GELİŞİM ÖZELLİKLERİ. OLUMLU- OLUMSUZ AİLE TUTUMLARI. DİSİPLİN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Çocuk bugünün yarını, yarının umududur.
Advertisements

ÇOCUKLARIMIZ HAZIRLAYAN: İBRAHİM TUNÇ.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Hazırlayan:Reh. Öğrt.Yıldız YILDIZ
ÖZVERİ DERSHANESİ REHBERLİK.
ANA BABA VE ERGENLİK.
OLUMSUZ AİLE TUTUMLARI
OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
İLETİŞİM.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
İletişim Kaynak Mesaj Kanal Alıcı Kim Ne Söyledi Hangi Yolla Kime
İSTEK ÖZEL ACIBADEM OKULLARI
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
SINIF YÖNETİMİ “ÇOCUK EĞİTİMİ Mİ ANNE-BABA EĞİTİMİ Mİ?”
ANNE BABA TUTUMLARI.
Anne – Baba – Çocuk İletişimi Seminerini
AİLE TUTUMLARI Mehmet TUNGA.
OLUMLU DAVRANIŞ GELİŞTİRMEDE
ÖZGÜVEN GELİŞTİRME EĞİTİMİ
Çocuk Psikolojisi Hazırlayanlar TATKAVAKLI İLKÖĞRETİM
Çoğu konuşma “katli” kasıtsız ve kalıcıdır Çünkü “KATİL” sorunun farkında bile değildir.
HATALI ANNE BABA TUTUMLARI
NASIL BİR AİLE?.
OLUMLU OLUMSUZ TUTUMLAR
HAZIRLAYANLAR NURTAÇ ÜNLÜ DERYA DEMİR GÜLŞAH BAŞARAN
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
BAL PETEĞİ ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ
AİLE EĞİTİM SEMİNERİNE HOŞ GELDİNİZ
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
AİLE TUTUMLARI Funda HANOĞLU Psikolojik Danışman.
AİLE TUTUMLARI.
AİLE İÇİ İLETİŞİM SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE ANA-BABA TUTUMLARI
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
ÇOCUK NE YAŞIYORSA ONU ÖĞRENİR!.
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
İNSANI İNSAN YAPAN DEĞERLER…
ÇOCUKLA İLETİŞİM KURMAK
ÖZGÜVEN GELİŞTİRME EĞİTİMİ
OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
ÇOCUK NE YAŞIYORSA ONU ÖĞRENİR!
AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI.
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
HOŞGELDİNİZ.
ERGENLİK DÖNEMİ.
AİLE TUTUMLARI GATA 2 Nasıl Bir Çocuk Yetiştirmek İstiyorsunuz?
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
ETKİN DİNLEME BEN DİLİ VE SEN DİLİ
ETKİLİ ANA BABA OLMAK… Psikolojik Danışman: Yavuz ERTEKİN.
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
Çocuk Yaşadığını Öğrenir
AİLE TUTUMLARI ve ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
ATA İLKOKULU 1/A SINIFI BİRİNCİ DÖNEM 1. VELİ TOPLANTISI
Çocuklarımıza nasıl davranıyoruz?
UZMANLAR YUVA AİLE EĞİTİMİ 2 ÇOCUKLA İLETİŞİM 1.
AİLE TUTUMLARI REHBERLİK SERVİSİ.
Anne Baba Tutumları ve Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri.
AİLE TUTUMLARI.
AİLE TUTUMLARI. 2 Nasıl Bir Çocuk Yetiştirmek İstiyorsunuz?
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
ÇOCUK NE YAŞARSA ONU ÖĞRENİR Eğer bir çocuk sürekli eleştirilmişse, Kınama ve ayıplamayı öğrenir. Eğer bir çocuk alay edilip aşağılanmışsa, Sıkılıp, utanmayı.
SAVUR ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
Sunum transkripti:

GELİŞİM ÖZELLİKLERİ. OLUMLU- OLUMSUZ AİLE TUTUMLARI. DİSİPLİN *GELİŞİM ÖZELLİKLERİ *OLUMLU- OLUMSUZ AİLE TUTUMLARI *DİSİPLİN *ETKİLİ İLETİŞİM

Nasıl bir çocuk yetiştirmek istiyorsunuz?

ÇOCUK NE YAŞARSA ONU ÖĞRENİR Eğer bir çocuk sürekli eleştirilmişse, Kınama ve ayıplamayı öğrenir. Eğer bir çocuk alay edilip aşağılanmışsa, Sıkılıp, utanmayı öğrenir. Eğer bir çocuk sürekli utanç duygusuyla eğitilmişse, Kendini suçlamayı öğrenir. Eğer bir çocuk hoşgörü ile yetiştirilmişse, Sabırlı olmayı öğrenir. Eğer bir çocuk hakkına saygı gösterilerek büyütülmüşse, Adil olmayı öğrenir. Eğer bir çocuk kabul ve onay görmüşse, Kendini sevmeyi öğrenir. Eğer bir çocuk aile içinde dostluk, arkadaşlık görmüşse, Bu dünyada mutlu olmayı öğrenir.

