3.Ünite Öğrenme,Bellek, Düşünme

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Değişkenler ve bellek Değişkenler
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Ünlü ve Ünsüz Harfleri Tanıyalım.
Saydığımızda 15 tane sayı olduğunu görürüz.
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
KİŞİSEL KAMP MALZEMEN Kamp malzemelerini şu ana başlıklar altında düşünebilirsin. Uyku malzemesi Yemek malzemesi Temizlik malzemesi Zorluklara karşı hazır.
KÜMELER.
BASİT MAKİNELER.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
hotmail.com Hazırlayan : Ta r ı k BİR Kadın Nasıl Mutlu Edilir? Çok Zor Değil. BİR Erkek, BİR Kadını Mutlu Etmesi İÇİN Yalnızca Şunlar Olmak.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
Algoritmalar DERS 2 Asimptotik Notasyon O-, Ω-, ve Θ-notasyonları
İLETİŞİM BECERİLERİ SEMİNERİ
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
AKILLI TAHTA Orhan YORULMAZ Semih ŞENGİDER Nazar SALPİYEV Berk HERAL
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
Sıvı Ölçüleri Değerlendirme.
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
Soruya geri dön
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
MÜRŞİT BEKTAŞ 1-A SINIFI
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
1/20 PROBLEMLER A B C D Bir fabrikada kadın ve çocuk toplam 122 işçi çalışmaktadır. Bu fabrikada kadın işçilerin sayısı, çocuk işçilerin sayısının 4 katından.
TOPLAMA İŞLEMİNDE VERİLMEYEN TOPLANANI BULMA
BİLİŞSEL AĞIRLIKLI DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM EDWARD C. TOLMAN ( )
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
1/25 Dört İşlem Problemleri A B C D Sınıfımızda toplam 49 öğrenci okuyor. Erkek öğrencilerin sayısı, kız öğrencilerin sayısından 3 kişi azdır.
HAYATI GÜZELLEŞTİRMENİN KURALLARI 1 İNSANLARA BEKLEDİKLERİNDEN FAZLASINI VERİN VE BUNU GÖNÜLDEN YAPIN.
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
İL KOORDİNASYON KURULU I.NCİ DÖNEM TOPLANTISI
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
PROTOKOL.
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
DEĞİŞİM YÖNETİMİ Pervin GÖZENOĞLU.
2/H Sınıfı Bilgi Yarışması
Mandalanın Ölçme Değerlendirme Sürecindeki Rahatlatıcı Etkisi
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
1 DEĞİŞMEYİN !!!
Üçüncü Grup Birinci Harf U sesi sunumu MÜRŞİT BEKTAŞ.
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
1. 2 İşletmelerin genel amaçları 3 Değer Arttırma: İş letme piyasa de ğ erini hissedarları açısından maksimum yapmalıdır 4.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI ÖĞRENME BİLİŞSEL ÖĞRENME.
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 22 Ekim AB TOPLAM BÜYÜKBAŞ HAYVAN VARLIĞI CANLI HAYVAN May / June SURVEY CANLI HAYVAN May / June SURVEY.
1-1-2 Türkiye genelinde Acil Sağlık Hizmetlerine erişim numaraları ile yapılmaktadır. Ambulans içinde Doktor,Hemşire,Sağlık Memuru,AABT,ATT, Şoför.
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
HAYAT BİLGİSİ SORULARI.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
ECHİNODERMATA Kambriyen – Güncel tümüyle denizel Filum
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Diferansiyel Denklemler
ÖĞRENME.
Sunum transkripti:

3.Ünite Öğrenme,Bellek, Düşünme 9.Sınıf Psikoloji 3.Ünite Öğrenme,Bellek, Düşünme BİLİŞSEL ÖĞRENME 23.Hafta ( 03-07 / 03 / 2014 )

BİLİŞSEL ÖĞRENME ; Yaşantılar sonucu ‘’bilgi işlemleme ‘’ de meydana gelen değişme olarak tanımlanır. Bu öğrenmede : ..uyarıcılar, ..onların ortaya çıkardığı davranışlar, ..pekiştireçler, ..cezalar YOKTUR.

Diğer Bir Deyişle, Bireyin davranışlarını çevrede olup bitenler değil,, Çevrenin zihindeki temsilleri belirlemeye başlar. …..Bu temsiller, bilişsel öğrenmenin yapı taşlarıdır.

Hayvanlar üzerinde yapılan deney sonuçlarını insanlara genelleyen davranışçıların aksine, BİLİŞSEL KURAMCILAR, merkeze insanı koyarlar ve bazı zihinsel süreçlerin sadece insana özgü olduğunu iddia ederler.

Bilişsel Yaklaşım ;. uyarıcıların algılanması, Bilişsel Yaklaşım ; ..uyarıcıların algılanması, ..uyarıcıların kodlanması, ..yeni bilgilerin eskileri ile karşılaştırılması, ..belleğe depolama, ..hatırlama gibi, bilişsel süreçlerle ilgilenir ve öğrenme sürecini bu şekilde açıklar.

Bilişsel Öğrenme ; 1. ) Örtük Öğrenme, 2. )Model Alarak Öğrenme, 3 Bilişsel Öğrenme ; 1.) Örtük Öğrenme, 2.)Model Alarak Öğrenme, 3.) Kavrayarak Öğrenme olmak üzere üç çeşittir.

1.) ÖRTÜK ÖĞRENME : Bu öğrenme türünde, kişi öğrendiğinin farkında değildir. Örneğin; kişiye bir kelime listesi gösterilir ve her kelimedeki ünsüz harfleri sayması istenir. ..Daha sonra, katılımcıya,kelimelerin ilk hecesi gösterilir ve bu heceleri aklına gelen ilk kelimeye tamamlaması istenir.

..Bu deneylerde katılımcıların büyük çoğunlukla, heceleri ünsüz harfleri saydıkları kelimelere tamamladıkları görülmüştür. ..Katılımcılar, kelimelerdeki ünsüzleri sayarken, bir yandan da bu kelimeleri farkına varmadan öğrenmiştir.

Örtük Öğrenme, beynin yüksek zihinsel işlevlerinden sorumlu olan, alın lobundan değil, beyin kabuğunun altındaki yapılarda gerçekleşir.

..Bu öğrenme, pek çok nörolojik hastalığın son evrelerine kadar bozulmaz.

Örtük Öğrenme, öğrenmenin bilinç altında değilse bile, bilinç öncesinde gerçekleşebildiğ ini göstermektedir. DEMEK Kİ, İnsan zihni, bilinç olmadan da öğrenme gibi bir bilişsel etkinliği gerçekleştirebilmektedir.

Merak Edilen Bir Başka Konu da: İNSANLARIN UYKU SIRASINDA ÖĞRENİP ÖĞRENEMEDİKLERİ olmuştur. ..Çok basit, kavramsal olmayan bazı bilgiler, uyku sırasında öğrenilebilir.

ANCAK ;. Öğrencilerin,. İş adamlarının, ANCAK ; .Öğrencilerin, .İş adamlarının, .Öğretim üyelerinin Bilmek istediği türden bilgiler, UYKU SIRASINDA ÖĞRENİLEMEZ !!

Şehrin hiç bilmediğiniz bir semtinde oturan bir arkadaşınızın evine ilk kez gideceksiniz. .Arkadaşınız, evin yerini size telefonla tarif ediyor. .Bu tarife göre, evi kolayca bulursunuz. ÇÜNKÜ, .Zihninizde bir bilişsel harita oluştu.

Genelde,erkeklerde , görsel mekan içeren bilişler daha yüksektir Genelde,erkeklerde , görsel mekan içeren bilişler daha yüksektir. ANCAK ; ‘’ yer öğrenme ‘’sadece insanlara özgü bir özellik değildir. ..E.C.Tolman hayvanlarda yer öğrenmenin bir bilişsel öğrenme olduğunu kanıtlamıştır. ..bu deneyde,ödül gerekli değildir.Ödül,öğrenmeyi değil,performansı etkiler.

Örtük Öğrenme ( gizil yada farkında olmadan ) İle ilgili ÖZET VE örnekler : …bireyin isteyerek,bilerek yaptığı bir öğrenme değildir. Öğrenme,istem dışı gerçekleşir. ..gizil öğrenmenin varlığını ortaya çıkaran kuramcı Tolman ‘dır. ..bir bireye pekiştireç vermeden,ve dikkati başka bir yere odaklı iken bile,bir şeyler öğretilebileceğini kanıtlamıştır.

Bir gün otobüste giderken ,size otobüsün geçtiği cadde üzerinde eczane olup olmadığı sorulur ve bir an sizden ‘’ evet,evet,önceki sokağa doğru giderseniz ,orada köşede bir tane görürsünüz ‘’bu cevap çıkar. ..Oysa,daha önce o caddede hiç eczaneye gitmemişsinizdir yada eczane ile ilgili herhangi bir geçmişiniz yoktur. ..gizil öğrenme ile,otobüsle gidip gelirken,farkında olmadan öğrendiniz.

2.) MODEL ALARAK ÖĞRENME ( gözleyerek ):

Bireyin,bir başkasını taklit ederek bazı davranışlar kazanmasıdır Bireyin,bir başkasını taklit ederek bazı davranışlar kazanmasıdır. Öğrencinin sevdiği sanatçı gibi giyinmesi, saçlarını kestirmesi, Küçük kuşların, büyük kuşların ötüşünü taklit etmesi gibi.. Model alarak öğrenmede, en önemli unsurlardan biri seçilen modelin bireyle olan benzerliğidir.

Kız çocuk annesini,erkek çocuk babasını seçer ve onun davranışlarını gözleyerek öğrenir. Model alarak öğrenmede,her zaman istenen davranışlar kazanılmaz. Bazen öğrenilen zararlı alışkanlıklar model alarak öğrenmenin bir sonucudur.

Model alarak öğrenmede PEKİŞTİRME söz konusudur Model alarak öğrenmede PEKİŞTİRME söz konusudur. ..Örnek; babasının diğer insanlarla nazik konuştuğunu gören çocuk, babasını model alır. ..Bu modeli davranışlarında tekrarladığında ,yani babası gibi başkalarıyla nazik konuştuğunda, takdir edilir ve sorunlarını daha kolay çözümlediğini görürse, öğrenme pekiştirilmiş olur.

…Hayvan türlerinde taklit davranışları vardır …Hayvan türlerinde taklit davranışları vardır. Papağan, insanların çıkardığı sesleri taklit eder. …Bebekler,bazı sesleri annesini taklit ederek öğrenir.

Model almayı içermeyen, ancak yine de başkalarının davranışlarını tekrarlamayı ,çeren bir öğrenme çeşidi de gözleyerek öğrenme dir. …Bu öğrenme, başkalarının öğrenmelerinden, deneyimlerinden ‘’ders çıkarma ‘’ şeklinde olabilir. ..ÖRNEK ; Zeynep, öğretmeni çok dikkatli dinliyor,evde de çok çalışması gerekmiyor. Ben de öyle yapmalıyım.

3.) KAVRAYARAK ÖĞRENME :

Kavrayarak Öğrenmede ; hafızaya aynen geçirmeye ihtiyaç duyulmaz Kavrayarak Öğrenmede ; hafızaya aynen geçirmeye ihtiyaç duyulmaz. Kavrayarak öğrenmede, içeriğin bir çok ayrıntısı ,konunun özü iyice anlaşıldığı zaman, kolayca hatırda(zihin) kalır. Gestalt Ekolü psikologlarından W.Köhler’in bir şempanzeyle yaptığı çalışma,kavrayarak öğrenmenin klasik örneğidir.

….Bu çalışmada Köhler kafesin dışına bir muz koyar, …Kafeste biri diğerinin içine geçebilen iki sopa bulunmaktadır, …Şempanze muza ulaşmaya çalışır, …Sopaların her birini bu iş için, ayrı ayrı kullanır, …AMA BAŞARILI OLAMAZ.

Bir Süre Sonra; …Şempanze iki sopaya bakar, …Bunları eline alıp,birini diğerinin içine geçirir, …Böylece uzayan sopayı kullanarak,uzanıp,muzu alır.

….Bütün öğrenme türlerinde öğrenme,tekrar ve yaşantı sonucunda yavaş yavaş olur. Kavrayarak öğrenmede ise ; davranış aniden ortaya çıkar. Bu öğrenme şeklinde, çözüm sanki aniden gelmektedir.

ancak ; ……bu öğrenmede, doğrudan gözlenemeyen yoğun bir bilgi işlemleme gerçekleşmektedir. ..problemdeki öğeler düzenlenmekte, ..yeniden yapılandırılmaktai ..problem çözülmekte, ..çözüm bellekte depolanmaktadır. ..

..oluşan bilgi benzeri durumlarda derhal hatırlanmakta, ve genellenmektedir. ..kavrayarak öğrenmede,çoğu kez ‘’TAMAM, BULDUM ‘’ gibi bir tepki oluşur.

Edison’un ampulü keşfetmesi, Newton’un yerçekimini bulması, Arşimet’in suyun kaldırma gücünü bulması Kavrayarak öğrenmeye en güzel örneklerdir.

Bütünü Kavrayarak Öğrenme ; 1. ) % 1 Tat Alarak, 2. ) % 1 Bütünü Kavrayarak Öğrenme ; 1.) % 1 Tat Alarak, 2.) % 1.5 Dokunarak, 3.) % 3.5 Koklayarak, 4.) % 11 İşiterek, 5.) % 83 Görerek ÖĞRENİRİZ !

HAZIRLAYAN HARİKA ATA