Çocuklarda Ölüm ve Kayıp Kavramı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilgisayar ve Internet Bağımlılığı
Advertisements

ÖFKEYLE BAŞ ETME.
YALAN SÖYLEMEK.
OBJEKTİF BİR GÖZLE KEMAH VE KEMAHLILAR Türkiye’de çok sık kullanılan bir “memleketim” kavramı vardır. Bu kavram insanın kendisinin veya ailesinin doğduğu.
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
İÇİMİZDEKİ ÇOCUK DOĞAN CÜCELOĞLU.
2 DERS – 3 İSTANBUL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VELİ ORYANTASYON PROGRAMI 10EYLÜL2012.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI
OKUL KORKUSU NEDİR? Uzm. Psikolog Arzu YILDIRIM
ADIYAMAN İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ RUH SAĞLIĞI VE SOSYAL HASTALIKLAR ŞUBESİ
Psikolojik Danışma Merkezi
ÇOCUKLARIMIZA DİNİMİZİ NASIL ANLATALIM
DAVRANIŞLARIMIZI ETKİLEYEN KALIPLAR
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
ÇOCUKLARDA ÖLÜM VE YAS TUTMA
HAYIR DEMEYİ ÖĞRENELİM Erkan İLGÜN Rehber Öğretmen
(Abisi ve kardeşi de dahil)
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
ÇOCUGUNUZU YAŞ GRUPLARINA GÖRE TANIYOR MUSUNUZ?
MÜLAKAT (GÖRÜŞME) Ünlü kişileri çeşitli yönleriyle tanıtmak veya toplumu ilgilendiren önemli bir konuyu aydınlatmak için ünlü kişi yahut uzmanlarla.
7 YAŞ DÖNEMİ ÇOCUKLARI.  Harflerin her birini, tüm sesleri doğru olarak çıkarabilir.  Kendine sorulan sorulara cevaplar verebilir.  Kendisiyle göz.
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
HOŞGELDİNİZ.
AİLE EĞİTİM SEMİNERİNE HOŞ GELDİNİZ
CÜMLEDE ANLAM 1.SORU: Aşağıdaki cümlelerin hangisinde küçümseme anlamı vardır? A.Bütün gün uğraştım ,ödevlerimi hala bitiremedim B.İnsanlara zor zamanlarında.
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
ÇOCUKLAR VE YAS ÇOCUKLARIN ÖLÜME TEPKİLERİ
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
7 YAŞIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
İÇERİK BOŞANMA BOŞANMIŞ ANNE OLMAK BOŞANMIŞ BABA OLMAK BOŞANMANIN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ.
ÜŞENGEÇ YENGEÇ.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
Çocuk ve Yas.
KIZLARDA GÖRÜLEN ERGENLİK DÖNEMİ DEGİŞİKLİKLERİ VE SORUNLARI
AİLE İÇİ ŞİDDET.
T.C MEB MUSTAFA PARS İLKOKULU EĞİTİM -ÖĞRETİM YILI
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
Çocukların Güvenli İnternet Kullanımı ile ilgili Ebeveynlere öneriler
a) Boşanma Sıfır-altı yaş döneminde çocuklar ana- babanın niçin ayırdığını anlamada zorluk çekerler. Yoğun ayrılık kaygısı gösterirler. Boşanma olayından.
MADDE BAĞIMLILIĞI.
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
DOWN SENDROMLU ÇOCUKLAR NASIL GELİŞİR ?
ÇOCUĞUMUN OKUL BAŞARISININ ARTMASI İÇİN NELER YAPMALIYIM?
İnsanlar, Mekânlar ve Çevreler: Coğrafya BÖLÜM 8.
 AYLIK DÖNEMDE ÇOCUKLARIMIZIN;  ÖZBAKIM BECERİLERİ  KÜÇÜK VE BÜYÜK KAS GELİŞİMİ  İFADE EDİCİ DİL BECERİLERİ  SOSYAL VE PSİKOLOJİK GELİŞİMİ.
YUMAKLICERİT ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ Hazırlayan: Ayşegül ATA
İSKENDERUN SAHİL MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ.
Çocukların Zaman, Süreklilik ve Değişim Çalışması: Tarih BÖLÜM 7.
ÇOCUKLARDA CİNSEL GELİŞİM
Anksiyete ve depresyonla karışan durumlar Prof. Dr. Kültegin Ögel Acıbadem Üniversitesi
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
Hastaneye Yatmanın Çocuk ve Aile Üzerine Etkileri Yrd. Doç. Dr
ÇOCUKLUK ÇAĞI KANSERLERİNDE PALYATİF BAKIM
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Rehberlik Servisi.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
Sunum transkripti:

