15.Ulusal Psikoloji Kongresi Eylül, 2008 Çocuklarda Reddedilme Duyarlığı Ölçeği’nin Uyarlanması ve Psikolojik Dışlanmanın Belirlenmesinde Sosyometrik Tercihlerin.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇOCUK NASIL ÖĞRENİR?.
Advertisements

AVRUPA GÖNÜLLÜ HİZMETİ
KARIYER PLANLAMA Levent VURGUN Yrd.Doç.Dr..
İnsanlara kendimi zorla sevdiremeyeceğimi öğrendim.
BİR ÖYKÜMÜZ VAR.
Duygularımızı Nasıl Kontrol Edebiliriz?
3 ARALIK DÜNYA ENGELLİLER GÜNÜ
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi
Bu araştırma TÜBİTAK (Proje No: 109K094) tarafından desteklenmiştir.
Çocukların ev hayvanlarına ve sürüden ayrılmış hayvanlara bakış açısı The Grammare Junion School Sınıf 6B.
Lider dediğin; Hedefleri gibi Zafer zafer benimdir diyebilenin, muvaffakiyet, muvaffak olacağım diye başlayanın ve muvaffak oldum diyebilenindir.
STRESE GİRENİN İMANINDAN ŞÜPHE EDERİM!
Kalite Çerçevesinin Etkili Kullanımı Dr Marleen Collins.
İnsanlara kendimi zorla sevdiremeyeceğimi öğrendim.
*Hülya ÖZKAN **Yasemin AKBAL ERGÜN
TÜBİTAK DESTEKLİ PROJE
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
Yeşim (12) Böbrek Nakli : Mayıs Sağlık durumu iyi,
ÇOCUKLARIMIZA DİNİMİZİ NASIL ANLATALIM
PSİKOLOJİ BÖLÜMÜNÜN DOKUZ ALT ALANINA YÖNELİK İLGİ ÖLÇEĞİ
AVRUPA GÖNÜLLÜ HİZMETİ Ömer ESER. Avrupa Gönüllü Hizmeti yaş arasındaki gençler, bir Avrupa Birliği ülkesinde 2-12 ay arasında hiç ücret ödemeden.
OKUL REHBERLİĞİNDE MESLEK DANIŞMANLIĞI
BÖTE BÖLÜMÜ ÖĞRETİM ELEMANLARININ WEB SİTELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
ÖĞRETMENLERİN STRES DÜZEYLERİNİN ÖLÇÜLMESİ
Bir Ülke, Bir Bayrak.
HARFLERİN DEĞERLERİ BÖYLE İSE…
HAYIR DEMEYİ ÖĞRENELİM Erkan İLGÜN Rehber Öğretmen
BAŞARI VE MOTİVASYON.
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
YARDIM ETME Amaç : Öğrencilerin yardım etme duygularının geliştirilmesi Düzey : 1. sınıf ve üstü Materyal: Yazı tahtası,kalem,fon kağıdı Süre.
ÖLÜMCÜL HASTALIK... Doğan Cüceloğlu'nun eğitimindeki katılımcılarla bir konuşmasından: Doğan Cüceloğlu: - Arkadaşlar, aranızda ölümcül hastalığı olan var.
Kendimizi Koruma Yolları ve Güvenli Yaşam
Mitat Zorlu 1 Adı : ………………………………………… Soyadı : …………………..…………………. çarşamba 6’nın 8 fazlası kaçtır? ………………………… 3’ün 5 fazlası kaçtır? …………………………
Atatürkçü Düşünce Topluluğu 07 Şubat 2008 tarihinde kuruldu ve kurulduğu günden bugüne Hacettepe Üniversitesi öğrencilerini , öğretim üyelerini.
SEVGİ ZENGİNLİK BAŞARI
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri
Annemin yalnızca bir gözü vardı
MAHREMİYET EĞİTİMİ Hatice ARAN Rehber Öğretmen
HAYIR DİYEBİLME BECERİSİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BÖLÜMÜ
ÇOCUK İSTİSMARI HAKKINDA BİLGİLENDİRME.
ÖZEL MÜZEYYEN ÇELEBİOĞLU
AVRUPA GÖNÜLLÜ HİZMETİ. Avrupa Gönüllü Hizmeti YAŞ ARASINDAKİ GENÇLER, BİR AVRUPA BİRLİĞİ ÜLKESİNDE 2-12 AY ARASINDA HİÇ ÜCRET ÖDEMEDEN GÖNÜLLÜ.
Yapılandırmacı [Constructivist] Öğrenme Yaklaşımı Prof. Dr. Özcan DEMİREL ve Arş. Gör. Bünyamin YURDAKUL Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM
İNTERNET ÇOK GENİŞ BİR ALAN
Bölüm Dili İngilizce ve Türkçe Olan Öğrencilerin İnternet Ortamında İngilizce Kullanma Alışkanlıkları ve Tutumları.
4 yaşındaki çocukta otizm belirtilerinin araştırılması
Benlik Saygısı ve Akademik Başarı arasındaki ilişki
ÇOCUKTA CİNSEL GELİŞİM VE SAĞLIKLI BESLENME
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
ŞAH VE PİYON sesli
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
DUYGULARIMI KONTROL EDİYORUM
Araş. Gör. Meryem Berrin BULUT ve Doç. Dr. Nuri BALOĞLU
Haziran 2015 Seçimlerine Giderken Kamuoyu Dinamikleri
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Ortaokul Öğrenci Semineri
İnsanlara kendimi zorla sevdiremeyeceğimi öğrendim.
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
İNTERNETİN BİLİNÇLİ VE GÜVENLİ KULLANIMI
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri.
MALAZGİRT MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
HAYIR DEMEYİ ÖĞRENELİM. BEN UYUYORUM Bir gün Nasreddin Hoca şehire gelip, bir arkadaşıyla birlikte handa kalmış. Gece yarısı arkadaşı sormuş : -Hocam,
ZORBA OLMA, ARKADAŞ OL… MuRaT BaYHaN Psikolojik Danışman ADNAN KAHVECİ İLKOKULU Rehberlik Servisi.
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Öğrenci Semineri
Sunum transkripti:

