ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
UZAKTAN EĞİTİMDE DEĞERLENDİRME
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE BEP
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Temel Kavramlar
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI.
Bozok Üniversitesi Kütüphane Binası
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
Sistem Geliştirme Sistemin tanımı. Sistemin Temel özellikleri
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
1 Öğretme yöntemleri Hazırlayan:A.Nevzat TANIŞIK.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
SAĞLIK EĞİTİM SÜRECİ.
AİLE KATIMI YAKLAŞIMLARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
PROGRAM TASARIMI
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
EĞİTİM SİSTEMİ VE ÖLÇMENİN SİSTEMDEKİ YERİ
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
PROGRAM DEĞERLENDİRME
ÜNİTE 5: PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
ÖĞRETİM HEDEFLERİ ve ÖLÇME ARAÇLARINI GELİŞTİRME
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
ÜNİTE 11: DEĞERLENDİRME Ünitenin hedefleri
Öğrenci İş Yüküne Dayalı AKTS Kredisi Hesaplama. Giriş Üniversitemiz senatosunun 3 Mayıs 2013 tarihinde aldığı karar gereği eğitim öğretim yılından.
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ VE ÖĞRETİM TASARIMI
Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM
BE P BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI. BEP ; özel eğitim gereksinimi olan her birey için yazılı olarak geliştirilmiş ve özel eğitim gereksinimi olan.
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME. BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME.
Dr. Mustafa Ayral: Altındağ Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürü Erol Bozkurt : Altındağ İlçe Milli Eğitim Müdürü Vural Çakır : Altındağ İlçe Milli Eğitim.
Futbol Eğitimi Serdar Samur,MBA,PhD. “ Başarının iki kuralı; oyunun kurallarını öğrenmek ve oyunu herkesten iyi oynamayı istemektir.” EINSTEIN EINSTEIN.
UZAKTAN EĞİTİMDE DEĞERLENDİRME Amine Mirzaoğlu. DEĞERLENDİRME: Ölçme sonuçlarının bir ölçütle karşılaştırılma işine değerlendirme denir. Örneğin : Sınavdan.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (MSc., MEd.).
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
ÖZEL EĞİTİM Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamak için özel olarak yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş eğitim.
Öğretimin Planlanması
Havacılıkta İnsan Kaynakları Eğitimde 4. hafta, fiilen 3
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Eğitim programında ders kitabının yeri. Planlı, programlı olmayan hiçbir öğrenme etkinliği eğitim programının kapsam alanına giremez. Planlı, programlı.
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
Sunum transkripti:

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ Doç.Dr. Nadir Çeliköz Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi

PROGRAM DEĞERLENDİRME

Değerlendirmeyi kim yapar Sınıf öğretmeni Program geliştirici Dışardan bir değerlendirici Kim?

Değerlendirme (evaluation) nedir?

Değerlendirme, bilgi toplama ve bu bilgilere dayalı olarak yargıda bulunma işidir program tanımlanır ve kalitesi ölçülür, programın güvenilirliği ve işe yararlığı ortaya çıkar.

Değerlendirmenin amaçları Hangi hedeflere ulaşılmış olduğunu tespit etmek Maliyetini tespit etmek Programın tek tek parçalarını değerlendirmek Eğitimin bilimsel temellerine katkıda bulunmak

Ne toplanacak? Programa kaç kişi (ve kimler) katılıyor? Katılanlar programı ne kadar sevdiler? Eğitsel hedeflere hangi boyutlarda ulaşıldı? Diğer hedeflere ne ölçüde ulaşıldı? Programın tamamlanması kaça mal oldu?

Nasıl toplanacak Değerlendirme desenleri Değerlendirme teknikleri Bilgilerin kimden ve ne zaman toplanacağını planlayınız. Değerlendirme teknikleri Bilgi toplamak için kullanacağınız yöntemleri belirleyiniz

Dört değerlendirme tipi Teşhis edici (Diagnostic) Öncelikle ihtiyaçlar tespit edilir Biçimlendirici (Formative) Öğretim sırasında süreci gözetim altına alır Süreç (Process) Planlandığı gibi yürüyüp yürümediğini kontrol eder Düzey belirleyici (Summative) Sonunda çıktı veya etkiye bakar Ne zaman?

