TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DEĞERLİ KATILIMCILAR HEPİNİZ HOŞ GELDİNİZ!
Advertisements

PSİKOSOSYAL KORUMA VE ÖNLEME ÇALIŞMALARI
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Şİddet Muhammet GÜLER.
MS ve Ruhsal Sorunlar Dr. Levent Tokuçoğlu 2004.
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
Çağdaş Bilimler Merkezi Dershanesi
DEĞERLİ KATILIMCILAR HEPİNİZ HOŞ GELDİNİZ!
TRAVMA SONRASI SINIF TEMELLİ PSİKOSOSYAL MÜDAHALE PROGRAMI
Rehberlik ve Araştırma Merkezi
PSİKO SOSYAL BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
ANNE BABA SEMİNERLERİ MART 2005
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Yönetimde stres kaynakları
TRAVMATİK YAŞAM OLAYLARI VE
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
ZONGULDAK PSİKOEĞİTİM İL EKİBİ SUNAR
Psikososyal Okul Projesi
Okul Rehberlik Servisi
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI.
ELRAM PSİKOEĞİTİM SEMİNERİ
SINAV KAYGISI KAYGI KAYGI; üzüntü, sıkıntı, korku, başarısızlık duygusu, sonucu bilememe ve yargılanma gibi heyecanların birini veya çoğunu içerebilir.
SINAV KAYGISI SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ
AKRAN ZORBALIĞI.
ANİ YAŞANAN VE YAŞAMI TEHDİT EDEN OLAYLAR
PSİKOSOSYAL VELİ SEMİNERİ
“Stres ve Başa Çıkma Yöntemleri”
SINAV KAYGISI DENİZLİ REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ.
AİLE İÇİ ŞİDDET.
TRAVMA VE ETKİLERİ.
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
PSİKO SOSYAL OKUL PROJESİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
M.E.B./UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER M.E.B./UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ PSİKOEĞİTİM UYGULAMA EL KİTABINDAN DERLENMİŞTİR.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
DOĞAL AFET VE KAZALARDA ETKİLİ MÜDAHALE HİZMETLERİ
Psikososyal Müdahale Hizmetleri
PS İ KOSOSYAL OKUL PROJES İ Ö Ğ RETMEN E Ğİ T İ M İ.
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
ÖFKE NEDİR? Bireyin haz alma dünyasını engelleyen herhangi bir durum, olay veya kişi ile karşılaştığında oluşan duygudur. İstediğini alamama, haksız davranışlara.
TRAVMA Bireyin yaşamını doğrudan tehdit eden, ani, ürkütücü, korku verici boyuttaki tura yaşantılar travma yaşantısı olarak anılır. Gündelik hayatın aniden.
Psikososyal Müdahale Hizmetleri
MADDE ve ALKOL KULLANIM BOZUKLUKLARI
TRAVMA SONRASI STRES TEPK İ LER İ (PS İ KOE Ğİ T İ M)
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
1 MERSİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ ÖĞRETMEN SEMİNERİ Okul Psikolojik Danışmanı PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ ………………………………İLKÖĞRETİM.
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
PSİKOSOSYAL DESTEK EĞİTİM SUNUSU
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü Ruh Sağlığı Programları Şubesi
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Rehberlik Servisi.
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
STRES YÖNETİMİ
Travma Sonrası Genel Tepkiler
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
STRES YÖNETİMİ.
Sunum transkripti:

TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER KIZILCAHAMAM REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ 2014

TRAVMATİK OLAY “Herhangi bir kişi için, aşırı derecede örseleyici veya başa çıkması zor olan, kişinin varlığını tehdit eden, hatta öleceğini düşündürebilen, normal yaşamın dışındaki herhangi bir olay”

Ani Yaşanan Yaşamı Tehdit Edici Olaylar TRAVMA Trafik Kazası Bir Yakının Kaybı Şiddet Doğal Afetler Savaş Ani Yaşanan Yaşamı Tehdit Edici Olaylar

