OT İ ZM VE DUYGUSAL GEL İŞİ M. Otizm 09.04.2015 2 Yunanca Autos : Kendi Latince Autismus : Kendi içine dönük Eugen Bleuler (1911) Otizm’i ilk defa Şizofreniyi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

ALİ YALKIN İLKÖĞRETİM OKULU 2/A SINIFI ÇALIŞMA SAYFASI
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
Şİddet Muhammet GÜLER.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ZÜBEYDE HANIM ANAOKULU
OTİZM (AUTISM).
GERÇEK ÖZÜR BEDENDE DEGİL DÜŞÜNCE VE ANLAYIŞTADIR.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ANA BABA VE ERGENLİK.
Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim
Bilişsel Öğrenme Kuramı
ORHAN EREN İLKOKULU 1-A.
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2006/bby208/
TÜRKİYE HALK SAĞLIĞI KURUMU BAŞKANLIĞI 0-6 Yaş Çocuğun Psikososyal Gelişimini Destekleme Programı (ÇPGD)
İlkokul Çocuklarının Özellikleri ve Ailelere Öneriler
1 Kapsamlı Sağlık Bakımı Prof. Zekeriya Aktürk Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
OTİZM.
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
OTİZM-YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUKLAR
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
ÇOCUGUNUZU YAŞ GRUPLARINA GÖRE TANIYOR MUSUNUZ?
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
SAYILAR NUMBERS. SAYILAR 77 55 66 99 11 33 88.
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
Artık benim için yaşamak bir ıstırap. Eskiden çok değer verdiğim şeyler dahi anlamını kaybetti. En ufak şeylerden zevk alırdım. Şimdi dünyaları verseler.
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
-İLETİŞİM- SUNUSU.
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
İLETİŞİM.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
Asperger sendromu ya da asperger bozukluğu, sosyal etkileşimde zorluklar ve sınırlı, stereotipik ilgi ve etkinliklerle tanımlanan Otistik Spektrum Bozukluklarından(OSB)
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
OTİZM.
Kişisel gelişim, çocuğun kendi kendine yemek yeme, giyinme, giysilerini çıkarma, tuvalete gitme, tuvalet temizliği yapma, yıkanma vb. öz bakım becerilerini.
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
EMİRDAĞ ANADOLU LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI VELİ TOPLANTISI
Otizmin tarihsel gelişimi, tanımı ve sınıflandırılması
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
Otizm, Otizmli Çocuklarda Davranış Problemleri
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
OTİSTİK BOZUKLUK DR. HATİCE AKOVA 2014.
ÇOCUKLARDA GELİŞİMSEL BOZUKLUKLAR
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
Zeka Gerilikleri.
Özel Gereksinimli Çocuklar
ANA BABA VE ERGENLİK.
Otizm ve Atipik Otizm (Yaygın Gelişimsel Bozukluk BTA)
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

OT İ ZM VE DUYGUSAL GEL İŞİ M

Otizm Yunanca Autos : Kendi Latince Autismus : Kendi içine dönük Eugen Bleuler (1911) Otizm’i ilk defa Şizofreniyi tanımlarken bir belirti olarak kullanır. Leo Kanner ( 1943) bebeklik otizmi- Duygusal ilişkide otistik bozukluk. YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Hans Asperger ( 1943) Erkek çocuklarda aşırı tekrarlayan davranış ve sabit fikirlilik Kurt Çocuklar 14.Yy Hessen’de 1799 da Fransada (Aveyron Çocuğu) 1828 de Nürnberg’de da ABD John Haslam ve İngiltere’de 1930 larda Melanie Klein pek çok olayı kaydetmişlerdir.x Bütün özellikler Otistik özelliklerdir. YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

lı yıllara kadar Freud yaklaşımı benimsenmiştir. Ona göre Otizm’in nedeni soğuk annedir. Hekim olmayan Bernard Rimbrand biyolojik nedene dayalı olduğunu iddia eder. YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Önyargılar tanı koymayı ve ayırt-etmeyi engellemektedir.  Hastalık  Gelişim Bozukluğu  Belirti  Kişilik özelliği  Konuşuyorsa otistik değildir!  Bir şikayeti var mı?  Nedenleri biliniyor mu?  Amcası da öyleydi! YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

