Model ve Teoriler Bölüm 14 İletişim ve İşbirliği Modelleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Alptekin GÖKÇEYREK | Teknik Satış Danışmanı
Advertisements

Selçuk Salur Muzaffer Şenli
Support.ebsco.com CINAHL Plus with Full Text Temel Arama Kullanıcı Kılavuzu
İşletmeler İçin Bir E-Learning Sistemi Geliştirme Modeli
İNTERNET.
EĞİTİMDE WEB 2.0 KULLANIMI
Bilgisayar Ağlarına Giriş
GESTURE BASED INTERFACE
BTEP 203 – İnternet ProgramcIlIğI - I
Burcu Musaoğlu Data Sistem A.Ş..
HER AN HER YERDE PROGRAMLAMA (Ubiquitous Computing)
Bilgi? Öğrenme, araştırma veya gözlem yolu ile elde edilen gerçek.
AB Bilgi ve İletişim Teknolojileri Politika Destek Programı BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ POLİTİKA DESTEK PROGRAMI ( ) 2011 YILI İŞ PROGRAMI.
Uzaktan Eğitim ve e-Öğrenme İçin Açık Kaynak Kodlu Çözüm Önerileri
IT 504 İnternet ve Web Programlama Tanıtım Yrd. Doç. Yuriy Mishchenko.
Bölüm 1 Ağlar ve Verİ İletİşİmİ
 BÜTÜNLEŞME Çevrenin taleplerinin karşılanması için gerekli bölümler arasındaki birliğin kalitesini ifade etmektedir. Bu tanım, bağımsız birimler arasındaki.
T.C. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Ders: İnsan Bilgisayar Etkileşimi Ders Sorumlusu: Doç.
İnternet üzerinden iletişim araçları
YAZAR: Aylin TUTGUN ÜNAL
Eğitici Eğitimlerinin Organizasyonu
Bilgi? 1. Ö ğ renme, araştırma veya gözlem yolu ile elde edilen gerçekler 2. İ nsan zekâsının çalışması sonucu ortaya çıkan düşünce ürünü.
Bilgi? Öğrenme, araştırma veya gözlem yolu ile elde edilen gerçek,
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
İLETİŞİM ÇÖZÜMLERİNDE ENTEGRASYON
UZAKTAN EĞİTİMDE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ
MİMİO Hazırlayanlar Duygu Akdiş Ayşenur Konur
BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ
UZAKTAN EĞİTİM Prof.Dr.Petek Aşkar
PLAYSTATION EĞLENCE KONSOLU
ARAŞTIRMA - UYGULAMA MERKEZİ BİLGİ SİSTEMİ KOORDİNATÖRLÜĞÜ
Yüz yüze Akademik Danışmanlık Hizmetleri Öğrenme-öğretme süreçlerinin ve uygulamalarının öğretmen ve öğrencilerle bir arada yürütülmesi.
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
Öğretimde Teknoloji Kullanımı Bilgisayar ve İnternet
Öğretimde Teknoloji Kullanımı
UZAKTAN EĞİTİM Uz. Fezile ÖZDAMLI.
DOĞAL AFET BTÖ–302 Internet Ortamında Yazarlık Dilleri ve Uygulamaları
Arş. Gör. Tolga Çakmak Hacettepe Üniversitesi – Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü Sosyal Medya ile Değişen Pazarlama Anlayışları.
UE TEKNOLOJİLERİ Ders UZAKTAN EĞİTİMİN TEMELLERİ Ders Sorumlusu
UZAKTAN EĞİTİM Uzaktan Eğitim Nedir? Uzaktan Eğitim Etkili mi?
Hatice Gökçe Bilgiç, Duygu Duman, S. Sadi Seferoğlu
BTÖ 302-İnternet Ortamında Yazarlık Dilleri Uygulamaları
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
UZAKTAN EĞİTİMİN TARİHSEL GELİŞİMİ
Uzaktan Eğitim Çalışmaları ve Başlanan e-Eğitim Projesinin İçeriği
CANSU ALTIN TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2. SINIF 1. ÖĞRETİM
PLANNING FOR NEOMILLENNIAL LEARNING STYLES Shifts in students’ learning style will prompt a shift to active construction of knowledge through mediated.
İLETİŞİM VE İŞBİRLİKÇİ MODELLER
BTÖ302 - İNTERNET ORTAMINDA YAZARLIK DİLLERİ UYGULAMALARI
Akademik Bilişim 2000 / Şubat 2000, Isparta 1 İnternet ve Dil Kullanımı Doç. Dr. Ender Ateşman Hacettepe Üniversitesi Alman Dili ve Edebiyatı Bölümü.
RAM DÜNYASI Hazırlayanlar: Abdullah DEDE Aygül ÇELİK Çiğdem AÇIKGÖZ Hikmet AKSOY Seyit GÜNÇAL Mesut SARITAŞ Ders: BTÖ 302 – Internet Ortamında Yazarlık.
Bilgi? Öğrenme, araştırma veya gözlem yolu ile elde edilen gerçek, İnsan zekâsının çalışması sonucu ortaya çıkan düşünce ürünü,
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
BTO-302 İnternet Ortamında Yazarlık Dilleri ve Uygulamaları Dersi Grup Projesi Hazırlayan: Grup HIZLI ve ÖFKELİ Gülsüm KARABAĞLI Anıl ŞAHİN Sertaç KARATEKE.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
Bilgi? Öğrenme, araştırma veya gözlem yolu ile elde edilen gerçek,
CASE STUDY 8: Managing Volume
HER ZAMAN ÇEVRİM İÇİ OLUN
UZAKTAN EĞİTİM Uzaktan Eğitim Nedir? Uzaktan Eğitim Etkili mi?
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
Dünyanın bilgisine açılan pencere...
Bilgi? Öğrenme, araştırma veya gözlem yolu ile elde edilen gerçek,
Yenilikçi İngilizce Öğretim İlke ve Yöntemleri ile Uyumlu Eğitim Teknolojisinin Etkin Kullanımı Doç. Dr. Perihan Savaş.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM
Dünyanın bilgisine açılan pencere...
GRUP İLETİŞİMİ.
GRUP İLETİŞİMİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Dünya Üzerine Yayılmış Çok-Kullanıcılı Çevrim-İçi Eğitsel
Sunum transkripti:

Model ve Teoriler Bölüm 14 İletişim ve İşbirliği Modelleri Ders Sorumlusu: Doç. Dr. Hakan TÜZÜN Hazırlayan: Safiye OLGUN Hacettepe Üniversitesi 2011-2012 Bahar Dönemi BTÖ 611 İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Giriş İnsan-insan iletişim (tesirli) Bilgisayar sistemleri İşbirliği Uzaklığı destekleme (Bilgisayar temelli iletişim) Bilgisayar sistemleri Tek/çok kullanıcılı Etkiletişim: çalışma grubu/organizasyon

Bilgisayar temelli iletişim Computer-mediated communication(CMC) +2 bağlı bilgisayarın iletişim işlemi Sohbet odaları, e-posta, anlık mesajlaşma

Bilgisayar destekli işbirlikçi çalışma Computer-supported cooperative work (CSCW) Groupware sistemler İşbirliği/ortak çalışmanın etkileri

Groupware sistemler İletişim ve İşbirliği sistemleridir. Aynı amacı gerçekleştirme Eşgüdüm, eşeylem, işbirliği 1< kullanıcı katılımı sağlama İletişim ve işbirliği çözümleri geliştirme (yazılım geliştirme) E-posta, konferans sistemleri, Internet protokolleri

İletişim/işbirliği çatısı Kaynak: http://www.quepublishing.com/articles/article.aspx?p=1684319

Anahatlar Yüz yüze iletişim (Face-to-face communication) Sohbet (Conversation) Metin tabanlı iletişim (Text-based communication) Grup çalışması (Group working) Kaynaklar

Yüz yüze iletişim Teknoloji yönünden basit Ama çoklu iletişim -> etkileşim Yüz yüze iletişim (insan-insan iletişimi) Konuşma, Duyma Yüz, göz, bakış (mimik) Vücut dili (jest) İletişim Haberleşme: duygu, düşünce, bilgi vb. Etkileşim Karşılıklı Çok yönlü Verimlilik

Hareket etkileri ve kişisel alan Varolan formları uygunluk Kuralları kesin değil Kurallara uyulmaması her zaman sorun değil Tedirginlik ve kabalık algısı Kültürel etki Ortamdan ortama, durumdan duruma değişme <Yüz yüze iletişim

Göz teması ve bakış Görsel temas Yüz ifadesi Konuşma esnasında göz teması Geniş Amaçsız Dinleyen hakkında bilgi verir Dağınık/sürekli direkt göz teması Sadece ses yerine Video kullanımı <Yüz yüze iletişim

Jestler ve vücut dili Bilinçsiz olarak anlatımda hareketlenen el ve vücut dili Deictic reference Videolardan tüm vücut dili okunamaz <Yüz yüze iletişim

