SAYI ÖRÜNTÜLERİ ANAHTAR KAVRAMLAR MODELLEME ÖRÜNTÜ SAYI ÖRÜNTÜSÜ ÜS

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Advertisements

Hazırlayanlar: Berrin Önürme Makbule Özge Özen Esma Erdoğan
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Prof.Dr.Şaban EREN Yasar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
Değişkenler ve bellek Değişkenler
DOĞAL SAYILAR.
Saydığımızda 15 tane sayı olduğunu görürüz.
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
ÖRÜNTÜLER.
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
TAM SAYILAR.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
1/27 GEOMETRİ (Kare) Aşağıdaki şekillerden hangisi karedir? AB C D.
Uygulamalı Örneklem Seçimi
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
Soruya geri dön
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
MÜRŞİT BEKTAŞ 1-A SINIFI
doğal sayısındaki rakamların sayı değerleri toplamı kaçtır?
CAN Özel Güvenlik Eğt. Hizmetleri canozelguvenlik.com.tr.
ÜSLÜ SAYILAR.
TOPLAMA İŞLEMİNDE VERİLMEYEN TOPLANANI BULMA
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
MATEMATİK YARI YIL TATİL ÖDEVİ 5. SINIF MATEMATİK YARI YIL TATİL ÖDEVİ 5. SINIF.
1 ÖMER ASKERDEN EMLAK KREDİ İLKÖĞRETİM OKULU UZMAN MATEMATİK ÖĞRETMENİ AKSARAY ÜNİTE: HARFLİ İFADELER VE DENKLEMLER KONU:HARFLİ İFADELERİ ÇARPANLARA AYIRMA.
1/25 Dört İşlem Problemleri A B C D Sınıfımızda toplam 49 öğrenci okuyor. Erkek öğrencilerin sayısı, kız öğrencilerin sayısından 3 kişi azdır.
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
ASAL SAYILAR VE ÇARPANLARINA AYIRMA
EBOB EKOK.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
BİRİNCİ DERECEDEN BİR BİLİNMEYENLİ DENKLEMLER
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
MATRİSLER ve DETERMİNANTLAR
ONDALIK KESİRLER Şuayip POLAT MATEMATİK 4 5. ÜNİTE
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Matematik Bütün Konular Slayt.
Matematik Dersi üslü sayılar.
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
CEBİRSEL İFADELER ŞEHİT POLİS İSMAİL ÖZBEK ORTA OKULU BURSA/KESTEL.
Bir bölme işleminde bölen 8,Bölüm 7, kalan 1ise bölünen Kaçtır?
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
1 DEĞİŞMEYİN !!!
Test : 2 Konu: Çarpanlar ve Katlar
DOĞAL SAYILAR VE TAM SAYILAR
6, 7 ve 8 BASAMAKLI DOĞAL SAYILAR
İLKÖĞRETİM MATEMATİK 7.SINIF
CEBİRSEL İFADELER.
KÖKLÜ SAYILAR.
Tuğçe ÖZTOP İlköğretim Matematik Öğretmenliği 2. sınıf
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
2. SINIFLAR BİLGİ YARIŞMASINA HOŞGELDİNİZ
KAREKÖKLÜ SAYILAR KAREKÖKLÜ SAYILAR √.
RASYONEL SAYILARLA TOPLAMA ve ÇIKARMA İŞLEMLERİ
HAYAT BİLGİSİ SORULARI.
ÇOK DEĞİŞKENLİ FONKSİYONLARDA
ÜÇGEN Üçgen prizma şeklindeki cisimlerin alt ve üst yüzeyleri üçgensel bölgedir. Üçgensel bölgeyi çevreleyen kapalı şekil ise üçgendir. Üçgen prizma.
CEBİRSEL İFADELERİ ÇARPANLARINA AYIRMA
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Diferansiyel Denklemler
CEBİRSEL İFADELER.
SAYI ÖRÜNTÜLERİ ANAHTAR KAVRAMLAR MODELLEME ÖRÜNTÜ SAYI ÖRÜNTÜSÜ ÜS
Sunum transkripti:

SAYI ÖRÜNTÜLERİ ANAHTAR KAVRAMLAR MODELLEME ÖRÜNTÜ SAYI ÖRÜNTÜSÜ ÜS ÜSLÜ İFADE ÜSLÜ NİCELİK CEBİRSEL İFADE BİLİNMEYEN

ÖRÜNTÜLER VE İLİŞKİLER Beceriler: Akıl yürütme, ilişkilendirme, iletişim. Kazanımlar: Örüntüler ve İlişkiler Sayı örüntülerini modelleyerek bu örüntülerdeki ilişkiyi harflerle ifade eder. Doğal sayıların kendisiyle tekrarlı çarpımını üslü nicelik olarak ifade eder ve üslü niceliklerin değerini belirler.

ISINALIM Örüntü bize ne anlatıyor? Örüntüler ile nerelerde karşılaşırız? Günlük yaşamımızda örüntü bize ne hatırlatıyor? Hiç günlük yaşamda örüntü kullandık mı? Örüntüleri matematikte hangi durumlarda kullanırız?

AKLIMIZDA OLSUN ÖRÜNTÜ MODEL SAYI ÖRÜNTÜLERİ TEKRAR TEKRARLI ÇARPIM ÜSLÜ İFADE ÜS ( KUVVET ) TABAN DEĞER TEMSİLCİ TEMSİLCİ SAYI GENEL SAYI DEĞİŞKEN BİLİNMEYEN CEBİR CEBİRSEL İFADE ÜSLÜ NİCELİK SAYI ÖRÜNTÜSÜ SAYI ÖRÜNTÜSÜ OLUŞTURMA YAŞAMIMIZDA ÖRÜNTÜ ÜSLÜ GÖSTERİM MATEMATİKTE ÖRÜNTÜ DAHA ÖNCE GÖRDÜĞÜM ÖRÜNTÜ DÜŞÜNDÜĞÜM ÖRÜNTÜ "EL’KİTAB’ÜL-MUHTASAR Fİ HISAB’İL CEBRİ VE’L-MUKABELE” HAREZMİ

BASİT BİR ÖRÜNTÜ ÖRNEĞİ 1. SAYI 2. SAYI 3. SAYI 3 6 9 Yukarıdaki örüntüde verilen sayıları yazarsak; 3, 6, 9, 12, 15, …

ÖNCEKİ SAYFANIN AÇIKLAMASI Sayının örüntü sıra numarası Sayı için kullanılan üçgen sayısı Sayı ile kullanılan üçgensel bölge sayısı arasındaki ilişki 1. Seçenek 2. Seçenek Diğer 1 3 1+1+1=3 3.1=3 . 2 6 2+2+2=6 3.2=6 9 3+3+3=9 3.3=9 4 12 4+4+4=12 3.4=12 n n+n+n=3n 3.n=3n Bu örüntüye ait genel bir kural söyleyiniz. Örüntüdeki 100. şekilde kaç üçgensel bölge olacağını Örüntüdeki herhangi bir şeklin numarası “n” ile temsil edildiğinde üçgensel bölge sayısının nasıl temsil edilebileceğini tablo üzerinde gösterelim

BASİT BİRKAÇ ÖRÜNTÜ ÖRNEĞİ 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15,… 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, … 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, … 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, … Cevaplar Birinci sıra hep 2 şer artışla devam eden tek doğal sayılar örüntüsü İkinci sıra hep 2 şer artışla devam eden çift doğal sayılar örüntüsü Üçüncü sıra altıdan başlayıp hep 1 er artışla devam eden doğal sayılar örüntüsü Dördüncü sıra hep 4 er artışla devam eden doğal sayılar örüntüsü Örüntülerde verilenlerden yararlanarak bilinmeyenleri görebilmek gereklidir.