TRAVMA SONRASI STRES TEPKİLERİ İstenmeden Akla Gelen Düşünce ve Görüntüler Kaçınma Fizyolojik Uyarılmışlık

KAYGI VE DEPRESYON TEPKİLERİ Depresif yada sinirli ruh hali Tüm etkinliklere karşı ilginin azalması Kilo kaybı veya artışı (diyet yapmadan) Kaybedilen kişiyi özleme Sevilen birinin kaybını kabullenememe Uykusuzluk yada aşırı uyuma Aşırı huzursuzluk Aşırı yavaşlık Enerji kaybı azalması ,ve derin bir yorgunluk hissi Değersizlik duygusu Aşırı yada duruma uymayan suçluluk duyguları Konsantre olmada , karar vermede zorluk Tekrarlayan ölüm düşünceleri Hayatın yaşamaya değmediğine dair tekrarlayan düşünceler

YAŞA GÖRE TSS TEPKİLERİ 7-12 YAŞ OKUL ÇAĞI Okul öncesi dönemdeki davranışlara gerileme Okula gitmek istememe Okul başarısının düşmesi Tekrarlanan oyunlar yada oyuna ilgisizlik Saldırganlık - Gevezelik Erkek çocuklarda özellikle silahlara, savaş oyunlarına, vb. ilgi gösterme Kabuslar, uyku sorunları Ayrılık kaygısı (bağımlılık) Doğal olaylardan korku Dikkat ve konuşma sorunları İsyankar davranışlar Vücutta ağrılar Yatak ıslatma Daha hareketli saldırgan ve talep edici olma ERGENLİK DÖNEMİ Dünya ve kendi gelecekleri hakkında olumsuz tutumlar Kendi korkuları ve travmaya verdikleri tepkilere ilişkin endişe Risk alma veya duygularını davranışlarla dışa vurma(okuldan kaçma, madde kullanımı) İştah ve uyku sorunları Günlük etkinliklere karşı ilgi kaybı Okul sorunları Travmatik yaşantıdan sonra almak zorunda kaldıkları sorumluluklar nedeniyle yetişkinliğe erken girme Anne babalarla tartışmaların artması Sessiz, mesafeli ve depresif olma

OKULLARIN VE ÖĞRETMENLERİN ROLÜ VE ÖNEMİ Okulda bulunmak, oyun ve diğer okul etkinliklerine katılmak, çocuklarda SÜREKLİLİK, DEĞİŞMEZLİK VE NORMALLİK HİSSİNİN oluşmasına yardımcı olur Çocukların gereksinimlerini daha kolaylıkla iletmelerine neden olur Öğretmenler çocukların mutlu ve sağlıklı büyümelerine yardımcı olacak bir gelişme ve öğrenme ortamı yaratırlar Çocuklarla daha çok birlikte oldukları için, onların gereksinimlerini herkesten iyi bilir ve gerektiğinde onlara yardım edebilirler Öğretmenlerin yardımıyla daha ileri düzeyde psikolojik yardıma ihtiyaç duyan çocuklar belirlenebilir, uygun birimlere sevk edilebilir

ÖĞRETMENLERİN KATKISI Çocukların travmatik olayın ne olduğunu anlamalarına yardım edebilir Travmatik olaya verilen tepkiler konusunda çocukları bilgilendirebilir Çocukların duygusal olarak toparlanmalarına yardımcı olacak sınıf etkinlikleri düzenleyebilir Öğretim etkinliklerini çocukların gereksinimlerine göre uyarlayarak ihtiyaç duyan çocuklara daha fazla eğitim desteği verebilir Çocuklarla özel iletişim teknikleri kullanabilir Sınıfta sıcak ve destekleyici bir sosyal ortam yaratabilir Çocukların kayıplarla, acı veren anılar ve duygularla başa çıkmalarına yardımcı olacak etkinlikler düzenleyebilir Çocukların toparlanma süreçlerini kolaylaştırmak için okul ve aile arasındaki işbirliğini güçlendirebilir

DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR Bilgi verirken açık ve kesin bir dil kullanın Öğrencileri konuşmaları için zorlamayın, istedikleri zaman tartışmaya katılmalarına izin verin Diğer arkadaşlarının da benzer duygu ve yaşantılar geçirdiğini göstererek öğrencilerin tepkilerini normalleştirin Öğrencilere kendi tepkilerinin doğal olduğunu söyleyerek varsa travmatik bir yaşantıya verdikleri tepkileri onaylayın Travma sonrasında yaşadıklarının ve tepkilerinin anlaşılabilir ve kabul edilebilir olduğunu anlamalarına yardımcı olun

ÇOCUKLAR NEDEN KONUŞMAK İSTEMEZLER? Kendileri ve özel yaşantıları hakkında konuşmaya alışık olmayabilirler Daha önce bu gibi konularda kendilerini ifade etmek için cesaretlendirilmemiş olabilirler Duygularını tanımlamakta zorlanıyor olabilirler Travmatik olaydan bahsetmek onlara acı veriyor olabilir Yetişkinlerden korkuyor yada onlara güvenmiyor olabilirler Yetişkinlerin kendilerini anlamayacaklarını düşünüyor olabilirler Yetişkinleri üzmek ya da endişelendirmek istemiyor olabilirler

TRAVMADAN SONRA ÇOCUKLAR İÇİN İLETİŞİMİN ÖNEMİ Çocukların duygularını başkalarına anlatmaları onların acı veren bu yaşantıları daha kolay kabul etmelerine yol açabilir Yaşantılarını ve duygularını paylaştıklarında kendilerini daha iyi hissederler Yaşananlara ilişkin farklı bir bakış açısı edinebilirler Başkalarının da benzer tepkilere sahip olduğunu bilmek toparlanma sürecini başlatır ya da hızlandırır Gelecekle ilgili daha olumlu bir bakış açısı geliştirebilirler

BİREYLERİN TRAVMATİK OLAYLARDAN ETKİLENMELERİNİ BELİRLEYEN ETMENLER Aşırı durumlara tanık olma Stres yaratan durumlara maruz kalma süresi Yaşamın tehlikede olduğu düşüncesi Çocuğun veya kişinin başa çıkma gücü Sosyal desteğin doğası ve derecesi Anne-baba tepkileri

TRAVMATİK OLAYLARA DAYANIKLI BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ Kendine ve örseleyici yaşam olaylarıyla başa çıkma gücüne güven Bağımsız düşünebilme ve davranabilme Başkalarıyla almaya ve vermeye dayalı olumlu ilişkiler kurabilme Bireysel disiplin ve sorumluluk duygusuna sahip olma Açık fikirlilik ve esneklik Kendisinin ve başkalarının duygu ve düşüncelerini tanıma ve anlayabilme Bu duyguları başkalarına iletebilme Stres verici olaylara karşı tolerans Yaşama anlam verecek bir yaşam amacı ve felsefesine sahip olma

TRAVMATİK OLAYLARLA BAŞA ÇIKMA YOLLARI Yaşanan travmatik olayı düşünmeye ara vermek Varsa yaşanan karmaşayı kabullenmek Yeniden yapılandırma ve düzeltme etkinliklerine katılmak Başkalarına yardım etmek Gelecek hakkında düşünüp plan yapmak Aktif olmak, aile ve arkadaşlarla yapılacak şeyleri planlamak Rahatlama yöntemleri bulmak ve uygulamak (Spor, yürüyüş, el işi yapmak, vb.) Sosyal destek almak, arkadaşlarla görüşmek Espri ve şaka yapmak, eğlenmek Destek grupları oluşturmak

Çocuğa ait olma, sevilme ve güven duygusu aşılayın TRAVMATİK OLAYLARA KARŞI DAYANIKLI ÇOCUKLAR YETİŞTİRMEK İÇİN NELER YAPILABİLİR? Çocuğa ait olma, sevilme ve güven duygusu aşılayın Kendine güven ve öz kontrol duygusunu geliştirin Tutarlı disiplin uygulayın Problem çözme ve sosyal becerilerini geliştirin

Dinlediğiniz İçin Teşekkürler