Prof Dr Mustafa Yıldız KOÜ Tıp Fak Psikiyatri AD Öğretim Üyesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilginin Temsili Anlamsal Organizasyon Çağrışımcı Yaklaşım
Advertisements

BİLİŞSEL SÜREÇLER Abdurrahman İNAN
Bilişsel süreçler Ömer Faruk KOCAMAN
Eğitim İçeriğinin Sunumu
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ Ders 4: BELLEK
Bilişsel Öğrenme Teorileri ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM ALBERT BANDURA (1925-)
15. BÖLÜM BİLGİYİ İŞLEME KURAMI
Bilişsel Öğrenme Kuramı
KONU: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ BEYİN/Nöro-Psiko-Anatomi
BELLEK.
SAĞLIK HİZMETLERİNDE DENETİM Prof. Dr. Recep AKDUR.
“Koşullanmama Hakkı” ve Öğrenme Devrimi “Sıfırıncı Hak*” (*) Termodinamiğin sıfırıncı yasası: A ve B sistemleri termodinamik dengede ve C ve D de dengede.
Brüksel, 11 Aralık 2008 Süt Pazar Durumu. Market Situation, 11 December !!!Bazı üye ülkelerin verileri gizlidir ve bu tabloda yer almamaktadır!!!
YALIN DÖNÜŞÜMDE LİDERLİĞİN ROLÜ
Kişilik Bozukluklarında Tedavi ve Sağaltım
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
PSİKOLOJİ VE PSİKİYATRİDE TEMEL KAVRAMLAR
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
BELLEK VE BELLEK SÜREÇLERİ
MUSTAFA ABAK Özel Eğitim Öğretmeni
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
So for instance you’re probably all familiar with Pavlov’s classical conditioning experiments in which dogs learned to associate a bell with meat and therefore.
CARROLL’UN OKULDA ÖGRENME MODELİ
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
EBEVEYN ÖLÜMÜ VE ÖĞRENCİ PSİKOLOJİSİ Dr. Fuat TANHAN İstanbul-2008.
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
Diğer eğitim-öğretim ilkeleri
Fonksiyonel Anatomi Sağlık Slaytları
UZUN SÜRELİ BELLEĞİN YAPISI
BİLİNÇ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
SINIF YÖNETİMİ.
GELİŞİM VE ÖĞRENME GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 4 BİLİŞSEL GELİŞİM
BELLEK –Elliot Bölüm 7.
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi
Ψ BELLEK Bölüm 6.
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi BÖLÜM 2 Duyusal, Kısa Süreli ve İşleyen Bellek.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II. Algı açısından baktığımızda, insanın bilişsel sistemi, etrafımızdaki dünyayı gelen bilgileri  Bağlam.
Frontal Lob Anatomisi ve İşlevleri
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
BİLİŞSEL GELİŞİM.
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
DUYGU, BELLEK, DÜŞÜNCE Prof Dr Süheyla Ünal.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
Türk Psikologlar Derneği İstanbul Şubesi
Şizofrenide Bilişsel İşlev Bozuklukları
Öğretim Tasarımı Analiz.
PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.
CANLI VE BİYOKİMYA Prof. Dr. Zeliha Büyükbingöl.
BİLGİ İŞLEME MODELİ.
UYKU VE RÜYALAR….
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Genetik Ve Davranışın Biyolojik Temelleri, Kalıtım Ve Çevre Dr
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğrenme Psikoljisi Kuramları: Bilgi İşlemleme Yaklaşımı II
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
ALGILAMA Duyu organlarının uyarılması akabinde oluşan ani bir ayırt ediciliktir.
ÖĞRENME HEDEFLERİ Rüyayı tanımlayabilmek
Sunum transkripti:

Prof Dr Mustafa Yıldız KOÜ Tıp Fak Psikiyatri AD Öğretim Üyesi BELLEK İŞLEVLERİ Prof Dr Mustafa Yıldız KOÜ Tıp Fak Psikiyatri AD Öğretim Üyesi Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008 Giriş Uygarlık yeni öğrenmelerin bir ürünüdür. Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008 Beyin gelişimi Beyin gelişimi - kişiler arası ilişkiler Duygusal ve bilişsel gelişim anne-çocuk arasındaki ilişki ekseninde yapılanır. Akıl genetik, fizyolojik ve yaşantısal (experiental) ilişkilerle şekillenir. Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008 Beyin-akıl Yüz milyar sinir hücresi. Yaklaşık on bin sinirle ilişki Yüz trilyonlarca bağlantı. Sinir ağları/sinirsel döngüler içerisinde sayısız aktivasyon profilleri, Enerji ve bilgi sinir ağları içerisinde akmaktadır. Akıl işlevleri enerji akımından (iyonların membran geçişi, oksijen tüketimi, moleküllerin hücre içine ve dışına aktif taşınımı) öte bir şey, akan enerjiyle işlenen bir bilgi işlemedir. Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008 Enerji-bilgi Enerji→temsiller (sembollerdir) → yeni işleyişler (basit bir duyusal form … çok soyut kavram ve kategoriler) Bilgi işlemede kıyaslama, kümeleme, genelleme, ayrımsama, soyutlama gibi bilişsel işlevler zihinde son derece karmaşık yeni temsiller doğurabilir. Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008 Bilgi-işleme modeli (A) Enerji  Sinir yanıtı (B) Girdi  Zihinsel temsil  Etki, çıktı (yeni temsiller ya da davranış) (C) GirdiDuy. Bel. İşlem bel.Çıktı (davranış, zihnin temsil işlemi)   Uzun süreli bellek  Kalıcı bellek Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008 Kısa Süreli Bellek Uyarı  Duyumsama  Algılama. (1/4 sn.) Süzülme  İşlem belleği (kısa süreli bellek) (Kapasite: 7±2 işlem) Temsiller bilinçli olarak ayrımsanabilir, kümelenebilir, yönlendirilebilirler. (1-2 dk.) Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008 Kısa Süreli Bellek Provalar, tekrarlar, gruplamalar ve diğer bilişsel işlemler çalışma belleğinin kapasitesini artırabilir. Nörokimyasal taşınımlarla sinirsel döngülerin aktif hale gelmesi sonucu oluşur (Biyofizik süreç). Kolayca kurulabilir ve kolayca geri dönebilir. Burada dikkat önemlidir. Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008 Uzun Süreli Bellek Temsiller  Uzun Süreli Bellek (kabuk yoğunlaşması - cort. consolidation) Uzun süreli bellekteki bilgiler olasılıkla REM uykusu döneminde kalıcı bellek depolarına yığılırlar. Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008 Uzun Süreli Bellek Biyokimyasal süreç. Kısa süreli öğrenmenin oluştuğu süreçle bağlantılı olarak sinir hücrelerinde RNA ve protein senteziyle ortaya çıkar. Belleğin moleküler konsolidasyonu söz konusudur ve kalıcıdır. Bellek kapasitesi USB’tir, çok büyük. Sözcükler yerine anlamlar oluşturulur ve tutulur. Depodaki bilgiler yeni gelen bilgilerle güncellelir, yeniden organize edilir ve zamanla değişir. Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008 Uzun Süreli Bellek İşlemsel (procedural) Belleğin davranışsal, duygusal, algısal biçimidir. Geçmiş yaşantıların oluşturduğu zihinsel kalıplardır (şemalar) Öyküsel (declarative) Bilinçli farkındalığı gerektiren kendisi ve geçmişle ilgili bilgilerin toplanması - Anlamsal (semantic) - Anısal (episodic) Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008 Uzun Süreli Bellek İşlemsel (erken) bellek doğumdan itibaren bazal gangliyonlar ve limbik yapılar (amigdala, anterior singulat, orbitofrontal korteks) Öyküsel (geç) bellek 1-2 yaş arası gelişir Hipokampus ve orbitofrontal korteks Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008 DİKKAT Bilgi işleme akışını denetleyen bir işlemdir. (Trafikte araba kullanma örn.) Retiküler Aktive edici Sistem (RAS)  Talamus (kapılama- süzme) Singulat girus, hipotalamus, hipokampus, amigdala, prefrontal korteks, temporal, paryetal ve oksipital korteksler. Tipleri: Sürekli (sustained) dikkat, Yönlenmiş (directed) dikkat, Seçici dikkat, Bölünmüş dikkat, Odaklanmış dikkat. Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008 BELLEK Öğrenilen bilgilerin ve yaşantıların değerlendirilmesi, işlenmesi, kodlanması, depolanması ve gerektiğinde anımsanması işlevidir. Öğrenme ve bellek bir bütünü oluşturur. Bir defasında özel bir örnekle ateşlenen sinirler gelecekte benzer örnekte birlikte ateşlenme eğilimindedirler. Belleğin özü de budur. Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008 BELLEK İŞLEVLERİ Bellek kapasitesi, türden türe, kişiden kişiye değişir. Belleğin içeriği, öğrenilen her şeydir; duygu, düşünce, davranış. Çağrışım, iç ve dış uyaranlar. Unutma, pekiştirmenin olmaması, ruhsal durum, içeriğin yükü etkilidir. İzlerin zayıflaması ya da ipucunun özelliğini kaybetmesi nedeniyle oluşur. Kodlama, dikkat ve kısa süreli belleğin işlevidir. Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008 BELLEK İŞLEVLERİ Saklama, depolama, bellek deposuna alınan bilgilerin bir kısmı unutulurken bir kısmı yaşam boyu saklanır. Bellenmesi istenen malzemenin ne kadar ayrıntısına girilirse o kadar kalıcı olur. Sonuçta ayrıntılar genellikle unutulur. Beklentilerin anlamlandırma ve depolamada rolü vardır. Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008 BELLEK İŞLEVLERİ Anımsama, geri getirme, çağrışımla depodaki bilgilerin bilinç alanına getirilmesidir. Geri çağırma işlemi hatırlama (recall) ve tanıma (recognition) işlevlerini içerebilir. Bir soru karşısında doğru yanıtı ya da sözcüğü bulmak için aklımızın araştırma yapması süreci geri çağırma ya da getirmedir. Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008 BELLEK İŞLEVLERİ Kodlama süreci, pekiştirmeler, ortam ve bireyin ruhsal durumu anımsamayı etkiler (duruma bağlı bellek). Örgütleyerek belleme kolaylık sağlar. Heyecanların ve beklentilerin olumlu ve olumsuz etkileri vardır. İmgeleme ve diğer yardımcı çağrışım sistemleriyle anımsama kolaylaştırılabilir (mnemonics). Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008 BELLEK İŞLEVLERİ Yapılandırıcı bellek, zaman dilimi ve içerik önemlidir. Kültürel bağlam, kalıp yargılar ve yeni çağrışımlarla, beklentiler zinciriyle bellek kendince anlamlandırma yapar. Tanıklıklarda çeşitli sorunlara yol açabilir. Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

