© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 33 Uluslararası Ticaret David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bölüm 20 Çıktı (Output) ve Toplam Talep (Aggregate demand)
Advertisements

Bazı Kavramlar Piyasa, Pazar (Market) Talep (Demand) Arz (Supply)
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
Kısa Vadede Toplam Çıktı
Bölüm 6 Arz kararları nasıl alınır?
Birkaç Anahtar Kavram Maliye Politikası
Bölüm 16 Hükümet Harcaması ve Geliri
Bölüm 21 Maliye Politikası ve Dış Ticaret
Bölüm 22 Para ve Banka David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
Bölüm 36 Gelişmekte Olan Ülkelerin Sorunları ve Türkiye
Esneklik Kavramı Bir önceki bölümde bir malın talep edilen miktarını belirleyen bir takım etkenler bulunduğunu belirtmiş, bu etkenlerdeki değişimlerin.
ULUSLARASI FİNANSAL PİYASALAR VE ARAÇLAR
Bölüm 5 Tüketici Tercihi ve Talep
Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
YEDİNCİ BÖLÜM TARİFE DIŞI TİCARET POLİTİKASI ARAÇLARI
Bölüm 28 Döviz Kurları ve Ödemeler Dengesi (Bilançosu)
Bir eksik rekabetçi firma;
Bölüm 34 Döviz Kuru Rejimleri
Bölüm 1 İktisat ve İktisat Bilimi
Bölüm 30 İktisadi Büyüme David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Makroiktisat... Bir bütün olarak ekonomiyle ilgilenir
Bu bölümde Sabit kur rejiminde fiyat ve çıktının dengeye nasıl geldiğini, Sabit kur rejiminde para ve maliye politikalarının etkisini, Dalgalı döviz kurunun.
Bölüm 29 Açık Ekonomi Makroiktisadı
© The McGraw-Hill Companies, Hafta. © The McGraw-Hill Companies, 2002 Uluslararası Ticaret.
Tarife Dışı Dış Ticaret Politikası Araçları
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
DIŞ TİCARET POLİTİKALARI
Bölüm 15 Refah İktisadı David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 9th Edition, McGraw-Hill, 2008 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
İKT 108 Uluslararası Ekonomi
Eksik rekabet altındaki bir firma
Uluslararası Ticaret Teorisi(kuramı)
Tüketici tercihinde 4 ana unsur
Dış Ticaret Politikasının Politik Ekonomisi
A. Dış Ticaret İşlemleri
OHT 2.1 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talep, Gelir ve Tüketim Davranışları.
Üretim düzeyi nasıl seçilir?
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 6 Arz kararları nasıl alınır? David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,
Mikroekonomi vs. Makroekonomi
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 35 Avrupa’nın İktisadi Bütünleşmesi David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition,
Ekonomi nedir? EKONOMİ toplumun... üreteceğine... Neyi Kimin İçin
Ünite 10 ULUSLARARASI TİCARET PROF. DR. TÜMAY ERTEK
HAFTA 8 ULUSLARARASI TİCARET.
Bölüm 22 Para ve Banka David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Bu bölümde İktisadi büyümenin anlamını,
Tüketici tercihinde etkili dört bileşen
7. büyük tekstil ve hammaddeleri 6. büyük hazır giyim ve konfeksiyon
Talebin fiyat esnekliği
Bu Bölümde Döviz kuru ve döviz piyasasını,
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 16 Hükümet Harcaması ve Geliri David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
İŞLETMELERİN KURULUŞU
ULUSLARARASI İKTİSAT Yrd.Doç.Dr.Dilek Seymen DEÜ.İİBF İktisat Bölümü.
Copyright ©2004, South-Western College Publishing Uluslar arası İktisat By Robert J. Carbaugh 9th Edition 1. Bölüm: Uluslar arası İktisat.
Copyright ©2004, South-Western College Publishing Uluslararası İktisat By Robert J. Carbaugh 9th Edition 2. Bölüm: Modern Ticaret Teorisinin Temelleri.
Soru Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
Copyright ©2004, South-Western College Publishing Uluslar arası İktisat By Robert J. Carbaugh 9th Edition Bölüm 5: Tarifeler.
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
STATİK ETKİLER . Entegrasyon gerçekleştirildikten sonra üretimle tüketimin yer ve hacim olarak yeniden düzenlenmesini gerektirecek değişmeler statik etkilerin.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
Ülkelerin Dış Ticaret Yapma Nedenleri
UluslararasI tİcaret teorİsİ Analİzlerİ
1 of 31 PART VII The World Economy © 2012 Pearson Education Dış Ticaret Teorisi ve Dış Ticaret Politikası: Mutlak ve Mukayeseli Üstünlük teorileri.
Bölüm 15 Refah İktisadı David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 9th Edition, McGraw-Hill, 2008 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Dış Ticaret Teorisi ve Dış Ticaret Politikaları
YEDİNCİ BÖLÜM TARİFE DIŞI TİCARET POLİTİKASI ARAÇLARI
ULUSLARARASI İKTİSAT TEORİSİ
TEMEL MİKROEKONOMİ 1.GİRİŞ.
ULUSLARARASI TİCARET.
Sunum transkripti:

© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 33 Uluslararası Ticaret David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie and Damian Ward

© The McGraw-Hill Companies, Bu bölümde Uluslar arası ticaretin yapısını, Karşılaştırmalı Üstünlük kavramını ve ticaretin sağladığı faydayı, Karşılaştırmalı Üstünlük’leri belirleyen etmenleri, Ticaret politikaları ve araçlarını, Gümrük tarifelerinin gerekçelerini ele alacağız.

© The McGraw-Hill Companies, İhracatın GSMH’ye Oranı Kaynak: DPT Not: Türkiye için 1970 ve 2004 yılları alınmıştır.

© The McGraw-Hill Companies, yılında Dünya ihracatının Ülke Gruplarına göre Dağılımı Kaynak: GATT, Directions of Trade

© The McGraw-Hill Companies, yılında Türkiye İhracatının Bölgesel Dağılımı Source: TUİK

© The McGraw-Hill Companies, Dünya İhracatının Bileşimi

© The McGraw-Hill Companies, Türkiye İhracatının Bileşimi Source:DPT

© The McGraw-Hill Companies, Bazı Önemli Noktalar Hammadde fiyatları –Az gelişmiş ülkeler gelişmiş ülkelerce sömürüldüklerini iddia etmektedirler. Hammaddeleri ucuza alıp makine teçhizatı pahalıya satmaları yoluyla Az gelişmiş ülkelerdeki (AGÜ) imalat sanayi ihracatı –Kimi AGÜ’ler imalat sanayi ihracatında başarılı olabilmiştir. –Bu da gelişmiş ülkelerdeki işçilerin işlerini kaybetme korkusuna düşmelerine sebep olmuştur. Gelişmiş ülkeler arasındaki ticari anlaşmazlıklar –Bazı ülkelerde üreticiler verimli modern rakipleri önünde yenilgiye uğramıştır, –Japonya ve Doğu Asya ülkelerindeki rakipler özellikle –Bunun sonucunda ihracat kısıtlanmalı mı? sorusu akla gelir.

© The McGraw-Hill Companies, Karşılaştırmalı Üstünlükler (Comparative advantage) Uluslar arasındaki ticaretin varlık sebebi malların fırsat maliyetleri arasındaki uluslararası farklılıktır. Ticaret, herkesin daha ucuza mal tüketmesini olanaklı kılar. Malın fırsat maliyeti –Bir maldan 1 birim daha fazla üretebilmek için diğer malın üretiminden vazgeçilmek zorunda kalınan miktar Karşılaştırmalı Üstünlük Yasası –Ülkeler ancak üretiminde başkalarına görece daha verimli (görece düşük maliyetli) oldukları malları üretir ve ihraç ederler. Görece yüksek maliyetle üreteceklerini üretmez, o malı üretmekte uzmanlaşmış olan ülkeden ithal ederler.

© The McGraw-Hill Companies, Karşılaştırmalı Üstünlüğün Kaynakları Ülkeler arasındaki en büyük farklılık faktör donanımlarında (factor endowments) ortaya çıkar. Bu da faktör (emek, sermaye) fiyatlarının farklı olması sonucunu doğurur. –Örneğin İngiltere Hindistan’a nazaran daha fazla sermaye ve daha az emeğe sahiptir. –O halde, üretimde kullanılan sermaye maliyeti/emek maliyeti oranı İngiltere’de Hindistan’a nazaran daha düşüktür. –O halde İngiltere’nin sermaye-yoğun mallarda, –Hindistan’ın da emek-yoğun mallarda uzmanlaşmış olması beklenir. Karşılaştırmalı Üstünlük kendini teknoloji düzeyinde de gösterir.

© The McGraw-Hill Companies, Karşılaştırmalı Üstünlük vs. Mutlak Üstünlük Mutlak Üstünlük: –Ülke sözkonusu malı en düşük maliyete üretiyorsa, o malda mutlak üstünlüğü vardır denir. Karşılaştırmalı Üstünlük: –Ülke sözkonusu malı en ucuza değil de, diğer mallara nazaran daha ucuza üretebiliyorsa, o malda karşılaştırmalı üstünlüğü vardır denir.

© The McGraw-Hill Companies, Örnek ABD İngiltere Birim Emek Gereksinimi (saat/birim çıktı) Video3060 T-shirt56 Saatlik Ücret6 dolar2 pound Birim Emek Maliyeti Video180 dolar120 pound T-shirt30 dolar12 pound

© The McGraw-Hill Companies, Örnek (devam) ABD’de video üretmek İngiltere’de üretmekten göreli olarak daha ucuzdur. ABD bir birim daha fazla video üretmek için 6 birim t-shirt’den vazgeçmesi gerekirken, İngiltere 10 birim t-shirt’den vazgeçmelidir. Video üretmenin fırsat maliyeti ABD’de daha düşüktür. Aynı şekilde, İngiltere’de t-shirt üretmenin fırsat maliyeti daha düşüktür. (İngiltere 1/10 video, ABD’de ise 1/6 video)

© The McGraw-Hill Companies, Kazananlar ve Kaybedenler Ülkeler uzmanlaşıp ticaret yaparak kazanırlar –Ancak bu kazançlar ülke içinde herkese ve her ülkeye eşit şekilde dağılmaz. –Örnek: Buzdolabının icat edilmesiyle, Arjantin et ihraç etmeye başlar Amerikan et üreticileri, arazi sahipleri ve Arjantin’li sıradan tüketici yükselen et fiyatlarından ötürü zarar eder Arjantin’li et üreticileri, toprak sahipleri ve dolaylı olarak artan ulusal gelirden pay alan Arjantin’li kar eder, Amerika’lı sıradan et tüketicisi de düşen fiaytlardan dolayı kar eder. Ticari Politikalar –Hükümetin uluslararası ticareti vergi ve teşvik araçlarıyla etkilemeye yönelik uygulamaları Gümrük vergileri, tarifeler –Ya da ihracatı ve ithalatı doğrudan kısıtlayarak Kota

© The McGraw-Hill Companies, Gümrük tarifelerinin İktisadi Etkileri DD ve SS bir mala olan iç talebi ve arzı göstersin. Eğer dünya piyasasında geçerli fiyat P w, ise serbest ticaret olanaklıdır. Yerli firmalar Q s kadar arzederler İç talep Q d kadardır Tarife konulmak suretiyle yerli arz arttırılır ve ithalat kısıtlanır. İçerde fiyat P w + T’ ye çıkar T tarifenin büyüklüğünü gösterir. İç talep Q d ’ ye üşerken, yerli arz Q s ’ a yükselir. Aradaki fark ithal edilir. Ve ithalat düşer DD SS miktar fiyat PwPw QsQs QdQd P w + T Qs'Qs' Qd'Qd'

