DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME TEKNİKLERİ PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
Advertisements

Öğrenme & Davranışcı Yaklaşım
2/A SINIFI 2.VELİ TOPLANTISI.
ÇOCUKLARDA DAVRANIŞ YÖNETİMİ
ÇOCUKLA İLETİŞİM.
ÇOCUKLA İLETİŞİMDE KULLANILAN DİL.
« Anne-baba olmak zor değildir; ama Anne-babalık etmek zordur» WELL
İPUÇLARI VE KULLANIMI Hülya KAYGISIZ
MERHABA.
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
ÇOCUKLARDA OLUMLU DAVRANIŞ GELİŞTİRME
SINIF KURALLARI.
ÇOCUKLA İLETİŞİM VE ETKİLİ DİSİPLİN
ÇOCUĞA OLUMLU DAVRANIŞ KAZANDIRMA
OLUMLU DAVRANIŞ GELİŞTİRMEDE
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
MERHABA.
HAZIRLAYANLAR NURTAÇ ÜNLÜ DERYA DEMİR GÜLŞAH BAŞARAN
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
HOŞGELDİNİZ.
OLUMSUZ DAVRANIŞ. “ÇOCUKLARI DOĞRU DAVRANIŞA YÖNLENDİRME TEKNİKLERİ” Psik. Dan. Volkan AY.
ÇOCUKTA İSTENMEYEN DAVRANIŞLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
Özgüvenli Çocuk Yetiştirme Seminerini
ZÜBEYDE HANIM İLKÖĞRETİM OKULU REHBERLİK SERVİSİ
ÇOCUKLARDA DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME TEKNİKLERİ.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri
Çocuk ve Yas.
Şenay ERTÜRK Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen.
Engelli Çocuk Ailelerine Önemli Uyarılar
AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI.
OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ
ÇOCUĞUMUN DAVRANIŞLARINI KONTROL ETMESİNİ NASIL SAĞLAYABİLİRİM?
SINIF SINIF YÖNETİMİ YÖNETİMİ
DİSİPLİNDE MOLA (düşündürme) YÖNTEMİ
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
ÇOCUKLARDA OLUMSUZ DAVRANIŞLARI AZALTMA YÖNTEMLERİ
HOŞGELDİNİZ.
BAŞARIYI ETK İ LEYEN ETMENLER Burcu PEZÜK Psikolojik Danışman.
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
Çocukların Güvenli İnternet Kullanımı ile ilgili Ebeveynlere öneriler
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE BAŞETME YÖNTEMLERİ
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
SINIF YÖNETİMİ.
Kişisel Rehberlik Uygulamaları
Bu derste, Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
"Temelinde sevgi olan hiçbir eğitim başarısızlığa uğramaz.“
Birinci Sınıf Çocuklarının Gelişim Özellikleri Fiziksel Özellikleri En az iki kaynaktan edindiği bilgileri kullanarak yeniden anlam kurmaktır. Fiziksel.
özel eğitim semineri-istanbul2008
ÇOCUKLARIYLA İLETİŞİMDE AİLELERE ÖNERİLER
İÇİNDEKİLER Kural nedir?
AİLE(FARKINDALIK) EĞİTİMLERİ. Kişilik Oluşumunu Etkileyen Faktörler 2 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ5 ANNE, BABA, KARDEŞ ARKADAŞ, KOMŞU, AKRABA.
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME YÖNTEMLERİ
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME TEKNİKLERİ PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN AKADEMİK BAŞARISINDA AİLE VE PEKİŞTİREÇ
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Ortaokul Öğrenci Semineri
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE
SINIF İÇİ KURALLAR.
EBEVEYNLERİN ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMESİ
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri.
ZORBA OLMA, ARKADAŞ OL… MuRaT BaYHaN Psikolojik Danışman ADNAN KAHVECİ İLKOKULU Rehberlik Servisi.
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
Sunum transkripti:

DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME TEKNİKLERİ PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN Ayşegül KUZUOĞLU

OLUMSUZ DAVRANIŞLAR ORTAYA ÇIKMADAN ÖNCE

KURALLARIN SONUÇLARIN VE ÖDÜLLERİN TANIMLANMASI Kuralları, kurallara uyulmadığı zaman sonuçlarını, uyulduğunda ise alacağı ödülleri onlara anlatın.