TEMEL ÖZELLİKLER A: İnsanlararası ilişkide yetersizlik B: Sözel olan ya da olmayan iletişimdeki yetersizlik C: Olaylara yaklaşım ve ilgideki kısırlılık YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Algıdaki yanılsamaları ile iletişimdeki yetersizliklerini görebilmek güç olabilir. Çevremizde kimi oldukça ciddi, kimi üzgün veya içine kapanık, kimileri ise kendine yeter olabilen ve meşguliyeti esnasında rahatsız edilmediği sürece hâlinden memnunmuş gibi görünen birçok değişik vaka ile karşılaşabiliriz Bunlar normal çocuklarda da görülebilir. YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Otistik çocuklara yakınlaştığınızda, bir yandan insanı kendilerine çeken diğer yandan sizi uzaklaştırmak istediklerini fark ettiğimiz duygular yaşanır. Toplum içinde maruz kaldıkları ve yerine getiremeyecekleri beklentiler karşısında telâşa kapılırlar. YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Sosyal Etkileşimde Niteliksel Bozulmalar: Bütün otistik çocuklar, anne-babalarına ve diğer insanlara alışılmış ilişkiyi göstermezler. Bebekken, gülümseme ve ebeveyn kucak açtığında beklenen yaklaşmayı göstermede büyük eksiklik vardır. YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Anormal göz teması yaygın bir bulgudur. Otistik çocukların sosyal gelişimi, bağlanma davranışının yokluğu ve kişi-spesifik bağlanmada erken nisbi yetersizlik ile karekterizedir. Otistik çocuklar sıklıkla yaşamlarındaki çok önemli kişileri (ebeveyn, kardeş, öğretmen) tanıyor veya ayıtrtediyor gibi gözükmezler. YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Yabancı ortamda kaldıklarında ve yalnız kaldıklarında ayrılık kaygısı yaşamayabilirler. Otistik çocuklar okul yaşına ulaştıklarında çekilme azalmış ya da silikleşmiş olabilir, özellikle yüksek performanslı olanlarında. Bunun yerini; arkadaşları ile oyunlara katılmama, arkadaşlık yapmama, sosyal olarak garip ve uygunsuz davranışlar ve özellikle empati geliştirmeme gözlemlenir. YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Geç ergenlik döneminde en sık progresyon gösteren durum, arkadaşlık kurma arzusudur. Fakat yaklaşımlarındaki beceriksizlik, uygunsuzluk ve diğer kişilerin ilgilerine umursamazlık arkadaşlık geliştirmesindeki major engellerdir. Otistik ergen ve erişkinlerin seksüel duygulara sahiptir ancak sosyal yeterlilik ve beceri eksikliği nedeniyle seksüel ilişkiye giremezler. Otistik kişilerin evlenmesi çok nadirdir. YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