2, 4, 6, 8, … sayı örüntüsünde 5. ve 6. adımdaki sayıları yazalım Adım Sayısı Adım sayısına karşılık gelen sayı Örüntünün kuralı 1 2 2.1=2 4 2.2=4 3 6 2.3=6 . n 2.n=2n Yukarıdaki örüntünün kuralı 2n dir 5. Adımdaki sayı 2.n=2.5=10 bulunur. 6. Adımdaki sayı 2.n=2.6=12 bulunur.

Tanım “n” harfi verilen örüntüdeki sayıların sırasını veya yerini belirten bir işaret, sembol veya notasyondur. Bu yüzden “n”, örüntünün “n. Sayısı”, “temsilci sayısı” veya “genel sayısı” olarak adlandırılır.

Aşağıdaki sayı örüntüsünün kuralını bulunuz Aşağıdaki sayı örüntüsünün kuralını bulunuz. Bulduğunuz bu kurala uygun olarak sayı örüntüsünün cebirsel ifadesini yazınız.Örüntüyü 2 adım daha devam ettiriniz. 1 2 3 4 5 6 7 9 13 17 …. Cebirsel ifadenin n+4 olduğu görülüyor. Buna göre son iki adım yani 6. adım 21 ve 7. adım 25 olduğu görülür.

Aşağıdaki eksik adımları tamamlayınız 1 2 3 4 5 6 7 10 13 16 1 2 3 4 5 6 7 13 21 1 2 3 4 5 6 7 11 20 32 1 2 3 4 5 6 7 9 16 25

1 2 3 4 5 6 7 10 13 16 19 22 Her aralık 3 er artıyor 1 2 3 4 5 6 7 13 21 31 43 Aralıklar sırayla 2, 4, 6, 8, 10, 12 1 2 3 4 5 6 7 11 20 32 47 65 Aralıklar sırayla 3, 6, 9, 12, 15, 18 1 2 3 4 5 6 7 9 16 25 36 49 Aralıklar sırayla 3, 5, 7, 9, 11, 13

Sırası Kareler Parça sayısı ilişki Harfli gösterim 1 1.1.1=1 2 8 2.2.2=8 3 27 3.3.3=9

Bir önceki slaytta olan kareler den oluşmuş küpler düşünülürse; Olduğu görülür.

a,b ve n birer doğal sayı olmak üzere;

Tablodaki değerleri bulalım Üslü sayı Değeri …..

Tablodaki değerleri buluyoruz Üslü sayı Değeri 2.2.2=8 5.5.5=125 3.3=9 4.4=16 2.2=4 6.6=36 10.10.10=1000 3.3.3.3=9.9=81 2.2.2.2.2.2=4.4.4=16.4=64

Aşağıdaki işlemleri kontrol ediniz

Örüntüleri tamamlayınız. 3, 6, 12, 24, 48, -----,------, -------,  örüntüsünü tamamlayınız. 500 000,  50 000,  5000, --------, --------, ------- örüntüsünü tamamlayınız. 13, 18, 23, 28, ------, -------, 43, --------, ---------, 58  örüntüsünü tamamlayınız. 15, 22, 29, 36, 43, 50, 57, 64, 71 örüntüsünün kuralını bulunuz. 2, 5, 11, 23, 47, 95 örüntüsünün kuralını bulunuz. Bu kurala göre : 3,-----,-----, 31,------ örüntüsünü tamamlayınız

ÖDEV Çalışma kitabınızın 38. ve 39. sayfaları yapılacak Ders kitabınızın 52. sayfası defterinize ödev olarak yapılacak. Mümkün olabiliyorsa performans ödevi olarak bu şekilde gelecek derslerden slayt olarak hazırlanacak. Sayı örüntüleri ile ilgili çeşitli kaynaklardan yararlanıp test soruları çözülecek.