipahiler) Gaza ilkesi (yeniçeriler) Millet sistemi Din ve halifelik Yönetim anlayışı.
OSMAN HAMDİ BEY HAZIRLAYAN AHMET REŞİT BOSTANOĞLU.
ORTA ASYA’DAN ANADOLUYA
Osmanlı’da Eğitim-Öğretim
OsmanlI’da dİvan teşkİlatI
M İ MAR S İ NAN. MİMAR SİNAN [1490 – 1588] Büyük Osmanlı mimarı. Kayseri’nin Ağırnas köyünde doğdu. 1511’de Yavuz Sultan Selim zamanında devşirme olarak.
OSMANLI DEVLET ANLAYIŞI.  Kut anlayışı.  Devlet Hanedanın ortak malıdır.  I. Murat devlet padişahın ve oğullarınındır anlayışı.  Fatih Sultan Mehmet.
2018/2019 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI YIL SONU SEMİNERLERİ
Cam göz. Mimar sinan Yeniçeri ordusunda bir asker olarak değil, istihkâm işlerinin idare ve tasarımından sorumlu olarak görev yapan Mimar Sinan’ın ilk.
OSMANLI KURULUŞ.  Osmanlı Devleti’nin Doğuşu  Malazgirt Savaşı’ndan sonra birçok Türk boyu ile beraber Anadolu’ya gelen Kayılar, Türkiye  Selçuklu.
Sunum transkripti:

OSMANLI’ DA EĞİTİM

Osmanlı Devleti’ nde hoşgörülü, sorumluluklarını bilen, kanunlara uyan, başkalarına saygılı ve çevresine yararlı kişiler yetiştirilmesi hedeflenmiştir. 17. yüzyıla kadar Osmanlı Devleti’ nde Sıbyan mektepleri, medreseler, Acemi Oğlanları Birliği, Yeniçeri Ocağı, Enderun Mektebi, tekkeler, zaviyeler, loncalar önemli eğitim kurumlarıydı. Osmanlılar gayrimüslim halka da kendi okullarını açma izni vermişlerdir.

Osmanlı eğitim sistemin ilk basamağı Mahalle Mektebidir Osmanlı eğitim sistemin ilk basamağı Mahalle Mektebidir. Bu okullar genellikle camilerin yanına kurulmuştur. 4-6 yaşlarında kız ve erkek çocuklarına Kur’an, okuma-yazma ve temel hesap işlemleri öğretilirdi. Buradan sonra erkekler için medrese eğitimi başlardı.

Medrese: Eğitim sisteminin temel kurumu medresedir Medrese: Eğitim sisteminin temel kurumu medresedir. Özellikle Fatih Sultan Mehmet ve Kanuni Sultan Süleyman döneminde medrese eğitimi ve öğretimi zirve dönemini yaşadı. Medreseler, yetiştirdiği müderris, kadı, müftü ve bilginlerle, ilmiye sınıfının kaynağı sağlayan kurum olarak çalışmıştır. Medreselerde, tefsir, hadis, fıkıh, kelam gibi dini ilimler dışında matematik, tıp, astronomi, tarih, coğrafya, felsefe ve kimya gibi bilimlerde okutulmuştur.

Sıbyan mektebinden sonra başlanabilen medresenin her bölümünde belirli bir süre eğitim görülürdü. Bir medrese öğrencisi Haşiyeyi tecrit denilen medreselerden ilk derslere başlar farklı hocalardan ders alırdı. Daha sonra Hariç ve Dahil Medreselerinin derslerini gördükten sonra Sahsıneman ve Süleymaniye Medreselerine devam ederdi. Bu medreseleri bitiren öğrencilere müderrislik veya kadılık yapabileceklerine dair diploma verilirdi. Medrese eğitimi alarak ilmiye sınıfına dahil olanlar şeyhülislamlık makamına kadar yükselebilirdi.

Saray Eğitimi Sarayda eğitim faaliyetleri; Enderun, Harem ve Şehzadegan Mektebi’ nde verilirdi.

ENDERUN 15. yüzyılda Osmanlı Devleti’ nde yönetici yetiştirmek için açılan saray okuluna Enderun denir. Kuruluşu Fatih zamanında tamamlanmıştır. Türk ailelerin yanında İslam dinini ve Türkçeyi öğrendikten sonra Enderun’a alınan çocuklar iç oğlan olarak saraya alınırlardı. İç oğlanlar sarayda matematik, tarih gibi konularda üst seviyede eğitim alırlardı. Yeteneklerine göre sportif faaliyetlerinde bulunurlardı. Bir sanat dalında mutlaka ustalaşırlardı.

