DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
Advertisements

HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU DİKKAT EKSİKLİĞİ HAZIRLAYAN:Şahimerdan DURMUŞ
ÇOCUK VE GENÇLİK DÖNEMİNDE PSİKOLOJİK
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
ÇOCUKLUK DÖNEMİ BOZUKLUKLARI
ANA BABA VE ERGENLİK.
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
Okul olgunluğu(okula hazır olma tanı ve kriteri)
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
DSM 5/ psİkopatolojİler «NÖROGELİŞİMSEL BOZUKLUKLAR»
Prof.Dr.Ayşe Avcı Gaziantep
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
TÜRKİYE HALK SAĞLIĞI KURUMU BAŞKANLIĞI 0-6 Yaş Çocuğun Psikososyal Gelişimini Destekleme Programı (ÇPGD)
İlkokul Çocuklarının Özellikleri ve Ailelere Öneriler
HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
TİK BOZUKLUKLARI.
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR ( OKUDUKLARIM, GÖZLEM VE TECRUBELERİM)
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE
ÇOCUKLUK ÇAĞINDA SIK GÖRÜLEN RUHSAL SORUNLAR VE DEHB
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ.
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
Son yıldır Çocuk Psikiyatrisi kliniklerinde dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu (DEHB) tanısı popülaritesini korumaktadır.
ATATÜK İLKÖĞRETİM OKULU
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
MUSTAFA ABAK ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENİ
Dikkat Eksikliği Ve Hiperaktivite Bozukluğu
ÇOCUK VE GENÇLERDE İNTERNET BAĞIMLILIĞI
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
ADAPAZARI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
DAVRANIM BOZUKLUKLARI İLE ETKİLİ BAŞA ÇIKMA Davranım Bozukluklarında Sık Görülen Sorunlar İnsan veya hayvanlara zarar verme İnsan veya hayvanlara zarar.
Bölüm 4 Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu.
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
Dikkat Eksikliği HiperAktivite Bozukluğu (DEHB)
BÖLÜM 14 ÇOCUKLUK ÇAĞINDA GÖRÜLEN RUHSAL PROBLEMLER
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
D İ KKA T EKS K L Ğ Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar 3 gruba ayrılır: a) Hem dikkat sorunları hem aşırı hareketlilik ve dürtüsellik.
AYŞE ATIL İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ
DOWN SENDROMLU ÇOCUKLAR NASIL GELİŞİR ?
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
BELEVİ İLKÖĞRETİM OKULU Özel Eğitime Gereksinim Duyan Çocuklara Yönelik Eğitim Programları Hazırlayan: Yalçın ÖNAL Türkçe Öğretmeni.
ZOR GENÇLER ile BAŞA ÇIKMA
Tik bozukluğu. Tik bozukluğu nedir? Tikler ani ve tekrarlayıcı kas kasılmaları sonucu yarı istemli bir şekilde ortaya çıkan hareket ve sesler olarak tanımlanabilir.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU PROF.DR.AYŞE AVCI GAZİANTEP 21.Mart
Görme Engelliler.
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLANÇOCUKLAR
D İ KKA T EKS K L Ğ Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar 3 gruba ayrılır: a) Hem dikkat sorunları hem aşırı hareketlilik ve dürtüsellik.
Kekemelik.
ANA BABA VE ERGENLİK.
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ Uzm. Psk. Aylin İlden Koçkar
DAVRANIM BOZUKLUĞU.
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI

Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Davranım Bozukluğu.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
Sunum transkripti:

DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU

DEHB Nedir ? Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu ( DEHB ), yedi yaşından önce başlayan ve kendini dikkat eksikliği, aşırı hareketlilik ( hiperaktivite ) ve dürtüsellikle gösteren nöropsikiyatrik bir bozukluktur.

Bu üç belirti her zaman bir arada görülmeyebilir Bu üç belirti her zaman bir arada görülmeyebilir. Bu anlamda bozukluğu iki gruba ayırabiliriz; Dikkatsizliğin önde geldiği, aşırı hareketlilik ve dürtüsellik belirtilerinin olmadığı grup DEB-H veya birleşik tip bu üç özelliğin bir arada görüldüğü DEB+H

Dikkatsizlik Dikkatini ayrıntılara veremez; ödevlerinde işlerinde dikkatsizce hatalar yapar. Aldığı görevlerde ya da oyunlarda dikkati dağılır Doğrudan kendisiyle konuşulduğunda dinlemiyormuş gibi görünür. Yönergeleri izlemez, okul ödevlerini, ufak tefek işleri ya da iş yerindeki görevlerini tamamlayamaz. Aldığı görev ve etkinlikleri düzenlemekte zorluk çeker. Sürekli mental çabayı gerektiren görevlerden kaçınır, bunları sevmez ve bunlara karşı isteksizdir. Görevler ve etkinlikler için aldığı materyalleri kaybeder ( oyuncak, kalem, kitap, araç-gereçler ) Dikkati dış uyaranlarla kolaylıkla dağılır. Günlük etkinliklerde çoğu zaman unutkandır.

