AKRAN ZORBALIGI Yrd. Doç. Dr. Nüket İŞİTEN 10.04.2017.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
Advertisements

Şİddet Muhammet GÜLER.
Yrd. Doç. Hatice DEMİRBAŞ G.Ü.Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü
ANA BABA VE ERGENLİK.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği, 2 Koç Üniversitesi
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
11-12 YAŞ GRUBU ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Çetin SARIYILDIZ Rehber Öğretmen
Okullarımızda Yaygın Bir Sorun:
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
ANNE BABA TUTUMLARI.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Çocuk Psikiyatrisinde acil durumlar
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
AKRAN BASKISI.
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
AKRAN BASKISI Çocukluktan yetişkinliğe geçiş sürecinde, ergenlik döneminde gençler akranlarıyla daha fazla vakit geçirmeye başlar ve akranlarının kendilerini.
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
BİREYSEL MOTİVASYON TEKNİKLERİ
AKRAN ZORBALIĞI.
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İdareci-Öğretmen Semineri
ZORBALIK.
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
AKRAN BASKISI.
ŞİDDET NEDİR???.
Bölüm 10 Riskli Davranışlar ve Duygusal Rahatsızlık
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
BÖLÜM 6 CİNSELLİK. BÖLÜM 6 CİNSELLİK CİNSELLİK Ergen Cinselliğini Keşfetmek Cinsel Tutum ve Davranışlar Ergen Gelişiminin Normal Bir Parçası Cinsellik.
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI VE Ş İ DDET. Madde kullanımı Gençler çok farklı nedenlerle madde kullanırlar. Ergenli ğ in hedefi güçlü bir kimlik oluşturmaktır.
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
ÇOCUK VE SUÇ.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
BÖLÜM 5 OKUL. BÖLÜM 5 OKUL Okulun DDB’ye yol açmadaki rolü özellikle eğitimciler OKUL İLE İLGİLİ ETMENLERİN NEDENSEL AÇIKLAMALAR OLARAK ELE ALINMASI.
MURAT KARADUMAN AFYONKARAHİSAR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
ERGENLİK DÖNEMİ(12-18 YAŞ)
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
ANA BABA VE ERGENLİK.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ ADIYAMAN
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
ZORBALIK –AKRAN ZORBALIĞI VE BAŞ EDEBİLME YÖNTEMLERİ
AKRAN BASKISI.
AKRAN ZORBALIĞI.
Çocuklara Yönelik Şiddetin Önlenmesi
ŞİDDET.
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
AİLEDE İLETİŞİM.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
Sunum transkripti:

AKRAN ZORBALIGI Yrd. Doç. Dr. Nüket İŞİTEN 10.04.2017

Girişkenlik/ suçluluk İşlem öncesi Evre Erinlik DÖNEM YAŞ FREUD ERİCKSON PİAGET KOHLBERG Bebeklik 0-18 ay Oral D. T Güven /Güvensizlik Duyu Hareket Ahlak Öncesi Erken Çocukluk 18ay-6y Anal Fallik Özerklik/ şüphe Girişkenlik/ suçluluk İşlem öncesi Evre Geç Çocukluk 6-12y Örtülü D. Çalışkanlık/ Aşağılık Somut işlemler 2. Evre 13-21y Genital D. Kimlik kazanma/ rol karışıklığı Soyut İşlemler 3-4. Evre Genç Yetişkinlik 20-45y Yakınlık/ Yalıtılmışlık 5. Evre Orta Yaş 45-60 Üretkenlik/ durgunluk 6. Evre (çok nadir) İleri Yaş 60-/ Bütünlük/ umutsuzluk 10.04.2017

Çocukluktan yetiskinlige geçis sürecinde, ergenlik döneminde gençler, akranlarıyla daha fazla vakit geçirmeye baslar ve akranlarının kendilerini ailelerinden daha iyi anladıgını düsünür ve inanır. Kendilerini, o akran gruplarının dogal bir parçası olarak görür ve gruptaki diger üyelere benzemeye çalısırlar. Ergenlik döneminde ait olma, kabul görme, sosyal onay, baglanma gibi sosyal gereksinmeler genç tarafından daha yogun bir sekilde yasanır ve bu, gencin akran grubunun kontrolüne girmesine yol açar. 10.04.2017