Çocuklarda Ölüm ve Kayıp Kavramı Uzm. Psikolog P. Asena Yurtsever

Ölüm nedir? Bizler için ölüm nedir? Kendimize nasıl açıklarız? Yaşamı (mızı) ve ölümü(müzü) nasıl anlamlandırırız? Sevdiklerimizi kaybetme fikri ile nasıl başa çıkarız?

Açıklamalar Sık duyulan açıklamalar: “Huzura erdi” “Sonsuz bir uykuda..” “daha iyi bir yere gitti..” “bulutların üzerinde..gökyüzünde..” “Allahın yanına gitti..”, “ Allah baba, onu yanına aldı..” “Melek oldu..” “Yukardan bizi izliyor”..

Günlük dilde ölüm… Yetişkin cümlelerinde (tv, dizi, sohbet vs.) ölümle ilgili farklı şeyler duyarlar.. “bu sözlerinle beni öldüreceksin..” “gülmekten öldüm..” “adam öldürdükçe bonus topluyorsun”.. “Utancımdan öldüm..” “Mortingen strasse..” “Tahtalı köye gitti”.. “Cehennemin dibine git”..

Ölümü anlama Ölümü anlama ve kavrama yaşı, çocuktan çocuğa fark eder. Çocuğun bilişsel yetileri,kültürel ve dini inanışlar, çocuğun doğrudan (tanıdık birinin kaybı) ve dolaylı olarak ( kitaplar, filmler,okul arkadaşları vs.) ölümle ilgili deneyimleri ölümü anlama düzeyini etkiler. Araştırmalar; çocuklarda ölüm kavramının ya hep ya hiç şeklinde değil parça parça geliştiğini, basit fikirlerden karmaşığa, somuttan soyuta doğru geliştiğini gösteriyor.

Ölüm veya Kayıp Ölümün iki rahatsız edici noktası vardır: Kayıp ve Bitiş Kayıp; gerçek endişeyi oluşturur. Annenin terk etmesi ile ölümü olasılıkları çocuk için eşit düzeyde rahatsız edicidir. Sevilmek isteriz, bizi seven kişi için hep özel olmak isteriz, bu dünyada yalnız kalmamak korunmak kollanmak isteriz.

Ölümü anlarken: 9 unsur Bu unsurlar, farklı zamanlarda gelişir. Kavramların netleşmeye başladığı yaşlar yaklaşık 6-12 yaşlar arasıdır. 4 yaştan itibaren özellikle sorular sorulmaya başlanabilir. Her çocuk için farklıdır. Burada bahsedilen bazı kavramlar, diğer kavramların gelişimsel olarak devamıdır. Ölüm kavramı gelişirken, çocuk hem kendi ölümünü hem de sevdiklerinin ölümünü, bunların ihtimalini düşünecektir.

Ölümü anlarken: 9 unsur Fark etme: 2 yaş civarında çocuklar “öldü” kelimesini kullanmaya başlarlar. 3 yaş civarında oyunlarında görülebilir. Bazı üç yaş çocukları insanların bir zaman sonra öldüğünü fark ederler. Ayrılık: Hemen hemen tüm 5 yaş çocukları ölmenin sevdiğimiz insanlardan ayrılmak olduğunu bilirler.(Genelde en korkutucu gerçek budur.) Nedensellik: Pek çok 6 yaş, ölümün bir sağlık sorunu sebebiyle olduğunu anlar. Bunu bilen çocuklar, kendilerinin veya sevdiklerinin hasta olmasından, bilmeyen çocuklar ani ve nedensiz ölüm kavramından veya bir kişinin ölmesine neden olmaktan korkarlar.

Ölümü anlarken: 9 unsur Geri dönülmezlik: 6 yaş genelde ölenin geri gelmeyeceğini anlar. Bu da ölüm kavramını anlarken,kabullenirken çok önemlidir ve korkutucu olabilir.) Geri dönülmezlik uyku ve yolculuk kavramları ile karıştırılabilir ! Hareketsizlik: Ölenlerin hareketsiz oluşu 5-6 yaş çocuklarının merak ettiği ve korktuğu bir nokta olabilmektedir. Fonksiyonsuzluk: Pek çok 6 yaş bedensel fonksiyonların bittiğini bilir. Yerin altında nefes alamama, yemek yiyememe soruları bu kavram gelişirken sorulur. Orada, yerin altında bir yaşam var mıdır, varsa yaşam nasıldır?