15.Ulusal Psikoloji Kongresi Eylül, 2008 Çocuklarda Reddedilme Duyarlığı Ölçeği’nin Uyarlanması ve Psikolojik Dışlanmanın Belirlenmesinde Sosyometrik Tercihlerin Kullanılması Uzm. Psk. Yasemin ABAYHAN Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü

Amaç Sosyometrik ölçek yoluyla psikolojik olarak dışlanan çocukların tespit edilmesi mümkün müdür? Downey ve ark.ları(1998) tarafından geliştirilen “Çocuklar için Reddedilme Duyarlığı Ölçeği”nin(The Children’s Rejection Sensitivity Scale) Türk Kültürü’ne uyarlanması

Yöntem Çalışma, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Psikoloji Doktora Programı öğrencileri ve öğretim üyeleri tarafından yürütülmüştür. Çalışmanın verileri, 2008 yılının Mart ve Haziran ayları arasında toplanmıştır.

Örneklem Çalışmanın verileri Ankara, Sakarya ve İzmit’te yer alan toplam 5 okuldan elde edilmiştir. 497 Öğrenci (273 K; 224 E)

Veri Toplama Araçları Bilgi Formu Çocuklar için Reddedilme Duyarlığı Ölçeği Ergenler için Benlik Algısı Ölçeği Sosyometrik Ölçek

Veri Toplama Araçları Çocuklar için Reddedilme Duyarlığı Ölçeği: –Orijinal Adı:”The Children’s Rejection Sensitivity Scale” –Geliştirenler: Downey ve arkadaşları (1998) –Cumartesi günü aileniz için alışveriş yaptığınızı düşünün. Dışarıda yağmur yağıyor ve siz de bir an önce eve varmak istiyorsunuz. Aniden taşımakta olduğunuz torba yırtılıyor ve tüm yiyecekler yerlere dökülüyor. Kafanızı kaldırdığınızda okuldan tanıdığınız birkaç öğrencinin hızla size doğru yürümekte olduğunu gördünüz. Durup size yardım edip etmeyeceklerini merak ediyorsunuz.

Veri Toplama Araçları-devamı Bu çocukların durup size yardım etmeyi isteyip istemeyeceğini düşündüğünüzde ne kadar endişelenirdiniz? (endişelenme beklentisi) Hiç endişelenmezdimÇok endişelenirdim Bu çocukların durup size yardım etmeme ihtimali (olasılığı) sizi ne kadar kızdırırdı? (öfkelenme beklentisi) Hiç kızmazdımÇok kızardım Sizce bu çocuklar size yardım ederler mi? (reddedilme olasılığı beklentisi) Kesinlikle evetKesinlikle hayır

Veri Toplama Araçları-devamı Aileniz için alışveriş yaptığınız ve torbanızın yırtıldığı öyküyü hatırlayın. Tüm yiyecekleriniz yere saçılıyor. Üşüdüğünüz ve yorulduğunuz için eve gitmek istiyorsunuz. Etrafa baktığınızda okulunuzdan tanıdığınız iki çocuğun size doğru yürüdüğünü gördünüz. Onlardan yardım istediniz. ANCAK ONLAR SİZİ GÖRMEMİŞ GİBİ YÜRÜMEYE DEVAM ETTİLER. Böyle bir durumla karşılaştığınızda nasıl hissedersiniz? 1. Gerçekten yardıma ihtiyacım olduğunu bildikleri halde beni görmezden geldiklerini hissederdim. 2. Yüzlerini hatırlamaya çalışır ve onları bir daha gördüğümde onlardan intikam (öc) alırdım.