Akran gruplarının bu dönemde ergenin tercihleri üzerindeki etkisi daha belirgin hale gelmektedir. Başkalarının ergen hakkındaki görüşleri ve ergenin hakkında neler düşünüldüğü ergenin düşüncesinin merkezine yerleşir. Ergenler bu dönemde kimlerin ve ne tür davranışların akran grupları tarafından olumlu biçimde kabul gördüğünü araştırarak bunları uygulamaya çalışır. Bu nedenlerle dış görünüşe verilen önem de belirgin 10.04.2017

Akran grubunun kontrolüne girmek pesinden akran baskısını da beraberinde getirmektedir. Akran baskısı kisinin, yasıtları tarafından kendilerine benzer sekilde davranması için zorlanmasıdır. Bu kavram, kisinin arkadasları tarafından kabul edilme, onaylanma gereksiniminden ortaya çıkar. Kisi, grup tarafından dıslanmamak, onay almak, grubun bir parçası olmak ya da alay edilmemek için akran baskısına boyun eger. 10.04.2017

ERGENLİK . Çocuklukla yetiskinlik arasınd’a, gençlik ya da delikanlılık adı da verilen ve on lu yaşlardan, yirmili (uzamış ergenlıkle yirmibeşli) yaşlara dek uzanan dönemdir. Bu dönem psikolojik alanda önemli degisikliklerin oldugu, hızlı bir büyüme ve olgunlasma çagıdır (Yörükoglu, 1994). Fiziksel degisikliklerin yogun olarak yasandıgı ve bireyin bu sürece uyum saglamak için çaba harcadıgı bir dönemdir. Ergen kendini tanımak, kim ve ne oldugunu, ne yapmak istedigini kesfedebilmek istemektedir. 10.04.2017

Ergenlikte arkadaslıgın önemli bir yeri vardır. Kisilerarası iliskiler, karsı cins, cinsellik, ahlaki degerler gibi alanlarda kendi bireyselligini basarılı bir sekilde yürütmek ister. Ergenlikte arkadaslıgın önemli bir yeri vardır. Arkadaslık ergenin toplumsal becerilerini kazanmasında, kendini tanımak için yaptıgı arastırmalarda, kimliginin sekillenmesi açısından önemli bir yere sahiptir. 10.04.2017

Bununla birlikte ergenin olumlu arkadas iliskileri gelistiremeyisi veya arkadaslarıyla kurduğu çatısmalı iliskiler daha sonra yasayacagı problemlerin belirtileri olabilmektedir. 10.04.2017

Olumsuz akran grupları da ergenin davranıslarının yönünü belirleyen unsurlardan birisidir (Lempers, 1993; Akt: Yıldırım, 2007). Ergenlik döneminde yogunlasan aitolma, kabul görme, baglanma gibi gereksinimler gencin akran grubunun kontrolüne girmesine yol açabilir (Aydın, 1999). Her konuda dengesizlik içinde olan ve denge olusturmaya çalısan ergen, arkadaslık konusunda dengesizlik içinde degildir. Bu dönemde akranlarının ergen üzerindeki etkisi çogu kez ailenin etkisi kadardır (Cüceloglu, 1996). 10.04.2017

