ESTETİK Yusuf Kadri Şirinkan.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Advertisements

AHLAK FELSEFESİ.
EDATLAR.
GÜZEL SANATLAR İÇERİSİNDE EDEBİYATIN YERİ
SANAT KURAMLARI.
HazIrlayan:Vecİhe –PInaR AVCI 4/a 138
ESTETİK VE SANAT FELSEFESİ
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Felsefe Nedir? Aristoteles'in ünlü yapıtı Metafizik
1) Gazetelerin ya da dergilerin belli sütunlarında gündelik konuları bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan yazlılardır. Bu türde, yazar ele aldığı.
GENEL ve TEKNİK İLETİŞİM
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
Felsefe Haftası.
HÜMANİSTİK ÖĞRENME Hümanistik yaklaşımlar bireyin öznel algıları üzerinde yoğunlaşırlar. Buna göre bireyin kendine dünyayı ve olayları yorumlama biçimi.
FELSEFİ BİLGİ NEDİR?.
Öğretmenlik ve Estetik Duyarlılık
GÖRSEL ESTETİK IŞIK VE RENK Yusuf Kadri Şirinkan.
FELSEFENİN ÇEŞİTLİ ALANLARLA
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
ETİK NEDİR?.
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?
OKULÖNCESİNDE BİR GÜNLÜK EĞİTİM PROĞRAMI UYGULAMALARI
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
GÖRSEL SANATLAR Mehmet KURTBOĞAN.
Barok Dönemi Etkileyen Müzik Özellikleri
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
Hazırlayan:Ahmet DEMiR
1-5 NİSAN GÖSTERMEYE BAĞLI EDEBİ METİNLER
EMPATİ NEDİR?.
İDARİ VE MALİ İŞLER DAİRESİ BAŞKANLIĞI KALİTE PROGRAMI.
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
SANAT(ESTETİK)FELSEFESİ
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
SANAT TARİHİ Nurdan Gül Kökten.
SANAT EĞİTİMİ.
SANAT FELSEFESİ Sercan KALKAN Felsefe Öğretmeni.
SANATTA GÜZELLİK ANLAYIŞI
Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN
BİLGİSAYAR NEDİR?.
ERGENL İ K DÖNEM İ MUĞLA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
Anlatmaya Bağlı Metinler
SAYGI.
GÜZEL SANATLAR İÇERİSİNDE EDEBİYATIN YERİ  YE Şİ M ÖZDEM İ R  BA Ş AK Ş EH İ R ANADOLU L İ SES İ.
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ-9.sınıf
GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYÂTIN YERİ
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
SANAT FELSEFESİ.
METİN- EDEBÎ METİN Yeşim ÖZDEMİR BAŞAKŞEHİR ANADOLU LİSESİ
Sanat Felsefesi Sanata felsefi bakış. Sanat nedir?
EGE ÇAĞDAŞ EĞİTİM VAKFI YARATICI YENİLİKÇİ ÖĞRETMEN SEMİNERİ “YARATTIKÇA YAZ ATÖLYESİ” AYDAN AYKAÇ S. YUSUF ÇAĞLAYAN 16 Nisan 2011.
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
Oyun ve Din Öğretimi Dr. H. Kader ZENGİN.
SANAT DALLARI.
DERS : FELSEFE KONU: FELSEFENİN ALANI.
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
SANAT FELSEFESİSANAT FELSEFESİ Sanatçı Sanat Eserinin Özellikleri Ve NitelikleriSanat Eserinin Özellikleri Ve Nitelikleri.
EMPATİK İLETİŞİM Bireyler arası ilişkilerde gönderilen iletilerin duygusal yönü ve içeriği ile algılanması ve anlaşılması.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Resimle İlgili Meslekler
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
- Coğrafi konum (yeryüzü şekli, iklim…) Dinsel inanışlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

ESTETİK Yusuf Kadri Şirinkan

ESTETİĞİN TANIMI Estetik Yunanca, duymak algılamak, ve duygu durum sözcüklerinden gelmektedir. Estetiği felsefenin bir dalı olarak gören anlayışa göre, mantık “Doğruyu”, ahlak “İyi”yi, estetikde “Güzeli” arar ve sorgular. Estetik ayrıca, güzel üzerine düşünme, güzelin bilgisine erişme çabası, uğraşı olarakta tanımlanabilir. Çağdaş estetik kuramcısı Fransız Etienne Souriau ise estetiği, insanoğlunun ürettiği bütün sanat eserlerini yaparken, bu eylemlerinin üzerine durup düşünmesidir, diye tanımlamıştır. En genel anlamıyla estetik, doğadaki ve sanattaki güzelin sorgulanması, araştırılmasıdır. Estetik, insanın kendi sanatsal eylemleri üzerine düşünmesidir. Yüzyıllar boyunca insanlar ürettikleri sanat eserlerinde güzeli aradılar. Ancak bu soruya doyurucu bir cevap vermek zordur. Çünkü bu sorunun cevabı felsefi bilgiye dayanmaktadır. Platon güzelin değişmez ve sonsuz olduğunu söylemiştir. Aristo ise güzelin matematiksel olarak orantılı, ve düzenli olduğunu savunmuştur. Hegel ise güzelin mutlak ruhun nesnelerde görünür hale gelmesidir diye açıklamıştır. Yusuf Kadri Şirinkan