Veri Toplama Araçları-devamı Ergenler için Benlik Algısı Ölçeği: -Orijinal Adı: Self Perception Profile for Adolescents -Geliştirenler: Harter (1988) -Türk kültürüne uyarlayanlar: Şahin ve Güvenç (1996)

Veri Toplama Araçları-devamı Sosyometrik Ölçüm: 12 maddeden oluşmaktadır. –Derslerde öğretmene sürekli soru soran kimdir? –Mutsuz ve genellikle üzgün görünen kimdir?

İşlem Uygulamalar toplu bir şekilde uygulamacılar tarafından rehberlik saatlerinde sınıflarda gerçekleştirilmiştir. Uygulamalar ortalama dakika sürmektedir.

Bulgular Çocuklar için Reddedilme Duyarlığı Ölçeği’nin Güvenirlik Sonuçları  katsayısı Endişelenme Beklentisi.81 Öfkelenme Beklentisi.79 Reddedilme Olasılığı Beklentisi.63

Temel Bileşenler MaddelerReddedilmiş Hissetme Reddedilmeye Yönelik Üzüntü Reddedilmeye Yönelik Öfke M14: Öğretmenin beni umursamadığını hissederdim..782 M15: Öğretmenin bundan sonra bana inanmayacağını düşünürdüm..760 M7: Bana inanmadığı için öğretmenin beni sevmediğini düşünürdüm..669 M5: Öğretmenin diğer öğrenciyi kayırdığını hissederdim..551 M12: Öğretmen bana inanmadığı için kalbim kırıldı..720 M9: Öğretmenin bana değil de diğer öğrenciye inanmasına üzülürdüm..677 M8: Öğretmenin neden bana inanmadığını sürekli kendi kendime sorardım..591 M1: Öğretmene çok kızardım çünkü beni dinlemesi gerekirdi..573 M2:Bu duruma dayanamayacak kadar rahatsız olurdum..506 M3: Birisine ya da bir şeye vurmak isterdim..704 M11: Bir dahaki sefere öğretmen bana sessiz olmamı söylediğinde, onu dinlemeyeceğim..648 M4: Bana karşı hiç adil davranmadığı için bu öğretmeni sevmezdim..487

Temel Bileşenler MaddelerReddedilmiş Hissetme Reddedilmeye Yönelik Öfke Reddedilmeye Yönelik Üzüntü M3: Gerçekten yardıma ihtiyacım olduğunu bildikleri halde beni görmezden geldiklerini hissederdim..701 M14: O çocukların beni umursamadıklarını hissederdim..670 M13: O çocuklar beni görmezden geldikleri için beni sevmediklerini düşünürdüm..569 M15: Çocukların bundan sonra bana asla yardım etmeyeceklerini düşünürdüm, bir daha da yardım istemezdim..561 M4: O çocuklara vurmak isterdim..790 M9: Yüzlerini hatırlamaya çalışır ve onları bir daha gördüğümde onlardan intikam (öc) alırdım..767 M6: Bu olaydan sonra o çocuklara hiç güvenilmeyeceği için onlardan uzak dururdum..554 M1: O çocuklara çok kızardım çünkü bana yardım etmeleri gerekirdi..486 M7: Bu durumun belki de benim hatam olduğunu düşünürdüm..623 M12: Benim yerime başkası olsaydı yardım edeceklerini düşünürdüm..596 M5: Durmadan kendi kendime çocukların bana neden yardım etmediklerini sorardım..586 M10: Gerçekten ihtiyacım olduğunda kimsenin bana ilgi göstermediğini hissederdim..549 M8: Bana yardım etmeyip, beni yalnız bıraktıkları için üzülürdüm..479

Bulgular-devamı Çocuklar için Reddedilme Duyarlığı Ölçeği’nin Sonuçları –Reddedilme Olasılığı Beklentisi ile Benlik Değeri arasında düşük ancak negatif yönde bir ilişki saptanmıştır, (r=0.20, p<0.01). –Sosyometrik analiz sonuçlarına bakıldığında, yeterli sayıda psikolojik olarak dışlanan öğrenci elde edilememiştir. Analizlerin sonuçlanabilmesi için daha fazla sınıftan veri toplanması gerekmektedir.

Tartışma Çocuklar için Reddedilme Duyarlığı Ölçeğinin altboyutlarının alfa güvenirlik katsayıları oldukça yüksektir. Sosyometrik analizde beklenen sonucun elde edilememesinin sebepleri neler olabilir? –Birincisi uygulamaların sınıflarda gerçekleşmesi sırasında öğrencilerin birbirlerinin cevaplarına müdahale etmeleri –Devamsızlıktan kaynaklanan veri kaybı –Bu durumların ortadan kalkması için sosyometrik ölçümlerin sadece öğrenciler açısından değil, öğretmenler açısından kullanması gerekebilir. Araştırmanın amacının gerçekleşebilmesi için ileride dışlanmaya işaret eden ifadelerin de sosyometrik analize oturtulması planlanmaktadır.