TÜRKİYE’ DE EĞİTİM REFORMLARI İLKÖĞRETİM REFORMU (8 YILLIK KESİNTİSİZ EĞİTİM) HAZIRLAYAN BAHRİYE ECE HÜSNİYE ERDAL.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ GENEL SEKRETERLİĞİ
Advertisements

EKONOMİ ALANI’NDA YAPILAN İNKİLAPLAR
I.MEŞRUTİYET VE MUTLAKİYET DÖNEMİNDE EĞİTİM KURUMLARINDAKİ YENİLİKLER
I.MEŞRUTİYET VE MUTLAKİYET DÖNEMİNDE EĞİTİMİN GENEL ÖZELLİKLERİ
Zirve Üniversitesi Eğitim Fakültesi EYTPE ABD
TÜRK Eğitim Sistemi.
ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN ÖZELLİKLERİ
TÜRKİYE’DE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME REFORMLARI
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM ANLAYIŞI
İKS İLE İLGİLİ YASAL DÜZENLEMELER ROL VE SORUMLULUKLAR
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ÇAĞDAŞ DEVLETE DOĞRU
12 Yıllık Zorunlu Eğitime Yönelik Uygulamalar
T. C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Personel Genel Müdürlüğü SAYI :B. 08. PGM
Ülkemizde Uygulanan Ekonomik Politikaların Temel Amacı -Doğal ve beşeri kaynakları en iyi şekilde değerlendirebilmek.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
CUMHURİYET DÖNEMİ ORTAÖĞRETİM
DOĞRUGÖZ NAMIK KEMAL ORTAOKULU
ATATÜRK İNKILAPLARI.
BİR MESLEK OLARAK ÖĞRETMENLİK VE ETİĞİ
GÖKHAN ERGUN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
İLKÖĞRETİMDE REFORMLAR (Cumhuriyet Sonrası Dönem)
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
8 YILLIK KESİNTİSİZ ZORUNLU EĞİTİM

TÜRK KADININA SAĞLANAN HAKLAR
HALK EĞİTİMİ ve HALK EĞİTİM REFORMLARI
MEVCUT DURUM ANALİZİ-1 İlçe MEM SP Üst Kurul Üyeleri İlçe Mem Müdürü
TEVHİD-İ TEDRİSAT KANUNU İMAM HATİPLERİN DOĞUŞU
YILDIRIM BEYAZIT İLKOKULU
HARF İNKILABINDAN MİLLET MEKTEPLERİNE MİLLİ KÜLTÜRÜMÜZ AYDINLANIYOR
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
TÜRK Eğitim Sistemi.
21 ŞUBAT DÜNYA ANADİLİ GÜNÜ
Öğretmenler Günü.
Eğitim Alanındaki Yenilikler
Yıldırım milli eğitim müdürlüğü ortak sınavlar komisyonu
ALAN DEĞİŞİKLİĞİ VE DERS SEÇİMİ
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ Dr. Mustafa Ergün.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN AMAÇLARI YAPISI VE SORUNLARI
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
TÜRK Eğitim Sistemi.
İKİNCİ MEŞRUTİYET DÖNEMİNDE EĞİTİMİN GENEL ÖZELLİKLERİ
EĞİTİM DENETİMİ VE SORUNLARI
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN GENEL AMAÇ VE İLKELERİ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ YASAL TEMELLERİ VE SORUNLARI
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
KANUNLARDA OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
Karşılaştırmalı Eğitim
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
ÜN İ VERS İ TE REFORMLARI Fesih Çeçen Sınıf ö ğ retmenli ğ i 4-a ÜN İ VERS İ TE REFORMLARI Fesih Çeçen Sınıf ö ğ retmenli.
a AMAÇYAPI SÜREÇHAVA Türkiye Milli Eğitim Sisteminin Yasal Dayanakları 1. T.C. Anayasası, 2. Eğitim ve Öğretimi Düzenleyen Yasalar 3. Milli Eğitim Şuraları.
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Bu Sunu En İyi Ofis 2010 Yüklü Bilgisayarlarda Görüntülenir
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
CUMHURİYET DÖNEMİNDE EĞİTİM
Sunum transkripti:

TÜRKİYE’ DE EĞİTİM REFORMLARI İLKÖĞRETİM REFORMU (8 YILLIK KESİNTİSİZ EĞİTİM) HAZIRLAYAN BAHRİYE ECE HÜSNİYE ERDAL

İLKÖĞRETİM NEDİR? İlköğretim 6-14 yaş grubundaki öğrencilere temel beceri kazandırarak onları hayata ve bir sonraki eğitim kurumlarına hazırlayan bir eğitim devresidir.

Türk toplumunda ilköğretim kuruluşlarının ortaya çıkması, Türklerin İslam dini içindeki gelişimi sırasında olmuştur.

Anadolu Selçuklularında ve beyliklerinde ilköğretim düzeyinde mektep ve küttap denilen kurumlar bulunmaktaydı. Bu kurumlarda okuma-yazmanı yanında Kur’an, din ve aritmetik eğitimi verilirdi. Bu kurumlarda görev yapan öğretmenlere de “Muallim” adı veriliyordu.

Osmanlılarda ilköğretim kurumları “Sıbyan Mektebi” olarak adlandırılıyordu. Bu okullar varlıklı kişiler ya da devlet tarafından kuruluyor ve giderlerini de vakıflar karşılıyordu. Bu okullarda temel ders Kur’an idi. Çocuklar Sıbyan mekteplerine istedikleri zaman başlayabiliyorlardı (Akyüz, 1999).

Türk ilköğretim sisteminde 19. yy’da büyük değişmeler olmuştur Türk ilköğretim sisteminde 19.yy’da büyük değişmeler olmuştur. 1824 yılında II. Mahmut döneminde çıkarılan fermanla, İstanbul’da eğitim zorunlu hale getirilmiştir. 1869 yılında çıkarılan “Maarif-i Umumiye Nizamiyesi” ile ilköğretim tüm ülkede zorunlu hale getirilmiştir. Bu dönemde devlet okulları da açılmıştır (Sezgin, Aslan ve Küçüker, 1999).

MUTLAKİYET DÖNEMİ Mutlakiyet döneminde bazı eğitimcilerin yazdıkları kitaplarla “usul-i cedid” hareketi gelişme göstermiştir. Bu dönemde yeni açılan okullara “mekatib-i iptidaiye, iptidai mektepler, usul-i cedid mektepleri” deniliyordu. 1982 yılında çıkarılan talimata göre İstanbul’da ve kasabalardaki iptidai mekteplerinin ders çizelgeleri şu şekildeydi.

DERSLER 1.SINIF 2.SINIF 3.SINIF Elifba Kur’an-ı Azimüşşan Tecvid İlm-i hal Ahlak Sarf-ı Osmani İmla Kıraat Mülahhas Tarih-i Osmani Muhtasar Coğrafya-yı Osmani Hesap Hüsn-i Hat 12 - 2 3 1 6 5

1904 yılında tüm İptidai Mekteplerindeki ders programı şu şekildeydi: 1.SINIF 2.SINIF 3.SINIF Elifba Kıraat Ecza-yı şerife Yazı İlm-i hal Kur’an-ı Kerim Hesap Tecvid Kavaid ve imla Muhtasar Tarih-i Osmani Ahlaki Kıraat

Meşrutiyet Dönemi 1913 yılında çıkarılan “Geçici İlköğretim Kanunu” ile ilköğretim zorunlu ve parasız hale getirilmiştir. Altı yıla çıkarılan eğitim her biri iki yıl süreli üç devreden oluşmuştur. Programa “Resim-İş, Musiki, Beden Eğitimi, Ziraat, Ev İdaresi, Biçki-Dikiş” gibi dersler eklenmiştir (Sezgin, Aslan ve Küçüker, 1999).