Bazen ergenler sırf arkadaslarına uyum saglamak amacıyla istenmeyen davranıslar sergileyebilmektedirler. Özellikle duygusal problemleri bulunan ergenlere anne-babaların sundugu destek azalmakta arkadaslarının destegi ise artmaktadır. Arkadas desteginin artısı ile genç, akranlarının kontrolüne girebilmektedir. Bu durum akran baskısını da getirmektedir (Helsen vd., 2000; Akt: Yıldırım, 2007). 10.04.2017

fazlasıyla yapan bir yapıya bürünür (Durmuş, 2003). Ebeveyn tutumları ergenin aile içindeki davranışlarını ve psikolojisini şekillendirmektedir. Otoriter bir ailede yaşayan ergen, ergenlik dönemi ve sonrasında her şeye başkaldıran ya da içine kapanık bir kişilik gelişimi gösterebilir. Her şeye başkaldıran çocuk otoriter aile yapısında kendisiyle sağlıklı iletişim kurulmadığı için kendini kontrol edemeyen ama çevresine hâkimiyet kurabilen bir yapıya sahip olabilmektedir. İçine kapanık bir kişilik geliştiren gençler ise her şeye boyun eğen, korkak, çekingen, kendisinden istenileni fazlasıyla yapan bir yapıya bürünür (Durmuş, 2003). 10.04.2017

Birçok araştırma bulgusu, annelerin her iki cinsiyetteki çocuğa karşı benzer davranışlar gösterdiğini, babaların ise kız ve erkek çocuklara karşı farklı tutumlar içinde olduklarını ortaya koymuştur. Diğer bir deyişle; babalar annelerden daha çok cinsiyet ayrımı yapmaktadırlar. Bu doğrultuda; babaların oğullarına karşı daha katı, yönlendirici, daha az şefkatli davrandıkları, kız çocuklarına kıyasla daha çok ödül ve ceza verdikleri, kızlarına ise daha olumlu ve hoşgörülü davrandıkları belirtilmektedir 10.04.2017

aile yapısı, ailenin problem çözme yöntemleri, ergenlerin şiddet eğilimleri ve madde kullanımları arasında güçlü ilişkiler bulunmaktadır. Avcı’nın araştırmasında (2006) suça yönelen ergenlerin ailelerinde genel aile işlevlerinde yetersizlikler tespit edilmiştir. 10.04.2017

negatif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Ergenlerin ruh durumu çoğu zaman dalgalıdır. Ergenler enerjilerinin önemli bölümünü kendilerini başkalarından ayıran farklılıklar üretmeye ayırırlar. Bütün bunlar saygın bir benlik oluşturma kaygısından doğmaktadır. Farklılaşma ihtiyacı ergenleri farklı grupların üyesi olma yönüne iterken, bu yönelim ergenin okul ve aileyi algılama biçimlerini olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Örneğin, Aktuğ (2006) tarafından yapılan çalışmada öğrencilerin yaşadıkları akran baskısı ile genel, ailevi ve akademik benlik saygıları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. 10.04.2017

suça yönelme olasılığı kat kat artmaktadır. Ergenlerin psikolojik olarak çalkantılı oldukları bu dönemde karşı karşıya oldukları bazı riskler vardır. Bunlar şiddete uğrama veya şiddet uygulama, evden kaçma ve suça yönelme, madde kullanımı ve intihar olarak sıralanabilir. Bütün bu risk faktörleri kendi aralarında çeşitli güçlü ilişkilere sahiptir. Örneğin, evden kaçan ya da madde kullanan bir ergenin suça yönelme olasılığı kat kat artmaktadır. Bahsedilen bu risklerin en yaygın olanı şiddettir. 10.04.2017

Şiddetin başlıca kaynaklarından biri de şiddete maruz kalmış olmadır. Ergenler şiddete maruz kalırken aynı şekilde yüksek oranlarda şiddet de uygulamaktadır. Şiddetin başlıca kaynaklarından biri de şiddete maruz kalmış olmadır. Şiddet adeta bir kısır döngü oluşturmakta, şiddete tanık olan veya maruz kalanların şiddet uygulama oranları da artmaktadır. 10.04.2017

ergen şiddetini belirlemede güçlü bir risk faktörüdür ergen şiddetini belirlemede güçlü bir risk faktörüdür. Çoğu araştırmacı ergenlerde gözlenen şiddet ve saldırganlığın yoksullukla bağlantılı olduğunu düşünmektedir. Aileler yoksul çevrelerde yaşadıklarında ebeveynler çocuklarına sağladıkları bakım ve gözetim konularında fazla etkili olamamaktadırlar ve bu durum saldırganlığın ve suçun artmasına neden olmaktadır. Aşırı yoksulluk sosyal dokuya zarar vermektedir. Bu durum sosyal kurumların ve yetişkinlerin, gençlerin gereksinim duyduğu rehberliği ve danışmayı sağlamasını güçleştirmektedir (Steinberg, 2007).