ESTETİK BAKIŞ Estetik bakış, bizi daha kaliteli yaşama ulaştırır. Estetik bakış güzelin, daha güzelin, en güzelin peşinde koşan bakış demektir. Estetik bakışı yakalamak için insan sanattan haz almayı bilmelidir. Estetik bakış ahlak ile iç içedir. Sömürüden uzak, sevgi ve saygıya dayalı bir hayat size estetik bakışın yolunu açar. Estetik bakışı yakalamanın ilk şartı insana karşı duyarlı olmak ve merkeze insanı oturtmak ile olur. Sadece sanat eserlerinden alınan zevk ile değil, aynı zamanda hayatın her anında estetik bakış sayesinde güzele ulaşmak mümkündür. Sevelim sevilelim dünya kimseye kalmaz. (Yunus Emre) Yusuf Kadri Şirinkan

ESTETİK YAŞANTI ve ESTETİK KAYGI Estetik, sanatın alanında var olan güzeldir, güzelliktir ve bu alanda vücut bulan, yaşayan güzel ile, güzellik ile kurulacak iletişimin kendine özgü bazı nitelikleri vardır. Bu iletişimi kurmanın öncelikli, “olmazsa olmaz” koşulu ise estetik yaşantı olarak adlandırılan yaşantıya ulaşabilmektir. Estetik yaşantıdan alınan haz başka duyguların tatmin edilmesi ile doyurulamaz. Sanatla ilgili faaliyetleriniz sadece o sanattan beklentilerinize yönelik olmalıdır, sosyal hayatla ilgili yaklaşımlar, sizi estetik yaşantıya ulaştırmaz. Estetik kaygı ise estetik yaşantının ardından oluşan ve beklenen bir durumdur. Sanat eserlerinden aldığınız haz dolayısı ile güzeli sorgular hale gelirsiniz ve güzel artık düşünce düzeyine yaklaşır. Zaman içinde oluşan estetik kaygı, aslında güzele, daha güzele, en güzele ulaşabilmede yaşanan tedirginliktir. Sanat alanındaki güzel, sizde yüzeysel değil derin bir etki bırakmalıdır. Böylece düşünceleriniz, dünya görüşünüz ve tüm benliğiniz etkilenir. Yusuf Kadri Şirinkan

SANAT Sanat kavramını genel ve özel olarak ikiye ayırabiliriz. Deneyim, beceri ve ustalık gerektiren, çıkan sonucun ustanın yaptığına benzediği, işe genel anlamda sanat denir. Bu ugraş sonunda bir eser ortaya çıkabileceği gibi yaşam tarzıda olabilir. Özel anlamda sanat ise, bir sanatçıya bağlı, onun kendine özgü tekniğini, uslubunu, dünya görüşünü, insan anlayışını imgeleyen, özgün ve tek yeni bir üründür. Yusuf Kadri Şirinkan

GENEL Anlamda SANAT Genel anlamda sanat durağandır, Gelişime açık değildir, Klişedir, temel prensipleri vardır. Eleştiriye kapalıdır. Beceri önemli ve önceliklidir. Hizmet veya ticaret kaygısı güder. Ancak buna rağmen herkesin yapabileceği bir iş değildir. Yusuf Kadri Şirinkan

ÖZEL Anlamda SANAT Özel anlamda sanat ise, Ustanın kendine özgü tekniğini yansıttığı, Uslubunu ve dünya görüşünü betimlediği, İnsana bakışını imgelediği, özgün ve tek bir üründür. Sanatçı kendi kuralını kendisi koyar. Herhangi bir talep kaygısı ile üretilmez. Yusuf Kadri Şirinkan

SANATIN İŞLEVİ Sanatın öncelikli işlevi ifade edebilmektir. Sanatın bir diğer görevi, insanı anlamak ve anlamaya çalışmaktır. İnsan yaşamına yeni bir açıdan bakmak, hayatı yorumlamak, düşünmek ve düşünmeye sevk etmek. Sanat insana kendisini derinliklerini anlatmayı öğretmeyi amaçlar. İnsanı konu alan sanat, konusu insan olduğu için devamlı değişim içerisindedir. İnsanın değişimine ayak uyduramayan sanat kalıcı olamaz. İnsanı bir bütün olarak dile getirebilen tek dil, sanatın dilidir. Sanat bilimden farklı olarak daha özgür bir alana sahiptir. Sanatçı çevresine farklı bakarak bilim dışı işlere imza atar. Yusuf Kadri Şirinkan

