htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
Advertisements

Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
ders 3 esneklİk Mankiw 2007, BL. 5
Bazı Kavramlar Piyasa, Pazar (Market) Talep (Demand) Arz (Supply)
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
Arz, Talep ve Hükümet Politikaları
Hükümet Müdahaleleri.
Bölüm 6 Rekabetçi Piyasaların Analizi
Piyasa Dengesi ve Devlet Müdahaleleri.
Esneklik (elastisite) ve Uygulamaları
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
İKTİSADA GİRİŞ.
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
ARZ VE TALEP II: PİYASALAR VE REFAH
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
FAİZ ORANI DAVRANIŞI.
Eksik Rekabet Piyasaları-I Monopol, Monopson ve İki Yanlı Tekel
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
Firma Teorisi (Tam Rekabet Piyasası)
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Bir eksik rekabetçi firma;
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
6. PİYASALAR 1 Tam Rekabet Piyasası Monopol Piyasası
ders 5 Vergİlendİrme & refah Mankiw 2007, BL. 7-8
ECON 101 İKTİSADA GİRİŞ Prof. Dr. Nejat Erk.
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
Monopolde Üretim ve Fiyatlandırma
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
Bölüm 10 Monopol ve Monopson 1.
ÜRETİM İMKANLARI ÜRETİM FAKTÖRLERİ
ders 2 ARZ, TALEP ve pİyasalaR Mankiw 2007, BL. 4
DEÜ.İİBF-İktisat Bölümü
Anahtar Terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
İşgücü Piyasası.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Bölüm 14 Bilişim (Bilgi) Teknolojileri Information Technology.
Talep Analizleri Marjinal Fayda Yaklaşımı Yrd.Doç Dr. Dilek Seymen
Arz ve Talep Analizi.
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
5 Esneklik BÖLÜM İÇERİĞİ Talebin Fiyat Esnekliği
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
Devletin Piyasaya Müdahalesi ve Fiyat Kontrolleri
Tam Rekabet Piyasası ve Rekabet Oluşumu
Mikroiktisat: Teori ve Uygulama Bölüm 2 Arz ve Talep
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
TALEP (demand).
PİYASA DENGESİ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
İkinci Bölüm Fiyat Teorisine Giriş.
ARZ VE TALEP.
FİYAT MEKANİZMASI.
5. Devletin Fiyat Kontrolü
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
PİYASA DENGESİ Doç.Dr.Gülbiye Y. YAŞAR.
HÜKÜMET MÜDAHALELERİ Doç.Dr.Gülbiye Y. YAŞAR.
ARZ, ARZ FONKSİYONU VE ARZ EĞRİSİ
Turizmde Arzı ve Talep Esneklikleri Öğr.Gör.Zeynep Sıla ÖZŞEN
DÖVİZ VE DÖVİZ PİYASASI
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
5. Devletin Fiyat Kontrolü
Piyasaya Kamu Müdahalesi
2. Hafta Talep, arz, ve piyasa
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 6 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
TAM REKABET PİYASASI
Sunum transkripti:

htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen İktisada Giriş I Yrd. Doç Dr. Dilek Seymen DEÜ.İİBF İktisat Bölümü dilek.seymen@deu.edu.tr htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen

Arz ve Talep Piyasa Dengesi

(ideal piyasa koşullarında) Arz ve Talep Piyasada alıcı ve satıcılar zıt eğilimler gösterirler; Satıcılar fiyat yükseldikçe arzı artırırlar, Alıcılar fiyat düştükçe talebi artırırlar. Bu iki zıt eğilim birbirini dengeler ve arz ve talep eşitlenir (ideal piyasa koşullarında)

Denge fiyat ve miktarı: Patates için piyasa arz ve talebi (aylık)

Piyasa dengesinin belirlenmesi (patates: aylık) Arz D d C c Fiyat (TL/kg) b B a A Talep Miktar (ton)

Piyasa dengesinin belirlenmesi (patates: aylık) Arz D Arz fazlası (330 000) d C c Fiyat (TL/kg) b B a A Talep Miktar (ton)

Piyasa dengesinin belirlenmesi (patates: aylık) Arz D d C c Fiyat (TL/kg) b Talep fazlası (300 000) B a A Talep Miktar (ton)

Piyasa dengesinin belirlenmesi (patates: aylık) Arz D d Fiyat (TL/kg) b B a A Talep Qe Miktar (ton)

KARARLI-KARARSIZ DENGE Kararlı denge durumu Kararsız denge durumu

Q O P S D p’ E’ p E E’: Kararsız denge noktası E: Kararlı denge noktası p E

FİYATIN HİÇ OLUŞMAMASI P P S D S D D Q Q Satıcının razı olduğu en düşük fiyat alıcının razı olduğu en yüksek fiyattan daha yüksek. Arz o kadar bol ki fiyat sıfır olduğunda bile arzın tamamı talep edilmemekte

