ANNE BABA SEMİNERLERİ MART 2005

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DEĞERLİ KATILIMCILAR HEPİNİZ HOŞ GELDİNİZ!
Advertisements

PSİKOSOSYAL KORUMA VE ÖNLEME ÇALIŞMALARI
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi
Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
DEĞERLİ KATILIMCILAR HEPİNİZ HOŞ GELDİNİZ!
TRAVMA SONRASI SINIF TEMELLİ PSİKOSOSYAL MÜDAHALE PROGRAMI
Rehberlik ve Araştırma Merkezi
PSİKO SOSYAL BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
TRAVMATİK YAŞAM OLAYLARI VE
İLETİŞİM   İletişim, dil kullanarak ya da kullanmaksızın insanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların ifade edilme yöntemidir.
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
Ailelere Ergen Gelişimi Hakkında Dipnotlar
İLETİŞİM Kendimizi anlatma ve karşımızdakini anlama çabası ile sözlü ya da sözsüz olarak kurulan ilişki biçimidir.
TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER
ZONGULDAK PSİKOEĞİTİM İL EKİBİ SUNAR
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
DUYMAK MI, DİNLEMEK Mİ?.
Psikososyal Okul Projesi
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
ELRAM PSİKOEĞİTİM SEMİNERİ
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
ÇOCUKLA İLETİŞİM KURMAK
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
ETKİLİ İLETİŞİM.
ANİ YAŞANAN VE YAŞAMI TEHDİT EDEN OLAYLAR
PSİKOSOSYAL VELİ SEMİNERİ
İlköğretim Grubu ÖĞRETMEN EĞİTİM SEMİNERİ
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
AMACIMIZ… Bu Çalışmamızın Amacı; “Meğer ben yanlış anlamışım”,
AİLE İÇİ ŞİDDET.
TRAVMA VE ETKİLERİ.
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
PSİKO SOSYAL OKUL PROJESİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ERGEN ÇOCUĞUNUZLA ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ-II
MİDYAT ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
M.E.B./UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER M.E.B./UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ PSİKOEĞİTİM UYGULAMA EL KİTABINDAN DERLENMİŞTİR.
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
ROTARY BÖLGE VAKFI İŞİTME ENGELLİLER İLK VE ORTA OKULU Toplantı Tarihi:01/12/2010 Toplantı Konusu: İşitme Engelli Öğrencilerle Etkili İletişim Kurabilme.
Psikososyal Müdahale Hizmetleri
PS İ KOSOSYAL OKUL PROJES İ Ö Ğ RETMEN E Ğİ T İ M İ.
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
EMİRDAĞ ANADOLU LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI VELİ TOPLANTISI
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
TRAVMA Bireyin yaşamını doğrudan tehdit eden, ani, ürkütücü, korku verici boyuttaki tura yaşantılar travma yaşantısı olarak anılır. Gündelik hayatın aniden.
Psikososyal Müdahale Hizmetleri
ÇOCUKLARIYLA İLETİŞİMDE AİLELERE ÖNERİLER
TRAVMA SONRASI STRES TEPK İ LER İ (PS İ KOE Ğİ T İ M)
ERGENLER İÇİN YAŞAM BECERİLERİ EĞİTİMİ PROGRAMI
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
1 MERSİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ ÖĞRETMEN SEMİNERİ Okul Psikolojik Danışmanı PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ ………………………………İLKÖĞRETİM.
PSİKOSOSYAL DESTEK EĞİTİMİ
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
PSİKOSOSYAL DESTEK EĞİTİM SUNUSU
STRES YÖNETİMİ
ŞİDDET.
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
Sunum transkripti:

ANNE BABA SEMİNERLERİ MART 2005 MEB-UNICEF Psikososyal Okul Projesi Psikoeğitim Uygulama El Kitabı PSİKOEĞİTİM PROGRAMI Melek ÇAKICI Psikolojik Danışman ANNE BABA SEMİNERLERİ MART 2005

