Yeliz UYSAL Gözde EKER Umut Haydar COŞKUN Zeynep ERKAN Burcu PAMUKÇU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
RESİM VE ÇOCUK Çocuğun bize kendisini yansıtmasını ve olaylar hakkında duygu ve düşüncelerini ifade etmesinde, yalın bir anlatım aracı olan.
Advertisements

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
Şİddet Muhammet GÜLER.
MS ve Ruhsal Sorunlar Dr. Levent Tokuçoğlu 2004.
Yrd. Doç. Hatice DEMİRBAŞ G.Ü.Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü
ANA BABA VE ERGENLİK.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
Ergenlerde Madde Bağımlılığı
FARKI BİRLİKTE YAŞAYALIM
EŞ SORUNLARI EŞ SORUNLARI HAYATIN İÇİNDEN PSİKOTERAPİ MERKEZİ.
REHBERLİK.
ÇOCUK İHMALİ.
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BOŞANMIŞ AİLELERİN ÇOCUKLARININ YAŞADIĞI SORUNLAR
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
STRES VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI 1.
ALKOL VE MADDE BAĞIMLILIĞI
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
ERGENLİK DÖNEMİ VE GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
İÇERİK BOŞANMA BOŞANMIŞ ANNE OLMAK BOŞANMIŞ BABA OLMAK BOŞANMANIN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Güce Çok Programlı Anadolu Lisesi
“Stres ve Başa Çıkma Yöntemleri”
ZORBALIK.
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
Mentör Öğretmenlik.
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
PARÇALANMIŞ AİLELERDE PSİKOLOJİK SAĞLAMLILIK
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
DİĞER TUTUMLAR.
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
Kişisel Rehberlik.
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
ÇOCUK VE SUÇ.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
ÇATIŞMA ÇÖZME.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
ANA BABA VE ERGENLİK.
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
EVİN OKULA YAKINLAŞMASI PROJESİ
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
STRES YÖNETİMİ
Çocuklara Yönelik Şiddetin Önlenmesi
AİLEDE İLETİŞİM.
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Yeliz UYSAL Gözde EKER Umut Haydar COŞKUN Zeynep ERKAN Burcu PAMUKÇU BOŞANMA VE ÇOCUK Yeliz UYSAL Gözde EKER Umut Haydar COŞKUN Zeynep ERKAN Burcu PAMUKÇU

Boşanma Nedir? HUKİKİ BOŞANMA PSİKOLOJİK BOŞANMA sona ermesidir. Evlilik sözleşmesinin sona ermesidir. PSİKOLOJİK BOŞANMA Boşanma; ailenin bölünmesine ya da tümden dağılmasına yol açan ve bütün aile üyelerini sarsan karmaşık bir olaydır.

Boşanma Nedenleri Boşanma nedenleri arasında; % 88.77 ile şiddetli geçimsizlik, % 6.48 oranı ile eşlerden birinin evi terk etmesi, % 2. 27 ile zina , % 0. 69 ile suç, % 0.31 ile akıl hastalığı % 0.29 ile de cana kast gibi nedenler etkilidir.

2006 yılı boşanma sayısı ve kaba boşanma hızı Bölge Boşanma Sayısı Hızı(Binde) İstanbul 20.679 1,78 Ege 17.718 1.86 Akdeniz 12.287 1.29 Batı Anadolu 11.282 1.60 Doğu Marmara 8.247 1.32 Orta Anadolu 5.320 1.25 Batı Karadeniz 5.081 1,09 Güneydoğu Anadolu 3.682 0,50 Doğu Karadeniz 2.003 0,63 Ortadoğu Anadolu 1.778 0,44 Kuzeydoğu Anadolu 1.072 0,43 Türkiye 93.489 1,28 Evlilik süresine göre boşanmalar (2006) Evlilik süresi(yıl) Sayı (%) 1 yıldan az 3.948 4,2 1–5 35.869 38,4 6–10 20.387 21,8 11–15 12.660 13,5 16+ 20.625 22,1