Ergenlerin gelişimini sağlıklı biçimde sürdürmesini engellemesi açısından karşı karşıya olduğu bir diğer risk unsuru da kuraldışı davranışlar sergileme ve suça yönelmedir. Türkiye’nin de içinde bulunduğu tüm dünya ülkelerinde çocuk suçluluğuna ilişkin yapıla gelen araştırmalar, anti-sosyal adı verilen suçluluk davranışının, özellikle on dört yaş dolaylarında görüldüğünü ortaya koymuştur. 10.04.2017

ergenlerin aile ilişkilerini algılamalarının bazı değişkenlere göre incelenmesi amacıyla yapılan çalışmada erkeklerin kızlara göre problem çözmede daha başarılı oldukları ve 1 kardeş olanların daha rahat problemlerin üstesinden geldikleri bulgulanmıştır. 15 yaşını doldurmuş olan ergenlerin daha rahat iletişim kurdukları ve duygularını daha rahat ifade ettikleri saptanmıştır. Ayrıca, anneleri okur-yazar ya da ilkokul mezunu olan ergenlerin iletişim kurmada daha başarılı oldukları, anneleri lise ya da dengi okul mezunu olanların ise duygularını daha rahat ifade edebildikleri belirlenmiştir. İlk çocuk olanların genel işlevlerde daha başarılı oldukları görülmektedir. Problemleri çözme ve iletişim kurmada ergenler ve anneleri arasında anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır.

Ergenlikte Ruhsal Problemler yapılan bir çalışmada, kız öğrenciler arasında ağır depresyon görülme oranı %9,6, erkek öğrenciler arasında %5,4 olarak belirlenmiştir. 10.04.2017

olan veya maruz kalanların şiddet uygulama oranları da artmaktadır. risk faktörleri Örneğin, evden kaçan ya da madde kullanan bir ergenin suça yönelme olasılığı kat kat artmaktadır. bu risklerin en yaygın olanı şiddettir. Ergenler şiddete maruz kalırken aynı şekilde yüksek oranlarda şiddet de uygulamaktadır. Şiddetin başlıca kaynaklarından biri de şiddete maruz kalmış olmadır. Şiddet adeta bir kısır döngü oluşturmakta, şiddete tanık olan veya maruz kalanların şiddet uygulama oranları da artmaktadır. 10.04.2017

Aile yapıları ve yoksulluk ergen şiddetini belirlemede güçlü bir risk faktörüdür. bir diğer risk unsuru da kuraldışı davranışlar sergileme ve suça yönelmedir. Suçlu gençler çocukluklarında standart zekâ testlerinden akranlarına göre daha düşük puan alma eğilimindedir ve okul başarıları da daha düşüktür (Steinberg, 2007). Suça karışan ergenlerin bireysel ve ailevi özelliklerin üzerinde Akduman ve arkadaşlarının (2007) bulguları bu konuyu bütün açıklığı ile gözler önüne sermektedir: yaş artıkça suça bulaşmanın artması, erkek ergenlerin daha fazla suça karışmaları yanı sıra, düşük anne-babaeğitim düzeyi, parçalanmış aileden gelme (%64) ve göç ergen suçluluğu ile ilişkilidir. Şiddetle ilgili en çok üzerinde durulan faktörlerden biri de kitle iletişim araçlarıdır 10.04.2017

%53,9’unun erkek dir. Bu öğrencilerin %54’ünün annesi tarafından, %43,4’ünün aile içinde anne babası tarafında şiddete maruz kaldığı, bunların ;%46,1’inin kız %53,9’unun erkek dir. Bu öğrencilerin %54’ünün annesi tarafından, %46’sının ise babası tarafından şiddet gördüğü; annelerin şiddet uygularken çoğunlukla terlik , babaların ise tekme-tokat gibi yöntemleri kullandığı görülmüştür. 10.04.2017