Ölümü anlarken: 9 unsur Evrensellik: 7 yaşında ölümün herkes için olduğunu kavrarlar. Bu yaştan önce yaşlı ve hastaların öldüğünü düşünürler. Hissizlik: 8 yaş, ölen kişinin bir şey hissetmediğini bilir. Bu kavram gelişirken, çocuklar gömülme gibi defin işlemlerini kavramakta çok zorlanırlar. Görünüm: 12 yaş yaşayan bir bedenle ölü bir bedenin daha farklı olduğunu bilir. Artık ölü bir beden hiç de uyuyor gibi değildir.

Kayıp nasıl söylenmelidir? Özetle Ölüm; Yaşamın sonudur; nefes alınmaz, konuşulmaz, her şey biter Geri dönülmezliktir;ölen kişi gider ve bir daha gelmez Kaçınılmazdır,evrenseldir; her canlı bir gün mutlaka ölür.. Bu kavramlar yumuşatılarak açıklanmalıdır ancak unutmayalım ki Gelişimsel düzey,yaşam deneyimleri,sosyal çevre ölüm kavramını anlamakta önemlidir 5-6 yaş geri dönülmezliği anlamayabilir 6-7 yaştan sonra evrensellik, kaçınılmazlık tam olarak anlaşılır. 7-10 yaş ölümü tam olarak anlar.

Kayıp nasıl söylenmelidir? Çocuğumuzun yas sürecini anlaması ve aile üyeleri ile duygularını paylaşması için gerçekler mümkün olduğunca en kısa zamanda söylenmelidir. Çocuğunuza anne - baba olarak,kayıpla ilgili bilgiyi sizin söylemeniz daha doğru olacaktır. Konuyu kapamayın. Soru sorması için çocuğu cesaretlendirin. Her bilgi kaybın anlaşılması için önemlidir ancak onun sorduğu kadarını cevaplayın.

Kayıp nasıl söylenmelidir? Kayıp karşısında duygularınızı gösterin. Böylece o da hislerinin normal olduğunu anlayacak ve dışa vurabilecektir. Kendi inançlarınıza göre cevap verin ancak melek oldu gibi açıklamalar iyi olurlarsa insanların öldüğü fikrini doğurabilir. “Örneğin: öldükten sonra ne olduğunu tam olarak bilmiyorum, ama ben şuna inanıyorum…gibi” “Gökyüzünde”, “uyuyor”, “gitti” gibi açıklamalar farklı korkular oluşturabilir. Bunun yerine daha sade bir şekilde öldüğünü söyleyin.

Kayıp nasıl söylenmelidir? “Doğadan örnek verebilirsiniz.”

Ölüm kavramı ve Kayıpla başa çıkarken.. Kayıp karşısında önce şok ve inkar, ardından korku ve kaygı daha sonra üzüntü yaşanır. Ayrıca: Kabuslar, Gece karanlık korkusu, yabancılardan korkma gibi yeni korkular, Anne ve babaya aşırı bağımlılık (onların kaybından korkma) Aşırı hareketlilik, Öfke nöbetleri İçe kapanıklık, Parmak emme, Alt ıslatma, Takıntılı şekilde tekrar eden (hep aynı) oyunlar İştahsızlık, Sebepsiz mide bulantısı ,karın ağrısı gibi semptomlar görülebilir.

Destek olurken.. Tensel teması artırın. Birlikte daha çok zaman geçirin. Sorularına çocuğunuzun bilmesi gerektiği kadar ve net cevap verin. Bilmiyorsanız, bilmediğiniz söyleyebilirsiniz. Çocuğunuz sık sık aynı soruları soracaktır. Hep cevap verin,sıkılmayın bu onun anlamak için yaptığı bir şeydir.

Destek olurken.. Birlikte oyunlar oynayın. Oyun oynamasına daha çok imkan verin. Resim ve kil çalışmalarına yönlendirin. Bedensel aktivitelere ağırlık verin. Düzeninizi değiştirmeyin. Cenazelere 6 yaştan önce mümkünse götürmeyin. Durumu değerlendirerek karar verin.