Teşhis edici değerlendirme Öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarını belirlemek Başta öğrencilerin bilgi ve becerileri nedir Güdüleyici ve pekiştirici faktörler Kolaylaştırıcı şartlar Ya önce ya da öğretimin başlangıcında yapılır

Teşhis edici değerlendirme Bu değerlendirme için veri toplanır İlgili kişilerle mülakatlar yapılır, raporlar düzenlenir Literatür taraması yapılır, veri tabanları ve araştırmalar incelenir Hayatın belli dönemleri incelenir Bütün veriler analiz edilir, öncelikler tespit edilir

Biçimlendirici değerlendirme Öğrencinin gelişimini ölçme Onlar istenilen hedeflere ulaşıyorlar mı Süreç içinde değerlendirme Program desenini sistematik değerlendirme Teorik çerçevedeki amaç ve hedefleri kontrol etme Amaç ve hedeflerle öğrenme deneyimlerini kontrol etme

Biçimlendirici Değerlendirme İhtiyaçları ölçme: Bu programa kim ihtiyaç duyuyor, ihtiyaç ne kadar büyük, bu ihtiyacları ne karşılar Değerlendirilebileceği ölçme: Değerlendirme madden yapılabilir mi, eğer öyle ise kim yapacak Değerlendirmeyi yapma: Program doğru olarak yürütülüyor mu? Süreç değerlendirme: Programın mümkün farklı işlenişlerinden yarar sağlanabilir mi?

Süreç değerlendirme Planlandığı gibi yürüyor mu? Kaç öğretmen, ne kadar sık değerlendiriyor? Tamamını mı, parçalarını mı? Programın ne kadarı, ne kadar sıklıkla değerlendiriliyor? Uygulamayı engelleyen faktörler Çevresel, lojistik

Düzey belirleyici (summative) değerlendirme Etkileme Davranış değiştirmeyi sağlayacak yakın çıktılar nelerdir Eğitim programı bitince hemen ölçme yapılır Sonuç Öğretimin uzak sonuçları nelerdir Uzun zaman sonra ulaşılacak etkileri ölçmek zordur

Düzey belirleyici değerlendirme Sonuç değerlendirme: Programın görülebilir bir sonucu var mı? Önceden belirlenen hedeflerin ötesinde öngörülmeyen etkileri var mı? Maliyet-ürün değerlendirmesi: Programa harcanan para ile elde edilen sonuç birbiriyle uyumlu mu? Son analizler: Daha önce toplanan verileri yeni yöntemlerle değerlendirme Meta-analizler: Bu gibi program değerlendirmelerini toplu olarak eşle alma

CIPP Stufflebeam bu modeli 1985’te ileri sürmüştür. Baş harfleri oluşturan temel elemanlar: Context (bağlam)- hedefleri ortaya çıkaran tüm ihtiyaçlar ve mevcut durum Input (girdi)- ulaşılabilir kaynaklar, mümkün başka stratejiler, belirlenen hedefler en iyi nasıl karşılanabilir Process (işlem)- planın nasıl yürütüldüğünün incelenmesi Product (ürün)- elde edilen ürün planlandığı gibi mi? Yoksa hata hangi bölümde ise başa orada düzeltilmelidir

Niteliksel / Antropolojik Değerlendirme Modelleri Bunların başlıcaları şunlardır: Stake‘in Uygunluk (Countenance) Modeli Scriven's Goal-Free Model Eisner's Connoisseurship Model

Uygunluk Modeli Robert Stake tarafından 1967 yılında geliştirildi. Değerlendirmenin iki yüzü var: tasvir ve karar verme. Değerlendirmede iki tür veri toplanır: değerlendirmecinin tasviri gözlemleri ve değerlendirilecek faaliyetlerle ilgili uygun ölçütlerin listesi. Sonunda iki veri mukayese edilerek, hedeflenen amaçlara ulaştırmaya uygunluk açısından farklar yorumlanır.