Talep Eğrisinin Kaymasının Etkisi Arz ve Talep Talep Eğrisinin Kaymasının Etkisi

Talep eğrisinin kaymasının etkisi artışı g Pe1 D1 O Qe1 Q

Talep eğrisinin kaymasının etkisi g Pe1 D1 O Qe1 Q

Talep eğrisinin kaymasının etkisi g Pe1 D2 D1 O Qe1 Q

Talep eğrisinin kaymasının etkisi g h Pe1 D2 D1 O Qe1 Qe2 Q

Talep eğrisinin kaymasının etkisi azalışı D2 g Pe1 D1 O Qe1 Q

Talep eğrisinin kaymasının etkisi g Pe1 n Pe2 D2 D1 O Qe2 Qe1 Q

Arz Eğrisinin Kaymasının Etkisi Arz ve Talep Arz Eğrisinin Kaymasının Etkisi

Arz eğrisinin kaymasının etkisi P S1 Arz azalışı g Pe1 D O Qe1 Q

Arz eğrisinin kaymasının etkisi P S1 g Pe1 D O Qe1 Q

Arz eğrisinin kaymasının etkisi P S2 S1 g Pe1 D O Qe1 Q

Arz eğrisinin kaymasının etkisi P S2 S1 k Pe3 j g Pe1 D O Qe3 Qe1 Q

Arz eğrisinin kaymasının etkisi P S1 S2 Arz artışı g Pe1 D O Qe1 Q

Arz eğrisinin kaymasının etkisi P S1 S2 g p Pe1 q Pe2 D O Qe1 Qe2 Q

ÖRNEKLER İzmir Bölgesinde bu yıl yaşanan kuraklık nedeniyle Satsuma (mandalina) veriminin düştüğü açıklandı. Bu yıl mandalina fiyatları el yakacak. *** OPEC Ülkeleri arasında yaşanan gerginlik petrol fiyatlarını düşürdü. Yetkililer arıtma tesislerinin tamamlanmasının ardından önümüzdeki yıl İzmir Körfezinde avlanma yasağının kalkacağını, artık İzmirlilerin ucuz balık yiyebileceklerini belirtiyor. Türk tekstili Amerikan pazarını tehtid ediyor. Amerika tekstile koyduğu kotalardan vazgeçemiyor. Ramazanda balığa olan talepteki aşırı düşüş balık fiyatlarını düşürdü. Çipura’nın kilosu 5 milyon liraya düştü. Balıkçılar bu talep azalışını, Ramazanda insanların rakı içememelerine bağlıyor.

Üretici ve Tüketici Rantı Bazı alıcılar bir malı denge fiyatının üzerinde almaya razı olabilir. Böylece malı almayı düşündükleri fiyattan ucuza alarak sübjektif bir avantaj sağlarlar. Denge koşulunda piyasada oluşan fiyat ile tüketicinin zihnindeki fiktif fiyat arasındaki farktan doğan avantaja tüketici rantı denir. Bazı satıcılar denge fiyatının altında bile mal satmaya razıdırlar. Denge fiyatı, umdukları fiyatın üzerinde olduğunda üreticiler bir avantaj sağlar. Piyasada oluşan fiyat ile üreticinin malını satmayı düşündüğü fiyat arasındaki farktan doğan avantaja üretici rantı denir.

ÜRETİCİ VE TÜKETİCİ RANTI P Q O S A E p B D q

Devlet demir yolları tekel gücünü kullanarak, fiyat farklılaşması yoluyla (I. Mevki, II.mevki uygulaması) tüketici rantını kendisi lehine çevirir.

Karaborsa Fiyatı Fiyatlar arz ve talep yerine bazen idari otorite tarafından belirlenebilir. Hükümetler fiyatlara müdahale edip bir tavan fiyat tayin edebilirler. Böyle bir müdahale piyasada reaksiyona yol açar; (aksiyon-reaksiyon)  Karaborsa  Karaborsa Fiyatı

KARABORSA FİYATI P Q O S D A P2 E P0 C P1 S D qs q0 qd

PİYASA DENGESİNE MÜDAHALE Fiyat Tavanı Uygulaması P P1: Denge fiyatı Pc: Hükümetin belirlediği fiyat tavanı Pc < P1 Hükümet, söz konusu malın Pc’den daha yüksek fiyata alınıp satılmasını yasaklamıştır. A-B aralığı: Talep fazlası S e P1 A B Pc D QS Q1 QD Q

PİYASA DENGESİNE MÜDAHALE 2. Fiyat Tabanı Uygulaması P P1: Denge fiyatı Pf: Hükümetin belirlediği fiyat tabanı Pf > P1 Hükümet, söz konusu malın Pf’den daha düşük fiyata alınıp satılmasını yasaklamıştır. A-B aralığı: Arz fazlası S A B Pf e P1 D QD Q1 QS Q