Boşanma ve Çocuk Aile Sevme,Sevilme, Güven, Anlayış Boşanma Stres

Boşanma ve Çocuk Boşanma aşamasında çocuk Boşanmayı inkar Bu durumu yaratan ortama kızma Anne ve babayı bir araya getirme çabası Depresyon Çaresiz bir şekilde boşanmayı kabullenme Boşanma durumunda çocuğu etkileyen değişiklikler Anne-baba yoksunluğu Ekonomik zorluklar Aile içi çatışmalar

Boşanmış Aile Çocuklarının Genel Olarak Gösterdiği Duygusal Tepkiler Uyku sorunları Barıştırma arzusu Okul sorunları Fiziksel sorunlar Yemek yeme ile ilgili sorunlar Arkadaş gruplarıyla iletişim sorunu Korku Üzüntü Öfke Reddetme Suçluluk Yalnızlık Gerileme(regresyon)

Gelişim Basamakları Okul öncesi dönem(0-6 Yaş) Okul dönemi(6-12 Yaş) Ergenlik dönemi(12-17 Yaş)

Okul Öncesi Dönem (0-6 yaş ) Kısa dönem etkiler Korku Suçluluk Öfke Bağımlılık Regresyon Masallara sığınma

Uzun Dönem Etkiler Hatırlamadıkları için daha az duygusal problem, Okul başarısızlığı, Davranış problemleri Kız çocukta ilişki kurmada problem, Erkek çocukta cinsel kimlik karmaşası,

Okul Dönemi (6-12 yaş) İnkar tepkileri Geleceğe dair endişeler Okul çağı çocuklarının boşanmayla değişen dünyası İnkar tepkileri Sakinlik, umursamazlık Geleceğe dair endişeler “Bana ne olacak ? “Bana kim bakacak?” Anne baba algısı “Mükemmeller hata yapamaz, hata bende.”

Okul Dönemi (6-12 yaş) Ebeveyni suçlama Terk edilme korkusu Ben merkezci düşünce yapısı Kendini suçlama Ebeveyni suçlama “Babamın gitmesinden annem suçlu” Terk edilme korkusu “Babam gitti annem de gidecek”

Okul Dönemi (6-12 yaş) Kızgınlık Güvensizlik Özdeşim sorunları Kızgınlığı çevrelerine yansıtma Güvensizlik İlişkilere ve devamlılığına güvensizlik Özdeşim sorunları Abartılmış ebeveyn algısı, rol model eksikliği

Okul Dönemi (6-12 yaş) Okul hayatı Davranış ve uyum problemleri Arkadaş ilişkilerinde güçlükler, okul başarısızlığı Davranış ve uyum problemleri İkili ilişkilere güvensizlik, cinsiyet sorunları, benlik saygısında düşme, saldırganlık, evden/okulda kaçma, depresyon, yeme-uyku bozuklukları Regresyon (Gerileme) Alt ıslatma, aşırı ilgi isteme, bebekleşme

Okul Dönemi (6-12 yaş) Arkadaş ilişkileri Sosyal izolasyon, içe kapanma, yalan söyleme, yalnızlık, çaresizlik, acı Çocuğun geliştirdiği işlevsiz başa çıkma yöntemleri Bireysel işlerle ilgilenme, ilişkileri uzatmaya çalışma, zararlı maddelere alışma, intihara teşebbüs

Ergenlik Dönemi (12-17 yaş) Kısa ve uzun süreli olmak üzere olumsuz yönde etkilenirler Olumsuz yönde etkilenmezler

Büyük çocuklar ;boşanma sonucunda çıkan yeni aile kurallarını öğrenmekte zorlanmakta, Küçük çocuklar ise; bunu daha kolay başarabilmektedir.

Boşanmanın Ergenler Üzerinde Yarattığı Etkiler 1) Ebeveyne Akran Olma: Gelişen duygusal olgunluğu ve ebeveynlerinden birine yakınlaşma ihtiyacı, ebeveynin ergeni destek kaynağı olarak görmesini sağlar 2) “Aşka” Yönelik Algının Olumsuzlaşması: Boşanma sonucunda ergen, aşkın ,acıyı, utandırmayı ve ıstırabı birlikte getirdiğini çıkarabilir .Bu yüzden genel olarak hayal kurma ve aşk için umutlanma lüksünü kaybederler

Boşanmanın Ergenler Üzerinde Yarattığı Etkiler 3)Yetişkinden Yeterince İlgi Görememe: Ergen ve aile arasındaki çatışmanın sebebi ergenin ihtiyacı olan ilgiyi alamamasıdır. 4)Alkol Sigara Kullanımının Artması: Ergenler boşanma sonrası alkol ve sigara kullanma davranışı sergileyebilirler. 5)Uyum Sorunu Ergen yeni rolleri, yeni ilişkileri, ailenin ekonomik durumunu, yeni çevreyi, okul ve arkadaşlarının yaşamlarını anlamakta ve uyum sağlamakta zorlanır.