STAKE’İN UYGUNLUK-OLASILIK (CONGRUENCE-CONTINGENCY) MODELİ Üç çeşit veri toplanır Önceki durum (giriş) İşlemler (öğretim yapma) Çıktılar Uygunluk Hedeflerle çıktılar arasındaki uygunluk derecesi Olasılık Değişkenler arası ilişki. Mesela öğrenme süresi ve becerilerin öğrenilmesi

Katılımcı Yönlendirmeli Değerlendirme Cevap veren modeli ("responsive models“) de denir. Değerlendirmeye katılabileceklerin iddiaları, kaygıları ve yazıp kaydettiklerine dayanır. Bu katılımcılar: Programı yapanlar ve destekleyenler Programdan yararlananlar (hedef gruplar) kurbanlar (programdan atılanlar)

SORULAR “Program değerlendirme çalışmalarında öncelikle hedef ve davranışların doğruluğu kontrol edilmelidir” önermesinde esas olarak, program değerlendirmede hedef ve davranış değerlendirmenin hangi işlevi vurgulanmak istenmektedir? a) kolaylık b) önemlilik c) ilk sırada olma d) zaman kazandırma e) yol göstericilik

SORULAR 2) Program geliştirme faaliyetlerine en fazla katkı getiren değerlendirme türü hangisidir? program tasarısının değerlendirilmesi b) öğrenme-öğretme ortamının değerlendirilmesi c) öğrenci başarısının değerlendirilmesi d) öğrenci erişinin değerlendirilmesi e) programın ortaya koyduğu ürünün değerlendirilmesi

SORULAR 3) Bir eğitim programına kayıt yaptırmak için çok sayıda öğrenci başvurmuştur. Adaylar, birbirleriyle karşılaştırılmakta ve seçilmektedir. Bu Hangi tür değerlendirme yapılmıştır? hedefe dayalı değerlendirme b) norma dayalı değerlendirme c) ürüne dayalı değerlendirme d) biçimlendirmeye dayalı değerlendirme e) izlemeye dayalı değerlendirme

SORULAR 4) Aşağıdaki Program değerlendirme türlerinden hangisi/hangilerinde öğrencilerin giriş davranışları dikkate alınır? I) program tasarısının değerlendirilmesi II) öğrenme-öğretme ortamının değerlendirilmesi III) öğrenci başarısının değerlendirilmesi IV) öğrenci erişinin değerlendirilmesi V) programın ortaya koyduğu ürünün değerlendirilmesi II-III b) IV c) IV-V d) III-IV e) V

SORULAR 5) Bir öğretmenin en tutarlı müfettişi öğrencileridir ifadesiyle esas olarak vurgulanmak istenen nedir? a) öğretmen kendi hata ve eksikliklerini bulmak için dönem sonunda öğrenciye kendisini değerlendirtmeli ve eksiklerini gidermelidir b) öğretmen ders anlatırken öğrencileri müfettiş gibi düşünmeli ve ona göre dersi işlemelidir c) öğretmen öğrenciyi müfettiş gibi düşünmeli ve elindeyken ezmeli d) öğretmen öğrenciyi üstü olarak görmeli hal ve hareketlerine dikkat etmeli e) öğretmeni denetlemeye gelen müfettişler farklı değerlendirmeler yapmaktadır

SORULAR 6) Biçimlendirici değerlendirme ne zaman yapılır? hedeflerin belirlenmesi aşamasında b) programın hazırlanması aşamasında c) programın uygulanması sırasında d) program uygulandıktan sonra e) programın yaygınlaştırılması aşamasında

SORULAR 7) Program değerlendirme çalışmalarında öğrenci başarısının ölçülmesi önem taşımaktadır. Aşağıdakilerden hangisi öğrenci başarısını değerlendirmede diğerlerine göre daha az önemli bir ölçüt olabilir? a) devam durumu b) vize ve final sonuçları c) dersin hedef ve davranışları d) öğrencinin giriş davranışları e) sınıfın başarı ortalaması

SORULAR 8) Hangisi tanılayıcı değerlendirmenin kullanım zamanı içerisinde yer almaz? a) ünite başı b) eğitim sırası c) program sonu d) uyumsuzluk olduğu durum e) sömestr başı

SORULAR 9) Hangisi biçimlendirici değerlendirmede kullanılan ölçme araçlarındandır? a) düzey belirleyici ön testler b) standart başarı testleri c) gözlem formları d) özel hazırlanmış sürece dayalı izleme testleri e) ürüne dayalı sınavlar

SORULAR 10) Programın değerlendirilmesi sonucunda öğrencilerin istenen davranışları kazanamadıkları belirlendiğinde ilk yapılması gereken hangisidir? a) programın tasarım modelinin uygunluğunu değerlendirmek b) anlatılan konularda yanlışlık olup olmadığını belirlemek c) hangi araç ve ortamların kullanılması gerektiğini düşünmek d) hedefleri gerekli ilkeler açısından kontrol etmek e) anlatılan konulara yeni bilgiler eklemek