BELLEK İŞLEVLERİNDE BOZULMALAR Amnezi, unutma, anımsayamama, bir yaşantıyla ilgili bilgilerin geçici ya da kalıcı olarak zihinden silinmesidir. Ruhsal ya da organik kökenli olabilir. Örn. Dissosiyatif amnezi ve Alzheimer H. Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

BELLEK İŞLEVLERİNDE BOZULMALAR Amnezi Anterograd, kodlama, saptama işlevi bozuk. Boksörün sert yumruktan sonrakileri anımsayamaması gibi. Retrograd, saklama, depolama işlevi bozuktur. Olaydan öncekileri hatırlamaz. Retro-anterograd, önceki ve sonrakileri anımsamaz. Korsakof sendromu ve EKT de olduğu gibi. Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

BELLEK İŞLEVLERİNDE BOZULMALAR Hipermnezi, aşırı anımsama kapasitesi. Mani, paranoya, OKB de olduğu gibi. Paramnezi, bellek çarpıtmalarıdır. Anımsama işlevi bozulmuştur. Yoğun bunaltıya karşı bir savunma olarak düşünülür. Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

BELLEK İŞLEVLERİNDE BOZULMALAR Paramnezi, Konfabulasyon (boşluk doldurma), bellekteki boşluklar düşsel ya da gerçek dışı yaşantılarla doldurulur. Bunamada olduğu gibi. Deja vu, ilk kez gördüğü bir şeyin geçmişteki yaşantıyla aynı olduğu biçimindeki görsel tanıma yanılsamasıdır. Jamais vu, daha önce yaşadığı olayları yaşamamış gibi kabul etmesidir. Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008

Hatırlarım deyip geçmeyin HEPİNİZE SAĞLAM ve UZUN SÜRELİ BELLEKLER DİLERİM Mustafa Yıldız, KOÜ Tıp Fak, Psikiyatri AD, 2008