Yan kanallar, doğrulama ve kesme Konuşma = bir dizi ifade Sıra alma(turn-taking) Karmaşık görüşme Etkiletişim Yan kanallar (back channel) Kafa sallama, yüz buruşturma, omuz silkme, burun hareketi, göz kapağı hareketi <Yüz yüze iletişim

Sırayı alma (turn-taking) Konuşma aktarımının kesilmesi ve konuşma sırası değişimi Bazı doldurucu sözler Öksürme vb. Vücut, göz hareketi (yan kanallar) Konuşmacının teklifi Konuşmaya kısa ara vermesi <Yüz yüze iletişim

Sohbet CSCW sohbet teorileri; Transkript analizi (analyze transcripts) Model kullanma (guide for design decisions) Tasarımı kullanma (drive design)

Temel konuşma yapısı Transkriptde () arasında yan kanallar ifade edilebilir Bitişik gruplar (Adjacency pairs) aynı konuda takip eden turn-taking ile elde edilen söz grupları <Sohbet

Örnek konuşma transkripti (Mehmet ve Fatma akşam bir lokantada) Mehmet: Bi buçuk iskender söyledim? Sende ister misin? Fatma: Yavvv… o biraz ağır olmaz mı? Mehmet: Haklısın yaaa…(güler) Fatma: Yanına ayran alsak acaba yenir mi ki? Mehmet: Ne yapacaksın ayranı? Zaten yanında yoğurt var. Fatma: Ayy doğru yaaavv. Unuttum ben. Mehmet: Neyse karar ver alıcak mı almayacak mısın? Fatma: Light kola var mıdır?(menüyü karıştırır) Mehmet: Vardır vardır. Fatma: Tamam. Bende bi iskender alıyım. <Sohbet

Bitişik gruplar (Mehmet ve Fatma akşam bir lokantada) Mehmet: Bi buçuk iskender söyledim ? Sende ister misin? [iskender] Fatma: Yavvv… o biraz ağır olmaz mı? [ağır] Mehmet: Haklısın yaaa…(güler) [ağır] Fatma: Yanına ayran alsak acaba yenir mi ki? [ayran] Mehmet: Ne yapacaksın ayranı? [ayran] Zaten yanında yoğurt var. [yoğurt] Fatma: Ayy doğru yaaavv. Unuttum ben. [yoğurt] Mehmet: Neyse karar ver alıcak mı almayacak mısın? [iskender] Fatma: Light kola var mıdır?(menüyü karıştırır) [kola] Mehmet: Vardır vardır. [kola] Fatma: Tamam. Bende bi iskender alıyım. [iskender] M-i F-a1 M-a1 F-a2 M-a2y F-y F-k M-k F-i <Sohbet

Bağlam (context) Konuşmalar bağlam içinde anlamlı Kırpılan konuşma yanlış anlaşılabilir Fatma: Yavvv… o biraz ağır olmaz mı? Konuşmadaki bağlam İçsel bağlam(internal context) Yazılı konuşma kopyaları Dışsal bağlam(external context) Yan kanallar <Sohbet

İçsel bağlam Konuşmadan önceki ifadelere dayanma Yorumlama bağlamda olma Fatma: Yavvv… o biraz ağır olmaz mı? Sadece kelimeler (indexical) <Sohbet

Dışsal bağlam Çevresel etki, hareket Jest Bakış Yan kanallar Çevrenin betimlenmesi Sözel ifade ile birlikte yer alabilir Fatma: Light kola var mıdır?(menüyü karıştırır) <Sohbet

Başlık, odak ve konuşma şekli Konuşmanın başlaması Konunun değişmesi Değişimi kaçırma (breakdown) Konuya ilişkin düzeltme yapılması (dialog focus) Görev merkezli sohbette söz çeşitleri Substantive: ilişkili konu gelişmesi Annotative: açıklama, detay verilmesi Procedural: işbirliği işleminden bahsetme <Sohbet

Örnek transkript (Mehmet ve Fatma bir mağazada, Fatma elbise deneyecek) Fatma: Hangi pantolonu giyiyim? (elinde kot pantolon ve şalvar var) Mehmet: Hangisini istersen? Fatma: Aslında kotun modeli güzel. Mehmet: Tamam giy o halde. Fatma: Ama bu da son moda. (şalvarı gösterir) Mehmet: Kot mu? Yıllardır giyiyorum nasıl yeni? Fatma: Hayır. Şalvar son moda. Mehmet: Hımm. <Sohbet