GELİŞİM ÖZELLİKLERİ 7-11 yaş çocuğu; Okul çağı çocuğun ailesinden çıkıp dış dünyaya açıldığı; Toplumsal çevreye iyice karıştığı bir dönemdir.

1.,2.,3. sınıf çocuğunun gelişim özellikleri Çok etkin ve hareketlidir. Oyun hala öğrenmek için en etkili yoldur. Elleri ile çalışmaktan keyif alır. Yaşına göre sorumluluklar alabilir. Mizah duyguları gelişmeye başlar. Kolaylıkla gruru zedelenir. Para ile ilgilenmeye başlar. Böcek ve hayvanlara karşı büyük bir ilgi vardır. İyilik ve kötülük kavramları genişler ve genelleşir. Yetişkinlerin görüşlerini önemser. İlgi merkezi olmak ister Sevilmek, değer verilmek ve başarılı olmak bu dönemin en temel ihtiyacıdır.

4.-5. sınıf çocuğunun gelişim özellikleri Göz –el ilişkisi gelişmiştir. Arkadaşlıklar daha anlamlı hale gelmeye başlar. Dikkatini daha uzun süre yoğunlaştırabilir. Spor ve çeşitli etkinliklere karşı ilgi ve eğilimi artar. Yaptığı işler konusunda titiz davranır. Yavaş yavaş yetişkinleri eleştirmeye başlar. İlgi alanları belirmeye başlar. Artık anne babadan daha bağımsızdır. Hızlı boy uzamaları görülebilir. Daha fazla sorumluluk alabilir.

Aile Tutumları ve Çocuğun Gelişimine Etkileri

Çocuğun anne-babadan aldığı iki şey vardır: Sevgi ve Eğitim Aile tutum modeli Çocuğun anne-babadan aldığı iki şey vardır: Sevgi ve Eğitim

Aşırı sevgi gevşek eğitim tutumunda: Sevgi aşırı, disiplin yok denecek kadar azdır. Her istediği yapılır, kusurları görmezden gelinir. Aile aşırı koruyucudur. Bu durumda sorumluluk almama, bebeksi davranışlar, öfke nöbetleri, bencillik görülür. Çocuk bağımsız hareket edemez.

Aşırı sevgi sıkı eğitim tutumunda: Sevgi yine aşırıdır ama herşey ailenin kontrolündedir. Çocuktan hiçbir şey esirgenmez. Karşılığında da yüksek başarı beklenir. Bu durumda çocuklarda anne babaya aşırı bağımlılık, aşağılık duygusu, hoşgörüsüz ve anlayışsız bir kişilik gelişir.

Yetersiz sevgi ve aşırı disiplin tutumunda: Aile sevgisiz ve ilgisizdir. En küçük hatalar bile şiddetle sonuçlanır. Sürekli yasaklar konur. Çocuk çoğunlukla aşağılanır. Bu durumda çocukta; utangaçlık, hırsızlık, yalancılık saldırganlık davranışları görülür.

Gevşek eğitim yetersiz sevgi tutumunda: Aile sevgisiz ve ilgisizdir. Gevşek ve tutarsız bir disiplin vardır. Bu durumda çocuklarda; disiplinsizlik, otoriteye karşı geliş, genellikle başarısız, pasif, içine kapalı bir kişilik gelişir.

DİĞER OLUMSUZ AİLE TUTUM ŞEKİLLERİ Anne ve babanın tutumları arasında tutarsızlık Aile içindeki kardeşlere farklı tutumlar Aile içi kutuplaşmalar

Sağlıklı Tutum Gevşek Eğitim Sıkı Eğitim Yetersiz Sevgi Aşırı Sevgi SAĞLIKLI TUTUM Biraz olumsuzluk Yeterli sevgi Yeterli hoşgörü Yeterli disiplin

Sağlıklı Tutum Çocuğa şartsız sevgi verilir. Sorumlulukları vardır. Çocuğun uyması gereken kurallar ve sınırlar belirlenmiştir. Anne baba ve çocuk arasında sevgi ve saygıya dayanan bir iletişim vardır. Sevgi ve disiplin temel öğelerdri. Bu çocuklar;Sorumluluk sahibi, çevresi İle dengeli ve uyumlu ilişkiler kurabilen, kendine güvenen, yaşamda başarıyı yakalamış insanlar olarak karşımıza çıkar.

