MİHRİ HATUN ANAOKULU VELİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ 2013-2014 GECİKMİŞ KONUŞMA MİHRİ HATUN ANAOKULU VELİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ 2013-2014
GECİKMİŞ KONUŞMA çocuğun konuşmasının kendi yaşından beklenenden çok geride olması veya çok yavaş gelişme göstermesidir. 2 yaşında bir bebek ortalama olarak 50 kelime kullanır ve kısa cümleler yapar. Eğer çocuk 3-4 yaşında bu duruma gelmemişse konuşma sorunu vardır.
GECİKMİŞ KONUŞMANIN BELİRTİLERİ: konuşma kısıtlıdır. Yaşıtlarından çok az kelime bilirler. Cümle kurmada güçlükleri vardır, isteklerini sözcüklerle anlatma yerine jest, mimik veya başka bir işaretler kullanarak anlatırlar. sesleri çok çabuk çıkarırlar.
GECİKMİŞ KONUŞMANIN BELİRTİLERİ: Başkalarının konuşmalarına ilgisizdirler. Daha çabuk ağlama, bağırma, oyuncak atma, fırlatma, kırma, yıkma, dağıtma gibi hırçın hareketler gösterebilirler. Bazıları insanlardan ayrı kalmak, bir köşeye çekilmek ve kendi başlarına oynamak isterler.
GECİKMİŞ KONUŞMANIN NEDENLERİ FİZİKSEL ETKENLER (İŞİTME GÜÇLÜĞÜ İLE Çene, dudak,dil,damak PROBLEMLERİ) SOSYAL ETKENLER (AİLE,OKUL VE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI)
GECİKMİŞ KONUŞMA VE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI Çocuklar ortalama olarak günde 3-4 saat TV izlemektedir. Çocuklar yılda, 900 saati okulda, 1500 saati ise TV karşısında geçirmektedir. 5 çocuktan birinin odasında TV bulunmaktaDIR.
0-3 yaş döneminde TV’nin karşısında pasif olarak ZAMAN geçiren ÇOCUKLARDA; konuşmaya başlamada, jest ve mimiklerin gelişmesinde gecikmeler ve yetersizlikler görülecektir. kendi halinde olmaktan rahatsızlık duymama, seslenince bakmama, göz kontağı kuramama, yaşıtlarına karşı ilgisizlik, kendi etrafında dönme, sallanma, canlı varlıklardan çok cansız varlıklara karşı ilgi duyma, cümle kurmak yerine daha basit kelimeler ile kendini ifade etme gibi sıkıntılar
3-6 yaş grubuna olan etkiler Bu süreçte argo kelimeler çocukların dikkatini çekmektedir. Okul öncesi dönemde çocukların her şeyi gerçekmiş gibi algılayabilirler ve o davranışları yapmaya çalışırlar. Çocukların televizyonda gördükleri şiddet sahnelerinden etkilenirler.
Ne Yapmalı? Öncelikle televizyonu ne sıklıkla izlediğinizi belirleyin. Televizyonu sürekli açık tutmayın. Yemek yediğiniz odada televizyon varsa kapalı tutmaya çalışın. Televizyonu çocuğunuz huysuzlandığında ya da ağladığında susturmak amacıyla kullanmayın. Kendinize zaman ayırabilmek için televizyonu yardımcı olarak görmeyin. Çocuğunuzun televizyon izleme süresini siz belirleyin (bu süre okul öncesi dönemde günde 1 saati geçmemeli) ve bu konuda taviz vermeyin.
Çocuğunuzun öğrenme sürecine yardımcı olması için kitaplardan destek alın. İzlediği programları birlikte seçin ve mümkün olduğunca beraber izlemeye gayret gösterin. İzlediği programlarda gerçek olan ve olmayan arasındaki farkı açıklayın. Şiddet içeren çizgi filmleri ve büyüklere hitap eden dizileri izlemesine asla izin vermeyin. Ailece birlikte oynayabileceğiniz oyunlar bulmaya çalışın. Günlük işlerinize çocuğunuzu da dahil etmeye gayret gösterin. Örneğin siz yemek yaparken çocuğunuz sizin resminizi yapabilir. Böylece sürekli televizyon izleme fikrini kafasından uzaklaştırabilirsiniz.
KATILIMINIZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ.