KAFİYE ( UYAK ) : Dize sonlarındaki ses benzerliklerine “uyak” denir.Dize sonların- daki ses,anlam ve görevce farklı sözcük,ek ya da seslerden oluşur.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
“selamı veren eman verir; selamı alan selamette olur” der ve
Advertisements

NEVESER “Çaresiz”in Şarkısı ses düğmesinin açık olması gerekmektedir.
UZAKTAN UZAĞA… Öyle gülüp harap etme içimi, İçimden bir şeyler düştü, düşecek.. Bilmem, nasıl aşık ettin ki beni, Ulaşamadığım, sen kaldın bir tek..
Felsefeye bir pencere açmak...
AŞIK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ (KOŞMA). OZANLARIMIZ.
BİR KADINI BEKLEMEK ATAOL BEHRAMOĞLU
Gözlerini severim en çok, Gökteki yıldızlardan parlak; Bir parça da ba ş tan çıkarak. Dans edelim gel! Ne halleri vardı, sahiden, Bedbaht a ş ı ğ ı berbat.
Sesli izleyiniz yılında İzmir'de doğmuştur. Bestekarımız mûsikî çalışmalarına daha yedi yaşında iken amcası Emin Efendi'den meşk ederek başlamıştır.
TÜRKÇE / Şiir.
KAFİYE ( UYAK ) SADETTİN UYSAL.
BEDRİ RAHMİ EYÜBOĞLU’NDAN
ŞİİRDE TEMA.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
KAFİYE ( UYAK ) NEDİR ?.
SÖZCÜKTE ANLAM.
Cömertlikte ve yardım etmede akarsu gibi ol.
İÇİMİN KUYTULARINA DÜŞ SEVGİLİ İÇİMİN KUYTULARINA DÜŞ SEVGİLİ.
KaDıN.
ŞİİR BİLGİSİ ZEHRA YOLCU 6-A.
İnsan ne kadar az düşünürse o kadar çok konuşur....
KAFİYE VE REDİF ÖRNEKLERİ
Seni anarım sevdayla Seni düşünürüm ürpermeyle Çok mısra dökülür dudaklarımdan Çok şiir geçer yüreğimden.
11-14 yaş arasına yöneliktir. AYŞE GÜL 2010
TÜRKÇECİNİN AŞKI Sevgilim( ) Zamirlerin isminin yerini tutamayacağı bir gecedeyim( ) Her şey karanlık ve darmadağın. En kral yapıbilimci gelse yine de.
MASAL KAHRAMANLARI Oyhan Hasan BILDIRKİ SEVGİYE SUSAMAK.
ŞİİR VE ŞİİR TÜRLERİ.
Kına Gecesi Manileri Kınayı getir aney Parmağın batır aney Bu gece misafirem Koynunda yatır aney.
C A N I M Y A N I Y O R. Dağhan H O S T A ŞİİR Slayt Edebiyatcim.com
ŞİİRDE ŞEKİL.
Kafiye ve Redifler Sorular ve Cevapları.
Sanatsız kalan bir ulusun hayat damarlarından biri kopmuş demektir.
KAFİYE (UYAK) REDİF.
SeNi SeVMeK BiR GüL KoKuSuYDu..
Yalnız sana borçluyum bugün dünyada varsam:
BAYRAKSIZLAR                                              
EY CAN, GİTME BENSİZ… SESLİDİR..SESİ AÇINIZ… OTOMATİK ÇALIŞIR..
ŞİİRDE ŞEKİL ÖZELLİKLERİ
ŞİİRDE AHENK.
ŞİİRDE AHENK.
KAFİYE (UYAK) KAFİYE REDİF.
Hangi cümlenin yüklemi isim tamlamasıdır
Sesli izleyin Geçişler için tıklayın Olmasa da olur dedi ğ imiz insanlarla doludur hayatımız; tanı ş tı ğ ımız, selamla ş tı ğ ımız; klasik cümlelerle.
Türkçe Edebiyat Bilgileri.
SORU-1 "Durun, durun bir dünya iniyor tepemizden Çatırtılar geliyor karanlık kubbemizden." Yukarıdaki mısraların kafiye çeşidi aşağıdakilerden hangisidir?
HALK EDEBİYATI.
SES BİLGİSİ.
Bir bedende atan kalp gibiydik!
GiTTiĞiN YeR.
ÖNCE VATAN Bu toprağa nice canlar verildi, Haindir ülkemi satan diyorum, Zalimler ordusu yere serildi, Önce vatan sonra vatan diyorum. Toprağını sürdüm.
UYAK (KAFİYE) KAFİYE ŞEMASI
ŞEHİT VE GAZİLERİMİZİN ANISINA..
Hazırlayan: Mukaddes Alkan_s7
Karanlık bir geceye doğan aydınlıktın sen,
İnatçı Yavru Fil Masalı
YE Şİ M ÖZDEM İ R BA Ş AK Ş EH İ R ANADOLU L İ SES İ MANZUME VE ŞİİR.
SESLİDİR Sen Hiç..? MR CAN AKIN Sen; mehtaplı yaz gecelerinde sevginin coşkusuyla, yıldızlara dokunabildin mi hiç..? Sen; güneşli ılık bahar günlerinde.
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.

