Gözleyerek Öğrenme Kuramı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRENME KURAMLARI.
Advertisements

SOSYAL BİLİŞSEL KURAM Albert Bandura
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM ALBERT BANDURA (1925-)
SOSYAL ÖĞRENME KURAMI İlhan AYDOĞDU
Öğrenme Kuramı ve Öğretim Kuramı
SOSYAL ÖĞRENME KURAMI Serdar ERDOĞAN
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
Sosyal Öğrenme Kuramı ALBERT BANDURA (1925 -….)
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler
Gözlem Yoluyla Öğrenme Süreçleri Ali ÇOBAN AKIN
Sosyal Öğrenme Teorisi
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM ALBERT BANDURA ( … )
Yrd.Doç.Dr.Nurten SARGIN Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM ALBERT BANDURA (1925)
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI ÖĞRENME BİLİŞSEL ÖĞRENME.
SOSYAL (GÖZLEM YOLUYLA- MODEL ALARAK –DOLAYLI) ÖĞRENME KURAMI
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
Devinişsel Hedeflere Ulaşma Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Ahlak Gelişimi.
Yapısal Kişilik Kuramı
Kişilik Gelişimi.
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Topografik Kişilik Kuramı
Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi
Çoklu Ortamda Öğrenme Modeli
İkili Kodlama Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyı.
Gestalt Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Temel Kavramlar ve İlkeler
Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yapısal Kişilik Kuramı
Bilişşsel Yük Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri.
Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM ALBERT BANDURA ( … )
SOSYAL ÖĞRENME KURAMI.
ALBERT BANDURA SOSYAL BİLİŞSEL KURAM 1925
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Davranış Bilimleri Dersi 1. Hafta
GÖZLEM YOLUYLA ÖĞRENME
Sunum transkripti:

Gözleyerek Öğrenme Kuramı Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık

Gözleyerek öğrenme kuramının savunucuları, öğrenmenin yalnızca doğrudan deneyimlerle değil, insan davranışlarının ve bunların sonuçlarının gözlemlenerek de gerçekleştiğini ileri sürmektedir.

Model olma yoluyla öğrenme, dolaylı öğrenme, sosyal öğrenme gibi terimlerin gözleyerek öğrenme ile eş anlamlı kullanıldığı görülmektedir.

Gözleyerek öğrenme kuramı 1970’li yıllarda klasik ve edimsel koşullama kuramlarına bir tepki olarak ortaya çıkmıştır. Kuram her ne kadar Albert Bandura ismi ile özdeşleşmiş gibi dursa da, kuram bir grup psikolog tarafından şekillendirilmiştir.

Gözleyerek öğrenme kuramına göre öğrenme iki biçimde gerçekleşir: Bir başka kişinin davranışı gözlendiğinde, Yapılan davranışın sonucu gözlendiğinde

Gözleyerek öğrenme taklit etmeden daha karmaşık bilişsel bir süreçtir.

Gözleyerek öğrenmede gözlenilen modeller canlı, sözel ya da sembolik olabilir.

Canlı modellerde gözlenen davranış yaşayan bir kişi tarafından gerçekleştirilir. Sözel modellerde öğrenilen davranış sözel yollarla açıklanır. Sembolik modeller ise gözlenen davranışlar medya araçları ile sergilenir.

Gözleyerek öğrenme öğrenmenin bilişsel boyutuna vurgu yapmaktadır Gözleyerek öğrenme öğrenmenin bilişsel boyutuna vurgu yapmaktadır. Gözleyerek öğrenme kuramında öğrenme olgusu her zaman davranış değişikliğine yol açan bir olgu olarak anlaşılmaz.

Gözleyerek öğrenmede her ne kadar dışsal bir pekiştireç kullanımı olmasa da bu tür öğrenmelerde bireyin hissettiği hoşnutlu duygusu bir tür “içsel pekiştireç” olarak nitelendirilmektedir.

Gözleyerek öğrenme kuramı “model olma”nın önemine dikkati çekmektedir Gözleyerek öğrenme kuramı “model olma”nın önemine dikkati çekmektedir. Bu durum bireylerin doğru modelleri gözlemlediklerinde uygun davranışları kazanmalarının kolaylaşacağı, yanlış modelleri gözlemlediklerinde ise olumsuz davranışları kazanmalarının kolaylaşacağı anlamına gelmektedir.

Gözleyerek öğrenme bazı durumlarda daha kolay gerçekleşmektedir. Gözleyerek öğrenmeyi kolaylaştıran özellikler şunlardır: Dolaylı pekiştirme, Dolaylı ceza, Dolaylı duygu, Dolaylı güdülenme, Modelin özellikleri

Gözlenen tüm modeller davranış değişikliğini sağlamada aynı düzeyde etkili değildir. Modelin statüsü, saygınlığı, yetkinliği, gözlem yapana olan benzerliği gibi özellikleri modelin etkililiğini artırmaktadır.

Dolaylı özellikler aslında modelin deneyimlediği özellikler olmasına karşın gözlem yapan bireyin öğrenmesini kolaylaştırmaktadır. Örneğin sorumluluğunu yerine getirdiği için pekiştireç alan bir öğrenciyi gözleyen diğer öğrenciler benzer davranışları sergilemeye yönelirken saldırgan bir bireyin ceza almasını gözlemleyen çocuklar gözlenen davranışı sergilemekten kaçınmaktadır.

Gözleyerek öğrenmede öğrenmenin etkililiğini de belirleyen altı temel ilke bulunmaktadır: Karşılıklı belirleyicilik, Sembolleştirme kapasitesi, Öngörü kapasitesi, Dolaylı öğrenme kapasitesi, Öz düzenleme kapasitesi, Öz yargılama kapasitesi

Karşılıklı belirleyicilik ilkesi, çevrenin bireyi etkilediği gibi bireyin de çevreyi etkilediğini anlatmaktadır.

Bandura’ya göre insan, dünyanın kendisinden çok bilişsel temsilcileriyle etkileşime girmekte ve semboller ile düşünmektedir. Sembolleştirme kapasitesi, bireyin karşılaştığı uyarıcıları sembolleştirerek belleğinde tutma becerisidir.

Öngörü kapasitesi ileriyi düşünebilme, geleceği planlayabilme anlamına gelmektedir.

Dolaylı öğrenme kapasitesi, diğer insanları gözleyerek öğrenme becerisidir.

Öz düzenleme kapasitesi, kişinin kendi davranışlarını kontrol edebilme becerisi anlamına gelmektedir.

Öz yargılama kapasitesi, bireyin kendi davranışları hakkında düşünüp bunları değerlendirme becerisidir.

Gözleyerek öğrenme kuramının eğitim açısından en önemli doğurgusu “istendik davranışların kazanılması için bu davranışların sergilenerek öğrenenlere model olunmasının gerekliliği”dir.

Ayrıca dolaylı pekiştirme, dolaylı ceza, dolaylı duygu ve dolaylı güdülenme ilkelerine göre tüm öğrenenlere tek tek uyarıcı verilmesine gerek kalmadan da öğrenme gerçekleşebilmektedir. Bu durum ise öğretimin daha kısa zamanda ve daha az çaba ile gerçekleşmesine olanak sağlamaktadır.

Kaynaklar Senemoğlu, N. (2005). Gelişim Öğrenme ve Öğretim, Kuramdan Uygulamaya. Gazi Kitabevi, Ankara. Tekin İftar, E. (2013). Gözleyerek Öğrenme Kuramı. G. Can, (Ed.), Eğitim Psikolojisi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını: Eskişehir.