Hiperaktivite ( Aşırı Hareketlilik ) Elleri ayakları kıpır kıpırdır, oturduğu yerde kıpırdanıp durur. Sınıfta ya da oturması beklenen diğer durumlarda oturduğu yerden kalkar. Uygun olmayan yer ve durumlarda koşuşturup durur ya da tırmanır. Sakin bir şekilde boş zamanları geçirme etkinliklerine katılma ya da oyun oynama zorluğu vardır. Çoğu zaman hareket halindedir ve bir motor tarafından sürülüyormuş gibi davranır. Çok konuşur.

Dürtüsellik Sorulan soru tamamlanmadan cevabı yapıştırır. Sırasını bekleme güçlüğü vardır. Başkalarının sözünü keser ya da yaptıklarının arasına girer.

Okula başlayan DEHB’li çocukta en çok dikkat çeken derste yerine oturmaması, dikkatini bir konu üzerine yoğunlaştıramaması, algılama bozukluğu, okuma güçlüğü ve sakarlıktır.

DEHB’nin okul çağında görülen başka belirtileri ; Çocukların yazılarında bozukluk, sıra,masa ve odaların dağınıklığı, defterlerinin kirli ve düzensiz oluşudur. Sırasında oturamama, el ve ayak hareketleriyle öğretmenlerinin ve diğer öğrencilerin dikkatini dağıtma, öğrenmede güçlükler, başkaldırıcı davranışlar, öğretmenini dinlememe, bazen de sınıftan çıkma gibi davranışlar görülebilir.

DEHB’nin ortaya çıkmasında genetik geçiş ve çevresel etmenlerin büyük ölçüde etkili olduğu düşünülmektedir. Ailesinde DEHB olan çocuklar olmayanlara oranla 5-7 defa daha fazla bu sendromu taşırlar. Anne babada DEHB varsa çocukta bu durumun görülme şansı % 50’dir. Özellikle birinci ve ikinci dereceden akrabalar ile yapılan aile çalışmaları, hiperkatif çocukların ailelerinde antisosyal kişilik bozukluğu, histeri, alkolizm ve madde kullanımının daha sık olduğunu ortaya koymuştur.

Çevresel faktörler olarak ise özellikle doğum öncesi dönemde etki edebilen hipotiroidizm ( tiroid bezinin çok çalışması ), kurşun zehirlenmesi, radyasyon, ilaç entoksikasyonu, hamilelikte alkol ve sigara kullanımı sayılabilir. Ayrıca çocuğun daha sonradan geçirdiği beyin zedelenmesinin de etkili olduğu düşünülmüş ve araştırmalar yapılmıştır.

*Ortalama her 20-30 çocuktan birinin DEHB olduğu düşünülmektedir. Genel toplumda bulunma oranı % 8-9 Okul çağı çocuklarında görülüş sıklığı % 3-5 Erkek çocuklarda kızlardan daha sık görülmekte Kızlarda genellikle dikkatsizlik ve bilişsel sorunlar ön planda gelmekte

DEHB olan çocukların büyük bir bölümü bu bozukluğun belirtilerinin yanında diğer birçok alanda sorunlar yaşamaktadır; * Okul Sorunları ve Öğrenme Bozuklukları * Karşıt Olma Karşı Gelme Bozukluğu ( inatçılık,öfke patlamaları,söz dinlememe,kurallara uymama,karşı gelme ) * Davranım Bozukluğu ( hırsızlık,yalan söyleme,kavga dövüş başlatma,insanlara ve hayvanlara acımasız davranma ) * Depresyon-Kaygı Bozuklukları * Arkadaş ilişkilerinde sorunlar * Alkol-Madde Bağımlılığı

Her DEHB vakasında ek sorunlar görülmeyebilir. Ülkemizde yapılan bir araştırmada DEHB tanısı alan olguların ; % 54’ünde Davranım Bozukluğu ya da Karşı Gelme Bozukluğu % 7.6’sında Depresyon % 3.8’inde Anksiyete ( Kaygı ) tesbit edilmiştir.

DEHB’de tedavi anne-baba, okul ve profesyonel kişinin koordinasyonuyla gerçekleşir. DEHB’nin tedavisinde başta ilaç tedavisi olmak üzere, anne baba eğitimi, bireysel görüşme, aile tedavisi, grup tedavisi gibi yöntemler kullanılmaktadır. Ancak bunların içerisinde en etkin ve çabuk sonuç verenin ilaç tedavisi olduğu görülmüştür.

DEHB oldukları uzmanlarca görüş birliğine varılan tarihte yer edinmiş kişiler var; Thomas Edison, Benjamin Franklin, Albert Einstein, Ernest Hemingway, Dustin Hoffman vb... Bunun yanında çocukları DEHB olan ve kendileri de DEHB’li olup oldukça başarılı olan anne babalara da rastlıyoruz.

DEHB’nin olumlu yönleri : Enerjik olma Yaratıcılık Sıcak kanlı, cana yakın olma Hoşgörülü olma ( bazen gereğinden fazla ) Esneklik İyi bir espri yeteneğine sahip olma Risk alabilme ( bazen gerekenden fazla oranda) İnsanlara kolaylıkla güvenebilme ( bazen gereğinden fazla zarar verici oranda )