3-4 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİĞİ HAZIRLAYAN : ECE VE ÜMRAN KÜÇÜKDEĞİRMENCİ
ÖZ BAKIM BECERİLERİ 1-Kendi kendine yemeklerini yiyebilir 2-Yardımla tişörtünü giyer 3-Hatırlatıldığında burnunu siler 4-Yedi sabahtan ikisinde altı kuru olarak uyanır 5-Erkek çocuklar ayakta tuvalette çiş yapar 6-Düğmeliler hariç giyinip soyunmaya başlar ve giyinmeyi tamamlar (%75) 7-Giyeceklerindeki çıtçıtları ve çengelleri açar kapatır 8-Hatırlatıldığında mendiline sümkürür 9-Bilindik tehlikelerden ( örneğin cam kırmak ) sakınır 10-Ceketini askıya asar 11-Sözel direktif verildiğinde dişlerini fırçalar 12-Parmaksız eldivenleri giyer 13-Büyük düğmeleri ceket asılı iken veya masada yayıldığında açar 14-Büyük düğmeleri ceket asılı iken veya masada yayıldığında ilikler 15-Botlarını ( çizmelerini ) giyer
MOTOR BECERİLERİ 1-Üç parçalık yap-bozu birleştirir. 2-Makasla keser. 3-20 cm lik yükseklikten iner. 4-Kendisine yuvarlanan topa tekmeyle vurur. 5-Parmak ucunda yürür. 6-10 adım koşar. (koordineli el hareketleri ile) 7-150 cm lik mesafede pedal çevirir. (3 tekerlekli bisikletle) 8-Hareket başlatıldığında salıncakta sallanır. 9-Yukarı tırmanır ve kaydıraktan 120-180 cm. aşağı kayar. 10-İleriye doğru takla atar. 11-Ayak değiştirerek merdivenleri çıkar. 12-Asker gibi yürür. 13- iki eli ile karşıdan atılan topu tutar. 14-Kalıp çıkarır. 15-3 mm lik kaymalarla 20 cm lik düz çizgiyi kesebilir.
SOSYAL GELİŞİM BECERİLERİ 1-Müzik eşliğinde dans edip şarkı söyler 2-Diğer çocukların hareketlerini taklit ederek kurallara uyar 3-Hatırlatılmadan da tanıdığı yetişkinleri selamlar 4-Yetişkinin yönettiği grup oyunlarında kurallara uyar 5-Arkadaşından onun oynadığı oyuncakla oynamak için izin ister 6-Kendiliğinden “lütfen” ve “teşekkür ederim” der(%50 oranında) 7-Telefonlara cevap verir. Yetişkini telefona çağırır veya tanıdık kişi ile telefonda konuşur 8-Sırasını bekler 9-Daha büyük çocukların liderliğini yaptıkları grup oyunlarında kurallara uyar 10-Yetişkinlerin isteklerine bağlı olarak iş birliği yapar(%75 oranında) 11-Bahçede kendine gösterilen alanlarda oynar(oyun alanları) 12-Kendi projesi üzerinde çalışırken diğer çocukların yanında oynar ve onlarla konuşur
BİLİŞSEL GELİŞİM 1-Büyük ve küçük nesneleri isimlendirir (bu nasıl top) 2-Sözel direktif verildiğinde 10 vücut kısmını gösterir (saç, göz, burun, ağız, kulak, kol, bacak, el, ayak, diz) 3-Sözel direktif verildiğinde kız ve erkeği gösterir (ayırt eder) 4-Bir nesnenin ağır veya hafif olduğunu ifade eder 5-Bütünü oluşturmak için bir şeklin iki parçasını eşleştirir 6-Basit ve sık tekrarlanan bir hikayede sonra ne oldu sorusuna beklenen cevabı verir 7-Söz ve hareket içeren bazı parmak oyunlarını tekrarlar 48-Bire bir eşleştirme yapar (3 veya daha fazla nesne ile) 9-Sorulduğunda uzun ve kısa nesneleri gösterir 10-Hangi nesnelerin ilişkili olduğunu söyler
DEVAM… 11-Model olduğunda 3 e kadar sayar 12-Nesneleri sınıflandırır (en az 2 nesne grubunu) 13-Model olduğunda v harfini çizer 14-10x10 cm lik kare kağıdın bir köşesinden diğer köşesine (sözel yönerge ile ) çapraz çizer 15-Model olduğunda on nesneyi sayar 16-Modele bakarak üç küple köprü yapar 17-Küplerden oluşan örüntüyü eşleştirir 18-Bileşik V serisini çizer (VVVVVV) 19-Eksik insan resmine kol veya bacak ekler 20-Deneme yanılma olmaksızın 6 parçalı bul-yap ı tamamlar 21-Nesnelerin benzer ve farklı (özelliklerine ve fonksiyonlarına göre) olduğunu söyleyebilir 1-Bana bunun aynısını göster 2-Bana burada farklı olanı göster 22-Model olduğunda kare şeklini çizer 23-İstenildiğinde 3 rengi isimlendirir 24-Kare daire ve üçgeni isimlendirir
DİL GELİŞİMİ 1-Soru cümlesi için ( mi ) ekini kullanır ( annem geldi mi?) 2-Öykü saatinde 5 dakika süre ile bir hikayeyi anlatır 3-İki bağımsız emri yerine getirir ( kapıyı aç yerine otur) 4-İstendiğinde adını ve soyadını söyler 5-Nasıl sorusuna cevap verir 6-Geçmiş zamanla ilgili ifadeleri kullanır 7-En son yaptığı deneyimleri anlatır 8-Sık kullanılan nesnelerin nasıl kullanıldığını söyler ( su nasıl içilir?) 9-Gelecek ile ilgili ifadeleri kullanır ( istemek planlamak zorunda olmak) 10-Soru sormak için cümle yapısında değişiklik yapar 11- Oluş sırasına göre iki olayı anlatır.
ÇOCUKLARINIZIN NELERİ YAPIP YAPAMADIĞINI BU BECERİ KONTROL LİSTESİNDEN DEĞERLENDİREBİLİRSİNİZ. YAPAMADIĞI MADDELER ÇOĞUNLUKTAYSA GELİŞİM GERİLİĞİ ŞÜPHESİYLE DOKTORA BAŞVURULMALIDIR.