Sınıf Kurallarının Oluşturulması ve Öğrenci Katılımını Sağlama İyi bir sınıf yönetimi için öğrencilerin kendilerinden beklenen davranışları çok iyi anlamalıdır Çocuklar kuralların oluşturulması sürecine ne kadar çok katılırsa, kurallara da o kadar uyarlar Sınıf kuralları AÇIK KISA NET olmalı ve «KARARLI» lıkla ifadelerle edilmelidir SINIFTA KOŞMANIZI İSTEMİYORUM.

Kural Sayısı Kuralların sayısı mümkün olduğunca az olmalıdır. Önerilen maksimum kural sayısı 7’dir. Ancak kural sayısı öğrencilerin yaş ve sınıf düzeyine göre arttırılıp azaltılabilir. Sınıf kuralları, yemek kuralları, lavabo kuralları ayrı ayrı belirlenmelidir. Kuralların Sunumu Kuralların resim yada şekillerle birlikte sunulmasında yarar vardır. Resim ve şekillerle desteklenen kurallar sınıfta, yemekhanede lavaboda herkesin görebileceği uygun bir yere asılmalıdır

Kuralların Öğretilmesi Sınıf kurallarının etkili olabilmesi, öğrencilerin bu kuralları doğru bir biçimde anlamalarına ve bu kurallara uymalarına bağlıdır. • Aşama 1- Söyleme • Aşama 2-Gösterme • Aşama 3-Kontrol ve Yeniden Gösterme Kuralların Uygulanması ve İzlenmesi • Tutarlı Davranmak • Model Olmak • Sık Sık Kuralları Hatırlatmak • Sınıf için oluşturmuş olduğunuz kuralların listesine, kuralların ihlali durumunda uygulanacak yaptırımları da kararlaştırmak önemlidir.

İSTENMEYEN DAVRANIŞ SONRASINDA GÖSTERİLEBİLECEK CAYDIRICI TEPKİLER GÖRMEZDEN GELME Yaptığı olumsuz davranışları ön plana çıkarmak yerine olumlu davranışlara odaklanmak için bu teknikten yararlanılır. Görmezden gelme özellikle dikkat çekmeye yönelik davranışlarda çok etkili olabilir. Çocuk olumsuz davranışın tepkiye neden olmadığını gördükçe bu davranışı yapmaktan vazgeçebilir. Çocukla fiziksel olarak ilgilenmek zorunda kalsanız bile göz kontağı kurmamaya, konuşmamaya dikkat edin.

KESİN BİR HAYIR Eğer sert ve kararlı bir şekilde ""Hayır"" derseniz ve çocuk yapmakta olduğu yaramazlığa ara verirse, hemen başka bir şeyle ilgilenmesini sağlayın. ""Hayır""ı tekrarlamaktan kaçının, çok duymak duyarsızlığa yol açar.

SÖZEL UYARI Çocuğa yanlışını düzeltme şansı tanıyın. "Az önce ne konuşmuştuk?" ya da "Boyama yaparken kuralımız neydi?"" gibi… Böyle bir uyarı en azından, çocuğa yaptığını tekrar değerlendirme fırsatı verir.

Örnek:Sınıf başkanlığını elinden alma, TEPKİNİN BEDELİ Tepkinin bedeli, uygun olmayan davranışı izleyen biçimde, elde ettiği ödüllerin (yıldız, gülen yüz v.b) geri alınmasıdır. Örnek:Sınıf başkanlığını elinden alma, Kolayca kullanılabilir.