%15,8’i cinsel şiddet ile karşılaşmıştır Çocuklarda ve Gençlerde Artan Şiddet Eğilimi ile Okullarda Meydana Gelen Olayların araştırılarak, Alınması Gereken Önlemlerin Belirlenmesi Amacıyla Kurulan Meclis Araştırması Komisyon Raporu’na göre, raporun hazırlanmasından önceki son üç ay içinde evde, okulda ve sokakta gençlerin %22’si fiziksel şiddet, %53’ü sözel şiddet, %36,3’ü duygusal şiddet ve %15,8’i cinsel şiddet ile karşılaşmıştır 10.04.2017

. Aynı üç ay içerisinde, öğrencilerin % 35,5’i fiziksel, % 48,7’si sözel, % 27,6’sı duygusal, % 11,7’si cinsel şiddet uygulamıştır. Ceza ve infaz kurumlarındaki çocukların, bu kurumlara girmeden önceki son üç ayda fiziksel şiddet ile karşılaşma sıklığı yüzde 69,2 olduğu, fiziksel şiddet uygulama sıklığının ise yüzde 69,3 olduğu ayrıca raporda bildirilmiştir (TBMM, 2007). 10.04.2017

Ergenlikte Riskli Davranışlar ve Madde Kullanımı Toplumsal kurallarla çatışan davranışlar, intihar düşüncesi madde kullanımı bu risklerden bazılarıdır sene tekrarı olan erkekler ile karne notu düşük olan kız ve erkek öğrenciler daha çok kuraldışı davranış eğilimi bildirmişlerdir. Kız ve erkeklerde babanın eğitim düzeyinin yüksekliği ve az çocuklu ailede yaşama, kızlarda ise annenin eğitim düzeyinin ve aile gelirinin yüksekliği kuraldışı davranışlarla ilişkili ailesel özellikler olarak bulunmuştur. 10.04.2017

Madde kullanım riski erkeklerde Başka bir deyişle gencin yaşadığı bir ruhsal travmaya, içinde bulunduğu depresyona verdiği bir yanıt, bir uyum çabasıdır. Bir diğer riskli davranış ise alkol, sigara vb. maddeleri kullanmaya başlama veya bu maddelere bağımlı olmadır. Madde kullanım riski erkeklerde eroin kullanımı için 10 kat, esrar için yaklaşık 4 kat, ekstazi için ise yaklaşık 3 kat daha fazladır. 10.04.2017

Üst SES gruplarında görüşme oranları daha yüksektir Öğrenci ergenlerin %73,1’i rehber öğretmenle özel bir görüşme yapmadığını bildirmiştir. ERP96 araştırmasında %22,4 olan rehberlik servisine başvuru oranı 2008 yılında %27’ye çıkmıştır. Üst SES gruplarında görüşme oranları daha yüksektir Başvuru nedenlerinde arkadaşlar ile ilgili sorunlar 2 sıradadır. (%39 Dersler, %14.9 Ark). Gör nedenleri gelişimsel değil problem çözme odakıdır. 10.04.2017

Erkekler kızlara göre baba ile daha çok tartışırken; kızlar anne, küçük kız kardeşler ve ağabey ile erkeklere göre daha çok tartışmaktadır. Kırsalda yaşayan ergenlerde hiç kimse ile tartışma/çatışma yaşamadığını belirtenler kenttekilerden yüksekken; anne, baba, ağabey ve abla ile yaşadıkları çatışmaların oranı da kenttekilerden düşüktür. Düşük SES gruplarında aile içindeki tartışmalar daha fazla yaşanmaktadır 10.04.2017

