Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
11. BÖLÜM BAĞLAŞIM KURAMI Yrd. Doç. Dr. M. Ertuğrul UÇAR.
Advertisements

ÖĞRENİM TÜRLERİ.
KPSS KONU ANLATIMI Öğrenme Psikolojisi Murat CİVELEK
Öğrenme ve Öğretme Kuramları Doç. Dr. İbrahim H. Diken
Temel Kavramlar ve İlkeler
Davranışçı Öğrenme Kuramları
Öğrenme Kuramı ve Öğretim Kuramı
BİLİŞSEL AĞIRLIKLI DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM EDWARD C. TOLMAN ( )
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRENME KURAMLARI.
JEROME BRUNER ‘İN ÖĞRENME KURAMI
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
Yrd.Doç.Dr.Nurten SARGIN Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Edward Lee Thorndike ( )
Problem Çözme Becerileri
Beyin Temelli Öğrenme.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitimde Program Geliştirme Temel Kavramlar
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
CLARK L. HULL( ) İdeal bir öğrenme önerme ve teoremlerden kurulan mantıksal bir yapıya sahip olmalıdır. Öğrenme organizmanın ihtiyaçlarını karşılamak.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI ÖĞRENME BİLİŞSEL ÖĞRENME.
Gözleyerek Öğrenme Kuramı
Devinişsel Hedeflere Ulaşma Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Özlem Karaırmak & Ümit Sahranç
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Temel Kavramlar ve İlkeler
Eğitimde Program Geliştirme
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi
Çoklu Ortamda Öğrenme Modeli
İkili Kodlama Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyı.
Gestalt Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Temel Kavramlar ve İlkeler
Öğretim Teknolojisinin Tarihsel Gelişimi
Yapılandırmacı [Constructivist] Öğrenme Yaklaşımı Prof. Dr. Özcan DEMİREL ve Arş. Gör. Bünyamin YURDAKUL Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim.
Probleme Dayalı Öğrenme
Buluş Yoluyla Öğrenme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Probleme Dayalı Öğrenme
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Gruptaki bireylerin motİvasyonu ve grubu harekete geçirmek
E ĞITIMDE P ROGRAM G ELIŞTIRME T EMEL K AVRAMLAR Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM İLKELERİ Doç. Dr. Berna Aslan
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
ÖĞRENME ÖĞRENME VE NİTELİĞİ ÖĞRENME ÇEŞİTLERİ
ÖĞRENME.
ÖĞRENME VE TÜRLERİ Öğrenme; tekrar ve yaşantı sonucu davranışlarda meydana gelen oldukça kalıcı bir değişmedir. Mesela; sobadan eli yanan bir çocuğun.
Sunum transkripti:

Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık Bağlaşımcılık Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık

Bağlaşımcılık (Edward L Bağlaşımcılık (Edward L. Thorndike) Thorndike, uyarıcı tepki ilişkisinin yanı sıra bu ikisini bir arada tutan yapının ne olduğu ile de ilgilenmiştir. Kurama adını veren “bağlaşım” ifadesi uyarıcı ve tepki arasında sinirsel bir bağ kurulmasını anlatmaktadır.

Thorndike’a göre öğrenmenin en temel formu deneme yanılma öğrenmesidir Thorndike’a göre öğrenmenin en temel formu deneme yanılma öğrenmesidir. Deneme yanılma sürecinde organizma birçok davranışta bulunur. Organizma bunlardan amacına uygun olanları seçer, diğerlerini eler.

Thorndike, öğrenmeyi bir problem çözme olarak görmüş ve problemle karşılaşıldığında yapılan deneme- yanılma davranışlarıyla çözüm üretildiğini savunmuştur.