Boşanmanın Ergenler Üzerinde Yarattığı Etkiler 6)Aile Kontrolünün Zayıflaması: Kontrol mekanizmasının zayıflaması,çocuğun üzerinde olumsuz etki bırakabilir. 7)Erken Cinsellik: Kızların flörte daha erken başladıkları, daha fazla cinsel aktivitede bulundukları, erken yaşta evlendikleri ve büyük olasılıkla evlilik öncesi gebe kalmaları söz konusu olabilir.

Boşanmanın Ergenler Üzerinde Yarattığı Etkiler 8) Akademik Performansta Düşüş Birçok çalışmada boşanmış ailelerdeki ergenlerin daha düşük akademik ve bilişsel performans gösterdiklerini saptamıştır.. 9) Benlik Kavramı Anne babası boşanan ergenlerde diğerlerine göre yüksek düzeyde kaygı ve düşük benlik algısı görülmüştür. 10) Diğer Olası Olumsuz Etkiler

Ergenlerin Boşanmaya Verdiği Tepkiler a) Öfke b) Daha az Tepki Gösterme c) Anne Babayı Boşanmadan Ötürü Suçlama d) Boşanmayı Kişisel Bir Reddedilme Olarak Algılama e) Akran İlişkileri f) Taraf Tutma

Akademik, Duygusal ve Davranışsal Problemler Tek Ebeveyn İle Yaşam Tek ebeveyn olmakla birlikte işler daha da zorlaşıyor ve yorucu hale geliyor. Akademik, Duygusal ve Davranışsal Problemler Düşük Benlik Algısı, Başarısızlık, Cinsiyet Rol Davranışlarında Bozulma

Maddi ve Psikolojik Sorunlar Anne ile Yaşayan Çocuk OLUMSUZ SONUÇLAR Maddi ve Psikolojik Sorunlar Okul Başarısında Düşme Madde Kullanımı

Baba İle Yaşayan Çocuk değişeccek Anne/Babalık Becerileri Maddi Sorunlar Roller Sosyal Yaşam İletişim Aile Yönetimi Zaman Ayıramamak

Tek Ebeveynle Yaşamanın Güçlü Yanları Ebeveyn İle Güçlü Bağ Sorumluluklara Katılım Çatışma ile Baş Etme “Ailenin Merkezi Değilim!”

İkinci Evlilikler Yeni Durumu Adapte Olamamak “Hainlik” Olduğunu Düşünmek Bir Araya Geleceklerine Dair Umudun Ortadan Kalkması Disiplin Problemleri

Risk ve Toparlanma Teorisi Toparlanma için gerekli koşullar

Çocukların Boşanmaya Uyumunu Etkileyen Etmenler Çocuğun birlikte yaşamadığı ebeveyniyle ilişkisinin kalitesi Çocuğun birlikte yaşadığı ebeveyninin psikolojik uyumu ve ebeveynlik yeteneği

Çocukların Boşanmaya Uyumunu Etkileyen Etmenler Ebeveynler arası çatışma Ekonomik güçlükler Sosyal destek Çevresel etkenler Çocuğun özellikleri

Boşanmış Aile Çocukları İle Psikolojik Danışma İki kat daha fazla risk Davranış bozuklukları Antisosyal davranışlar İletişim sorunları Akademik başarısızlık Madde bağımlılığı İntihar PSİKOLOJİK DANIŞMA Çocukların boşanmaya tepkisi Boşanmayla baş etme

Psikolojik Danışmada Önemli Konular Boşanmayla yüzleşme ve yalnız olmadığını anlama. Kendini suçlamaktan vazgeçme. Etkili iletişim ve atılganlık becerileri kazanma. Problem çözme becerileri kazanma. Stres ve anksiyeteyi azaltma. Öfkeyi kontrol edebilme becerisi kazanma.