İletişim ve dilin bozukluklar: Dil gelişimind gros bozulkluklar tanıda ana kriterlerdendir. Otistiklerde istekli konuşma yoktur ve konuşma normalliklaeri motivasyon eksikliğinden dolayı değildir. Konuşmada gecikme kadar konuşmada olagan dışılık da vardır. Normal ve mental retarde çocukların aksine, bellek ve düşünce sürecini anlamlı kulanmaları azdır. YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Otistik kişiler konuşmayı akıcı öğrendiklerinde bile, sosyal yetersizlik yaşarlar, konuşmaları karşılıklı konuşmamalar tarzında olmaz. Konuşmaları ekolali, steortotipik cümlecikler içerir. Özneleri karıştırabilirler. "oyuncağı istiyor musun?" söylediklerinde aslında "oyuncağı istiyorum" demek istiyolar. YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Stereotipik Davranışlar: Otistik bozukluğu olan bireyler sınırlı, yineleyici ve basmakalıp davranış, ilgi ve etkinlik örüntüsüne sahiptirler.Aktivite ve oyunlarında rijid, repetetif ve monotondurlar. Cansız objeleri sıklıkla döndürür, sıraya dizerler. Otistik çocuklar değişime büyük direnç gösterirler YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Yeni bir eve taşınma, odada mobilyanın yerini değiştirme, banyodan önce kahvaltı yapma gibi rutinden sapma otistik çocuklarda panik veya öfke nöbetlerine yol açabilir. YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Mizaç ve duygulanımda instabilite: Bazı otistik çocuklar ani mizaç değişiklikler gösterirler. Sebebsiz yere öfke patlamaları, ağlama veya gülmeler gözlenir. Duyusal uyaranlara cevap: Otistik çocuklar duyusal uyaranlara (ağrı, ses gibi) ya aşırı cevap ya da az cevap verirler. Çoğunda ağrı eşiği yükselmiştir. YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Diğer davranışsal semptomlar: küçük otistik çocuklarda hiperkinesis yaygın davranışsal problemdir. Sıklıkla sebebsiz yere agresiflik ve öfke nöbetleri gözlenir. Kendine zarar verme davranışlar (kafayı vurma, ısırma, saçını çekme), insomnia, beslenme güçlükleri, enürezis ve enkorporezis de sık gözlenir. YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Eğitimsel yaklaşımlar: Eğitim: 1953'de Carl Fenichel; otistik ve diğer ciddi mental problemleri olan çocuklar için akıl hastanelerinin yerine geçen özel gün okulu adlandırlan özel eğitim proğramlarına başladı. Burada eğitim olumlu disiplin ve şekillendirme üzerine dayalı idi. Otistik kişinin yapacağı görevler (tasks) çocuğun durumuna göre belirlenmektedir. YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Eğitimsel yaklaşımlar: 1. Grup içinde grup yaşamına hazırlayıcı kurallar konur. Kişinin kendine bakım becerileri, yemek hazırlama, alışveriş gibi beceriler kazandırılması üzerinde durulur. Buğün amerikada 3-21 yaş arası otistik çocukları kanun gereği parasız eğitimi sağlanıyor. YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Dil ve İletişim terapisi: Dildeki gelişim sosyal etkileşimi artırması nedeniyle konuşma terapisi önemli olabilmektedir. 2. İletişimi artırma: Grup içine sokularak arkadaş ilişkisi ve etkileşiminin sağlanması amaçlanır. YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

İşitsel Entegrasyon eğitimi: Burada otistik çocukların çeşitli ses frekanslarına hipo- veya hipersensitivite gösterdiği iddia edilmektedir. Buradaki amaç sese duyarlılığı azaltarak adaptif davranışlarda olumlu değişiklikler sağlamaktır. YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Davranış/Psikososyal Yaklaşımlar: Davranışın Modifikasyonu (davranışın değiştirlmesi): Davranış modifikasyonu hem bazı davranışları artırma hem de bazı davranışları azaltma yaklaşımlarını içerir. Adaptiv davranışları artırma (sosyal etkileşimleri iyileştirme) veya maladptif davranışları azaltmaktır (örneğin agresyon, kendine zarar verme vs.). YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Davranışı arrtırma yaklaşımlarında ödüllendirmelerden faydalanılır; Burada önemli olan uygun ödülün seçilmesi, zamanlama, sıklık ve süredir. Davranışları azaltmada yaklaşımlar: ceza verme, dikkatini kaydırma ve timeouttur. Elektrik deri şoku tedavisi kullanılmış geçen dekadda kısıtlanmıştır. YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Kişisel Psikoterapi: 2-3 dekad öncesinde kişisel psikoterapide nondirektif oyun terapisi uygulanıyordu. Bu terapi otizmin anne-baba kaynaklı olduğu düşünülerek yapılıyordu. Otizm tedavisinde psikoanalizin kısıtlı etkisi olmasıyla birlikte, kognitif veb sosyal konseptlere psikoanaliz girdi. Hobson (1990) bu bakış açısıyla durumu objje ilişkileri ile açıklamaya çalıştı. YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Entelektüel işlev: Otizmli çocukların yaklaşık %40'i IQ'ye sahiptir (orta ve derin mental retardasyon), %30'u skora sahiptir (hafif MR) ve %30'u 70ve daha fazla IQ skoruna sahiptir. Otistik çocukalrın yaklaşık 1/5'i normal zekaya sahiptir. YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Sonraki Adımlar Dinleyicilerinizin yapması gereken işlemleri özetleyin Konuyu izlemek için sizin yapmanız gereken işlemleri özetleyin YERKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

TE Ş EKKÜRLER….. YERKÖY REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ SUNDU….