Aile içinde şiddete maruz kalma %60,1 Kırsal bölgelerde yaşayanlar hanede şiddet içerikli olayların kenttekilere göre daha az yaşandığını belirtmektedir Ergenlerin evde temel olarak sözel şiddete maruz kaldığı (%35,8), bunu %8,7 ile fiziksel şiddetin ve %0,6 ile cinsel şiddetin takip ettiği bulunmuştur. Kızların evde fiziksel olaylara hiç maruz kalmama oranı erkeklere göre biraz daha yüksektir. Alt SES’tekilerin evde fiziksel şiddete maruz kalma oranı üst SES’tekilere göre daha fazladır 10.04.2017

Ergenlerin okulda en sık uğradığı şiddet biçimleri sözel (%27), fiziksel (%10), ve (%3) şiddet biçimleridir 15 yaş altındakilerin okulda fiziksel şiddete maruz kalma oranları biraz daha yüksektir. Erkeklerin okulda fiziksel şiddete maruz kalma oranları kızlara göre biraz daha fazladır. 10.04.2017

Ergenlerin okulda cinsel tacize (sözlü sarkıntılık, elle taciz vb Ergenlerin okulda cinsel tacize (sözlü sarkıntılık, elle taciz vb.) maruz kalma sıklığı sosyal ve demografik özelliklere göre farklılık göstermemektedir. Erkeklerin okulda fiziksel şiddete maruz kalma oranları kızlara göre biraz daha fazladır 10.04.2017

Sözel ve fiziksel şiddet daha çok öğretmenler tarafından uygulanırken, Okulda ergene şiddet uygulayanların bu araştırmanın bulgularına göre, toplamda en fazla şiddet uygulayanların öğretmenler olduğu, bunu arkadaşlar ve idarecilerin takip ettiği görülmektedir. Sözel ve fiziksel şiddet daha çok öğretmenler tarafından uygulanırken, cinsel şiddeti uygulayanların genellikle ergenin arkadaşları olduğu görülmektedir. 10.04.2017

15 yaş üstündekilerin sokakta cinsel tacize uğraması 15 yaş altındakilere göre az da olsa yüksektir. Kızlar erkeklere göre sokakta daha fazla cinsel tacize uğramaktadır %39,5’i de arkadaşlarından cinsel şiddet gördüklerini ifade etmişlerdir. 10.04.2017

Sokakta sözel şiddete maruz kaldığını belirten ergenler kendilerine şiddet uygulayanların arkadaşları (%48,7) ve tanımadıkları kimseler (%41,7) olduklarını belirtmişlerdir. 10.04.2017

ailede şiddet içerikli olayların yaşanma sıklığı arttıkça ergenin küsme, sözel ve fiziksel şiddet uygulama oranının da arttığı görülmüştür. Ayrıca, ailesinde sürekli şiddet yaşanan ergenlerin bir sorunla karşılaştığında aldırış etmeme davranışı diğer gruplardan belirgin biçimde yüksek olduğu bulunmuştur. Sonuç olarak, ailede şiddetin ergenleri ya şiddete yönelttiği ya da sorunlara karşı duyarsızlaştırdığı görülmektedir. 10.04.2017

Son bir yıl içerisinde bir başkasına fiziksel şiddet uyguladığını belirten ergenlerin oranının %21,2, sözel şiddet uygulayanların %33,3 ve cinsel şiddet uygulayanların %2,9 olduğu görülm ektedir. Erkeklerin kızlara göre başkalarına şiddet uygulama oranı belirgin bir şekilde yüksektir. Kırsaldakilerin bir başkasına fiziksel şiddet (dayak yeme, zor kullanma vb.) uygulama sıklığı kenttekilerden düşüktür. Ayrıca kırsaldakilerin bir başkasına sözel ve cinsel tacizde bulunma sıklığı kenttekilerden anlamlı ölçüde düşüktür

Zorbalığın belli bir süre tekrarlama özelliği vardır. zorbalıkla ilgili bir derleme çalışmasında, zorbalığın tanımlarında bulunan ortak noktaların altını çizmektedir. Bunlar; Zorbalık, bilinçli ve kasıtlı olarak yapılan ve kurbana fiziksel, zihinsel, sosyal ya da psikolojik zarar verme amacı güden söz ve eylemleri içerir. Zorbalığın belli bir süre tekrarlama özelliği vardır. Kurban kendini koruyamayacak ve savunamayacak durumdadır. Zorbalar eylemlerini bireysel ya da grupla yapabildikleri gibi, kurbanlar da bu eylemlerden bireysel ya da grup olarak zarar görebilirler. Zorbalar, bu tür eylemlerden dolayı genellikle kendilerine çıkar sağlayabilirler. 10.04.2017