PSİKOEĞİTİM PROGRAMININ AMAÇLARI 1. Travmatik olayların normal psikolojik etkileri hakkında öğretmenler, ana-babalar ve çocukları bilgilendirmek ve onların bu konuya ilişkin anlayışlarını geliştirmek. 2.Çocuklar, ana-babalar ve öğretmenleri bilgilendirerek kendi tepkilerini anlama ve paylaşma olanağı vermek, tepkilerinin doğal olduğunu göstermek ve normalleştirmek. 3. Okul sistemi ile aileler arasında yaşantıların paylaşılmasını sağlamak,böylece iki sistem arasındaki iletişim kurmak ve sağlamlaştırmak 4. Olumlu başa çıkma yöntemlerini vurgulayarak bunların gerektiğinde kullanılmalarını sağlamak . 5.Çocukların tepkilerinin normale dönmesini sağlamaya uygun bir ortam oluşturarak onların öğrenme ve gelişme kapasitelerini arttırmak. MEB-UNICEF Psikososyal Okul Projesi Psikoeğitim Uygulama El Kitabı

Psikoeğitim Programının Uygulama Şeması Milli Eğitim Bakanlığı/UNICEF İl Proje Ekibi (İl Milli Eğitim Müdürü,Şube Müdürü,RAM Müdürü ve Rehberlik ve Danışmanlık Hizmetleri Bölüm Başkanı Psikolojik Danışmanlar (Rehber öğretmenler) Uzman Ekip Okul Ekipleri Öğretmenler Öğrenciler Ana-babalar MEB-UNICEF Psikososyal Okul Projesi Psikoeğitim Uygulama El Kitabı

Toplantımızdaki amacımız; Travmatik yaşantılar, etkileri ve neler yapılabileceği hakkında bilgilendirmek Böyle bir yaşantı geçiren çocuğun toparlanması konusunda ailenin önemini vurgulamak Ailelerin sahip oldukları olumlu başa çıkma yöntemlerini fark etmelerini sağlamak ve bu yöntemleri zenginleştirmek.

Psikoeğitim Programının Uygulama Şeması Milli Eğitim Bakanlığı/UNICEF İl Proje Ekibi (İl Milli Eğitim Müdürü,Şube Müdürü,RAM Müdürü ve Rehberlik ve Danışmanlık Hizmetleri Bölüm Başkanı Psikolojik Danışmanlar (Rehber öğretmenler) Uzman Ekip Okul Ekipleri Öğretmenler Öğrenciler Ana-babalar MEB-UNICEF Psikososyal Okul Projesi Psikoeğitim Uygulama El Kitabı

Trafik Bir yakınının Şiddet Doğal kazası kaybı Afetler Ani Yaşanan,Yaşamı Tehdit Edici Olaylar TRAVMA MEB-UNICEF Psikososyal Okul Projesi Psikoeğitim Uygulama El Kitabı

TRAVMA SONRASI STRES TEPKİLERİ Travma sonrası stres tepkilerini üç ana grupta toplamak mümkündür: İstenmeden akla gelen düşünce ve görüntüler Travmayla İlgili Düşünce Ve Duygulardan Kaçınma Fizyolojik Uyarılmışlık MEB-UNICEF Psikososyal Okul Projesi Psikoeğitim Uygulama El Kitabı

TSS TEPKİLERİ (7-12 YAŞ) Okul öncesi davranışlara gerileme Okula gitmek istememe Okul başarısının düşmesi Tekrarlanan oyunlar Saldırganlık Gevezelik Erkek çocuklarda özellikle silahlara, savaş oyunlarına v.b. İlgi gösterme Kabuslar uyku sorunları Ayrılık kaygısı Doğal olaylardan (yağmur rüzgar gibi korku) Dikkat ve konuşma sorunları İsyankar davranışlar Vücutta ağrılar Yatak ıslatma MEB-UNICEF Psikososyal Okul Projesi Psikoeğitim Uygulama El Kitabı

TSS TEPKİLERİ (13-18 YAŞ) Dünya ve kendi gelecekleri hakkında olumsuz tutumlar. Kendi korkuları ve travmaya verdikleri tepkilere ilişkin endişe( özellikle kendilerini suçlu ve çaresiz hissetme gibi tepkilerinin normal olup olmadığını merak etme) Risk alma veya duygularını davranışlarla dışa vurma ( örn;okuldan kaçma, madde kullanımı) İştah ve uyku sorunları Günlük etkinliklere karşı ilgi kaybı Okul sorunları Travmatik yaşantıdan sonra almak zorunda kaldıkları sorumluluklar nedeniyle yetişkinliğe erken girme Anne ve babalarla çatışma ve tartışmaların artması MEB-UNICEF Psikososyal Okul Projesi Psikoeğitim Uygulama El Kitabı