Enderun’ da eğitim birbirlerinin devamı olan yedi oda içinde verilirdi Enderun’ da eğitim birbirlerinin devamı olan yedi oda içinde verilirdi. Öğrenciler alt odalardan eğitime başlar, başarılı oldukları takdirde üst odalara doğru yükselirlerdi. Bu odalar: Büyük Oda, Küçük Oda, Doğancılar Odası, Seferli Odası, Kiler Odası, Hazine Odası ve Has Odadır. Enderun’ da eğitimini tamamlayanlar Birun’ da ya da taşrada yönetici olarak görevlendirilirlerdi. Buna çıkma denirdi. Enderun’ un özelliği sarayın içinde olmasıdır. Enderun’ dan bir çok sadrazam, vezir, komutan, müzisyen, şair, nakkaş ve ressam yetişmiştir.

HAREM Haremde; padişahın eşleri, çocukları ve cariyeleri yaşardı. Padişahın yaşadığı bölüme Hünkar dairesi denirdi. Harem aynı zamanda okul niteliğindeydi. Hareme alınan cariyeler, kalfaların sıkı disiplini altında eğitimden geçirilirdi. Bu cariyeler özel yeteneklerine göre müzik, resim, edebiyat, örgü gibi dersler alır, bu arada dini bilgileride öğrenmelerine büyük önem verilirdi. Harem halkı günlerini kitap okumakla özellikle tarih öğrenmekle geçirirlerdi ve musiki öğrenirlerdi.

ŞEHZADEGAN MEKTEBİ Osmanlı padişahlarının erkek çocuklarına şehzade denmiştir. Şehzadegan Mektebi, şehzadelerin ilköğrenimlerini gördüklerini saray okuludur.

ASKERİ EĞİTİM Osmanlı Devleti’ nde Kapıkulu ordusu Ocak adı verilen bölümlerden oluşmuştur. Her ocak uzman olduğu alanla ilgili eğitimin verilmesinden sorumludur. Kapıkulu ocaklarına girmeleri için alınan devşirmeler Türk ailelerin yanında Türk İslam geleneklerini öğrendikten sonra Acemi Ocağı’ na alınır, buradan kabiliyetlerine göre diğer ocaklara geçerlerdi.

Tophane, Humbarahane, Tüfekhane ve Kılıçhane gibi kurumlar askeri sanat mektebi gibi çalışmıştır. Tophane: top dökümü ve yapımı ile ilgili askeri sanat mektebidir. Humbarahane: Havan toplarını ve el bombalarını yapan askeri sanat mektebidir. Tüfekhane: Tüfek yapımı, bakımı ve onarımı ile ilgili askeri sanat mektebidir. Kılıçhane: kılıç ve kesici silahların yapımı ile ilgili askeri sanat mektebidir. Mehterhane: askeri mızıka mektebidir.

Osmanlılar denizciliğede önem vermişlerdir Osmanlılar denizciliğede önem vermişlerdir. Yükselme Döneminde Turgut Reis, Piri Reis, Seydi Ali Reis ve Kılıç Ali Reis gibi önemli denizciler yetişmiştir. Osmanlı deniz seferlerine çıkan leventler ve azapların yetiştirilmesinde Tersane önemli görevler üstlenmiştir.

MESLEKİ EĞİTİM Türkiye Selçuklu Devleti’ nde zanaatkarlar arasında örgütlenmeyi sağlayan Ahilik Osmanlı Devleti’ nde Lonca teşkilatı adıyla devam etmiştir. Osmanlı Devleti’ nde zanaatkarların örgütlendiği loncalarda usta-çırak ilişkisi içerisinde mesleki eğitim verilmiştir. Lonca teşkilatına alınanlar teşkilatın eğitim ve öğretim kurallarına uyarak çıraklıktan kalfalığa, kalfalıktan ustalığa kadar yükselebilirdi. Ustalık belgesi almaya icazet denirdi. İcazet alanlara iş yeri açma izni verilirdi.

DİNİ KURUMLARDAKİ EĞİTİM Osmanlı Devleti’ nde halkın dini eğitim aldığı yerler özellikle cami, tekke ve zaviyelerdir. Müslümanların ibadet yerleri olarak yapılan bu yerler aynı zamanda sosyal etkinliklerin düzenlendiği kültür merkezleri olarak da kullanılırdı. Camilerde ibadet için toplanan halka dini öğütler ve toplumsal ahlak kuralları anlatılırdı. Tefsir, fıkıh, hadis, hat ve tezhip dersleri verilirdi. Mahalle mektepleri ya caminin içerisinde veya yanındaydı. Herkesin katılabileceği dersler yapılırdı.

Tekke ve zaviyelerde görülen eğitim ise daha çok dini konulardaydı Tekke ve zaviyelerde görülen eğitim ise daha çok dini konulardaydı. Tefsir, fıkıh, hadis gibi derslerin yanında Arapça ve Farsça dersleri verilirdi. Dini eğitim Osmanlı Devleti’ nde her eğitim kurumunca verilirdi. Lonca teşkilatı da üyelerine dini eğitim veren önemli bir kurumdu.