Kurtuluş savaşı yıllarında ülkede 3061 ilkokuldan 581 tanesi kapalı ve bu okullarda 3033 tane öğretmen görev yapmaktaydı (Dinçsoy, 1995). Cumhuriyet ilan edildiğinde ise 4894 ilkokulun, 1054 ilkokul öğretmeni ve 341941 ilkokul öğrencisi bulunmaktaydı (Sezgin, Aslan ve Küçüker, 1999).

3 Mart 1924 tarihinde kabul edilen Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile ülkedeki tüm bilim ve öğretim kurumları Maarif Vekaletine bağlanmış. İlköğretim süresi beş yıla indirilmiştir.

1926 yılında daha önce hazırlanmış olan ilkokul programı yeniden ele alınmış ve daha önce kaldırılmış olan üç devre iki devre yeniden konulmuştur. Birinci devrede “tek kitap” ikinci devrede “çok kitap” esası kabul edilmiştir (Gürkan ve Gökçe, 1999).

Birinci Milli Eğitim Şurası’nda (1939); Üç sınıflı köy okulları beş sınıfa çıkarılmış. Okul ders kitaplarında tek tip kitap sistemine gidilmesi teklif ve kabul edilmiş. Okullarda derslerin öğleden önceye alınması konusunda yapılan öneriler kabul edilmiştir.

İkinci Milli Eğitim Şurasın’da (1943); Ahlak, Türkçe ve Tarih eğitim programı geliştirilmiştir (Ültanır, 2000).

Milli eğitim Şurası’nda (1949); Eğitim öğretime ilişkin demokratik esasların gözden geçirilmesi ve 1948-1949 öğretim yılından itibaren uygulanmaya başlanan ilkokul programının incelenmesi konuları ele alınmıştır.

Milli Eğitim Şurası’nda (1953); İlkokullarda sağlık konusu ile ilgili alınması gereken tedbirlerin tespiti, İlköğretim kanun tasarısının incelenmesi ve zorunlu ilköğretimin planlanması, İlkokul programının yeniden gözden geçirilmesi, Yeni ilkokul yönetmeliği tasarısının incelenmesi konuları üzerinde durulmuştur (Ültanır, 2000).

1961 programında önceki programlardan farklı olarak haftalık ders dağıtım çizelgelerinde “planlama, değerlendirme ve eğitsel çalışmalar” için belirli bir zaman ayrılmıştır.

Beş Yıllık Kalkınma Planı’nda (1963-1967); İlköğretim, önümüzdeki on beş yıl içinde okul çağındaki nüfusun her birine okul imkanı sağlaması, toplumsal bir hedef olarak alınmıştır. 1961 yılında %70 olan ilkokul okullaşma oranı 1972’de %100’e çıkarılması hedeflenmiştir.

1968 programında derslerin amaçlarının davranışa dönüştürülmesi için yakın çevre, öğretimde toplumsallaştırma, konular ve üniteler gibi esaslar üzerinde durulmuştur.

Beş Yıllık Kalkınma Planı’nda (1968-1972); İlköğretim okul çağındaki bütün nüfusu kapsaması, Temel eğitimin okul öncesi ve ilköğretimi içine alması, Yatılı ilköğretim bölge okullarının yaygınlaştırılmasına ağırlık verilmesi, Programların yeniden düzenlenmesi, bu planda belirlenen politikalar arasında yer almaktadır.

1973 yılında çıkarılan 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu ile Türk Milli Eğitim Sistemi yeni baştan düzenlenmiştir. Bu kanunla Türk Milli Eğitim Sistemi örgün ve yaygın eğitimden oluşmuştur. İlköğretim beş yıllık ilk ve üç yıllık ortaokullar birleştirilerek “8 Yıllık Temel Eğitim” adını almıştır. Bu kanuna göre temel eğitim 7-14 yaş arası çocukları kapsamaktadır.