Belli bir amaca ulaşma çabası içinde olan organizma, amaca ulaşmak için bir takım tepkilerde bulunur. Bu tepkilerden biri rastlantısal olarak organizmanın amaca ulaşmasını sağlar. Bundan sonra, amaca götürmeyen tepkiler terk edilirken, amaca ulaştıranların tekrarlanma olasılığı artar. Sonrasında yalnız problemin çözümüne götüren tepki ya da tepkiler tekrarlanarak bağlaşım sağlanmış yani öğrenme gerçekleşmiş olur.

Thorndike’a göre öğrenme birdenbire değil, denemelerin sayesinde küçük adımlarla gerçekleşir.

Thorndike hayvanlarla (daha çok kedilerle) yaptığı çalışmalardan sonra üç öğrenme ilkesi saptamıştır: Etki Tekrar Hazırbulunuşluk Etkinin yayılması Ait olma Çağrışımsal zıtlık

Etki İlkesi Etki ilkesi, uyarıcı ile tepki arasındaki bağın güçlenmesi ya da zayıflaması anlamına gelmektedir. Bu ilkeye göre organizma deneme yanılma davranışları sonucunda başarıya yol açan en uygun tepkiyi seçecek yani uyarıcı ile tepki arasındaki bağı güçlendirecektir. Eğer tepki rahatsız edici bir duruma yol açarsa, uyarıcı tepki arasındaki bağın gücü zayıflar.

Thorndike, önceleri ödül ve cezanın öğrenme olayını aynı şekilde etkilediğini düşünmüş, fakat sonraki deneylerinden ödülün daha etkili olduğunu görmüştür. Ona göre, ceza; yanlış tepkinin tekrarlanma olasılığını, ödülün doğru tepkiyi arttırma olasılığı kadar azaltmamaktadır.

Tekrar İlkesi Tekrar ilkesi tekrara bağlı olarak uyarıcı tepki bağının güçlenmesidir. Tekrar devam etmediğinde yani kurulan sinirsel bağ kullanılmadığında uyarıcı durumlar ve tepkiler arasındaki bağlaşımlar zayıflamaktadır.

Hazırbulunuşluk İlkesi Hazırbulunuşluk, öğrenmeye hazır olma anlamına gelmektedir. Thorndike’a göre birey etkinliği yapmaya hazırsa ve onu yapmasına izin veriliyorsa mutlu olur. Diğer taraftan kişi hazır olduğu halde etkinliği yapamıyorsa ya da hazır olmadığı halde onu yapmaya zorlanıyorsa kızgınlık duyar.

Etkinin Yayılması İlkesi Bu ilkeye göre pekiştirme etkisi, pekiştirilen davranışın yanında yer alan yanlış davranışa da yayılmaktadır.

Ait Olma Ait olma ilkesine göre, tepkinin meydana getirdiği etki organizmanın ihtiyaçlarıyla ilişkili ise öğrenme daha etkili olacaktır.

Çağrışımsal Zıtlık İlkesi Bu ilkeye göre organizma ilkeleri öğrenerek tepkide bulunmaz, aksine belirli uyarıcı tepki bağlarını öğrenir. Thorndike, çağrışımsal zıtlık ilkesini alfabedeki harfleri düz sırasıyla söylemenin kolay anca ters sırasıyla söylemenin zor olması örneği ile açıklamaktadır.

Bağlaşımcılık kuramının eğitim açısından önemli doğurguları bulunmaktadır. Hazırbulunuşluğa dikkati çeken bağlaşımcılık, öğrenmede yalnızca dışsal uyarıcıların değil öğrenen özelliklerinin de rol oynadığını ortaya koymuştur. Ayrıca deneme yanılmaya verdiği önemden dolayı bağlaşımcılık kuramı öğrenenin etkin olması gerektiğini savunmaktadır.

Kaynaklar Senemoğlu, N. (2005). Gelişim Öğrenme ve Öğretim, Kuramdan Uygulamaya. Gazi Kitabevi, Ankara. http://acikders.ankara.edu.tr/ http://www.psikolik.com/ http://www.egitimpsikolojisi.com/ http://notoku.com/