DİSİPLİN Sevgi ve hoşgörüyü içinde barındıran, tutarlı ve esnek bir disiplin anlayışı ile çocuklara davranış kazandırılmalıdır.

Tutarsız Yaklaşımlar *Aşırı hoşgörü, *Bir gün izin verilen bir davranışa bir başka gün ceza uygulanması,, *Anne baba arasında ağız birliğinin olmaması, *Anne babanın kendini acındırması, *Çocuğa sürekli bağırıp çağırmak, *Anne babanın küsmesi, sevgiden mahrum bırakmakla tehdit etmesi, *Dayak

Nasıl Olmalı? *Disiplin yaşamın bir parçası olmalı, *Çocuğa sorumluluklar verilmeli, *Çocuk aile içinde değerli olduğunu bilmeli, *Anne baba arasında uyum olmalı, *Kurallar duruma göre olmamalı, *Çocuklara örnek olunmalı, *Aile içi saygı olmalı, *Ceza kişiliğe değil, davranışa yönelik olmalı.

Etkili İletişim Ona sevginizi gösterin. Göz teması kurun, çocuğunuzun yüzüne bakarak ve onunda sizin gözlerinize bakmasını sağlayarak konuşun. Normal ses tonu ile konuşun, anlaşılır ve ciddi bir ifade kullanın (kızmak, yalvarmak yok!) Basit cümlelerle ne yapmasını istediğinizi belirtin.

Gerekirse söylediğinizi tekrarlatarak doğru anlaşıldığınızdan emin olun. Birlikte çözüm bulun. Etkin dinlemeyi kullanın Ben ileti dilini kullanın.

ETKİN DİNLEME Suçlamadan, kızmadan, “ben söylemiştim...” le başlayan cümleler kurmadan, hemen bir çözüm önermeden, sadece durumu empatik olarak anlamak ve kendi sözlerinizle geri iletmek.

Etkin dinleme “Anne bugün okulda yaptığım resim panoya asıldı Etkin dinleme “Anne bugün okulda yaptığım resim panoya asıldı.’’ “İyi, aferin.’’ ‘‘Resmin panoya asılsa ne olacak, hala çarpım tablosunu ezberleyemedin.’’ ‘‘Öylemi, ablanda dersanede birinci olmuş.’’

‘‘Yaptığın resmin beğenilmesi seni çok mutlu etmiş.’’ ETKİN DİNLEME ‘‘Yaptığın resmin beğenilmesi seni çok mutlu etmiş.’’

Ben dili;Karşıdaki kişiyi suçlamadan, yaşanan problem karşısında ne hissedildiğini ifade etmektir. Ben dili yapılan davranışa yöneltilen bir eleştiridir.

Sen dili;Suçlayıcı ifadelerle kişiliğe yönelik eleştirilerin ifadesidir. Saldırgan tavırlar içerdiği için aynı tavrı doğurur.

“Ben” dilini kullanmak Uygun olmayan davranış karşısında ne hissettiğini ifade etmektir. Koltukların üzerinde oradan oraya zıplayan çocuğunuza; ‘‘Yeter artık otur şuraya’’,“Beni deli ediyorsun.’’, ‘‘Akşam baban gelince görürsün.’’ “Koltukların üzerinde zıpladığın zaman sinirleniyorum. Çünkü düşüp bir yerini incitmenden korkuyorum.’’

Ödevlerini yapmayan çocuğunuza;. ‘‘Sorumsuz’’,. ‘‘Tembel’’, Ödevlerini yapmayan çocuğunuza; ‘‘Sorumsuz’’, ‘‘Tembel’’, ‘‘İşe yaramaz’’ ‘‘Ödevlerini yapmadığın zaman başarısız olacağını düşünüyorum ve üzülüyorum.’’

Ben dili; Duyguları ifade eder. Davranışa yöneliktir Ne beklenildiğini ifade eder. Kişiyi değişime açık hale getirir Sen dili; Suçlayıcı ifadeler vardır Kişiliğe yöneliktir Kişiyi savunmaya geçirir Problem çözümüne katkı sağlamadığı gibi, yeni problemlere neden olabilir

DUR Çatışma anında konuşmaya, söylenmeye, bağırmaya başlamadan önce 5-10 dk durun. Kendinize ve çocuğunuza sakinleşmek için zaman tanıyın. “MOLA istiyorum” ,”Önce sakinleşelim, sonra konuşalım”

OLUMLU DAVRANIŞLARI DESTEKLEME Çocuğunuzu en son ne zaman eleştirdiniz ? Çocuğunuzu en son ne zaman övdünüz ? Her 4 övgüye karşılık 1 eleştiri

TEŞEKKÜRLER