PSİKOEĞİTİME ANNE-BABALARIN KATILIMLARINI SAĞLAMANIN ÖNEMİ: Zorlu ve travmatik bir olay yaşanmış veya yaşanmakta olan çocuklar, yaşantıları ve duyguları hakkında anne- babalarıyla iletişim kurabildikleri zaman kendilerini daha iyi hissetmektedirler. Çocuğun problemli davranışı evde bazı şeylerin yolunda gitmediğinin işareti olabilir. Programda ilerleme kaydetmek için anne babaların işbirliği gerekmektedir. Çocuğu daha iyi tanıyan kişiler olarak anne-baba çocuğun anlaşılmasında yardımcı olabilirler. Aileler kaybettiklerini düşündükleri kontrolü yeniden kazanabilirler. MEB-UNICEF Psikososyal Okul Projesi Psikoeğitim Uygulama El Kitabı

TRAVMANIN AİLELER ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ Travma aile yapısını ve rollerini değiştirebilir. Akraba, arkadaş ve komşuların desteğinden uzak kalmaya yol açabilir. Aile üyeleri kendilerini birbirlerinden uzaklaşmış hissedebilirler. Aile bireylerinde travmatik olay hakkında konuşmada güçlük ve başkalarını üzmek için konuşmaktan kaçınma görülebilir. Aile içinde tartışmalar ve aile bireyleri arasında çatışma ortaya çıkabilir. Çocukların güven gereksinimleri artabilir, daha çok ilgi görmek isteyebilirler. Ailenin birlikte olması ve hoş vakit geçirmek için koşullar uygun olmayabilir. Aile bireyleri arasında kayıplarla ilgili yas tutma tutum ve tarzlarındaki farklılıklar ve bunlara bağlı çatışmalar ortaya çıkabilir. Maddi ve manevi kaynakların azalması sorun olabilir. MEB-UNICEF Psikososyal Okul Projesi Psikoeğitim Uygulama El Kitabı

BİREYLERİN TRAVMATİK OLAYLARDAN ETKİLENMELERİNİ BELİRLEYEN ETMENLER 1.Aşırı durumlara tanık olma: Ölümden kıl payı kurtulma, yaralanma, ölmekte olan birini görme,yaralıların taşınmasını izleme 2.Stres yaratan durumlara maruz kalma süresi: Süre ne kadar uzunsa kişinin etkilenme düzeyi o denli artar 3.Yaşamının tehlikede olduğunu düşünme: Kişi deprem,sel, yangın ya da kaza sonucu öleceğini düşünmüşse daha çok etkilenir. 4.Çocuğun ya da kişinin başa çıkma gücü: Kişilerde travmatik olay öncesi varolan başa çıkma gücü etkilenme düzeyini azaltır. 5.Sosyal desteğin doğası ve derecesi : Kişinin yeterli derecede sosyal desteğinin olması etkinlme düzeyini azaltır. 6.Anne- baba tepkileri: Anne-babaları güçlü olumsuz tepkiler gösteren çocuklar, olaydan daha fazla etkileneceklerdir. MEB-UNICEF Psikososyal Okul Projesi Psikoeğitim Uygulama El Kitabı

ÇOCUKLAR NEDEN KONUŞMAK İSTEMEZLER? Çocuklar kendileri ve özel yaşantıları hakkında konuşmaya alışık olmayabilirler. Daha önce bu gibi konularda kendilerini ifade etmek için hiç cesaretlendirilmemiş olabilirler. Duygularını tanımlamakta zorlanıyor olabilirler. Travmatik olaydan bahsetmek onlara acı veriyor olabilir. Yetişkinlerden korkuyor ya da onlara güvenmiyor olabilirler. Yetişkinlerin kendilerini anlamayacaklarını düşünüyor olabilirler. Yetişkinleri üzmek ya da endişelendirmek istemiyor olabilirler. MEB-UNICEF Psikososyal Okul Projesi Psikoeğitim Uygulama El Kitabı

İLETİŞİMİN TEMEL KURALLARI(1) Yargılamayın ve eleştirmeyin Konuşulanları yarıda kesmeyin Çok Fazla Konuşmayın Kişiler hakkında yorum yapmayın Anlatılanlara gülmeyin; İnsanları utandırmayın Dinlerken başka şeyler yapmayın Saldırgan tavırlar takınmayın Kişileri karar vermeye, yorum yapmaya zorlamayın Duygularınızı gizlemeye çalışmayın Birisi ağlamaya başladığında tedirgin olmayın Savunmaya geçmeyin; sadece dinleyin Zıtlaşmayın ve tartışmayın MEB-UNICEF Psikososyal Okul Projesi Psikoeğitim Uygulama El Kitabı