SANAT ESERİNİN BELİRLEYİCİ ÖZELLİKLERİ İnsanı anlamak ve anlatmak çok zorlu bir süreçtir. Dolayısı ile insana hitap eden sanat eserlerinin belirli özelliklere sahip olması gerekir. Estetik yaşantı sunabilmeli Bir iletisinin olması Çokanmaklılığı Kurmaca olması Biricikliği Organik bütünlük taşımalı Yusuf Kadri Şirinkan

ESTETİK YAŞANTI Sanat eseri, aynı zamanda estetik bir nesnedir, dolayısı ile bizde estetik bir yaşantı ve haz oluşturmalıdır. Sanat eseri muhatabında estetik bir kaygı uyandırmalıdır. Her sanat dalı kullandığı araçları estetik bir bütünlüğe kavuşturmakla sorumdur. Her sanat eseri takipçisinde bir estetik yaşantı isteği uyarmalıdır. Sanat eserinde ortaya çıkan güzeli sorgulamak , biçimsel estetikle yetinmeyip, o eserin ardındaki anlamı da sorgulamak demektir. Yusuf Kadri Şirinkan

İLETİ Sanatçının seçtiği konuyu anlatma yöntemi, eserin sanat eseri olma özelliği belirler. Sanatçı o konuyu seçtiği için değil, farklı bir şekilde anlattığı için sanatçıdır. Sanatçı bu işe soyundu ise, toplumun aydın kesimini temsil etme görevini üstlenmiş demektir. Sanat eserinin ifade dili olması gerekir. Sanat eserinin anlattığı şey aslında onun iletisidir. İleti kaba ve estetik bakış açısı ile verilmez ise ortaya direk bir propaganda çıkar. Düşünce duygu haline gelinceye kadar yoğrulmadan sunulursa hiç tat vermez. Sanat eserinin dili dolaylıdır, direk anlatım sanat eserini bilime yaklaştırır. Yusuf Kadri Şirinkan

ÇOKANLAMLILIK Sanat eseri farklı anlatım dillerinin de olduğu bilinci ile üretilmelidir. Çokanlamlılık içeren eserler, temel anlamını yitirmeden, farklı kavramlar kullanarak izleyiciye ulaşma çabası içinde olmalıdır. Dolayısı ile tümevarım yöntemi sanat eserlerinde kullanılabilir. Sanat eserinde kullanılan kavramlar, farklı manalar içererek zenginleşme sağlanabilir. Sanatçı gerçekten beslendiği sürece söyleyeceği çok şey olur. Yusuf Kadri Şirinkan

KURMACA Sanat eseri, sanatçının gözlemleri sonucu kurmaca olarak ortaya çıkar. Sanatçı kurmaca kavramını kullanarak var olanla yetinmeyip olabilecek olanada dikkat çeker. Böylece kötünün kalıcı olmadığı, çok daha iyiye ulaşmanın insanın elinde olduğu vurgulanır. İyi bir dünyaya ve hayata ulaşmak için yapılan devrimler sanatçıların farklı bakışları ile filizlenir. Gerçeğe bakış sanatçının gözünde değişime uğrar ve yeniliklere yelken açar. Sanat yalanlardan oluşan bir dünya kurma çabası değil, gerçeği güzelleştirme uğraşıdır. (YKS) Yusuf Kadri Şirinkan

BİRİCİKLİK VE ORGANİK BÜTÜNLÜK Sanat eseri tektir, dolayısı ile onu üretenin imzasını ve ismini taşır. Bilimde ortaya çıkan zincirleme ilerleme, sanatta sözkonusu değildir. Basılarak çoğaltılan eserler biriciklik özelliği kaybetmez. Sanat eserini oluşturan bütün parçalar kendi içinde bir uyum arz eder. Dolayısı ile bütünü bozmak esere zarar verir. Birleşerek bir bütünü oluşturan sanat eseri, her zaman parçalardan daha fazla önemlidir. Eserin niceliği, niteliğini bozmaz. Yusuf Kadri Şirinkan

SANATIN TÜRLERİ VE GÖRSEL SANATLAR Sanat toplamda yedi farklı türde sıralanabilir. Yüzey sanatları (çeşitli yüzeylere yapılan, resim, baskı, fotoğraf, grafik eserleri) Hacim Sanatları (Üç boyutlu eserler heykel, seramik gibi) Mekan Sanatları (İç ve dış mekan tasarımları, peyzaj düzenlemeleri) Dil Sanatları (Yazılı eserleri kapsayan sanatlar, roman, hikaye, senaryo) Ses Sanatları (Bütün müzik eserleri ve türleri) Hareket Sanatları (İnsan bedeninin anlatım gücüne dayalı faaliyetler, bale ve dans) Dramatik Sanatlar (İnsanın eyleme dönüşmüş ifadeleri ile ortaya çıkan sanatlar, tiyatro, sinema, gölge oyunu gibi) Yusuf Kadri Şirinkan