Zorbalığa İlişkin Kuramsal Açıklamalar Araştırmacılar, zorbalığa ilişkin açıklamalarını farklı kuramlara dayandırmaktadırlar. Literatürde çoğunlukla sosyal bilgi işleme, zihinsel çerçeve kuramı ve ahlak gelişimi kuramlarının zorbalığı açıkladığı görülmektedir. 10.04.2017

Zorbalığın Türleri Zorbalık türleri doğrudan zorbalık ve dolaylı zorbalık olarak sınıflanmaktadır Doğrudan zorbalık fiziksel ve sözel saldırı davranışlarını içerirken, dolaylı zorbalık ise kasıtlı yalnız bırakma veya sosyal ortamlardan yalıtım gibi davranışları içermektedir (Totan, 2007). 10.04.2017

Akran Zorbalığının Görülme Sıklığı öğrencilerin % 35’i kurban, %30’u zorba/ kurban ( hem zorba hem de kurban olma durumu) ve % 6’sınında zorba olduğu bulunmuştur Zorbalık türlerine göre bakıldığında ise, kurbanlarının % 34’ünün fiziksel zorbalığa, % 29’unun sözel zorbalığa, % 21’inin dolaylı zorbalığa ve % 11’inin ise eşyalarının zarar görmesi şeklinde zorbalığa maruz kaldıklarını belirtmişlerdir 10.04.2017

Akran Zorbalığının Nedenleri Okullarda meydana gelen zorbalığın nedenlerini yalnızca okul ortamında aramak doğru sonuçlara ulaşmayı güçleştirmektedir. Okullarda yaşanan şiddet, saldırganlık ve zorbalık olaylarının nedenini kişi, okul ortamı ve toplum olarak üç düzeyde ele almak mümkündür. İstenmeyen davranışlar bu değişkenlerden yalnızca birinin sonucu olarak değil, genellikle bu üç grupta toplanan değişkenlerin etkileşiminin bir sonucu olarak ortaya çıkmaktadır 10.04.2017

Zorba ve Kurban’ın Özellikleri Zorbaların sert disiplin teknikleri aracılığı ile ve bedensel ceza alarak yetiştirildikleri sonucuna ulaşılmaktadır. Zorbalar düşmanlık hisleri ile dolu, saldırgan, atak ve genellikle popüler bireylerdir. Anne babalarının kullandıkları saldırgan disiplin tekniklerinin ve ailelerin saldırganlığa gösterdikleri esnekliğin çocukta saldırgan davranışın ortaya çıkma riskini arttırdığını ileri sürülmüştür. (-Akran zorbalığı gösteren bireylerin empati gücünün çok zayıf olduğu bulunmuştur.. 10.04.2017

Kurbanların fiziksel olarak zayıf, kendine güvenlerinin düşük, diğer çocuklardan daha duyarlı, kaygılı, mutsuz ve çekingen olduğuna inanılır. 1. Pasif Kurban. Utangaç, duyarlı, güvensiz ve aşırı korunmuş çocuklardır. Zorbalığa kaçınarak ya da ağlayarak tepki verirler ve durumdan çok etkilenirler. 2. Kışkırtıcı Kurbanlar Aynı zamanda saldırgan özellikler de gösterirler. Daha güçlü olanlar tarafından zorbalığa uğratılırken, kendinden daha güçsüz olanlara ise zorbalık yaparlar. 10.04.2017

Araştırma bulgularına göre, kurban ve zorba çocuklar kurban ve zorba olmayan çocuklara göre daha yalnızdır ve akademik başarıları daha düşüktür . 10.04.2017

Akran Zorbalığında Aileye İlişkin Özellikler Anne ile olumlu bağlanma geliştirmemiş çocuklar, çevresine karşı güvensiz, aşırı şüpheci ve başkalarına düşmanca yaklaşırlar. Bandura’nın sosyal öğrenme kuramına göre, aile içi anlaşmazlık çocukların akran ilişkilerini olumsuz etkileyebilir. Aşırı cezalandırıcı ebeveynlik stilinin çocuklarda zorbalığı arttırdığını, zorbaların destekleyici olmayan ilgisiz ebeveynlere sahip oldukları. Aşırı koruyucu, kollayıcı, az denetleyici ve katılımcı ve eleştirel ebeveyn tarzlarının çocukta kurban olma olasılığını arttırır. 10.04.2017

Zorbalığın Neden Olduğu Sorunlar Zorbalığa maruz kalan çocukların daha fazla psikolojik yardıma gereksinim duydukları, depresyon ve kaygı düzeylerinin daha yüksek olduğu ve benlik saygılarının da daha düşük olduğu bildirilmektedir. Kurbanlarda enürezis de geliştiğine ilişkin bulgular vardır 10.04.2017

Kızlar arasında daha çok yeme bozuklukları görülmektedir. Her ikisinin de kendilerini algılayış şekillerine bakıldığında, kendilerini kaygılı, yalnız, düşük benlik değeri olan kişiler olarak algıladıkları görülmektedir. Zorbalıkta, erkeklerin daha çok kaygı, depresyon, yeme bozuklukları ve psikosomatik semptomlar gösterdikleri hem kurbanlar hem zorbalar arasında kaydedilmiştir. Kızlar arasında daha çok yeme bozuklukları görülmektedir. Zorbalıkta hem zorbalar hem kurbanlar hoşlanma ve kızgınlık duygularını daha çok yaşadıkları ancak kurbanların zorbalardan daha çok şaşkınlık ve üzüntü yaşadıkları kaydedilmiştir 10.04.2017

Zorbalarda, erken yaşlarda sigara ve içki, özel ve kamu mallarına zarar verme, kötü arkadaş gruplarına dahil olma, düşük akademik başarı, okul devamsızlığı ve yeteneklerinin veya zihinsel kapasitelerinin altına çalışma söz konusu olabilir. Erken yaşlarda saldırganlık olarak kendini gösteren zorbalık sonraki dönemde silah taşıma, tecavüz, soygunculuk ve gasp gibi çok ciddi sonuçlara öncülük edebilir 10.04.2017

YIKICI DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI GÖSTEREN PSİKOPATOLOJİLER 1. DEHB 2. Davranım- Dürtü kontrol Boz. 3. Otistik Spektrum Boz. 4. Mental Retardasyon 5. Duygu Durum Boz. 10.04.2017

10.04.2017

Arastırma sonucu Sargın, Nurten Okullarda çatışma, zorbalık, baskı ve şiddetin hızla arttığı gözlenmektedir. Öğrencilerin temel yaşambecerileri içerisinde çatışmayı olumlu yollarla çözmek, şiddeti en aza indirmek, akran baskısını azaltmakgibi durumların olması gerektiği düşünülmektedir. Yapılan bu çalışma ile de akran baskısı azaltılmayaçalışılmış ve uygulanan program deney grubu üzerinde etkili olmuştur. Bu sonuca göre aşağıdaki önerilere yer verilmiştir. - Akran baskısı uygulayan öğrencilerle uygulamaya dayalı çalışmaların okullarda sıklıkla uygulanması, - İzleme çalışmalarının yapılması, - Okullarda çalışan psikolojik danışmanlar tarafından bu öğrencilerle bireysel ve grupla danışmalar yapılarak, öğrencilere akran baskısını azaltmak için sahip olmaları gereken becerileri kazandırmak amacıyla psiko-eğitsel programların geliştirilip uygulanması, - Öğretmen ve ailelerle işbirliği içerisinde çalışılması önerilmektedir. 10.04.2017

TESEKKÜRLER..................... 10.04.2017