© The McGraw-Hill Companies, Hükümet geliri artar, dolayısıyla hükümete transfer edilen gelirden bahsedebiliriz. Mal dünya fiyatı P w den ithal edilebilirken iç üretimi artırmak adına tarife konulması üretimden kaynaklanan sosyal maliyeti arttırır. Ve tüketici artığını (consumar surplus) azaltır. Aynı şekilde üreticilere ekstra kar biçiminde bir transferden sözedilebilir. Tarifelerin sebep olduğu refah kaybı DD SS miktar fiyat QsQs QdQd P w + T Qs'Qs' Qd'Qd' Tarife kesimler arası gelir transflerine ve net sosyal kayıplara yolaçar. PwPw

© The McGraw-Hill Companies, Tarifeler Tarifelerin sebep olduğu bu kayıplar toplumun ticaretin kısıtlanmasından zararlı çıkacağına işaret eder. Bu da serbest ticareti destekleyen en güçlü argümandır. GATT, Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) anlaşmaları sayesinde tarifeler önemli ölçüde düşürülmüştür. –General Agreement on Tariffs and Trade –Kazananlar, kaybedenler arasındaki mücadele halen DTÖ müzakerelerinde devam etmektedir, ve edecektir.

© The McGraw-Hill Companies, Tarifeler ne zaman konulabilir? Optimal tarife –Birinci eniyi argümanı (first-best) –İthalatçı ülke dünya piyasalarında oluşan fiyatı etkileyebilecek kadar büyükse geçerlidir. Politikalarda neyin hedeflendiği önemlidir. –Belirli bir amacı gerçekleştirmenin en etkin yolu, o aktiviteyi doğrudan etkileyen politikalar uygulamaktır. –Tarifeler, bazı sorunları çözmek, ihtiyaçları sağlamak için de konulmaktadır. Sorunlar ve ihtiyaçların temelinde ticaret doğrudan bir etkiye sahip olmadığından, bu tür argümanlara ikinci eniyi denir.

© The McGraw-Hill Companies, Tarife konulması ne zaman haklı olabilir? Yaşam Tarzını Korumak –Bu durumda üretim teşviği daha iyi sonuç verir. Lüks tüketimi kısmak –Bu da tüketim vergisi ile daha etkin şekilde çözümlenebilir. Bebek Endüstrileri (Infant industries) korumak –Yaparak öğrenme yoluyla yeni aktiveteleri desteklemek için –Bu da geçici üretim teşvikleri ile yapılabilir. Gelirleri arttırmak için –Tarifeler hükümet gelirlerini arttırırlar –Ancak daha iyi yollar bulunabilir

© The McGraw-Hill Companies, Diğer Ticaret Politikaları GATT sayesinde tarifeler düşmüşse de diğer ticaret kısıtlamaları halinde ülkeler arasındaki anlaşmazlıklar devam etmektedir. Bunlar: –Kotalar –Tarife dışı engeller (non-tariff barriers) Yabancı mallara negatif ayrımcılık yapan yönetimsel düzenlemeler –İhracat teşvikleri

© The McGraw-Hill Companies, Üretimdeki etkinsizlik toplumsal kayba yolaçar. Ve tüketici artığının düşmesine İhracat teşvikleri DD S miktar fiyat PwPw Dünya fiyatı Serbest ticaret altında dünya fiyatı P w olsun QdQd Tüketiciler Q d kadar talep eder QsQs Üretim Q s kadardır İhracat GE kadar. G E teşvik Teşvik altında üreticiler Q s ’ üretip iç piyasaya Q d ' kadar mal arzederler. P w + s Qd'Qd' Q `s ' İhracat şimdi AB ye yükselir. A B