İLETİŞİMİN TEMEL KURALLARI(2) Yumuşak bir sesle ve acele etmeden konuşun Gerçekçi ve belirli Önerilerde bulunun. Yeri ve zamanı uygun olduğunda şaka yapın ve gülümseyin Daha iyi anlamak için sorular sorun Göz teması kurun Dikkatli bir şekilde dinleyin ve dinlediğinizi davranışlarınızla belli edin. Çocukla yüz yüze konuşun, Gerekirse yere yanına oturun Açık uçlu sorular sorun Geri bildirim verin Empatik,sabırlı ve kabul edici olun Etkileşime önem verin, uygun Olduğunda kişiye dokunun ve sarılın Basit ve anlaşılır bir dil kullanın MEB-UNICEF Psikososyal Okul Projesi Psikoeğitim Uygulama El Kitabı

İLETİŞİM ENGELLERİ İletişimde hemen dinlemek anlamaya çalışma yerine hemen yargılamak Tek bir olaydan giderek kişiyi tanıdığımızı düşünmek Beklentilerimizin söylenileni yorumlamakta etkili olması Kendimizi ifade etmekten kaçınmak, onun yerine anlaşılmayı beklemek Konuştuğumuzda da herkesin bizim düşünce ve duygularımızı hemen anlayıp onaylaması ve paylaşması gerektiğine inanmak Kendi kişisel algımızı gerçekmiş gibi düşünmek MEB-UNICEF Psikososyal Okul Projesi Psikoeğitim Uygulama El Kitabı

NEDEN DİNLEMEYİZ? Eğere karşımızdakinin ne söyleyeceğini biliyorsak ( Bildiğimizi zannedersek) dinlemeyiz. Hoşumuza gitmeyen bir şeyi duymak istemeyiz. Hoşlanmadığımız bir insanın söylediklerini dinlemekte zorlanırız. Karşımızdaki daha sözüne başlar başlamaz cevap hazırlamaya başladığımız için ne dediğini duyamayız. MEB-UNICEF Psikososyal Okul Projesi Psikoeğitim Uygulama El Kitabı

NASIL DAHA İYİ DİNLERİZ? Konuşurken dinleyemezsiniz, konuşmayı kesin ve dinlemeye istekli olun. Kendinizi konuşanın yerine koyun.Onun bakış açısını, tutumlarını, değerlerini ve yaşını göz önüne alarak anlamaya çalışın. Onu daha iyi anlamak için sorular sorun. Dikkatinizi konuşulana verip, duygularınızı kontrol etmeye çalışın. MEB-UNICEF Psikososyal Okul Projesi Psikoeğitim Uygulama El Kitabı

TRAVMATİK OLAYLARLA BAŞAÇIKMA: AİLELERE ÖNERİLER Stres yaratan durumun varlığını kabul etme Sorunları hep birlikte uğraşarak çözme Yaşamla ilgili yeni ve olumlu bir bakış açısı geliştirme Aile içinde birlik ve şefkatin olması Aile içinde açık ve etkili iletişim Aile içi rol beklentilerde esneklik olması Aile ortamının güven verici olması MEB-UNICEF Psikososyal Okul Projesi Psikoeğitim Uygulama El Kitabı

TRAVMATİK OLAYLARA DAYANIKLI BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ Kendine ve örseleyici yaşam olaylarıyla başa çıkma gücüne güven Bağımsız düşünebilme ve davranabilme Başkalarıyla almaya ve vermeye dayalı olumlu ilişkilere kurabilme Bireysel disiplin ve sorumluluk duygusuna sahip olma Açık fikirlilik ve esneklik Kendisinin ve başkalarının duygu ve düşüncelerini tanıma anlayabilme Bu duyguları başkalarına iletebilme Stres verici olaylara karşı tolerans Yaşama anlam verecek bir yaşam amacı ve felsefesine sahip olma MEB-UNICEF Psikososyal Okul Projesi Psikoeğitim Uygulama El Kitabı

Travmatik Olaylara Karşı Dayanıklı Çocuklar Yetiştirmek İçin Neler Yapılabilir? Çocuğa ait olma, sevilme ve güven duygusu aşılayın Kendine güven ve öz kontrol duygusu geliştirin Tutarlı disiplin uygulayın Problem çözme ve sosyal becerilerini geliştirin. MEB-UNICEF Psikososyal Okul Projesi Psikoeğitim Uygulama El Kitabı

Katılımınız için teşekkürler...