Okul Psikolojik Danışman’ının Rolü Öğretmenlerle çalışma. Aileyle çalışma. Çocukla çalışma.

Grup Süreci Heterojen grup üyeleri 25-30 dakika Ailenin izni AMAÇ: Çocuklara boşanmayla ilgili anlayış kazanmalarında yardım etmek İhtiyaçlarını daha etkili bir biçimde karşılamalarına yardım etmek.

Grup Süreci 1. OTURUM “BEN VE AİLEM HAKKINDAKİ HER ŞEY” Tanışma Grubun amacı Kuralların belirlenmesi. 2. OTURUM “AİLEMİN YAŞADIĞI EV” Aileyi kavramını tanımlama. Aile üyelerinin yaşadığı evlerin çizilmesi. 3. OTURUM “BOŞANMAYLA İLGİLİ DUYGULARIM” Boşanmayla ilgili duygularını keşfetme Çocukları duygularını açmaları konusunda cesaretlendirme.

Grup Süreci 4. OTURUM “HAYATIMDAKİ STRESÖRLER” Parçalanmış ailede stres faktörleri ve başa çıkma yöntemleri. 5. OTURUM “BAŞ ETME YÖNTEMLERİ” Olumlu baş etme stratejilerini tanımlama ve kendi baş etme yöntemlerini geliştirme. 6. OTURUM “BOŞANMANIN AŞAMALARI” Boşanma süreciyle ilgili anlayış kazanma ve normalleştirme. Boşanmanın aşamaları ve hangi aşamada olduğuyla ilgili farkındalık.

Grup Süreci 7. OTURUM “PROBLEM ÇÖZME” Hayatları üzerindeki kontrolü fark etme. Problem çözme becerisi. 8. OTURUM “KRİSTAL KÜREM” Sonlandırma oturumu. Gelecekle ilgili beklentiler. Değerlendirme ve geribidirim.

Psikolojik Danışmada Resim Duyguları ifade etme. Yüzeyin altındaki sorunları keşfetme. Yaratıcılığı ve hayal gücünü artırma. İletişim becerilerini geliştirme. Benlik saygısını ve kendine güveni artırma. “Ailendeki her üyeyi düşün, onları şekil, çizgi, ya da renk olarak çiz.”

resimm

Psikolojik Danışmada Oyun Çocuğun problemlerini anlamak Duygularını ve tutumlarını keşfetmek Bunlarla yüzleştirerek çözüm getirmesini sağlamak

“4 yaşındaki Ayça, yerde oturmuş birkaç oyuncağı ile oynuyor “4 yaşındaki Ayça, yerde oturmuş birkaç oyuncağı ile oynuyor. Oyuncakları arasında en sevdiği bebeği Leyla’ya ‘iyi geceler bebeğim, iyi geceler’ diye sesleniyor. Leyla hariç bütün oyuncaklar tek tek oradan uzaklaşıyor ve Leyla arkalarından ‘gitme gitme diye bağırıyor’ daha sonra giden oyuncakların ardından ‘Babam gidiyor. Annem gidiyor, Büyük annem gidiyor’ diyor. Bu Ayça ve Leyla tek kalana kadar sürüyor. Ardından Ayça bebeğini uzun bir süre ‘Ağlama bebeğim ağlama’ diyerek sakinleştiriyor.”

Prensipler Sıcak, dostça bir ilişki. Çocuğu olduğu gibi kabul etme. Çocuğun duygularını ifade edebileceği rahat bir ortam yaratma. Çocuğun dışa vurduğu duyguları fark etmeye açık olma ve bu duyguları geri yansıtma. Çocuğa kendi problemlerini çözebilmesi için fırsat verme. Çocuğun eylemlerini ve konuşmalarını herhangi bir şekilde yönlendirmeme. Terapi sürecini aceleye getirmeme. Sadece gerekli olan sınırlamaları koyma ve çocuğun ilişkideki sorumluluğunun farkına varmasına fırsat tanıma.

Boşanmış Aile Çocukları İçin Oyunlar Bu olabilir mi? Changing Family

TEŞEKKÜR EDERİZ…