ÖFKEYİ KONTROL ETME BECERİLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇOCUK NASIL ÖĞRENİR?.
Advertisements

ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
NİÇİN ÖFKE VEYA BU KONFERANS NİYE? ACABA ÖFKELENMEMEYİ ÖĞRENSEK;
YALAN SÖYLEMEK.
SİLVAN İMAM LİSESİ FAHRETTİN KAYA
Bir süre önce, başka bir kadınla çıkmaya başladım ve bu aslında
Sorularla Gerçeğe Çağrı Merkezi.
REHBERLİK SERVİSİ SUNAR
ÇOCUKLA İLETİŞİMDE KULLANILAN DİL.
Öfke Kontrolü – Öfke Seni Kontrol etmeden Sen Onu Kontrol Et.
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
DİNLEME VE ÖĞRENME BECERİLERİ
ETKİN İLETİŞİM BECERİLERİ GELİŞTİRME
ANA-BABA / ÇOCUK İLETİŞİMİNE BAĞLI RUHSAL YAŞAM SENARYOLARI
KONUŞMAYI BAŞLATMA VE SÜRDÜRME AMAÇ: Sözel İletişimi başlatabilme ve sürdürebilme DÜZEY: 2. Sınıf ve üstü SÜRE: 45 Dakika MATERYAL:
ÖFKENİN ETKİLERİ Kazanım: *Öfkenin yarattığı fiziksel, duygusal ve düşünsel etkileri açıklar. 9. Sınıf 31 nolu kazanım etkinliği *Bu etkinlik özel bilgi.
DUYGU KUMBARAMDA DOSTLUK BİRİKİYOR!
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
Şiddetle itiraz ettim: "Ama ben seni seviyorum!!!"
Çoğu konuşma “katli” kasıtsız ve kalıcıdır Çünkü “KATİL” sorunun farkında bile değildir.
ÖZGÜVEN GELİŞTİRME EĞİTİMİ
YARDIM ETME Amaç : Öğrencilerin yardım etme duygularının geliştirilmesi Düzey : 1. sınıf ve üstü Materyal: Yazı tahtası,kalem,fon kağıdı Süre.
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
Eğitimin anlamından bahsedile bilir eğitimde çocuğun özgür iradesinin de olması gerektiği vurgulana bilir ÇOCUĞA SINIR KOYMAK.
AGİT IŞIK PSİKOLOJİK DANIŞMAN
TEŞEKKÜR ETME Amaç : Öğrencilerin teşekkür etme davranışını geliştirmelerine yardımcı olmak. Olumlu duyguları ifade etme becerisini geliştirmek. Düzey.
Oturum aç butonuna tıklayın.
DERS: Sosyal Bilgiler ÜNTE: Uzaktaki Arkadaşlarım SINIF: 4/A
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
OYUN ÖRNEKLERİ NAZAN ÜNAL.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE ÖĞRENCİLERİMİZE BAZI ÖNERİLER
ÖFKE KONTROL EDİLEBİLİR BİR DUYGUDUR
Psk.Birkan BUZOL İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
ALKOL ve MADDE KULLANAN ÇOCUĞUN AİLESİNE YAKLAŞIM ALKOL ve MADDE KULLANAN ÇOCUĞUN AİLESİNE YAKLAŞIM ALİAĞA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ Rehberlik ve.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
ÇOCUKLARINIZ DİYOR Kİ;
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
PROJENİN HEDEFİ İstanbul’da faaliyet gösteren, eğitilebilir öğretilebilir düzeyde zihin engeline sahip çocuk ve gençlerin öğrenim gördüğü 2 İş Okulu’nda.
PROBLEM ÇÖZME YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI Genel Hedef : Problem çözme becerisini kazanabilme. Düzey : İlköğretim ikinci kademe Üye sayısı : 12 Süre.
İNTERNET ÇOK GENİŞ BİR ALAN
Kişisel Rehberlik Uygulamaları
Bilal BİLGİN - Gazi Anaokulu- Rehber Öğretmeni
Kişisel rehberlik kapsamında öğrencilerin iletişim becerilerini iyileştirmeye, sorumluluk bilinci kazanmalarını, farkındalıklarını artırmaya, problem.
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
AİLE OLMAK DEĞERLER EĞİTİMİ.
EMPATİ.
ÖFKENİ KONTROL ET 1. Üzgün olduğunuzda neler yaparsınız ? Söyleyiniz.
Öfke Kontrolü ve Stresle Başa Çıkma Semineri
DİĞER TUTUMLAR.
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
Bazı olaylar karşısında farklı duygular içinde oluruz.
ETKİN DİNLEME BEN DİLİ VE SEN DİLİ
KONU : BEN DE KATILMAK İSTİYORUM KAZANIM :
NAGİHAN KAŞAR PSİKOLOJİK DANIŞMAN
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
Atılganlık Konulu Bilişsel Davranışçı ve Sosyal Öğrenme Kuramına Göre Hazırlanmış Küçük Grup Rehberliği Modülü.
UZMANLAR YUVA AİLE EĞİTİMİ 2 ÇOCUKLA İLETİŞİM 1.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
İNTERNETİN BİLİNÇLİ VE GÜVENLİ KULLANIMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
DEDİKODU TEKNİĞİ VE ARKASI YARIN TEKNİĞİ. DEDİKODU TEKNİĞİ Öğrencilerin konuyu kavramaya çalışmasını o konuda düşünmelerini ve konu hakkında çeşitli fikirleri.
Sunum transkripti:

ÖFKEYİ KONTROL ETME BECERİLERİ

GİRİŞ Öfke bizim temel bir duygumuzdur. Ne yazık ki bu duygu sıklıkla yersiz bir şekilde ortaya çıkar. En ufak bir kışkırtma sonucunda öfke patlamalarının ortaya çıkarttığı kızgınlık duyguları yaşarız. Duygularımızı bastırma veya baskılamanın sonucunda yaşadığımız öfke patlamaları genellikle öğrenilmiş sağlıksız davranış biçimleridir. Yetişkinlerin öfkelerini göstermede iyi bir model olamamalarından dolayı gençler ve çocuklar öfkelerini kontrol etme fırsatı yakalayamazlar.

1. OTURUM

Amaçlar Öğrencilerin gruba uyumunu sağlamak için grupla hakkında öğrencileri bilgilendirmek. Grup oturumlarında bulunması gereken kuralları değerlendirip seçmek Öğrenciler neden bir grubun parçası olmak istiyorlar ve gruptan ne öğrenmeyi bekliyorlar tanımlamak. Öfkenin kaynağını ve öfke duygusunun iyi mi kötü mü olduğunu tanımlamak

Materyaller: Eski bir plak ya da kaset Öfke durum formu Yazı kağıdı Tahta veya karton kağıtlar.

Süreç: Buzları eritme 1. Öğrencilere hoş geldin demek, selamlama ve grubun amaçlarını tanımlayarak özetleme. 2. Plak veya kasetleri gösterilir ve ardından şu yönerge verilir; şu anda siz kasetin ön yüzüsünüz gelecekte arka tarafı olacaksınız 3. Yazı kağıtları dağıtılır ve kağıtların bir yüzüne kendileriyle ilgili şimdi doğru olan ve grupla paylaşabilecekleri üç olumlu şeyden oluşan bir kayıt yapmaları istenir. Farklı fiziksel, sosyal, zihinsel vb. nedenlere bağlanabilen yansıtıcı ifadeler önerilir. Örnek; Ben iyi bir futbolcuyum, Güzel gözlerim var, Yanlış yaptığımda kabul edebilirim, Arkadaşlarımı güldürebilirim vb.

4. Öğrenciler kağıtlarına plak hazırlama işini bitirdiklerinde Kağıtların diğer yüzüne gelecekte olmak istedikleri üç olumlu şeyi yazmaları istenir. Örnek; Daha iyi bir abi olacağım, Öğretmenlerimle iyi geçiniyor olacağım, Okulu bitirdiğim zaman ben ne olacağımı bileceğim, Çoğunlukla kavga isteğimi durduracağım, 5. Öğrenciler karşılklı eşleştirilir ve isimlerini, şu andaki olumlu özellikleri ve gelecekte olmak istedikleri olumlu özellikleri ve gruptan ne öğrenmek istediklerine ilişkin beklentilerini birbirleriyle paylaşmaları istenir. Öğrenciler bu bilgileri paylaştıktan sonra birbirlerini tanıyacaklardır.

6. Birkaç dakika sonra grup tekrar bir araya gelir. Kendileriyle ilgili ilk bilgileri sunarlar. Örneğin; “Benim ismim Ahmet. Futbolu oldukça iyi oynarım. Matematikle aram iyidir. Oldukça şık giyinirim. Gelecekte, kendime ait bir arabamın olmasını, daha iyi şarkı söylemeyi öğrenmek, ailemle daha çok vakit geçirmek isterim.” Her birinin kendini tanıtımından sonra, Benzer biçimde eşleri ilgili öğrendikleri bilgileri paylaşmaya gönüllü olanlar var mı sorulur.

