İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Erzincan Üniversitesi Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
Advertisements

İÇ KONTROL STANDARTLARI
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI Strateji Geliştirme Başkanlığı İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL EYLEM PLANI.
YENİ MALİ YÖNETİM VE KONTROL SİSTEMİNDE İÇ KONTROL
HASSAS GÖREV Hakan YÜKSEL Mart.
ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ İÇ KONTROL SİSTEMİ Prof. Dr. Melek TÜZ (U. Ü
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL STANDARTLARI
SUNUM PLANI İç Kontrolün Tanıtımı 5018 Sayılı Kanunda İç Kontrol
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
T.C. İçişleri Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI Abdullah ATEŞ Sibel ÖZSOYSAL
İç Kontrol Sistemi ve İç Kontrol Standartları
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI.
KAMU İÇ KONTROL STANDARTLRI
SUNUM PLANI İç Kontrol Nedir? İç Kontrolün Amaçları ve Temel İlkeleri
KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI UYUM EYLEM PLANI
T.C. NEVŞEHİR ÜNİVERSİTESİ Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL EYLEM PLANI.
İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ İÇ KONTROL SİSTEMİ
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
T.C. ORDU ÜNİVERSİTESİ Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
İç kontrol Bilgilendirme Toplantısı 10 Nisan 2014 Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
Risk Yönetimi Toplantımıza
“İYİ YÖNETİŞİM SİSTEMİ” GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI ÖRNEĞİ
Hassas Görevler hassas…çok….
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI Strateji Geliştirme Başkanlığı KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI.
İÇ KONTROL STANDARTLARI. İÇ KONTROL 5018 sayılı Kamu Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunun 55. maddesinde İç Kontrol idarenin amaçlarına, belirlenmiş.
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI Strateji Geliştirme Başkanlığı İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI.
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve STANDARTLARI
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
(Kamu İç Kontrol Rehberi) Kurumsal Risk Yönetimi
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI 27 Ekim 2009 Mehmet BÜLBÜL Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü Daire Başkanı.
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
RİSKLERİN TESPİT EDİLMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Öznur OKAY Mali Hizmetler Uzmanı
Risk Yönetimi KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı.
Yeni Mali Yönetim ve Kontrol Sisteminde İç Kontrol ve Ön Mali Kontrol
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
İç Kontrol: İç kontrol, idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
5018 Sayılı Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu gereği hazırlanan; 2009/24 sayılı “Millî Eğitim Bakanlığı İç Kontrol Sistemi” konulu genelgenin iç kontrol.
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
MALİ YÖNETİM, SORUMLULUKLAR, İÇ KONTROL VE UYUM EYLEM PLANININ YAPISI (I) Prof. Dr. H. Hakan YILMAZ 13 Kasım 2015 Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi 1.
Kamu mali yönetim ve kontrol sistemini yeniden düzenleyen 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu kamu idarelerinde iç kontrol sistemlerinin.
KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI TEBLİĞİ
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
 5018 sayılı Kanunla, her bir kamu idaresinde geleneksel kontrol mekanizmaları yerine iç kontrol alanında yaşanan çağdaş gelişme ve uygulamalardan ve.
IV. İ ç Kontrol Çalıştayı IV. İ ç Kontrol Çalıştayı.
İÇ KONTROL Defterdarlık Uzmanları Eğitimi 25 Kasım 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı.
KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI.
SUNUM PLANI Bazı tanımlar ve kavramlar İç Kontrol,
SAĞLIK, KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
KAMUDA HASSAS GÖREV.
Sunum transkripti:

İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini, varlık ve kaynakların korunmasını, - muhasebe kayıtlarının doğru ve tam olarak tutulmasını, - mali bilgi ve yönetim bilgisinin zamanında ve güvenilir olarak üretilmesini, sağlamak üzere idare tarafından oluşturulan organizasyon, yöntem ve süreçle iç denetimi kapsayan mali ve diğer kontroller bütünüdür. (5018 Sayılı Kanunun 55 inci maddesi)

KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI KONTROL ORTAMI STANDARTLARI RİSK DEĞERLENDİRME STANDARTLARI KONTROL FAALİYETLERİ STANDARTLARI BİLGİ VE İLETİŞİM STANDARTLARI İZLEME STANDARTLARI Etik Değerler ve Dürüstlük Planlama ve Programlama Kontrol Stratejileri ve Yönetimleri Bilgi ve İletişim İç Kontrolün Değerlendirilmesi Misyon Organizasyon Yapısı ve Görevler Hiyerarşik Kontroller Risklerin Belirlenmesi ve Değerlendirilmesi Prosedürlerin Belirlenmesi ve Değerlendirilmesi Raporlama İç Denetim Hata, Usulsüzlük ve Yolsuzlukların Bildirilmesi Kayıt ve Dosyalama Sistemi Bilgi Sistemleri Kontrolleri Faaliyetlerin Sürekliliği Görevler Ayrılığı Personelin Yeterliliği ve Performansı Yetki Devri

Kurumun hedeflerini gerçekleştirmesini engelleyen önemli riskleri tespit ve analiz etme, gerekli tedbirleri belirleme sürecidir. RİSK YÖNETİ Mİ belirleme değerlendir me yönetmeölçme

RİSK DEĞERLENDİRME BİLEŞENİ Risk Nedir? Kurumun hizmet sunmasını engelleyecek veya hizmetin kalitesini düşürecek, Halkın kuruma olan güvenini sarsabilecek, ƒYolsuzluk yapılmasına meydan verecek, Faaliyetlerin mevzuata aykırı yürütülmesine neden olabilecek, Kaynak kaybına neden olabilecek her türlü olay risk olarak belirlenebilir.

Risk Yönetiminin Faydaları İdarenin(Kuruluşun) amaç ve hedeflerine ulaşmasına ve performansını geliştirilmesine katkı sağlar Gerçekleştirilen hizmetlerin sürekliliğinin sağlanması Kalitenin geliştirilmesi ve sürekli iyileştirilmesi Belirlenen risklere karşı alınan tedbirlerin ve uygulanan kontrol stratejisinin fayda-maliyet analizinin yapılmasına katkı sağlar Kaynak tahsisinde önceliklerin belirlenmesinde yol gösterici Olası kayıpların etkilerinin kontrol altında alınabilmesi Kayıpların neden olacağı maliyetlerin azaltılması

Risk Yönetiminin Faydaları Risklere karşı önlem bağlamında görev, yetki ve sorumlulukların belirlenmesi Çalışanların sahiplenme ve aidiyet duygusunun geliştirilmesi Kuruluşun kamu oyunda itibar ve imajının olumlu yönde artırılması Faaliyetlerde mevzuata uygunlukların güvence altına alınması

RİSK DEĞERLENDİRME STANDARTI GENEL ŞARTLARI Standart Kod No Kamu İç Kontrol Standardı ve Genel Şartı RDS5 Planlama ve Programlama: İdareler, faaliyetlerini, amaç, hedef ve göstergelerini ve bunları gerçekleştirmek için ihtiyaç duydukları kaynakları içeren plan ve programlarını oluşturmalı ve duyurmalı, faaliyetlerinin plan ve programlara uygunluğunu sağlamalıdır. RDS 5.1 İdareler, misyon ve vizyonlarını oluşturmak, stratejik amaçlar ve ölçülebilir hedefler saptamak, performanslarını ölçmek, izlemek ve değerlendirmek amacıyla katılımcı yöntemlerle stratejik plan hazırlamalıdır. RDS 5.2 İdareler, yürütecekleri program, faaliyet ve projeleri ile bunların kaynak ihtiyacını, performans hedef ve göstergelerini içeren performans programı hazırlamalıdır. RDS 5.3 İdareler, bütçelerini stratejik planlarına ve performans programlarına uygun olarak hazırlamalıdır. RDS 5.4 Yöneticiler, faaliyetlerin ilgili mevzuat, stratejik plan ve performans programıyla belirlenen amaç ve hedeflere uygunluğunu sağlamalıdır. RDS 5.5 Yöneticiler, görev alanları çerçevesinde idarenin hedeflerine uygun özel hedefler belirlemeli ve personeline duyurmalıdır. RDS 5.6 İdarenin ve birimlerinin hedefleri, spesifik, ölçülebilir, ulaşılabilir, ilgili ve süreli olmalıdır.