MOLA Mola uygulamasında çocuk, istenmeyen davranışı yaptıktan hemen sonra yaklaşık 5 dakika gibi kısa bir süreliğine, bulunduğu ortamdan çıkartılarak yalnız bırakılır. Çocuğa neden dışarı çıkarıldığı söylenir ve Örn:” Sanırım her ikimizde biraz sakinleşmek için zamana ihtiyacımız var. Beni dışarıda bekle, beş dakika sonra konuşalım” denilebilir. Bu süreden sonra çocuğun yaptığı yanlışı anlayıp anlamadığı kontrol edilir şekilde konuşulur. Ara verme süresinin çocuğun protestoları nedeniyle sona erdirilmemesine dikkat edilmelidir. Bunun gerçekleşmesi halinde çocuğun şiddet davranışları da ödüllendirilmiş olur. Çocuk bu tekniğin gerçekleştiği odada karmaşaya neden olduysa, odadan ayrılmadan önce eski haline döndürmekte fayda vardır. Eğer planladığınız gibi uygulayabiliyorsanız, molayı iki hafta kadar süreyle her istenmeyen davranıştan sonra uygulamaya devam edin Mola süresi çok uzun tutulmamalıdır. Mola alanının pekiştirici özelliği olmamalıdır. Mola saldırgan çocuklar için etkili olabilirken içine kapanık çocuklar için kullanılmamalıdır

Kontrol tekniği NASIL YAPILIR? Seni neden çıkardığımı anladın mı? Yaptığın davranış hakkında ne düşünüyorsun? Bu davranışı tekrar etmemek için nelere dikkat etmelisin?

Alternatif Davranış Belirleme Yapılan yanlış davranışın yerine kabul edilebilir yeni bir davranış önermek Örn; duvarı boyamak yerine kağıda güzel bir resim yapmasını sağlamak

Olumsuz Davranışların Değiştirilmesinde Ceza Kullanımı Ceza, bireye istemediği bir şeyin verilmesi, istediği bir şeyin elinden alınması ya da verilmemesidir. Unutulmaması gereken nokta cezanın istenmeyen davranış ortaya çıktıktan sonra verildiği ve amacının istenmeyen davranışı önlemek olmasıdır. Ceza verilen davranış tekrarlanmadığı zaman hemen ödüllendirilmelidir.

Cezanın Bazı Olumsuzlukları Vardır Ceza davranışı azaltmaz, sadece baskılar yani cezanın varlığında ortaya çıkmasını engeller. İyi ve haklı nedenlere dayanmayan ceza başka davranış sorunlarına yol açar. (Korku, kaygı ve saldırganlık gibi). Ceza uygun davranışın ne olduğuna ilişkin bir ipucu sağlamaz. Ceza veren kişinin saldırganlığı ceza alan ve bunu izleyen çocuklar için olumsuz bir modeldir. Ceza cezalandırılan çocukta dargınlık ve içe kapanma gibi olumsuz sonuçlara yol açabilir. Ceza olumlu iletişim kurma fırsatlarını engeller. Ceza güçlünün haklı olduğu imajı yaratabilir. Cezalandırılan çocuğun akademik çalışmalara yönlendirilmesi güçleşir. Bu da ikinci bir cezayı başarısızlığı getirir.

Önemli olan cezayı doğru koşullarda uygulamaktır. Etkili bir ceza, öğrenciyi olumsuz davranışları yapmaktan alıkoyabilir. ÖRNEĞİN • İstenmeyen davranış Derste konuşma • Ceza Öğretmenden almayı beklediği ‘Aferin’i alamama • İstenmeyen davranış Etkinliğini tamamlama • Ceza Teneffüse çıkmama Ceza, özellikle bilerek yapılan olumsuz davranışların yerleşmesini engellemek açısından yararlıdır. Olumsuz etkileri nedeniyle eğitim ortamlarında ceza mümkün olduğunca az kullanılmalıdır. Verilen cezaların fiziksel ceza olmaması ve kişiliğine zarar vermemesi gerekir.

