Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gözlem Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Advertisements

Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
Kuantum Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Veysi YILDIZ Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Eğitim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri
Nicel-Nitel Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Bilim ve Bilimsel Araştırma
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenirlik
TEKRAR DERSİ Öğr.Gör. Türkan ÖZBAY.
Mesajların Netleştirilmesi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık. Rehberlik kavramından ne anlıyorsunuz?
Sosyolojik Arastirma Yontemi
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Doç.Dr. Sebahattin DEVECİOĞLU Fırat Üniversitesi
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Bilimsel düşünme becerileri
Kavram Karikatürleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
BÖLÜM 1 Sosyal Bilgiler Nedir?. BÖLÜM 1 Sosyal Bilgiler Nedir?
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
Yrd. Doç. Dr. Mustafa TOPRAK
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Sağlık ve Kültür Doç.Dr.Melike Kaplan.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Pozitivizm A. Comte.
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 4
Nitel Araştırmanın Kuramsal Temelleri
Karşılaştırmalı Eğitim
REHBERLİK PSİKOLOJİKDANIŞMANLIK VE İLGİLİ BİLİMLER
NİTEL ARAŞTIRMALARDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİK
Nitel Araştırma Desenleri (Etnografya)
Sosyal Politika Araştırmalarında Nitel Yaklaşım
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
1/14 ÜNİTE-1 Psikoloji Bilimini Tanıyalım. 2/14 Psikoloji Nedir? (Etimolojik tanım) Psikoloji kavramı, “psyche” (ruh, nefes, zihin) ve “logos” (bilgi)
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sosyoloji Tarihi-A- Klasik Sosyoloji Tarihi
1/17 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Musa çankaya. 2/17 Bilim; doğruyu ve bilgiyi araştırma, bilgi edinme ve bilgiyi düzenleme süreci, evreni anlama ve tanımlama.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Temel Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ömer KUTLU.
NİTEL ARAŞTIRMA MODELLERİ
GRS751 ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Sunum transkripti:

Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık

Aşağıdaki öneriyle ilgili ne düşünüyorsunuz Aşağıdaki öneriyle ilgili ne düşünüyorsunuz? İnsan davranışlarını anlamada Fen bilimlerindeki araştırma yöntemleri yetersizdir.

Bilimsel araştırmalarla ilgili olarak iki temel paradigmadan söz edilebilir. Bunlar pozitivist ve yorumlayıcı paradigmalardır.

Pozitivist Paradigma Pozitivist paradigmanın kökleri aydınlanma düşüncesine kadar uzanır. Aydınlanma dönemi düşünürleri insanın mutluluğu doğru aklı kullanarak yakalayabileceğini düşünmekteydi.

Pozitivist Paradigma Galile, Newton gibi bilim insanları bugün de geçerli olan pozitivist paradigmanın temelini oluşturan bilimsel düşünceye ilk biçimini vermiştir.

Pozitivist Paradigma Hiyerarşi Evren mekaniktir Gelecek belirlidir Nedensellik zorunludur Nesnellik zorunludur

Pozitivist Paradigma Pozitivist paradigma doğru ölçüm ve sayısallaştırma ile anlaşılabileceğini ileri sürer. Pozitivist paradigma toplumsal süreçleri toplumun gözlenebilir, ölçülebilir yanıyla açıklamayı yeterli görür.

Yorumlayıcı Paradigma Yorumlayıcı paradigma, pozitivist paradigmanın alternatifi olarak 20. yüzyılın başlarında yükselmeye başlamıştır.

Yorumlayıcı Paradigma Kuramsal fizikte görecelik ve belirsizlik kuramlarının ortaya atılmasıyla pozitivist paradigmanın nesnellik ilkesi sorgulanmaya başlamıştır. Çünkü belirsizliğe göre yapılan herhangi bir ölçüm gözlenen durumu etkilemektedir.

Yorumlayıcı Paradigma Öte yandan, evrenin birbirinden bağımsız parçalardan değil aksine birbirini etkileyen parçalardan oluştuğu düşüncesinin ortaya çıkması da yorumlayıcı paradigmanın gelişimini etkilemiştir.

Yorumlayıcı Paradigma Yorumlayıcı paradigmaya göre tek bir doğru yoktur. Yorumlayıcı paradigma çoğulcu bakış açısına sahiptir.