Standart Kod No Kamu İç Kontrol Standardı ve Genel Şartı RDS6 Risklerin belirlenmesi ve değerlendirilmesi: İdareler, sistemli bir şekilde analizler yaparak amaç ve hedeflerinin gerçekleşmesini engelleyebilecek iç ve dış riskleri tanımlayarak değerlendirmeli ve alınacak önlemleri belirlemelidir. RDS 6.1İdareler, her yıl sistemli bir şekilde amaç ve hedeflerine yönelik riskleri belirlemelidir. RDS 6.2 Risklerin gerçekleşme olasılığı ve muhtemel etkileri yılda en az bir kez analiz edilmelidir. RDS 6.3Risklere karşı alınacak önlemler belirlenerek eylem planları oluşturulmalıdır.

Risk değerlendirmesi; kurum hedeflerin ulaşılmasını engelleyebilecek tüm risklerin tanımlanması ve ölçülmesini içerir. Standart 5: Planlama ve Programlama Standart 6: Risklerin Belirlenmesi ve Değerlendirilmesi Risk değerlendirmesinin aşamaları; Kurum hedeflerinin belirlenmesi; (Finansal, Operasyonel, Mevzuata uyum) Risklerin Tanımlanması, Risklerin Analizi,

Risk Tespitinde Sorular? Amaca ulaşma yolunda neler yanlış gidebilir? Kritik süreçler nelerdir? Zayıf alanlar nelerdir? Hangi varlıklarımız kritik öneme sahiptir? Usulsüzlük ve yolsuzluk alanları neler olabilir? Faaliyetler hangi durum ya da olaylar karşısında aksayabilir? En kritik bilgi kaynakları nelerdir? En fazla harcama yapılan alanlar hangileridir? Hangi faaliyet ya da süreçler daha karmaşıktır? Cezai yaptırımlara maruz kaldığımız alanlar hangileridir? Yasal gereklilikler nelerdir? Kaynak kısıtlamaları nelerdir?

Risk değerlendirme soruları ? Hedefler nelerdir? Mevcut kontroller nelerdir? Risk gerçekleşirse olası sonuçları nelerdir? Risklerin Olasılık ve Etki dereceleri? Başka bir kurumun veya birimin faaliyeti benim riskimi etkiler mi? Paydaşlar kimlerdir? Nasıl etkiler/etkilenir?

Risklerin Değerlendirmesi: Risk Analizi Risklerin tanımlanması Risklerin ölçülmesi Risklerin derecelendirilmesi Risk Değerlemesi Riski kontrol et Riski kabul et Riski transfer et ya da kaçın Risklere Tepkiler Süreç bazında Birim bazında Kurum bazında Risklerin İzlenmesi

Riske Tepkiler Risklerin kabul edilmesi : Risklerin kabul edilmesi, kurumun her hangi bir önlem almaksızın maruz kalmaya katlanmasıdır. Risklerin Kontrol Edilmesi : Risklerin hem gerçekleşme olasılığını hem de etkilerini azaltmaya yönelik kontrol politika ve prosedürleri geliştirilmesidir. Risklerin Transfer Edilmesi: Risklerin etkilerini ya da gerçekleşme olasılıklarını minimize etmenin bir yolu da riskin transfer edilmesidir. Riskten Kaçınma: Riskten kaçınma, bünyesinde risk barındıran faaliyeti sona erdirmektir.

……………………………………………………………..BİRİMİ RİSK DEĞERLENDİRME FORMU Sıra No: Ref. No: Risk Adı/SebebiOlasılıkEtki Risk Puanı Stratejik Hedefİlgili Süreç Süreç Sorumlusu Eylem Planı Kontrol Faali. 1. H R1 Hava şartlarından dolayı sürecin uzaması 5630H5-3 İşin bitim tarihine kadar Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı- İlgili Yönetici İnşaat sürecinin hava şartlarına uygun bir zamana denk getirilmesi 1. H R2 Müteahhidin işi tamamlayamaması 3927H5-3 İşin bitim tarihine kadar Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı- İlgili Yönetici İnşaat süresince iş takibi ve denetimlerin sıklaştırılması 1.

EtkiDereceSiEtkiDereceSi Olasılık Derecesi

Riske Cevap Matrisi Yüksek Etki Düşük Olasılık İş Sürekliliği Planı Yüksek Etki Yüksek Olasılık Kontrol prosedürleri Düşük Etki Düşük Olasılık Tolere edilebilir Düşük Etki Yüksek Olasılık Kontrol prosedürleri

TEŞEKKÜR EDERİZ.