BİR ÖRNEK PROBLEM DAVRANIŞIN TANIMLANMASI A ) Tanım : Sınıfta gezinme. B ) Davranışı ortaya çıkaran etkenler : Yapılan etkinlikte başarısız olduğunda, kendisiyle ilgilenilmediğinde ( sürekli kendisiyle öğretim yapılsın, konuşulsun istiyor. ) ve engellendiğinde ( oynamakta olduğu materyal elinden alındığında ) problem davranış ortaya çıkabiliyor. UYGUN ALTERNATİF DAVRANIŞ BELİRLEMEK A) Tanım : Dikkat çekmek için etkinliği bırakmak yerine; parmak kaldırabilir, isteğini sözel olarak ifade edebilir. ( ör: öğretmenim ödevime bakar mısın, ödevimi yapamıyorum yardım eder misin ? vb. ) Etkinliklerde başarısız olduğunda öğretmenden yardım, etkinlik tekrarı isteyebilir ( öğretmenim yapamıyorum diyebilir, yeniden oynayabilir miyiz diye sorabilir. ) B ) Öğretim yöntemi : Alternatif davranışlar ödüllendirilerek, problem davranışlar görmezden gelinerek öğretilir. Ör: Sırasında oturup, öğretmeni dinlediği durumlarda bu davranışı vurgulanarak ödüllendirilir, sınıfta gezindiği durumlarda ise hiç ilgilenilmez, gezinme davranışına ödül olacak hiçbir uyaran verilmez. A ) Aferin, çok güzel olmuş vb., Defterine yıldız atmak, gülen yüz yapmak, şeker , çikolata gibi her çocuğun sevebileceği yiyecekler vermek ,Topla oyuncak arabalarla oynamak. B ) Önce sürekli pekiştirme daha sonra zaman aralıklı pekiştirme tarifesi kullanılacak.

ÇOCUĞUN UYUMLU DAVRANIŞINI ARTIRMA Çocuk istenen davranışı yapmaya başladığı zaman onun bu davranışa devam etmesi yönünde pekiştirici sözler söyleyin.

İyi Davranışları Övün Beklediğinize azıcık yakın olan davranışları bile övün. Ufak şeylerle başlayın; Verilen bir işi doğru yapma” Siz konuşurken sessiz kalabilme Uyarılmadan ödeve başlamak gibi. Davranış doğru olarak her tekrarlanışta övgünüzü belirtmekten çekinmeyin. Açık ve anlaşılabilir konuşun. Böylece çocuk, hangi davranışının ne sebeple övgü aldığını anlayabilsin ve tekrarlama isteği duysun; Örneğin: “Bu sabah pek usluydun.” yerine, “Bu sabah gürültü yapmadığın sınıf çok huzurluydu teşekkür ederim.”

Rahatsız Edici ama Zararsız Davranışları Görmezden Gelin Nelerin zararsız olduğuna karar verin ve onları görmezden gelin. Rahatsız edici davranışların aksini yaptığında övün; örneğin: Eğer çocuğunuz kapıları çarpıyorsa ve siz de bunu görmezden gelmeye karar verdiyseniz, kapıyı çarpmadığında, “Kapıyı yavaşça kapadığın için teşekkür ederim.” demelisiniz.

Çocukla Konuşurken Olumlu Kelimeler Kullanın Örneğin: “Ona derhal sıraya geç!” yerine, “Lütfen sırana geç” demelisiniz. OLUMSUZ KELİMELER ÖĞRETMEMİŞ OLURSUNUZ.

Tek Bir iş Verin Çocuğa isteğinizi bir kez de kendi ağzıyla tekrarlatın, işi bitirmesini bekleyin ondan sonra diğer bir iş verin.

Çocuğu doğru davranış sergilediğinde ödüllendirin.

BU ÖDÜLLER ; Sözel ödüller; övme ifadeleri Simgesel ödüller; yiyecek, içecek, oyuncak Sözel ödüller; övme ifadeleri Etkinlik ödülleri; şarkı söyleme, oyun oynama

Nasıl Gözükür Nasıl Konuşur Uygun beden dili kullanarak Arkadaşınıza bakın. Gülümseyin. Arkadaşınıza yakın oturun. Yakın arkadaşınız başka birisiyle oynadığında kıskanç olmayın. Arkadaşınız kendini kötü hissettiğinde destek olun. Arkadaşınıza olumlu şeyler söyleyin. “İstermisin …..? “Ne yapmak istersin?” Uygun bir ses volümü ile Arkadaşca bir ses tonu ile Birlikte Gülün