Şiir: Duygu, hayal ve düşüncelerin bir düzene bağlı olarak, çekici/etkileyici bir dil ve ahenkli mısralar içinde aktarılmasıdır. EdebiyatEdebiyat türlerinin.
Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
Servet-İ fünun edebİyatI
GENEL TEKRAR - 6 CÜMLE ÖĞELERİ - VURGU – ARASÖZ FEM DERSHANELERİ
UYAK ÇEŞİTLERİ 1-Uyak Çeşitleri:Mısra sonlarında tek ses benzerliğine dayanan uyak çeşididir. Atımızı koşalım, Dağı taşı aşalım, Sen yağmur ol ben bulut,
Birbiri ardınca sıralanan eş görevli kelime ve kelime gruplarının arasına konur Fırtınadan, soğuktan, karanlıktan ve biraz da korkudan sonra bu sıcak,
ŞİİR İNCELEME YÖNTEMİ ŞİİR İNCELEME YÖNTEMİ
Üç Sesli Tek Heceli Sözcükleri Okuyalım
ŞİİRDE AHENK UNSURLARI SUNUSU
HAZIRLAYAN: HAZIRLAYAN: FURKAN TAFLAN FURKAN TAFLAN 10-G G 265.
KAFİYE (UYAK) REDİF.
ANONİM HALK EDEBİYATI Anonım halk edebiyatı, ilk söyleyeni unutulan ağızdan ağıza aktarılak, halkın ortak malı olmuş bır edebiyattır. Anonim edebiyat ürünleri,
Sunum transkripti:

KAFİYE ( UYAK ) : Dize sonlarındaki ses benzerliklerine “uyak” denir.Dize sonların- daki ses,anlam ve görevce farklı sözcük,ek ya da seslerden oluşur. REDİF : Uyaktan sonra gelen aynı anlamlı sözcüklere veya aynı görevli eklere “redif “denir. Üstümüzden gelen boran, kış gibi Şahin pençesinde yavru kuş gibi Hülya tepeler, hayâl ağaçlar Durgun suda dinlenen yamaçlar

UYAK TÜRLERİ Ses Benzerliklerine Göre Şiirdeki Dizilişlerine Göre Yarım Uyak Düz Uyak Tam Uyak Sarma Uyak Zengin Uyak Çapraz Uyak Tunç Uyak Mani Tipi Uyak Cinaslı Uyak Örüşük Uyak

SES BENZERLİKLERİNE GÖRE UYAKLAR a. Yarım Uyak : Dize sonlarındaki tek ses benzerliklerine denir. Ecel büke belimizi -l : yarım uyak Söyletmeye dilimizi -imizi : redif Hasta iken halimizi Soranlara selam olsun Vatanına kul olur o -l : yarım uyak Her bahçeye gül olur o olur o : redif Geçmez akçe pul olur o Artık değer bulsa gerek Hani o gezmeler kırda, denizde - z : yarım uyak Hani o cümbüşler, sazlar temmuzda - da : redif

Dize sonlarındaki iki ses benzerliğine “tam uyak” denir. b. Tam Uyak : Dize sonlarındaki iki ses benzerliğine “tam uyak” denir. Beni candan usandırdı cefadan yar usanmaz mı Felekler yandı ahımdan muradın şem’i yanmaz mı - an :tam uyak - maz mı : redif Ürperme verir hayale sık sık - ık : tam uyak Her bir kapıdan giren karanlık Yayla suyun yan gider - an : tam uyak Yüreğimden kan gider gider : redif Dokunma keyfine, yalnız tetik bulun zirâ - â : tam uyak Deniz kadın gibidir, hiç inanmak olmaz hâ

Bilmem ki adını onun kim saklar - aklar : zengin uyak c. Zengin Uyak : Dize sonlarındaki üç ya da daha fazla ses benzerliklerine “zengin uyak” denir. Bilmem ki adını onun kim saklar - aklar : zengin uyak Besbelli üşütür soğuk topraklar Bu sazların duyulur her telinde sâde vatan - tan : zengin uyak Sihirli rüzgar eser daima bu topraktan Zengin uyaklı sözcüklerden biri diğerinin içinde aynen yer alıyorsa “tunç uyak” oluşur. Ay geçer, yıl geçer uzarsa ara Giyin kara libas yaslan duvara Bursa’da eski bir cami avlusu Mermer şadırvanda şakırdayan su Sabahleyin gökyüzü parlak, ufuk açıktı Güneşli bir havada yaylımız yola çıktı

d. Cinaslı Uyak : Dize sonlarındaki sesleri aynı, anlamları farklı sözcüklerle oluşturulan uyaklara “cinaslı uyak” denir. Ben sana bülbül, bana sen gülşen ol Ko beni ağlayayım, sen gül şen ol Kalem böyle yazılmıştır yazıma Yazım kışa uymaz, kışım yazıma Mani benim ezberim Almadan Kan ağlıyor gözlerim Kokun aldım almadan ( elmadan) Ben o yarin yolunu Bir de yüzün göreyim Ölene dek gözlerim Tanrı canım almadan

ŞİİRDEKİ DİZİLİŞLERİNE GÖRE UYAKLAR a. Düz Uyak : Alt alta gelen dizelerin uyaklı olduğu düzene denir. Buna “mesnevi tarzı uyak” da denir. a Basma bu eşikte benim kalbim var a Kalbim ki bir uzak hayale ağlar b Kıskanç bir büyüdür bana uzletim b Zalim arzularla tutuşan etim a Ne haldeyim ne bilem a Tuzaktayım ne gülem a Bir garipçe bülbülem b Ötmeğe güle geldim

b. Sarma Uyak : Bir şiirde 1. ve 4. , 2. ve 3. mısralar kendi aralarında uyaklıysa “sarmal (sarma) uyak” adını alır. a c Gök dibinde havuzun b d Sularda ellerimiz b d Bütün emellerimiz a c Anlaştı uzun uzun

c. Çapraz Uyak : Bir şiirde 1. ve 3. , 2. ve 4. mısralar kendi aralarında uyaklıysa “çapraz uyak” adını alır. a c Yeryüzünde yalnız benim serseri b d Yeryüzünde yalnız ben derbederim a c Herkesin dünyada varsa bir yeri b d Ben de bütün dünya benimdir derim Ölüm âsûde bahar ülkesidir bir rinde Gönlü her yerde buhurdan gibi tüter Ve serin serviler altında kalan kabrinde Her seher bir gül açar, her gece bir bülbül öter

d. Mani Tipi Uyak : Mani biçimindeki şiirler aşağıdaki gibi uyaklanır. a Dağlarda kar kalmadı a Gözlerde fer kalmadı x Daha yazacak idim a Kağıtta yer kalmadı Kum birikmiş derede Elmayı bütün dildim Vefasız yar nerede Çamura düştü, sildim Geçersin belki dedim Ben yarimin kıymetin Bekledim pencerede Gittikten sonra bildim

e. Örüşük Uyak : İlk kez İtalyan edebiyatında ve “terza - rima” nazım biçiminde kullanılan bu uyak türü, bizde Servet-i Fünun döneminde denenmiştir. Örüşük uyağın kafiyeleniş biçimi aşağıdaki gibidir: a b c b c d Bir dereden kopardım Pek solgunsa da dışı Bu incecik kamışı Sesinde gizli berrak Ve bir bıçakla yardım Pınarların akışı: Dinle ne şakıyor bak!