Değişimi kaçırma ve düzeltme Değişimi kaçırma (breakdown) Yanlış anlaşılanın düzeltilmesi (repair) Indexial yapıda yanlış anlaşılma Yan kanallar, jest mimikler <Sohbet

Ortak bir anlayış oluşturma Konuşma dilinde yoğun yanlış anlama Konuşmacıların geçmişi/ön bilgileri Aynı olmaz Ama ortak zeminde birleşilebilir (grounding) Kısmen Kelime anlamlarında uzlaşma Kelimelerin temel ilkesi İlgili olma (relevant) Yardımcı olma(helpful) <Sohbet

Söylev sanatı teorisi Hem kabul görülüyor hem de itilaflı Bir ifade altındaki ima, derin anlama Analitik teknik Konuşma hareketi (conversation for action, CfA) deyişleri Açıklama İhtimal Yönlendirme <Sohbet

Konuşma hareketi şeması (CfA) <Sohbet

Coordinator tool Groupware tool olarak eleştirileri CfA’ya dayanır Kullanımı sevilmemiş Niyetinin ne olacağı ortada <Sohbet

Metin tabanlı iletişim Senkron/asenkron tüm groupware sistemler temelde metin tabanlı Groupware sistemlerde metinsel iletişim türleri Ayrık (discrete) Doğrusal (linear) Doğrusal olmayan (non-linear) Uzaysal (spatial)

Yan kanal ve etkileyici durum Metin tabanlı iletişimde Ayrıntılar eksik Yan kanallar yok Dilbilgisi daha kurallı Belli hız Kesintisiz Etkileyici durumlar smiley dili deyişi <Metin tabanlı iletişim

Ortak zemin Ortak zeminin özellikleri Geçicilik (cotemporality) Senkron (simultaneity) Sıralı (sequence) Metin tabanlı iletişimin ortak zeminde buluşması zor <Metin tabanlı iletişim

Sırayı alma (turn-taking) Yazışması sırasının dönmesi <2 iletişim daha da karışık Sırayı kim alır? Konuya odaklanan Konuşmacının teklif ettiği İlk konuşan Kesmeyi sağlayan yan kanal yok Round-robin protokol <Metin tabanlı iletişim

Bağlam ve deixis İçsel bağlam var Dışsal bağlam yok Sıralamada karmaşa Düz sıralı, karşılıklı Indexial Deixis kullanılması problemli <Metin tabanlı iletişim

Hız ve pürüzler Konuşma esnasında hız anındalıkta Metin tabanlı iletişimde daha yavaş Ağ hızı Yazarın klavye kullanma hızı İletişim ortamının kullanılma süresi Hız azalması Pürüzlerin artışı Etkileşimin düşüşü <Metin tabanlı iletişim

Baş etme yolları Hipermetin tabanlı sistemlerde iletişim ağacı çok/doğrusal metin tabanlı iletişimde tek dallı Baş etme yolları (Coping strategies) İşbirliğin azalmasıyla iletişim azalması Etkiletişim sayısını azaltma mesaj kümesini genişlemesi Multiplexing: paralel çoklu konuşma Eagerness: muhtemal etkiletişimli iletişimler fark edilir, geriye dönüş zor, breakdown az Reviewability sağlıyor <Metin tabanlı iletişim

Doğrusal metine karşı hipermetin Daha hızlı Multiplexed mesaj nedeniyle breakdown ve lost topicleri azaltır Yönlendirme düşük Müellif oluşturur (-) Statik (-) <Metin tabanlı iletişim

Grup çalışması 2 taraftan fazla Davranışı karmaşık Dinamik sosyal ilişkiler hesaba katılmalı

Grup dinamikleri Değişiklik gösterir Yapısal Niceliksel Groupware sistemler açık rollere sahip <Grup çalışması

Fiziksel düzen Yüz yüze görüşme çevresel şartlar etkilenir Aracı yönlendiren ve sakin olan grup çalışmasını etkiler Görüşme odasında Güç farklı İç içe göz teması Görsellik etkisi azalması <Grup çalışması

Dağıtılık biliş (distributed cognitive) Geleneksel biliş psikolojisi insan aklına bakar Dağıtık biliş ise dışsal (dünya ve diğer insanlar) ilişkilere bakar Etkileşim gerçekleşir Diğer insanlar Fiziksel çevreyle Grup bilgisi önemli <Grup çalışması

Kaynaklar Dix, A. ve Findlay, J. (2004). Interaction design basics. Human-computer interaction (s. 475-508). Pearson: England.