Beş Yıllık Kalkınma Planı (1973-1977): Temel eğitimin sekiz yıla çıkarılıp, bunun kentlerde ve merkezi köylerin tamamında uygulanmasına yer verilmiştir. BEŞ YILLIK KALKINMA PLANINDA (1979-1983); İlköğretim; ana sınıfı, ilkokul ve ortaokulu kapsayan eğitim kademesi olarak tanımlanmış ve ilkokullarda okulsuzluk sorunu çözüldüğünden ikili öğretimin azaltılması hedeflenmiştir.

Milli Eğitim Şurası’nda (1981); Türk milli eğitim sisteminin Atatürk İlkeleri doğrultusunda bütünleştirilmesini öngören bir model geliştirilmiştir. Bu modele göre ilk ve ortaokul programları temel eğitim programları halinde bütünleştirilmektedir.

Milli Eğitim Şurası’nda (1996); İlköğretim ve yönlendirme Ortaöğretimde yeniden yapılanma gibi konular üzerinde durulmuştur. Bu şurada temel eğitim kavramı yerine ilköğretim kavramının kullanılması İlköğretimin sekiz yıl zorunlu eğitim olarak uygulanması 8 yıl sonunda tek bir diploma verilmesi, 8 yıllık ilköğretim uygulamasına geçilmeden önce ilköğretimin amaçlarının ve ders programlarının bütünlük ilkesine uygun olarak yeniden düzenlenmesi, 6., 7. ve 8. sınıflarda seçmeli derslere işlerlik kazandırılması gibi kararlar alınmıştır.

Beş Yıllık Kalkınma Planı (1996-2000); Zorunlu eğitimin Eğitim Birliği Yasası çerçevesinde sekiz yıllık ilköğretim olarak uygulanmaya başlaması için gerekli yasal düzenlemelerin yapılacağını belirten ilk plandır.

Hükümet Programları Zorunlu Eğitim Meselesi: Hükümet programlarında "ilköğretim" tabiri ilk defa İnönü Hükümeti (1961-1962) programında kullanılmıştır. 12 Mart Muhtırası sonucu kurulan I. Erim Hükümeti programında; "zorunlu öğretim süresinin ileride bütün yurda yayılmasına hazırlık olarak çok yönlü öğretim yapan ve öğrenciyi hem üst okullara hem de çalışma hayatına hazırlayacak 8 yıllık okulların deneme olarak kurulmaları için gerekli hazırlıklara hemen başlanacaktır" denilmiştir. Bu ifadeler bize, ülkemizde ciddi manada 8 yıllık temel eğitim (ilköğretim) okulları ile ilgili planlamanın ilk defa I. Erim Hükümeti tarafından yapıldığını göstermektedir.

1972 tarihinde Ferit Melen tarafından kurulan hükümet programında da "ilkokulların 8 yıla çıkarılması çalışmalarına devam edileceği" ifade edilmiştir. V. Demirel Hükümeti (1977-1978) ve Mesut Yılmaz başkanlığında kurulan hükümet programında ilköğretimin 8 yıl olacağı ibaresi yer almıştır. Necmettin Erbakan başkanlığında kurulan 54. hükümet programında ise; "Zorunlu Eğitim 8 yıla çıkarılacak, öğrencilerin ilgi ve kabiliyetlerine göre çeşitli meslek alanlarında eğitim görebilmeleri için ilköğretimin 2. kademesinde yönlendirme sistemine işlerlik kazandırılacaktır" denilmektedir.

18 Ağustos 1997 yılında çıkarılan 4306 sayılı yasa ile Türkiye’ de “ilköğretim kurumlarının sekiz yıllık okullardan oluşması, bu okullarda kesintisiz eğitimin yapılması ve bitirenlere ilköğretim diploması verilmesi” hükmü getirilmiştir.