Yorumlayıcı Paradigma Yorumlayıcı paradigmaya göre bilim nesnel bilgi üretme süreci değildir. Aksine bilimsel süreç dünyanın göreliliğini temele almalıdır.

Yorumlayıcı Paradigma Yorumlayıcı paradigmaya göre sosyal olgular genellenebilir yasalar üretmekle değil bir durumun kendine özgü boyutlarıyla incelenmesiyle anlaşılabilir.

Yorumlayıcı Paradigma Heterarşi Evren holografiktir Gelecek belirsizdir İlişkiler karşılıklıdır Araştırmacı belli bir bakış açısına sahiptir

Yorumlayıcı Paradigma İlk sosyal bilimciler fen bilimleri gelenekleri içinde yetişmiş bilim insanlarıydı. Nedensellik, nicelleştirme, kontrollü ortamların oluşturulması gibi ilkelere uyarak çalışmalar gerçekleştirdiler.

Yorumlayıcı Paradigma Ancak zamanla sosyal bilimciler fen bilimlerinin kavram ve yöntemlerinin yanı sıra kendi kavram ve yöntemlerini de kullanmaya başladılar. Sosyal bilimciler giderek artan biçimde nitel araştırmalara yönelmektedir.

Nitel Araştırmalar Holografik dünya görüşü Önceden kestirilemezlik Durumsallık Öznel gerçeklik Görüş açısı Yorumlama Nitelleştirme Katılım

Nitel Araştırmalar Çeşitli bilim dalları nitel araştırmanın gelişimine katkı sağlamıştır.

Nitel Araştırmalar Antropoloji, belirli kültürel ortamlarda insan davranışlarını inceler. Kültür analizi (etnografya) çalışmaları antropolojide sıklıkla kullanılır. Kültür analizi, araştırmacının sahada bulunmasını ve doğrudan gözlem yapmasını öngörür.

Nitel Araştırmalar Sosyal olguları inceleyen sosyoloji de nitel araştırma yöntemlerinin gelişmesine önemli katkılarda bulunmuştur. Gözlem ve görüşme gibi nitel veri toplama teknikleri sosyologların katkılarıyla gelişmiştir.

Nitel Araştırmalar İnsanları anlamak için onların yaşamlarına yakından bakmak gerektiğini savunan insancıl psikoloji, insanın çevre ile olan etkileşimine vurgu yapan çevre psikolojisi, insanların iletişim sürecini inceleyen sosyal psikoloji gibi disiplinler de nitel yöntemin gelişmesine önemli katkılar sunmuştur.

Nitel Araştırmalar Dilin farklı bağlamlarda kullanımını inceleyen dilbilimi ise nitel veri analizine önemli katkılarda bulunmaktadır.

Nitel Araştırmalar Nitel araştırma süreci: Araştırma probleminin belirlenmesi Kuramsal çerçevenin oluşturulması Araştırma sorularının yazılması Araştırma alanının örnekleminin belirlenmesi Araştırmacının rolünün belirlenmesi Veri toplama araçlarının geliştirilmesi Veri toplama Veri analizi Araştırmanın sonuçlarının belirlenmesi

Nitel Araştırmalar Nitel araştırmalarda araştırma süreci doğrusal değil esnektir. Geriye dönüşler, tekrarlar olabilir.

Nitel Araştırmalar Nitel araştırmada çeşitleme: Çeşitleme (triangulation), farklı veri kaynakları, farklı veri toplama ve analizi yöntemlerini kullanarak sonuçların inandırıcılığını artırmaya yönelik çabalardır. Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirliğin sağlanmasında kullanılır.

Nitel Araştırmalar Nitel araştırmalarda araştırmacı: Olayları kendi doğallığı içinde ele alır Bireylerin algılarını ortaya çıkarmaya çalışır Olay ve olguları bütüncül yaklaşımla ele alır Veri toplamak için sosyal becerilerini kullanır Ayrıntılı veri toplar Empati becerilerini kullanır Ortamı değiştirmeye, kontrol etmeye çalışmaz Araştırma sürecinde karşılaşabileceği stres, belirsizlik gibi durumlarla baş eder.

Ödev Haftaya nitel araştırma sürecini ve bu süreçte dikkat edilmesi gerekenlerin 2-3 sayfalık özetini çıkarınız.