Çalışma 1. Herkesin kurallara uyması gerektiği ve konuşması gerektiği hatırlatılır. Birkaç basit kural aşağıya çıkarılmıştır. Biz ne yaparsak yapalım ne söylersek söyleyelim her şey grup içinde kalmalı (gizlilik kuralı) Her bireyin bir faaliyete katılıp katılmama hakkı vardır. Kavga ve tartışma yasaktır. Her birey konuşma hakkına sahiptir. Biri konuştuğu zaman diğerleri onu dinleyecektir. 2. Grupla ilgili başka kural olup olmamasını isteyen var mı sorulur. Eğer varsa tahtaya ya da kartona yazılır ve bütün kurallar kartonda listelenir.

3. Öfkenin ister iyi ister kötü olsun tüm insanların yaşadığı temel bir insani duygu olduğu konusunda konuşulur. Yorgun, üşümüş, aç veya hayal kırıklığı içindeki bebekler ve çok küçük çocuklar bile öfke yaşarlar. Bir köpeğin kemiğini korumak amacıyla hırlaması ve ısırmasında olduğu gibi, birileri bizim haklarımıza karşı veya bize karşı saygısızca davrandığı, bizden bir şeyleri aldığı zaman öfkenin koruyucu bir fonksiyonu olabilir.

4. Öfke her ne kadar doğal bir duygu olsa da Öfkemizin başkaları tarafından haklı görülecek şekilde (bize ve çevremizdekilere yararı dokunacak) onaylanan biçimde açıklamamız veya haklı görülmeyecek şekilde (bizi ve etrafımızdakileri inciten) onaylanmayan biçimde açıklamamız gerektiği hakkında konuşulur. Eğer istersek, çevremizdekilerce daha çok onaylanan biçimde öfkemizi açıklama yolunu öğrenebiliriz. İlk önce, öfkeliyken gösterdiğimiz tepkilerimizi anlamalıyız. Bizi kızdıran ve kızmamıza neden olan durumlara ve insanlara küfür etmekten kaçınmalıyız. Çünkü bu tür davranış çatışmalara yol açar.

2. OTURUM

Amaçlar Öğrencilerin öfke tepkilerini kendilerine mal etme ve etmeme arasında ayrım yapmasına yardım etmek. Öğrencilerin öfke duygusunu ifade etmede kendine mal etmenin bir yolunu öğrencilere öğretmek. Öfke tepkilerinin sıklıkla etkili olmadığı durumlarda öğrencinin öfke duygusunu kendine mal etmediğini göstermek.

Materyaller Öfke kayıt ölçeği Örnek öfke kayıt ölçeği

süreç Öğrencilerle kendi öfke ip uçlarını not etmelerinin sayesinde ne öğrendikleri tartışılır. Öğrenciler rahatsızlık içerisindeki durumlarla ilgili araştırma yapabildiler mi? İpucu toplayabildiler mi? İpuçlarının neler olduğunun onlar farkına varabildiler mi? Onlar farkına vardıkları ipuçları sayesinde davranışlarında her hangi bir değişim yaptılar mı?

Çalışma Oturumun amaçları özetlenir. Öfkenin temel bir duygu olduğu onun ne iyi ne kötü olduğu fikri üzerinde tekrar durulur. Öfke duygusu nötr olmasına rağmen biz kızdığımız zaman öfke duygumuza ilişkin yaptığımız davranışı kendimize mal etme ya da mal etmeme davranışlarının nasıl oluştuğu üzerinde durulur. Öğrencilerden başkalarına kızgın olduğumuz zaman onları incitme düşüncesine yol açan insan davranışlarının bir listesini oluşturması istenir.

Öfke nötr olmasına rağmen biz başkalarına yansıttığımız veya yansıtmadığımız öfkemizi açıklamaya ilişkin daha fazla yol öğrenmek istiyorsak biz ilk önce ne zaman ve hangi durumda öfke tepkisini verdiğimizin farkına varmak zorundayız. (başkalarının bizi öfkelendiren davranışları sorulur ve nedenleri üzerinde durulur.)

Sonlandırma Öfke durum formları dağıtılır ve formdaki sütunlar üzerinde bir kızgınlık tepkisi oluşturan farklı durumlar, satırlarda ise öğrencilerde öfke oluşumuna yol açan kişilerin listelenmesi istenir. Öğrencilere onları kızdıran kişileri veya durumları olduğu zaman uygun yere işaret koymaları istenir. Formu kullanarak öğrenciler her hangi bir olayı unutmayacaklardır.

Her grup üyesinin olumlu açıklamaları paylaşılır ve her birisine teşekkür edilir. Örneğin; Ayşe, siz bizimle bugün bazı kişisel duygularınızı paylaştınız, böyle dürüst olduğunuz için teşekkür ederim. Gizlilik ilkesi vurgulanır. Gelecek oturumun konusu hatırlatılır. (öfkeyle ilgili ip uçlarının farkına varma) Her hangi bir sorusu olan var mı diye sorulur. Ve bitirilir.